ren
9
Groenlinks pas tevreden
bij aftrek van 33 procent
'Er is in Europa geen enkel ander land dat nog altijd zo'n regeling kent'
IP
woensdag 4 november 2009
Peter Boelhouwer, hoogleraar Volkshuisvesting
lUS -
Het is een heikel onderwerp en
daarom houden de meeste Ka
merfracties zich op de vlakte. Ze
wachten eerst af met welk voor
stel het kabinet komt. Alleen
GroenLinks heeft geen twijfels,
die wil stevig ingrijpen in de
hypotheekrenteaftrek.
e Tweede Kamer staat niet afwij
zend tegenover een beperking
van de hypotheekrenteaftrek, zo
als die deze week werd gelan
ceerd door het Economisch Instituut voor
de Bouw (EIB). Zo'n teruggaafsysteem -
waarbij de jaarlijkse aftrekpost geleidelijk
kleiner wordt - kost de overheid minder
dan het huidige, dure stelsel (tien in plaats
van twaalf miljard). De meeste Kamerfrac
ties houden hun kruit droog tot komend
voorjaar, wanneer het kabinet bekendmaakt
of het de hypotheekren
teaftrek wil hervormen.
Momenteel wordt daar
studie naar gedaan.
De Vereniging Eigen
Huis (VEH) is wel en
thousiast over de zoge
noemde annuïtaire hypotheekrenteaftrek,
maar dat is niet zo verwonderlijk. Drie jaar
geleden - kort voor de Kamerverkiezingen -
lanceerde de VEH een soortgelijk voorstel.
De basis hiervoor vormt de intussen uit de
gratie geraakte annuïteitshypotheek, waar
bij mensen naast rente ook een deel van de
lening aflossen. Hierdoor wordt de rentelast
mettertijd kleiner, en dus ook de teruggaaf
van de belasting.
Het beoogde stelsel is zodoende twee mil
jard goedkoper dan het huidige. Ander voor
deel is dat bij dalende huizenprijzen, zoals
nu het geval is, mensen minder hoge schul
denlasten hebben. In de meeste hypotheek-
vormen wordt de lening pas na dertig jaar
in één keer afgelost.
„Nadeel van een annuïtaire hypotheekrente
aftrek is wel dat de woonlasten van mensen
steeds hoger worden. Ook als hun salaris
niet toeneemt. Wij vinden het niet goed
wanneer mensen daardoor in problemen
zouden komen", aldus een woordvoerder
van VEH. „Voor de dure onroerendzaakbe-
lasting, de overdrachtsbelasting en het huur
waardeforfait moeten dan ook goedkopere
oplossingen worden gevonden", vindt hij.
Regeringspartij CDA
wil niet inhoudelijk in
gaan op het voorstel
van de EIB. Coalitie
partner Christenunie
evenmin. „Het is een
interessante optie,
maar meer zeg ik daar
niet over. We wachten rustig af waar het ka
binet straks mee komt en dan zien we wel
of het überhaupt noodzakelijk is om de hui
dige renteaftrek te veranderen", aldus
CDA-Kamerlid Elly Blanksma. De PvdA ziet
'aanknopingspunten' in een annüitair stel
sel, maar wil het kabinet evenmin voor de
voeten lopen. GroenLinks wil veel verder
gaan dan het EIB. „Wat ons betreft beperkt
de hypotheekrenteaftrek zich straks tot hui
zen van circa 300.000 euro, tegen het laagste
belastingtarief van 33 procent voor eenieder.
Eerder zijn wij niet tevreden", aldus Groen-
Links-Kamerlid Jolande Sap. Om de door
stroming in huurhuizen te verbeteren zou
den mensen met hoge inkomens een toe
slag moeten betalen, vindt het EIB. Om dat
mogelijk te maken zou het inkomen van
huurders regelmatig moeten worden ge
toetst.
'We wachten rustig af waar
het kabinet straks mee komt'
vV
^verheid kwamen. Het eigenwoningbezit steeg door
éje welvaart én deze regelingen van 28 procent in
1945 naar 35 procent in 1971. Ook het meest linkse
kabinet ooit, dat van Den Uyl, had niet veel op met ei
gen woningbezit. Het huurwaardeforfait ging in 1973
zelfs omhoog. De kabinetten daarna, zowel cen
trum-rechtse als ook de twee paarse, lieten de aftrek
ongemoeid. Sinds 1997 kent Nederland meer koop-
dan huurhuizen (in 2008: 57 tegenover 43 procent).
De PvdA ging in de jaren negentig 'om' en propageert
sindsdien de koopwoning voor de gewone man.
De, aftrek kost de overheid veel geld. Zo kwam er in
2001 5,1 miljard euro binnen via het forfait maar kre
gen de kopers van huizen 7,3 miljard terug via de af
trek. De rijken profiteren het meest: 45 procent van
het fiscale voordeel komt terecht bij de 7 procent rijk
ste Nederlanders, bleek tien jaar terug.
Paars II schafte de aftrek af voor een tweede huis of bij
een consumptieve lening. Balkenende II verplichtte ko
pers de overwaarde van een verkocht huis meteen te
investeren in een nieuw huis, wat voor lagere hypothe
ken zorgde. De rente is nog slechts dertig jaar aftrek
baar.
Brussel dringt al langer aan op Haagse maatregelen.
Duitsland en Frankrijk kennen geen aftrek. Belgen mo
gen een vast bedrag aftrekken.
In Engeland verdween de aftrek tussen 1979 en 1999
in stappen, zonder grote gevolgen voor de woning
markt. Zweden beperkte de aftrek in 1991 in één keer
fors: de woningmarkt klapte daar toen in elkaar.