ren 9 Groenlinks pas tevreden bij aftrek van 33 procent 'Er is in Europa geen enkel ander land dat nog altijd zo'n regeling kent' IP woensdag 4 november 2009 Peter Boelhouwer, hoogleraar Volkshuisvesting lUS - Het is een heikel onderwerp en daarom houden de meeste Ka merfracties zich op de vlakte. Ze wachten eerst af met welk voor stel het kabinet komt. Alleen GroenLinks heeft geen twijfels, die wil stevig ingrijpen in de hypotheekrenteaftrek. e Tweede Kamer staat niet afwij zend tegenover een beperking van de hypotheekrenteaftrek, zo als die deze week werd gelan ceerd door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Zo'n teruggaafsysteem - waarbij de jaarlijkse aftrekpost geleidelijk kleiner wordt - kost de overheid minder dan het huidige, dure stelsel (tien in plaats van twaalf miljard). De meeste Kamerfrac ties houden hun kruit droog tot komend voorjaar, wanneer het kabinet bekendmaakt of het de hypotheekren teaftrek wil hervormen. Momenteel wordt daar studie naar gedaan. De Vereniging Eigen Huis (VEH) is wel en thousiast over de zoge noemde annuïtaire hypotheekrenteaftrek, maar dat is niet zo verwonderlijk. Drie jaar geleden - kort voor de Kamerverkiezingen - lanceerde de VEH een soortgelijk voorstel. De basis hiervoor vormt de intussen uit de gratie geraakte annuïteitshypotheek, waar bij mensen naast rente ook een deel van de lening aflossen. Hierdoor wordt de rentelast mettertijd kleiner, en dus ook de teruggaaf van de belasting. Het beoogde stelsel is zodoende twee mil jard goedkoper dan het huidige. Ander voor deel is dat bij dalende huizenprijzen, zoals nu het geval is, mensen minder hoge schul denlasten hebben. In de meeste hypotheek- vormen wordt de lening pas na dertig jaar in één keer afgelost. „Nadeel van een annuïtaire hypotheekrente aftrek is wel dat de woonlasten van mensen steeds hoger worden. Ook als hun salaris niet toeneemt. Wij vinden het niet goed wanneer mensen daardoor in problemen zouden komen", aldus een woordvoerder van VEH. „Voor de dure onroerendzaakbe- lasting, de overdrachtsbelasting en het huur waardeforfait moeten dan ook goedkopere oplossingen worden gevonden", vindt hij. Regeringspartij CDA wil niet inhoudelijk in gaan op het voorstel van de EIB. Coalitie partner Christenunie evenmin. „Het is een interessante optie, maar meer zeg ik daar niet over. We wachten rustig af waar het ka binet straks mee komt en dan zien we wel of het überhaupt noodzakelijk is om de hui dige renteaftrek te veranderen", aldus CDA-Kamerlid Elly Blanksma. De PvdA ziet 'aanknopingspunten' in een annüitair stel sel, maar wil het kabinet evenmin voor de voeten lopen. GroenLinks wil veel verder gaan dan het EIB. „Wat ons betreft beperkt de hypotheekrenteaftrek zich straks tot hui zen van circa 300.000 euro, tegen het laagste belastingtarief van 33 procent voor eenieder. Eerder zijn wij niet tevreden", aldus Groen- Links-Kamerlid Jolande Sap. Om de door stroming in huurhuizen te verbeteren zou den mensen met hoge inkomens een toe slag moeten betalen, vindt het EIB. Om dat mogelijk te maken zou het inkomen van huurders regelmatig moeten worden ge toetst. 'We wachten rustig af waar het kabinet straks mee komt' vV ^verheid kwamen. Het eigenwoningbezit steeg door éje welvaart én deze regelingen van 28 procent in 1945 naar 35 procent in 1971. Ook het meest linkse kabinet ooit, dat van Den Uyl, had niet veel op met ei gen woningbezit. Het huurwaardeforfait ging in 1973 zelfs omhoog. De kabinetten daarna, zowel cen trum-rechtse als ook de twee paarse, lieten de aftrek ongemoeid. Sinds 1997 kent Nederland meer koop- dan huurhuizen (in 2008: 57 tegenover 43 procent). De PvdA ging in de jaren negentig 'om' en propageert sindsdien de koopwoning voor de gewone man. De, aftrek kost de overheid veel geld. Zo kwam er in 2001 5,1 miljard euro binnen via het forfait maar kre gen de kopers van huizen 7,3 miljard terug via de af trek. De rijken profiteren het meest: 45 procent van het fiscale voordeel komt terecht bij de 7 procent rijk ste Nederlanders, bleek tien jaar terug. Paars II schafte de aftrek af voor een tweede huis of bij een consumptieve lening. Balkenende II verplichtte ko pers de overwaarde van een verkocht huis meteen te investeren in een nieuw huis, wat voor lagere hypothe ken zorgde. De rente is nog slechts dertig jaar aftrek baar. Brussel dringt al langer aan op Haagse maatregelen. Duitsland en Frankrijk kennen geen aftrek. Belgen mo gen een vast bedrag aftrekken. In Engeland verdween de aftrek tussen 1979 en 1999 in stappen, zonder grote gevolgen voor de woning markt. Zweden beperkte de aftrek in 1991 in één keer fors: de woningmarkt klapte daar toen in elkaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9