IO u €4 Jr donderdag 5 november 2009 Werk van Jan de Viiegher. Frans zodat hij zelf verhaaltjes bij de platen verzon. Het tonen van de schoonheid van de angst is het hoofdthema in zijn werk. De titels ontleent hij aan zinnetjes uit zijn leerboek Frans. De intrigerende portretjes bestaan uit vlekken op een ondergrond van blauwe schoolinkt. Ze verwijzen naar her inneringen die nooit scherp zijn en alleen tastend zijn terug te ha len. Het gevoel deel uit te maken van een werkelijkheid die groter is dan jezelf speelt door zijn werk. Dat komt bijvoorbeeld terug in Paul aime la peinture silencieuse, een jongetje dat voor een kunst werk staat dat je overigens niet ziet. Hoewel dit schilderij is te her leiden tot een ervaring van Vande Pitte zelf, is het beeld ook breder te interpreteren: als een beeld van angstige verwondering van een kind en verwondering in het alge meen. In Soudain, Paul se sent seul heeft Vande Pitte met dikke blauwe lij nen een hond getekend over een complexe vlekkenstructuur in lich te tinten waarin vaag een jongen en drie meisjes zichtbaar zijn. De jongen vindt zijn zekerheid bij zijn hond als hij beseft dat de meis jes hem ontglippen.... Jan de Viiegher is een schilder die het plezier van het oplossen van de spanning tussen wat hij ziet en hoe hij dat weergeeft centraal stelt. Waarbij hij in het bijzonder is ge boeid door de opgave licht en spie gelingen op te roepen. Dat maakt zijn zeegezichten tot een avontuur waarin je als kijker mee word ge voerd. Met rake vegen vette glan zend verf zet de Viiegher een over tuigend beeld neer, een perfecte balans tussen herkenbaarheid, ma terie en abstractie. Zo maakt hij het wezen van de schilderkunst steeds opnieuw zichtbaar. Hij doet dat knap en krachtig. Luc Tuymans werd beroemd met ongemakkelijke, droog geschilder- Waiting van Olivier Deprez. de voorstellingen. Wat mooi of on schuldig lijkt kan een tegenoverge stelde lading hebben. Drie stuks grafisch werk maken deel uit van Zomervervagingen. Het sterkst Op zoek het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft bezocht ik exposities in de Freemen Gallery in Aardenburg en Le Coin Couleurs in IJzendijke. Olivier Deprez is 35, Vlaming en schildert figuratief. In de grote zalen van Freemen Gallery in Aardenburg oogt zijn werk bescheiden. De voorstellin gen zijn herkenbaar, maar elk schilderij oogt licht vervreem dend. Je voelt de spanning tus sen wat je als mens hoopt en verlangt en de werkelijkheid die vaak zo anders is. Zowel zijn voorstellingen als de schildertrant zijn subtiel. Dat komt onder andere tot uiting in het kleurgebruik waarin grijzen do mineren. Er is een uitzondering: het prachtige Waiting, een klein doekje. Je kijkt een kamertje bin nen met in het midden een bu reau met een computermonitor. Links daarvan zit een vrouw. Haar houding, ineengedoken, afwach tend, staat in schril contrast met het gepassioneerde rood dat haar omgeeft. De computer lijkt haar enige contact met de buitenwereld en zelfs daarop schijnt niets bin nen te komen. Zij kan receptio niste zijn of nachtportier, wach tend tot er iemand verschijnt of tot de nacht voorbij is. Maar het beeld gaat verder dan die specifie ke situatie. Het raakt aan een alge meen gevoel van wachten op dat gene wat je hoopt, wachten tot ie mand je erkent en met je deelt wat jij te geven hebt. Zo zit in een andere compositie een man geheel links in beeld op een moderne stoel zoals je die op luchthavens aantreft. De stoel naast hem is leeg, in het midden staan twee bagagekarretjes. De wit te, met enkele lijnen doorsneden achtergrond suggereert de panora mische vensters van een luchtha ven. Maar er is geen uitzicht. Ook deze man wacht, misschien al lang en tegen beter weten in. Damaged romanticism verwijst naar het ver liezen van een illusie. Eenzaam heid, op jezelf zijn teruggeworpen, spreekt uit meer werken. Hoewel Olivier Deprez vaak een romantisch levensgevoel oproept, ontbreekt de natuur. Dat alles heeft veel te maken met de steden van beton en staal waarin de mees te mensen wonen. Citta ideale is de titel van een werk waarin je links en rechts strak uitgevoerde flats ziet, met daartussen een brug waarop mensen staan en lopen, verwonderd om zich heen kij kend. Is dit de wereld waarin wij leven? Hoe is het zover gekomen? De voorstellingen tonen een mo ment dat een vervolg in zich draagt en waaraan een verleden voorafging. Zijn personages lijken gevangen in tijd en ruimte die niet van hen is en die ze evenmin kun nen transformeren tot een eigen werkelijkheid. Uitgewogen, zon der opsmuk, zet Deprez aan tot re flectie. Zeer de moeite waard. Paul aime la peinture silencieuse, werk van Eric vande Pitte. Zijn eigen kindertijd is de bron waaruit Eric vande Pitte put. Een tijd waarin hij verlangde de wereld te leren be grijpen en lezen het aangewezen middel leek. De kunstboeken uit de bibliotheek waren echter in het H Mullié en Dallinga 'De Chocoladefabriek' van Ronald Mullié en Carla Dallinga is een luchtige melange van speels gecom bineerde smakelijke ingrediënten met diverse lagen. Aan de buiten kant een uiting van verzameldrift en creatieve vondsten. Onder die laag ligt de verwondering over na tuur en cultuur. T/m 7 nov., deWillemllI, Oranjestraat 4, 4381 BB Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Za. 14 u veiling. Douwe Tiemensma Douwe Tiemensma is gegrepen door het Friese landschap. Hij con centreert zich op de grote lijnen en speelt in zijn composities met tegenstellingen als open en geslo ten, vol en leeg. De combinatie met een rijk palet aan kleurnuan ces leidt tot een mooie balans tus sen kracht en subtiliteit. T/m 15 novemberRaadskelder, Croote Markt 1, Sluis. Za. t/m wo. 14.00-17.00 uur. Ton Van Kints Ton van Kints verzaagt houten pla ten om deze stukken vervolgens weer tot één geheel samen te voe gen. De panelen ogen zo gehavend en hersteld tegelijk. Hij voorziet ze van kleur, mo nochroom of in de vorm van pa tronen. Zo ontstaan pure, eigenzin nige beelden. T/m 5 december, Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00- 17.00 uur Ewoud de Groot Ewoud de Groot is één van de ruim twintig exposanten bij Bellas Artes. Hij heeft zich gespeciali seerd in het schilderen van vogels en weet daarin te overtuigen. Of het nu een groepje goud plevieren is of een enkele klapekster, De Groot paart een rake en nauwkeu rige blik aan inventief verfgebruik. T/m 19 december, Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. Maartje Korstanje Maartje Korstanje werkte een aan tal weken op het IKeiland in wor ding en stelde zich voor dat het in de Romeinse tijd ook avontuurlijk moet zijn geweest. Zo ontstonden spannende, beel den die doen denken aan mythi sche wezens, opgravingen, planten en jachttrofeeën. T/m 20 december IKeiland, Vlissingsestraat 239a, Oost-Souburg. Za en zo. 12.00 - 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 54