Peugeot 5008, flexibel en nuttig
auto5
J'lk heb 'm nog nooit gewassen'
vrijdag 6 november 2009
KLASSIEKE! Chris Baan uit Kleverskerke en zijn Opel Kadett City uit 1978
door Lucas Boot
In deze rubriek besteden wij
wekelijks aandacht aan klassie-
kerliefhebbers die hun oldti
mer doorgaans tot in de punt
jes verzorgen. Gechargeerd gezegd:
hij wordt vaak gepoetst, staat als
het even kan binnen en mag op
zondag bij goed weer van stal.
Niets mis mee overigens. Chris
Baan uit Kleverskerke doet precies
het tegenovergestelde.
„Mijn Opel Kadett City (1978, de
laatste achterwielaangedreven Ka
dett, red.) staat altijd buiten, ik
rijd er dagelijks mee naar mijn
werk en ik heb 'm nog nooit ge
wassen. Het vuil spoelt yr vanzelf
af als het regent. Ja, in de winter
als er gestrooid is, dan spuit ik de
wielkasten en de velgen schoon. Ik
gebruik mijn oldtimer van maan
dag tot zaterdag en juist op zondag
niet."
Het is naar eigen zeggen een auto
voor op het boerenland. Het
maakt Baan dan ook niet uit of er
na het werk nog een plak modder
aan z'n schoenen hangt; hij stapt
zonder blikken of blozen achter
het stuur.
Nu lijkt het misschien alsof het de
Zeeuw allemaal niets kan schelen.
Niets is minder waar.
„Toen ik mijn Kadett dertien jaar
geleden kocht, was dat wel zo. Ik
zocht een auto die was gekeurd en
waarmee ik van a naar b kon rij
den. Meer niet. Maar langzamer
hand ontstond er toch een band
tussen mij en de Kadett. Ik zou
het nu heel jammer vinden als-ie
niet door de keuring komt. Het is
echt een leuk ding. En bovendien
zie je deze City-uitvoering niet
vaak rondrijden."
Tijdens het gesprek met Baan be
speuren we een zeker respect voor
de Kadett. Als hij op de snelweg
rijdt, gaat het bijvoorbeeld niet har
der dan negentig.
„De Opel doet altijd braaf zijn
werk, daarom mag je er best zui
nig op zijn."
Het respect is wederzijds, want de
Kadett heeft Baan nog nooit laten
staan.
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
•Dl Concurrent voor Renault Scénic en Citroën C4 Picasso
Mag het een tikje méér zijn?
Lang zag Peugeot geen
brood in een midi-MPV,
maar nu hebben ze met de
5008 eindelijk een concur
rent voor de Renault Scénic
en de momenteel zelfs
beter verkopende Citroën
C4 Picasso. -
door Robbert Keegei
Eigenlijk gaat het bij de 5008
- de getallen met één nul er
tussen zijn bijna op bij Peu
geot - om een uitgerekte
versie van de 3008, die een half
jaar geleden werd geïntroduceerd
als kruising tussen combi en SUV.
De 5008 doet echter geen moeite
om stoer over te komen, hij is ge
richt op praktisch nut en flexibili
teit.
Naast de standaard vijfzits-versie
kun je hem bijvoorbeeld krijgen
met zeven zitplaatsen (950 euro
extra), waarvan de achterste twee
(kinderstoelen in de vloer zijn te
verzinken.
Met vijf'actieve' zitplaatsen is er
579 liter laadvolume, maar dat kan
nog iets groeien (tot 678 liter) als
de drie separate stoelen op de
tweede zitrij 13 centimeter naar vo
ren worden geschoven. Leg je ze
plat dan is er maximaal 2506 liter.
Tamelijk riant voor een 4,53 meter
lange auto met een wielbasis van
2,73 meter, die de 5008 - niet on
verwacht - deelt met de C4 Picas
so van zustermerk Citroën.
Van buiten lijkt de niet onaardig
gestileerde 5008 helemaal niet op
zijn kortere broertje, maar het
mooie interieur daaruit is nage
noeg ongewijzigd overgenomen.
Handig is de hoge positie van de
versnellingspook en de daarachter
geplaatste elektrische handrem. En
de optionele 'head-up' display is
wederom een apart ruitje net voor
de voorruit, maar werkt wel voor
treffelijk. Volgens Peugeot is de
5008 de eerste auto met hoofdair
bags voor de derde zitrij.
De 5008 is opk de eerste Peugeot
waarin alleen motoren zitten die
aan de nieuwe Euro 5-norm vol
doen. Ze zijn echter niet alleen
schoner, maar in enkele gevallen
ook sterker geworden. Zo levert de
1,6-liter turbomotor op benzine
voortaan 156 pk en de tweeliter
turbodiesel is opgewaardeerd van
140 naar 150 pk. Daaronder heb je
nog een 1,6-liter benzinemotor
met 120 pk en een even grote tur
bodiesel met 110 pk, maar voor de
rijklaar meer dan anderhalve ton
wegende verdienen de krachtiger
De nieuwe Peugeot 5008.
machines de voorkeur. Van dat ge
wicht merk jein de rijeigenschap-
pen niets. De 5008 stuurt voortref
felijk en ligt solide op de weg. Het
comfort is bovendien van hoog ni
veau en de motoren zijn opvallend
stil. De uitrusting van de 5008 is
vanaf de basisversie behoorlijk
compleet en dat maakt het goed
verteerbaar dat de 5008 net een tik
Met de 5008 stapt Peugeot in het drukke segment van de midi-MPV's.
Chris Baan en zijn Opel Kadett
foto Lex de Meester
je duurder is dan de directe Franse
concurrenten. De 5008 is er vanaf
24.550 euro met 120 pk benzine
motor, dieselen kan vanaf 28.450
euro.
Het interieur van de 5008 is fraai.