is reizen mmUÊm Spektakel onder panoramaterras ii Bukken voor een apenvuist Zaterdag 7 november 2009 Gatünmeer Panamakanaal Grote Oceaan -. r, Cfltiinsluizen -- Schepen stijgen ruim 26 meter boven zeeniveau. scheepsrecht in Panama Het kanaal is er ook voor landrotten. Van uit de bruisende za- kenmetropool Pana ma-Stad ben je in 20 taximinuten bij het Miraflores Visitors Center, een must voor ie dere bezoeker van Panama. Maar eerst gaan we naar de koloniale wijk Casco Viejo bij het negen- tiende-eeuwse hoofdkwartier van de Franse Compagnie Uni versale du Canal Interocéanique. Daarin Vertelt' nu een voortreffe lijk museum de complete geschie denis van het kanaal. Beginnend ver voor de mislukte aanleg on der leiding van de beroemde Suezkanaalbouwer De Lesseps tot en met de overdracht door de Amerikanen aan Panama eind 1999 en het lopende uitbreidings project van 5,25 miljard dollar. Langs de containerhaven van Bal boa rijden we over de stalen Puente de las Américas. Deze brug was na de splitsing van het continent door de kanaalaanleg decennialang de enige vaste ver binding tussen noord en zuid. Tot in 2004 de Pan-American Highway een noordelijker route kreeg over de Puente Cëntenario. Voor het Visitors Center hebben we de hele middag uitgetrokken. Een film laat ons de 13 uur duren de doortocht op een vrachtschip meebeleven, maar boeiender is de expositie over de aanleg. Van de mislukking van de Franse aan- legpoging, waarbij naar schatting 22.000 werkers omkwamen door ongelukken en ziekten, tot de glo rieuze heroïek van de Amerikaan se ingenieurs en hun 56.000 ar beiders, hoofdzakelijk uit de West-Indies. Een verdieping ho ger gaat het over het waterbeheer in Panama. Een belangrijk thema voor mens en milieu, als je be denkt dat de huidige sluizen per passage bijna 200.000 kubieke meter zoetwater uit het Lago Gatün in de oceanen lozen. De derde etage gaat in op de tech niek en de vierde verschaft een blik in de nabije toekomst: de huidige aanleg van twee grotere en toch zuiniger sluisgroepen van drie naast de bestaande, het verbreden en 'rechttrekken' van de Gaillard Cut. Hoogtepunt is een bezoek aan het panoramater ras, met zicht op het schutspekta- kel dat zich continue herhaalt in de Mirafloressluizen. www.pancanal.com Met een klap valt de apenvuist op de kajuit van de Roxy, het Zweed se jacht waarop Ulf en Christina" Blencke de we reld rondvaren. Boven de Gatün- sluizen klinkt een sinister gelach. De medewerker van de kanaalon derneming ACP die de lijn toe wierp, deed het erom. De ultieme kanaalbelevenis heb je als je er zelf doorheen mag va ren, zoals de Blencke's. Minder gefortuneerden kunnen aanmon steren als linehandler. Waar de vrachtvaart door locomotieven door de sluizen wordt getrokken, gebeurt dat bij particuliere jach ten met mankracht. De schipper moet vier dekmatrozen aan boord hebben. Die moeten op voor- en achtersteven, aan bak en stuurboord de lijnen vastma ken waaraan de ACP-mannen je voorttrekken. Zonder linehand- lers staat de ACP-advisor de door tocht van 80 kilometer niet toe. Voor wie van avontuur houdt, is het een gouden kans. Voor 2,50 dollar neem je de bus naar Colon, één van de gevaarlijkste havensteden van Latijns Ameri ka, en meld je je via een briefje op het prikbord bij de Panama Canal Yacht Club of de veel sjie- kere Shelter Bay Marina-. Van de jachten begint 95 procent aan de ze Atlantische kant, omdat we reldreizen meestal in westelijke richting gaan. De deal gaat met gesloten beurzen: jij levert de hand- en spandiensten, de schip per zorgt voor eten en drinken en een slaapplaats (meestal eigen slaapzak op het dek) voor de overnachting op het Lago Gatün, plus een onvergetelijke ervaring. Vooral dat kunstmatige meer, ontstaan door het afdammen van de rivier Chagres, is wonder schoon. Brulapen maken kabaal in het regenwoud van Soberania Nationaal Park, veel van de circa 800 Panamese vogelsoorten ver tonen zich in half verdronken bo men, knalgele guayacans bloeien tussen de 'broccoliheuvels' rond om en zo nu en dan vaart een enorm schip voorbij. Even nadat de machtige Miraflo- ressluisdeuren de weg naar de Grote Oceaan vrij maken, heffen de Blencke's het champagneglas. „Op nieuwe horizonten!" Reageren? redactie.reizen@wegener.nl De cijfers 1 Op de route Japan-New York bespaart de passage een omweg van 2.846 zeemijl. 1 De Amerikanen investeerden 400 miljoen dollar om het huidige kanaal aan te leggen. 1 Het Lago Gatün was ooit het grootste kunstmatige meer ter wereld, met een oppervlakte van 436 vierkante kilometer, gemiddeld 26,67 meter boven zeeniveau. Het meer bevat meer dan 775 miljoen kubieke meter water. Boten tot 50 feet (1 feet is eenderde meter) betalen aan de Autoridad del Canal de Panama (ACP) 600 Amerikaanse dollars, jachten van 50-80 feet betalen 850, van 80-100 feet 1.100 en jachten langer dan 100 feet betalen 1.600. Het minste betaalde Richard Halliburton, die van 14 tot 23 augustus 1928 voor 36 dollarcent door het kanaal zwom. Het cruiseschip Norwegian Pearl moest op 7 oktober 2007 de hoogste rekening betalen: 313.000 Amerikaanse dollars. Bij het bouwen van de sluizen is 3,4 miljoen kubieke meter beton gebruikt. In het kanaal zijn 24 sleepboten actief. De ACP heeft ongeveer 9.000 mensen in dienst. foto links: De rondvaartboot Fantasia del Mar is een notendopje naast het grote containerschip. foto Canal Bay Tours foto midden: Het panoramaterras van het Visitors Centre is een letterlijk hoogtepunt. foto rechts: De Pedro Miguelsluizen bieden toegang tot het Gatünmeer. foto's Arjan Leenhouts LEZERSAANBIEDING Met Mrs. Canada naar West Canada - GRATIS helikoptervlucht boven Icefields Parkway'in Banff National Park. AutoTrips Canada Mrs. Canada Favorite vanuit Vancouver .i Ontdek de ongerepte natuur van West Ë1/CQ Canada ind. Banff&Jasper NP. Ind. 3 exc. I1ÖO j Mountain Country Vanuit Vancouver 23dgn.'v de klassieker met Vancouver, Rockies, Heffes Inside Passage Vancouver Island. Canadian Rockies Vanuit Calgary Rockies, Whistler, Vancouver Island met Tofino. 24 dagen Ind. Yellowstone NP. Ook ogelijk vanuit Vancouver. 24 dg 2117,- €1520 AutoTrips Canada Mrs. Canada North to Totems Vanuit Calgary prettig efficiënt one way via Inside Passage naar Vancouver Island ind. 3 excursies. CamperTrips Canada Calgary Met 5 sterren Go West Camper. 24 dg. All In €1241,- Vancouver Met 5 sterren Go West.Camper. 24 dg. All In €1222,- Toronto Met 5 sterren Owasco Camper. 24 dg. All In €1138,- l7dgn.AU In j €1032 17dgn.Aflln €943 Uw Amerika en Canada specialist GA NAARjANDOETS.NL voor online inspiratie, prijsinfo en boekingen, bel 072-5753333 of e-mail: info@jandoets.nl - Of bezoek ons ma t/m zat: Gerrit Rietveldweg 1,1703 DD Heerhugowaard. Iedere zaterdag Themapresentaties en echte USA camper voor de deur, geef u op! Prijzen va. en pp gebaseerd op 2 pers accommodatie, inel.retourvlucht, luchthavenbelastmg, huidige brandstoftoeslagen, accommodatie, autohuur bij AutoTrips. Vertrek in mei 2010, tenzij anders aangegeven. Alle Camperprij- zen zijn pp ind. 26 ft camper ind. slide out (ruimte) en zonnescherm geba seerd op 4 pers, retourvlucht, luchthavenbelasting, huidige brandstoftoesla gen, camping lx en hotel lx. Vertrek in mei, sept of okt 2010.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 51