Wederzijds respect leidt tot muzikale samenwerking The Devil's Blood en de leer van chaos en vrijheid uit 17 Reflections donderdag 5 november 2009 door Mischa Beckers Gino Vannelli (1952) be hoort met zijn 20 mil joen verkochte al bums tot de best ver kopende Canadese artiesten al ler tijden. Zaterdag speelt hij in Middelburg met een Nederlands muziekfenomeen: pianist Bert van den Brink. In de jaren 70 en 80 scoorde Van nelli megahits als People gotta mo ve, Black cars, Hurts to be in love en I just wanna stop. Vannelli is erg be kend in het popcircuit, maar slaat regelmatig een andere weg in. Zo keerde hij meer recentelijk met het album Yonder tree terug naar zijn jazzroots en verdiepte zich in klassiek repertoire op Canto. De zanger tourt nog steeds over de wereld. Begin juni dit jaar was hij nog een belangrijke publiekstrek ker op het derde International Jazz estival in Middelburg. Daar bege leidde een band met Nederlandse topmusici hem. Bert van den Brink leverde al een substantiële bijdrage aan Vannel- li's album A good thing, dat begin dit jaar uitkwam. Vannelli zag de pianist toen deze met Hein van de Geyn en Hans van Oosterhout op trad tijdens de tournee die hoorde bij het winnen van de VPRO/Boy Edgar Prijs 2007. De zanger raakte danig onder de indruk. „Na het horen van het concert in Amersfoort met mijn trio vroeg hij mij voor zijn album", zegt Van den Brink. „Ter voorbereiding daarvan.speelden we een aantal malen in Nederland wat door. Ik ben zeer goed voorbereid naar Amerika vertrokken. Daar vond de sessie plaats. Een gedeelte daar van is in de documentaire te zien." Daarmee doelt de pianist op My piano is my mirror. Deze muzikale inkijk in het leven van de pianist is als dvd toegevoegd aan Van den Brinks meest recente album Reflec tions. „Langzamerhand ontstond ook de wens bij Gino om met mij duo-op De onlangs uitgekomen cd Reflec tions van Bert van den Brink is op genomen in Porgy en Bess in Ter- neuzen. Van den Brink won in 2007 de VPRO Boy Edgar Prijs, in Nederland de belangrijkste prijs voor jazz en geïmproviseerde mu ziek. Het laatste concert van de bij behorende tournee speelde de pia nist met bassist Hein van de Geyn en drummer Hans van Ooster hout op 9 december 2007 in Ter- neuzen. Dat'optreden is integraal opgenomen. Het acht stukken tel lende album wordt vergezeld van een dvd met daarop de documen taire My piano is my mirror, over de muzikale carrière van de pia nist. Daarin zegt dirigent Jaap van Zweden over Van den Brink: „Dit is een muzikaal dier dat zijn weer ga niet kent." Van den Brink kon zich geen bete re ritmetandem dan Van de Geyn en Van Oosterhout wensen. Ze combineren souplesse en vanzelf sprekendheid die de pianist laten swingen in Cheek to cheek met in getogen en minimale maar o zo doeltreffende middelen en raken daarmee de luisteraar in het emo tionele Leaving. De bassist en drummer dringen zich nooit op de voorgrond maar hun spaarza me solo's zijn zeer treffend, zoals ook uit de beelden van Porgy en Bess op de dvd blijkt. wel eens meededen, voegden mijns inziens weinig toe aan onze samenwerking." Van den Brink bespeelt naast de piano als hoofdinstrument ook nog andere instrumenten. In zijn handen altijd een mooie toevoe ging. „Ik speel bij de meeste stuk ken piano maar, bij hooguit twee stukken, ook op accordeon." Gino Vannelli met Bert van den Brink, zaterdag in Stadsschouwburg Middelburg. Aanvang20.00 uur. Bert van den Brink foto Marco Borggreve tredens te gaan doen." Met de stuk ken van A good thing is Van den Brink dus goed bekend maar Van- Gino Vannelli, eerder dit jaar tijdens het Internationaal Jazzfesti val in Middelburg. foto Lex de Meester nelli schreef inmiddels een flink oeuvre bij elkaar en daar komt on getwijfeld het een en ander van voorbij in Middelburg. „Er is een min of meer vaste setlijst en het betreft uitsluitend muziek van Gi no. We spelen die in duo-bezet ting hoewel er ook een groot aan tal stukken met strijkkwintet uitge voerd wordt. Het is nooit helemaal duidelijk hoe en wat. Veel zaken worden door Gino soms nog op het allerlaatste moment verzon nen en geregeld.Vijf strijkers is ze ker en persoonlijk hoop ik dat het daarbij blijft. Gastsolisten, die ook door René de Dreu Met een bandnaam als The Devil's Blood - dat zater dag in Goes optreedt - wind je er bepaald geen doekjes om en noem je de optredens of shows ook nog 'rituelen' dan roept dat muzikaal al aardig wat as sociaties op. Met black, dark of hea vy metal bijvoorbeeld of met gothic. Maar ook dan heeft muziek wor tels en traditie nodig. Bij The De vil's Blood ligt een waaier van in vloeden uit de rock-'n-roll en pop van de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw in de muziek beslo ten. En hoe donker, zwart en sata nisch de bandnaam, bandleden en teksten ook zijn, de muziek van The Devil's Blood is doordacht en soms zelfs swingend, mooi en luchtig. Maar een concert blijft een ritueel en de leer van chaos en vrij heid snijdt diep in de gevestigde wereldorde. The Devil's Blood is een project van gitarist Selim Lemoucha uit Eindhoven. Zijn muzikale en spiri tuele speurtocht begon in tal van metalbands en voerde hem langs alles wat God verboden had. Uit de verslavingen en destructieve op vattingen openbaarde zich een an dere, weliswaar occulte maar ook inspirerende levensfilosofie. Die nieuwe energie en inspiratie kon hij kwijt in zijn eigen muziek. „De teksten zijn niet bedacht of gecon strueerd door mij, ik krijg ze op de een of andere manier door vanuit een wereld die buiten de zichtbare werkelijkheid ligt", verklaarde bandleider Lemoucha onlangs. Om daaraan toe te voegen dat juist die levensfilosofie en de zucht naar kennis hem daar blijkbaar voor ontvankelijk hebben ge maakt. „Voor alle inspiratie geldt dat je openstaat voor invloeden van buiten de menselijke sfeer." De bandnaam is ontleent aan een nummer van de Zweedse black metal groep Watain. Een band die eveneens uit die inspiratiebron weet te putten. Maar met de mu ziek van The Devil's Blood lijkt het anders te gaan. „Ik luisterde al tijd veel naar rockmuziek uit de ja ren 60 en 70, zelfs rock-'n-roll uit de jaren 50. Ook dat telt mee en beïnvloedt het schrijven van de nummers. Het maakt The Devil's Blood meer tot een rockband en of je daar dan het stempel death metal, hardrock of garagerock op plakt is voor ons niet belangrijk. Als het dan een naam moet heb ben vind ik de term 'Horror Soul' wel een mooie samenvatting van onze sound." Invloeden genoeg, vaak muziek met een wat vreemde draai, een donker randje en een psychede lisch tintje. The Devil's Blood, met ook een hoofdrol voor zangeres Fa- tima (haar bandnaam is Mouth of Satan), benadrukken dat donkere en horrorachtige nog eens extra tij dens hun 'rituelen' door met (var- kens)bloed besmeurd op het po dium te staan. Na enkele singles en een EP, verscheen dit jaar een volledige cd The Time Of No Time Evermore. Muziek met melancho lie en nostalgie en een zangeres die doet denken aan Grace Slik of Mariska Veres, maar altijd met een gruizige en onheilspellende drei ging. The Devil's Blood heeft, vol gens Lemoucha, niets met hun ba sis 'rockcity Eindhoven', maar meer met de donkere wereld zon der 'law and order' maar met voor al 'chaos and freedom'. The Devil's Blood, zaterdag 7 nov., 't Beest, Goes. Voorprogramma: NOX (death metal). Aanvang: 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 51