is reizen
mmUÊm
Spektakel onder panoramaterras
ii
Bukken voor een apenvuist
Zaterdag 7 november 2009
Gatünmeer
Panamakanaal
Grote Oceaan
-.
r,
Cfltiinsluizen --
Schepen stijgen ruim 26 meter boven zeeniveau.
scheepsrecht in Panama
Het kanaal is er ook
voor landrotten. Van
uit de bruisende za-
kenmetropool Pana
ma-Stad ben je in
20 taximinuten bij het Miraflores
Visitors Center, een must voor ie
dere bezoeker van Panama. Maar
eerst gaan we naar de koloniale
wijk Casco Viejo bij het negen-
tiende-eeuwse hoofdkwartier
van de Franse Compagnie Uni
versale du Canal Interocéanique.
Daarin Vertelt' nu een voortreffe
lijk museum de complete geschie
denis van het kanaal. Beginnend
ver voor de mislukte aanleg on
der leiding van de beroemde
Suezkanaalbouwer De Lesseps
tot en met de overdracht door de
Amerikanen aan Panama eind
1999 en het lopende uitbreidings
project van 5,25 miljard dollar.
Langs de containerhaven van Bal
boa rijden we over de stalen
Puente de las Américas. Deze
brug was na de splitsing van het
continent door de kanaalaanleg
decennialang de enige vaste ver
binding tussen noord en zuid.
Tot in 2004 de Pan-American
Highway een noordelijker route
kreeg over de Puente Cëntenario.
Voor het Visitors Center hebben
we de hele middag uitgetrokken.
Een film laat ons de 13 uur duren
de doortocht op een vrachtschip
meebeleven, maar boeiender is
de expositie over de aanleg. Van
de mislukking van de Franse aan-
legpoging, waarbij naar schatting
22.000 werkers omkwamen door
ongelukken en ziekten, tot de glo
rieuze heroïek van de Amerikaan
se ingenieurs en hun 56.000 ar
beiders, hoofdzakelijk uit de
West-Indies. Een verdieping ho
ger gaat het over het waterbeheer
in Panama. Een belangrijk thema
voor mens en milieu, als je be
denkt dat de huidige sluizen per
passage bijna 200.000 kubieke
meter zoetwater uit het Lago
Gatün in de oceanen lozen. De
derde etage gaat in op de tech
niek en de vierde verschaft een
blik in de nabije toekomst: de
huidige aanleg van twee grotere
en toch zuiniger sluisgroepen
van drie naast de bestaande, het
verbreden en 'rechttrekken' van
de Gaillard Cut. Hoogtepunt is
een bezoek aan het panoramater
ras, met zicht op het schutspekta-
kel dat zich continue herhaalt in
de Mirafloressluizen.
www.pancanal.com
Met een klap valt
de apenvuist op
de kajuit van de
Roxy, het Zweed
se jacht waarop
Ulf en Christina" Blencke de we
reld rondvaren. Boven de Gatün-
sluizen klinkt een sinister gelach.
De medewerker van de kanaalon
derneming ACP die de lijn toe
wierp, deed het erom.
De ultieme kanaalbelevenis heb
je als je er zelf doorheen mag va
ren, zoals de Blencke's. Minder
gefortuneerden kunnen aanmon
steren als linehandler. Waar de
vrachtvaart door locomotieven
door de sluizen wordt getrokken,
gebeurt dat bij particuliere jach
ten met mankracht. De schipper
moet vier dekmatrozen aan
boord hebben. Die moeten op
voor- en achtersteven, aan bak
en stuurboord de lijnen vastma
ken waaraan de ACP-mannen je
voorttrekken. Zonder linehand-
lers staat de ACP-advisor de door
tocht van 80 kilometer niet toe.
Voor wie van avontuur houdt, is
het een gouden kans. Voor 2,50
dollar neem je de bus naar
Colon, één van de gevaarlijkste
havensteden van Latijns Ameri
ka, en meld je je via een briefje
op het prikbord bij de Panama
Canal Yacht Club of de veel sjie-
kere Shelter Bay Marina-. Van de
jachten begint 95 procent aan de
ze Atlantische kant, omdat we
reldreizen meestal in westelijke
richting gaan. De deal gaat met
gesloten beurzen: jij levert de
hand- en spandiensten, de schip
per zorgt voor eten en drinken
en een slaapplaats (meestal eigen
slaapzak op het dek) voor de
overnachting op het Lago Gatün,
plus een onvergetelijke ervaring.
Vooral dat kunstmatige meer,
ontstaan door het afdammen
van de rivier Chagres, is wonder
schoon. Brulapen maken kabaal
in het regenwoud van Soberania
Nationaal Park, veel van de circa
800 Panamese vogelsoorten ver
tonen zich in half verdronken bo
men, knalgele guayacans bloeien
tussen de 'broccoliheuvels' rond
om en zo nu en dan vaart een
enorm schip voorbij.
Even nadat de machtige Miraflo-
ressluisdeuren de weg naar de
Grote Oceaan vrij maken, heffen
de Blencke's het champagneglas.
„Op nieuwe horizonten!"
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
De cijfers
1 Op de route Japan-New York
bespaart de passage een omweg
van 2.846 zeemijl.
1 De Amerikanen investeerden 400
miljoen dollar om het huidige
kanaal aan te leggen.
1 Het Lago Gatün was ooit het
grootste kunstmatige meer ter
wereld, met een oppervlakte
van 436 vierkante kilometer,
gemiddeld 26,67 meter boven
zeeniveau. Het meer bevat meer
dan 775 miljoen kubieke meter
water.
Boten tot 50 feet (1 feet is
eenderde meter) betalen aan de
Autoridad del Canal de Panama
(ACP) 600 Amerikaanse dollars,
jachten van 50-80 feet betalen
850, van 80-100 feet 1.100 en
jachten langer dan 100 feet
betalen 1.600.
Het minste betaalde Richard
Halliburton, die van 14 tot 23
augustus 1928 voor 36 dollarcent
door het kanaal zwom.
Het cruiseschip Norwegian Pearl
moest op 7 oktober 2007 de
hoogste rekening betalen:
313.000 Amerikaanse dollars.
Bij het bouwen van de sluizen is
3,4 miljoen kubieke meter
beton gebruikt.
In het kanaal zijn 24 sleepboten
actief.
De ACP heeft ongeveer 9.000
mensen in dienst.
foto links:
De rondvaartboot Fantasia del
Mar is een notendopje naast het
grote containerschip.
foto Canal Bay Tours
foto midden:
Het panoramaterras van het
Visitors Centre is een letterlijk
hoogtepunt.
foto rechts:
De Pedro Miguelsluizen bieden
toegang tot het Gatünmeer.
foto's Arjan Leenhouts
LEZERSAANBIEDING
Met Mrs. Canada naar West Canada - GRATIS helikoptervlucht
boven Icefields Parkway'in Banff National Park.
AutoTrips Canada
Mrs. Canada Favorite vanuit Vancouver
.i Ontdek de ongerepte natuur van West Ë1/CQ
Canada ind. Banff&Jasper NP. Ind. 3 exc. I1ÖO j
Mountain Country Vanuit Vancouver 23dgn.'v
de klassieker met Vancouver, Rockies, Heffes
Inside Passage Vancouver Island.
Canadian Rockies Vanuit Calgary
Rockies, Whistler, Vancouver Island met
Tofino. 24 dagen Ind. Yellowstone NP. Ook
ogelijk vanuit Vancouver. 24 dg 2117,-
€1520
AutoTrips Canada
Mrs. Canada North to Totems
Vanuit Calgary prettig efficiënt one way
via Inside Passage naar Vancouver Island
ind. 3 excursies.
CamperTrips Canada
Calgary
Met 5 sterren Go West Camper.
24 dg. All In €1241,-
Vancouver
Met 5 sterren Go West.Camper.
24 dg. All In €1222,-
Toronto
Met 5 sterren Owasco Camper.
24 dg. All In €1138,-
l7dgn.AU In j
€1032
17dgn.Aflln
€943
Uw Amerika en Canada specialist
GA NAARjANDOETS.NL voor online inspiratie,
prijsinfo en boekingen, bel 072-5753333 of e-mail:
info@jandoets.nl - Of bezoek ons ma t/m zat:
Gerrit Rietveldweg 1,1703 DD Heerhugowaard.
Iedere zaterdag Themapresentaties en echte
USA camper voor de deur, geef u op!
Prijzen va. en pp gebaseerd op 2 pers accommodatie, inel.retourvlucht,
luchthavenbelastmg, huidige brandstoftoeslagen, accommodatie, autohuur
bij AutoTrips. Vertrek in mei 2010, tenzij anders aangegeven. Alle Camperprij-
zen zijn pp ind. 26 ft camper ind. slide out (ruimte) en zonnescherm geba
seerd op 4 pers, retourvlucht, luchthavenbelasting, huidige brandstoftoesla
gen, camping lx en hotel lx. Vertrek in mei, sept of okt 2010.