Peugeot 5008, flexibel en nuttig auto5 J'lk heb 'm nog nooit gewassen' vrijdag 6 november 2009 KLASSIEKE! Chris Baan uit Kleverskerke en zijn Opel Kadett City uit 1978 door Lucas Boot In deze rubriek besteden wij wekelijks aandacht aan klassie- kerliefhebbers die hun oldti mer doorgaans tot in de punt jes verzorgen. Gechargeerd gezegd: hij wordt vaak gepoetst, staat als het even kan binnen en mag op zondag bij goed weer van stal. Niets mis mee overigens. Chris Baan uit Kleverskerke doet precies het tegenovergestelde. „Mijn Opel Kadett City (1978, de laatste achterwielaangedreven Ka dett, red.) staat altijd buiten, ik rijd er dagelijks mee naar mijn werk en ik heb 'm nog nooit ge wassen. Het vuil spoelt yr vanzelf af als het regent. Ja, in de winter als er gestrooid is, dan spuit ik de wielkasten en de velgen schoon. Ik gebruik mijn oldtimer van maan dag tot zaterdag en juist op zondag niet." Het is naar eigen zeggen een auto voor op het boerenland. Het maakt Baan dan ook niet uit of er na het werk nog een plak modder aan z'n schoenen hangt; hij stapt zonder blikken of blozen achter het stuur. Nu lijkt het misschien alsof het de Zeeuw allemaal niets kan schelen. Niets is minder waar. „Toen ik mijn Kadett dertien jaar geleden kocht, was dat wel zo. Ik zocht een auto die was gekeurd en waarmee ik van a naar b kon rij den. Meer niet. Maar langzamer hand ontstond er toch een band tussen mij en de Kadett. Ik zou het nu heel jammer vinden als-ie niet door de keuring komt. Het is echt een leuk ding. En bovendien zie je deze City-uitvoering niet vaak rondrijden." Tijdens het gesprek met Baan be speuren we een zeker respect voor de Kadett. Als hij op de snelweg rijdt, gaat het bijvoorbeeld niet har der dan negentig. „De Opel doet altijd braaf zijn werk, daarom mag je er best zui nig op zijn." Het respect is wederzijds, want de Kadett heeft Baan nog nooit laten staan. Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. •Dl Concurrent voor Renault Scénic en Citroën C4 Picasso Mag het een tikje méér zijn? Lang zag Peugeot geen brood in een midi-MPV, maar nu hebben ze met de 5008 eindelijk een concur rent voor de Renault Scénic en de momenteel zelfs beter verkopende Citroën C4 Picasso. - door Robbert Keegei Eigenlijk gaat het bij de 5008 - de getallen met één nul er tussen zijn bijna op bij Peu geot - om een uitgerekte versie van de 3008, die een half jaar geleden werd geïntroduceerd als kruising tussen combi en SUV. De 5008 doet echter geen moeite om stoer over te komen, hij is ge richt op praktisch nut en flexibili teit. Naast de standaard vijfzits-versie kun je hem bijvoorbeeld krijgen met zeven zitplaatsen (950 euro extra), waarvan de achterste twee (kinderstoelen in de vloer zijn te verzinken. Met vijf'actieve' zitplaatsen is er 579 liter laadvolume, maar dat kan nog iets groeien (tot 678 liter) als de drie separate stoelen op de tweede zitrij 13 centimeter naar vo ren worden geschoven. Leg je ze plat dan is er maximaal 2506 liter. Tamelijk riant voor een 4,53 meter lange auto met een wielbasis van 2,73 meter, die de 5008 - niet on verwacht - deelt met de C4 Picas so van zustermerk Citroën. Van buiten lijkt de niet onaardig gestileerde 5008 helemaal niet op zijn kortere broertje, maar het mooie interieur daaruit is nage noeg ongewijzigd overgenomen. Handig is de hoge positie van de versnellingspook en de daarachter geplaatste elektrische handrem. En de optionele 'head-up' display is wederom een apart ruitje net voor de voorruit, maar werkt wel voor treffelijk. Volgens Peugeot is de 5008 de eerste auto met hoofdair bags voor de derde zitrij. De 5008 is opk de eerste Peugeot waarin alleen motoren zitten die aan de nieuwe Euro 5-norm vol doen. Ze zijn echter niet alleen schoner, maar in enkele gevallen ook sterker geworden. Zo levert de 1,6-liter turbomotor op benzine voortaan 156 pk en de tweeliter turbodiesel is opgewaardeerd van 140 naar 150 pk. Daaronder heb je nog een 1,6-liter benzinemotor met 120 pk en een even grote tur bodiesel met 110 pk, maar voor de rijklaar meer dan anderhalve ton wegende verdienen de krachtiger De nieuwe Peugeot 5008. machines de voorkeur. Van dat ge wicht merk jein de rijeigenschap- pen niets. De 5008 stuurt voortref felijk en ligt solide op de weg. Het comfort is bovendien van hoog ni veau en de motoren zijn opvallend stil. De uitrusting van de 5008 is vanaf de basisversie behoorlijk compleet en dat maakt het goed verteerbaar dat de 5008 net een tik Met de 5008 stapt Peugeot in het drukke segment van de midi-MPV's. Chris Baan en zijn Opel Kadett foto Lex de Meester je duurder is dan de directe Franse concurrenten. De 5008 is er vanaf 24.550 euro met 120 pk benzine motor, dieselen kan vanaf 28.450 euro. Het interieur van de 5008 is fraai.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27