Laguna Coupé heeft rijk alleen SONKE M Marco Bal, Autobedrijf Bal, Tholen vrijdag 6 november 2009 TIEN AUTOVRACEN AAN: Leen van Leersum (56) is directeur van de instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Zeeland, Emer- gis. Hij is daarnaast trainer in zenmanagement. door Claudia Sondervan In wat voor auto rijdt u? Een Mercedes B diesel van drie jaar oud. Compact, eenvoudig, ik ben er heel tevreden over. In wat voor auto zou u willen rijden? Een hybride auto. Maar Toyota Prius vind ik niet praktisch. Ik ben nogal langen ik wil graag een ho ge instap. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Dat doe ik niet meer. Dat heb ik ja ren geleden besloten en dat lukt me redelijk. Ik zie het wel als men sen onhandig manoeuvreren, maar ik laat het gaan. Heeft u zelf een 'onhebbelijk heid' in het verkeer? Niet meer; omdat ik niet meer rea geer naar andere weggebruikers. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? 170 kilometer op een Duitse snel weg. Wanneer kreeg u voor het laatst een bekeuring en waarvoor? Ik krijg bijna maandelijks een be keuring en vrijwel altijd voor tien kilometer te hard rijden. Ik zit er niet mee. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In twee keer. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Leg zo weinig mogelijk voorrangs kruisingen aan. Hoe minder je ze ker bent van je voorrang, hoe be ter je oplet. Het perkt de snelheid in. Er zijn minder borden nodig. Dat is zeker in historische stadscen tra goed voor het zicht en de veilig heid. Wat vindt u een lelijke auto? Ik vind Japanse auto's minder mooi dan Europese, vooral Franse. Mijn vorige auto, een Opel Zafira, vond ik lelijk. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Rustig. Vroeger vond ik autorijden verloren tijd. Ik geniet nu meer van het landschap. Zeker de laatste weken: de herfst, dat zonlicht. Renault heeft met de Laguna Coupé het rijk alleen in Nederland. Industriestraat 8-10 4462 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autosonke.nl uuwuu.autosonke.nl Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! 0e goedkoopste en de H beste eerwice «an zeeland. Het dashboard van de Laguna Coupé past goed bij de rest van de auto. AUTOTEST Kwaliteitsproblemen van model Renault zijn de wereld uit „De Laguna Coupé heeft een fraai design, dat zelfs wat trekjes heeft van een Aston Martin. Daarnaast biedt deze Renault naast sportiviteit ook een hoge mate van comfort. Vergelijk je 'm met concurrentie, dan krijg je meer auto voor minder geld." snelheden sturen die mee en ma ken daardoor de draaicirkel klei ner. In de stad is dat prettig. Boven de 6o kilometer per uur sturen ze een beetje tegen, hetgeen bijvoor beeld tijdens uitwijkmanoeuvres de stabiliteit verhoogt. Vergelijkbare systemen zijn al ver toond, maar ik had er nooit veel mee op. Hier is de uitvoering ech ter perfect en vormt 4-Control een zinvolle bijdrage, temeer daar het systeem alleen bij abrupte stuurbe- wegingen dat tegenstuur geeft. Bij een gewone vlotte rijstijl gaat het zich niet met de lijnen in bochten bemoeien. Gelukkig niet. De wielbasis van 2,69 nieter is 7 centimeter korter dan die van de Berline en dat bevordert de wend baarheid, terwijl de binnenruimte alleszins acceptabel blijft. De kof fer houdt met zijn 423 liter niet echt over, maar is conform aan de concurrentie. Hoe ruim het er wordt wanneer de achterbank plat ging heb ik niet kunnen meten en ook niet kunnen leren. Maar het lijkt erg groot. Met zijn minimaal 1455 kilo is de Coupé niet echt zwaar, maar om er vlot mee uit de voeten te kun nen valt de trekkracht van de die sels aan te bevelen. Wij reden een 3,5-liter V6 benzine van 240 pk en die weet er ook wel weg mee. Die zit altijd aan een automaat vast en ook daar is geen lelijk woord over te zeggen. Verder zat ons exem plaar ook vol met zowat alles wat er aan accessoires leverbaar is en dat schroeft de prijs lelijk op. Maar een vanafprijs van 37.800 euro (die sel maar 1700 euro bijpassen) is hoogst aantrekkelijk. De V6 begint bij 49-695 euro maar die zit dan ook boordevol leuke spullen. Renault kan er trots op zijn. Met de nieuwe Laguna Coupé heeft Renault weer een elegante flaneerauto in zijn programma. Als enig Frans merk. Doordat de Peugeot 407 Coupé niet meer te koop is in Nederland, heeft Renault met de Laguna Coupé het rijk alleen. door Robbert Keegel Nu Peugeot zijn ook be paald niet lelijke 407 Coupé niet meer ver koopt in Nederland, heeft Renault met de nieuwe Lagu na Coupé het rijk alleen. Wat de Franse merken betreft dan, want de Duitsers heersen onverbiddelijk in dit segment dat behoorlijk ge teisterd wordt door de afzetcrisis. Alleen Audi schijnt ook met de A5/S5 niets van de recessie te mer ken, althans niet op de Nederland se markt, waar het luxemerk van VW als enige nog steeds een ver- koopplus kent - waar de rest ge middeld een kwart heeft ingeboet. Toch mogen we stellen dat de La guna Coupé een schot in de roos is. Ook bij de gewone Laguna's is het flamboyante design van Pa trick le Quément vervangen door minder opzienbarende lijnen, die echter ook minder weerstand op roepen. Er is weinig tegen in te brengen, al vind ik nog steeds dat die rare spleet onder de motorkap de indruk wekt dat-ie niet goed dicht is gedaan. Belangrijker echter is dat de kwali teitsproblemen van de vorige Lagu na de wereld uit zijn geholpen in dit nieuwe model. Architectonisch is de Coupé veel sterker geprofileerd dan de Berline en de Estate (die ik trouwens ook aantrekkelijker vind dan de Berli ne, zoals zo vaak). Een echt elegan te Franse schoonheid, ook al staat die motorkap wat open. De achter kant is kennelijk door iemand gete kend die het lijnenspel van een Aston Martin wel waardeert. En daardoor geïnspireerd te zijn mag gewoon. Het resultaat is van alle kanten hoogst aantrekkelijk. Die aangename styling zet zich binnen voort. Sinds een aantal ja ren, nadat ze het altijd veel te zach te divanachtige meubilair hebben afgezworen, behoren de stoelen van Renault tot de beste in de branche. Die hier voorin zijn ook weer voortreffelijk en uitbundig (in ons geval ook elektrisch) ver stelbaar. De als extra gemonteerd stoelverwarming is een accessoire waar ik persoonlijk nooit behoefte aan heb (ventilatie is wél erg lek ker), maar waarvan ik me de lief hebbers wel kan voorstellen. In ie der geval werkt die verwarming hier razendsnel, zoals ik mocht constateren toen ik hem per onge luk had aangezet. Het dashboard is niet alleen mooi, het is ook weldoordacht ingericht en wijkt niet wezenlijk af van dat in de andere Laguna's. Er is een veelheid aan knoppen en meters, die echter bepaald niet verwar rend werken, maar de indruk wek ken dat je echt met het besturen van de auto bezig bent. Dat besturen houdt hier iets spe ciaals in, want onze versie was voorzien van de 4Control gedoop te vierwielbesturing. Bij lagere AUTQBeDR IJF 461FST 92

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 25