Laguna Coupé heeft rijk alleen
SONKE
M
Marco Bal, Autobedrijf Bal, Tholen
vrijdag 6 november 2009
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Leen van Leersum (56) is directeur van de instelling
voor geestelijke gezondheidszorg in Zeeland, Emer-
gis. Hij is daarnaast trainer in zenmanagement.
door Claudia Sondervan
In wat voor auto rijdt u?
Een Mercedes B diesel van drie
jaar oud. Compact, eenvoudig, ik
ben er heel tevreden over.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Een hybride auto. Maar Toyota
Prius vind ik niet praktisch. Ik ben
nogal langen ik wil graag een ho
ge instap.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Dat doe ik niet meer. Dat heb ik ja
ren geleden besloten en dat lukt
me redelijk. Ik zie het wel als men
sen onhandig manoeuvreren,
maar ik laat het gaan.
Heeft u zelf een 'onhebbelijk
heid' in het verkeer?
Niet meer; omdat ik niet meer rea
geer naar andere weggebruikers.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
170 kilometer op een Duitse snel
weg.
Wanneer kreeg u voor het laatst
een bekeuring en waarvoor?
Ik krijg bijna maandelijks een be
keuring en vrijwel altijd voor tien
kilometer te hard rijden. Ik zit er
niet mee.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In twee keer.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Leg zo weinig mogelijk voorrangs
kruisingen aan. Hoe minder je ze
ker bent van je voorrang, hoe be
ter je oplet. Het perkt de snelheid
in. Er zijn minder borden nodig.
Dat is zeker in historische stadscen
tra goed voor het zicht en de veilig
heid.
Wat vindt u een lelijke auto?
Ik vind Japanse auto's minder
mooi dan Europese, vooral Franse.
Mijn vorige auto, een Opel Zafira,
vond ik lelijk.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Rustig. Vroeger vond ik autorijden
verloren tijd. Ik geniet nu meer
van het landschap. Zeker de laatste
weken: de herfst, dat zonlicht.
Renault heeft met de Laguna Coupé het rijk alleen in Nederland.
Industriestraat 8-10
4462 EZ Goes
(t) 0113-215415
info@autosonke.nl
uuwuu.autosonke.nl
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
0e goedkoopste en de
H beste eerwice «an zeeland.
Het dashboard van de Laguna Coupé past goed bij de rest van de auto.
AUTOTEST Kwaliteitsproblemen van model Renault zijn de wereld uit
„De Laguna Coupé heeft een fraai design,
dat zelfs wat trekjes heeft van een Aston
Martin. Daarnaast biedt deze Renault
naast sportiviteit ook een hoge mate van
comfort. Vergelijk je 'm met concurrentie,
dan krijg je meer auto voor minder geld."
snelheden sturen die mee en ma
ken daardoor de draaicirkel klei
ner. In de stad is dat prettig. Boven
de 6o kilometer per uur sturen ze
een beetje tegen, hetgeen bijvoor
beeld tijdens uitwijkmanoeuvres
de stabiliteit verhoogt.
Vergelijkbare systemen zijn al ver
toond, maar ik had er nooit veel
mee op. Hier is de uitvoering ech
ter perfect en vormt 4-Control een
zinvolle bijdrage, temeer daar het
systeem alleen bij abrupte stuurbe-
wegingen dat tegenstuur geeft. Bij
een gewone vlotte rijstijl gaat het
zich niet met de lijnen in bochten
bemoeien. Gelukkig niet.
De wielbasis van 2,69 nieter is 7
centimeter korter dan die van de
Berline en dat bevordert de wend
baarheid, terwijl de binnenruimte
alleszins acceptabel blijft. De kof
fer houdt met zijn 423 liter niet
echt over, maar is conform aan de
concurrentie. Hoe ruim het er
wordt wanneer de achterbank plat
ging heb ik niet kunnen meten en
ook niet kunnen leren. Maar het
lijkt erg groot.
Met zijn minimaal 1455 kilo is de
Coupé niet echt zwaar, maar om
er vlot mee uit de voeten te kun
nen valt de trekkracht van de die
sels aan te bevelen. Wij reden een
3,5-liter V6 benzine van 240 pk en
die weet er ook wel weg mee. Die
zit altijd aan een automaat vast en
ook daar is geen lelijk woord over
te zeggen. Verder zat ons exem
plaar ook vol met zowat alles wat
er aan accessoires leverbaar is en
dat schroeft de prijs lelijk op. Maar
een vanafprijs van 37.800 euro (die
sel maar 1700 euro bijpassen) is
hoogst aantrekkelijk. De V6 begint
bij 49-695 euro maar die zit dan
ook boordevol leuke spullen.
Renault kan er trots op zijn.
Met de nieuwe Laguna Coupé heeft Renault weer
een elegante flaneerauto in zijn programma. Als
enig Frans merk. Doordat de Peugeot 407 Coupé
niet meer te koop is in Nederland, heeft Renault
met de Laguna Coupé het rijk alleen.
door Robbert Keegel
Nu Peugeot zijn ook be
paald niet lelijke 407
Coupé niet meer ver
koopt in Nederland,
heeft Renault met de nieuwe Lagu
na Coupé het rijk alleen. Wat de
Franse merken betreft dan, want
de Duitsers heersen onverbiddelijk
in dit segment dat behoorlijk ge
teisterd wordt door de afzetcrisis.
Alleen Audi schijnt ook met de
A5/S5 niets van de recessie te mer
ken, althans niet op de Nederland
se markt, waar het luxemerk van
VW als enige nog steeds een ver-
koopplus kent - waar de rest ge
middeld een kwart heeft ingeboet.
Toch mogen we stellen dat de La
guna Coupé een schot in de roos
is. Ook bij de gewone Laguna's is
het flamboyante design van Pa
trick le Quément vervangen door
minder opzienbarende lijnen, die
echter ook minder weerstand op
roepen. Er is weinig tegen in te
brengen, al vind ik nog steeds dat
die rare spleet onder de motorkap
de indruk wekt dat-ie niet goed
dicht is gedaan.
Belangrijker echter is dat de kwali
teitsproblemen van de vorige Lagu
na de wereld uit zijn geholpen in
dit nieuwe model.
Architectonisch is de Coupé veel
sterker geprofileerd dan de Berline
en de Estate (die ik trouwens ook
aantrekkelijker vind dan de Berli
ne, zoals zo vaak). Een echt elegan
te Franse schoonheid, ook al staat
die motorkap wat open. De achter
kant is kennelijk door iemand gete
kend die het lijnenspel van een
Aston Martin wel waardeert. En
daardoor geïnspireerd te zijn mag
gewoon. Het resultaat is van alle
kanten hoogst aantrekkelijk.
Die aangename styling zet zich
binnen voort. Sinds een aantal ja
ren, nadat ze het altijd veel te zach
te divanachtige meubilair hebben
afgezworen, behoren de stoelen
van Renault tot de beste in de
branche. Die hier voorin zijn ook
weer voortreffelijk en uitbundig
(in ons geval ook elektrisch) ver
stelbaar. De als extra gemonteerd
stoelverwarming is een accessoire
waar ik persoonlijk nooit behoefte
aan heb (ventilatie is wél erg lek
ker), maar waarvan ik me de lief
hebbers wel kan voorstellen. In ie
der geval werkt die verwarming
hier razendsnel, zoals ik mocht
constateren toen ik hem per onge
luk had aangezet.
Het dashboard is niet alleen mooi,
het is ook weldoordacht ingericht
en wijkt niet wezenlijk af van dat
in de andere Laguna's. Er is een
veelheid aan knoppen en meters,
die echter bepaald niet verwar
rend werken, maar de indruk wek
ken dat je echt met het besturen
van de auto bezig bent.
Dat besturen houdt hier iets spe
ciaals in, want onze versie was
voorzien van de 4Control gedoop
te vierwielbesturing. Bij lagere
AUTQBeDR IJF
461FST 92