IO
u
€4
Jr
donderdag 5 november 2009
Werk van Jan de Viiegher.
Frans zodat hij zelf verhaaltjes bij
de platen verzon. Het tonen van
de schoonheid van de angst is het
hoofdthema in zijn werk. De titels
ontleent hij aan zinnetjes uit zijn
leerboek Frans. De intrigerende
portretjes bestaan uit vlekken op
een ondergrond van blauwe
schoolinkt. Ze verwijzen naar her
inneringen die nooit scherp zijn
en alleen tastend zijn terug te ha
len. Het gevoel deel uit te maken
van een werkelijkheid die groter is
dan jezelf speelt door zijn werk.
Dat komt bijvoorbeeld terug in
Paul aime la peinture silencieuse,
een jongetje dat voor een kunst
werk staat dat je overigens niet
ziet. Hoewel dit schilderij is te her
leiden tot een ervaring van Vande
Pitte zelf, is het beeld ook breder
te interpreteren: als een beeld van
angstige verwondering van een
kind en verwondering in het alge
meen.
In Soudain, Paul se sent seul heeft
Vande Pitte met dikke blauwe lij
nen een hond getekend over een
complexe vlekkenstructuur in lich
te tinten waarin vaag een jongen
en drie meisjes zichtbaar zijn. De
jongen vindt zijn zekerheid bij
zijn hond als hij beseft dat de meis
jes hem ontglippen....
Jan de Viiegher is een schilder die
het plezier van het oplossen van
de spanning tussen wat hij ziet en
hoe hij dat weergeeft centraal stelt.
Waarbij hij in het bijzonder is ge
boeid door de opgave licht en spie
gelingen op te roepen. Dat maakt
zijn zeegezichten tot een avontuur
waarin je als kijker mee word ge
voerd. Met rake vegen vette glan
zend verf zet de Viiegher een over
tuigend beeld neer, een perfecte
balans tussen herkenbaarheid, ma
terie en abstractie. Zo maakt hij
het wezen van de schilderkunst
steeds opnieuw zichtbaar. Hij doet
dat knap en krachtig.
Luc Tuymans werd beroemd met
ongemakkelijke, droog geschilder-
Waiting van Olivier Deprez.
de voorstellingen. Wat mooi of on
schuldig lijkt kan een tegenoverge
stelde lading hebben. Drie stuks
grafisch werk maken deel uit van
Zomervervagingen. Het sterkst
Op zoek het beste wat Zeeland op
kunstgebied te bieden heeft bezocht
ik exposities in de Freemen Gallery
in Aardenburg en Le Coin Couleurs
in IJzendijke.
Olivier Deprez is 35,
Vlaming en schildert
figuratief. In de grote
zalen van Freemen
Gallery in Aardenburg oogt zijn
werk bescheiden. De voorstellin
gen zijn herkenbaar, maar elk
schilderij oogt licht vervreem
dend. Je voelt de spanning tus
sen wat je als mens hoopt en
verlangt en de werkelijkheid die
vaak zo anders is.
Zowel zijn voorstellingen als de
schildertrant zijn subtiel. Dat
komt onder andere tot uiting in
het kleurgebruik waarin grijzen do
mineren. Er is een uitzondering:
het prachtige Waiting, een klein
doekje. Je kijkt een kamertje bin
nen met in het midden een bu
reau met een computermonitor.
Links daarvan zit een vrouw. Haar
houding, ineengedoken, afwach
tend, staat in schril contrast met
het gepassioneerde rood dat haar
omgeeft. De computer lijkt haar
enige contact met de buitenwereld
en zelfs daarop schijnt niets bin
nen te komen. Zij kan receptio
niste zijn of nachtportier, wach
tend tot er iemand verschijnt of
tot de nacht voorbij is. Maar het
beeld gaat verder dan die specifie
ke situatie. Het raakt aan een alge
meen gevoel van wachten op dat
gene wat je hoopt, wachten tot ie
mand je erkent en met je deelt
wat jij te geven hebt.
Zo zit in een andere compositie
een man geheel links in beeld op
een moderne stoel zoals je die op
luchthavens aantreft. De stoel
naast hem is leeg, in het midden
staan twee bagagekarretjes. De wit
te, met enkele lijnen doorsneden
achtergrond suggereert de panora
mische vensters van een luchtha
ven. Maar er is geen uitzicht. Ook
deze man wacht, misschien al lang
en tegen beter weten in. Damaged
romanticism verwijst naar het ver
liezen van een illusie. Eenzaam
heid, op jezelf zijn teruggeworpen,
spreekt uit meer werken.
Hoewel Olivier Deprez vaak een
romantisch levensgevoel oproept,
ontbreekt de natuur. Dat alles
heeft veel te maken met de steden
van beton en staal waarin de mees
te mensen wonen. Citta ideale is
de titel van een werk waarin je
links en rechts strak uitgevoerde
flats ziet, met daartussen een brug
waarop mensen staan en lopen,
verwonderd om zich heen kij
kend. Is dit de wereld waarin wij
leven? Hoe is het zover gekomen?
De voorstellingen tonen een mo
ment dat een vervolg in zich
draagt en waaraan een verleden
voorafging. Zijn personages lijken
gevangen in tijd en ruimte die niet
van hen is en die ze evenmin kun
nen transformeren tot een eigen
werkelijkheid. Uitgewogen, zon
der opsmuk, zet Deprez aan tot re
flectie. Zeer de moeite waard.
Paul aime la peinture silencieuse, werk van Eric vande Pitte.
Zijn eigen kindertijd is de
bron waaruit Eric vande
Pitte put. Een tijd waarin
hij verlangde de wereld te leren be
grijpen en lezen het aangewezen
middel leek. De kunstboeken uit
de bibliotheek waren echter in het
H
Mullié en Dallinga
'De Chocoladefabriek' van Ronald
Mullié en Carla Dallinga is een
luchtige melange van speels gecom
bineerde smakelijke ingrediënten
met diverse lagen. Aan de buiten
kant een uiting van verzameldrift
en creatieve vondsten. Onder die
laag ligt de verwondering over na
tuur en cultuur.
T/m 7 nov., deWillemllI, Oranjestraat
4, 4381 BB Vlissingen. Wo. t/m zo.
11.00 - 17.00 uur. Za. 14 u veiling.
Douwe Tiemensma
Douwe Tiemensma is gegrepen
door het Friese landschap. Hij con
centreert zich op de grote lijnen
en speelt in zijn composities met
tegenstellingen als open en geslo
ten, vol en leeg. De combinatie
met een rijk palet aan kleurnuan
ces leidt tot een mooie balans tus
sen kracht en subtiliteit.
T/m 15 novemberRaadskelder,
Croote Markt 1, Sluis. Za. t/m wo.
14.00-17.00 uur.
Ton Van Kints
Ton van Kints verzaagt houten pla
ten om deze stukken vervolgens
weer tot één geheel samen te voe
gen. De panelen ogen zo gehavend
en hersteld tegelijk.
Hij voorziet ze van kleur, mo
nochroom of in de vorm van pa
tronen. Zo ontstaan pure, eigenzin
nige beelden.
T/m 5 december, Galerie van den
Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za.
12.00- 17.00 uur
Ewoud de Groot
Ewoud de Groot is één van de
ruim twintig exposanten bij Bellas
Artes. Hij heeft zich gespeciali
seerd in het schilderen van vogels
en weet daarin te overtuigen. Of
het nu een groepje goud plevieren
is of een enkele klapekster, De
Groot paart een rake en nauwkeu
rige blik aan inventief verfgebruik.
T/m 19 december, Bellas Artes,
Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za.
12.00-17.00 uur.
Maartje Korstanje
Maartje Korstanje werkte een aan
tal weken op het IKeiland in wor
ding en stelde zich voor dat het in
de Romeinse tijd ook avontuurlijk
moet zijn geweest.
Zo ontstonden spannende, beel
den die doen denken aan mythi
sche wezens, opgravingen, planten
en jachttrofeeën.
T/m 20 december IKeiland,
Vlissingsestraat 239a, Oost-Souburg.
Za en zo. 12.00 - 17.00 uur