■n Globalisering raakt iedereen (fr- «cos zeeland COS- Zeeland gssamenwerkin rechtvaardii Dit jaar bestaat COS Zeeland 25 jaar. In het kader van haar zilveren jubileum organi seert het centrum voor internatio nale samenwerking uit Goes drie Specials over Globalisering. De eerste 'Globalisering IS nieuwe media' vond plaats op 24 septem ber 2009 in het Oude Stadhuis te Middelburg. door Loes van der Hoeven MIDDELBURG - Aan de hand van inleidingen door een drietal interes sante sprekers, korte interviews, film fragmenten, dilemma's en een discus sie werd duidelijk dat het snelle inter net zich op tal van manieren laat com bineren met de trage internationale sa menwerking. Door de nieuwe media ontstaan nieuwe vormen van betrok kenheid bij ontwikkelingssamenwer- king. Globalisering is een eeuwenoud pro ces, maar het is sinds de intrede van de nieuwe media in een stroomver snelling geraakt. Adviseur online faciliteren Joitske Hulsebosch beet het spits af. Zij ver telde hoe zij na een jarenlang verblijf als trainer en organisatieadviseur in Afrika gefascineerd is geraakt door de mogelijkheden die nieuwe (sociale) media bieden. Weblogs, wiki's en so cial network sites zijn vormen om on line te leren en samenwerken. Joit- scke Hulsebosch vat de rol van nieu we media op ontwikkelingssamenwer king als volgt samen: Experiment "Veel organisaties experimenteren momenteel met nieuwe media om te ontdekken wat goed werkt en wat niet nog niet voldoende is uitgekristal liseerd. Nieuwe media zullen onge twijfeld invloed hebben op ontwikke lingssamenwerking. Het biedt immers de mogelijkheid tot direct contact tus- Margreet van der Pijl van de l%Club. sen individuen, zonder dat er een or ganisatie tussen zit. Online fondsen werving behoort eveneens tot de mo gelijkheden. Verder verlagen nieuwe media drempels: zij maken het moge lijk gemakkelijker, sneller, goedkoper en op grotere schaal van elkaar te le ren en samen te werken. Echter, het duurt zeker een generatie voordat de nieuwe media een vanzelfsprekend onderdeel van werken zijn. In het be gin ligt de nadruk namelijk nog op het eigen maken van de techniek, de tooi zelf. Het aantal mensen dat blogs, twitter leest, is nu (nog) groter dan het aantal mensen dat zelf schrijft. Naarmate de tijd verstrijktzal dat an dersom het geval worden. De 'netge- neratie' van na 1985 voelt zich allang 'als een vis in het water' met nieuwe media, maar steeds meer ouderen zien de voordelen en bekwamen zich daarin. "De nieuwe media zullen echter nooit het belang overstijgen van het elkaar fysiek ontmoeten van mensen Mike Brantjes aan het woord. Foto: duofoto die met elkaar samenwerken. Nieuwe mediamensen kunnen hen wel naar onontdekte sporen leiden. Het is dus een nieuwe manier van netwerken. In mijn geval hebben nieuwe media geleid tot een kennismaking met de 'echte wereld' en tot het verzorgen van een online workshop waaraan mensen van over de hele wereld mee deden. In een continent als Afrika heeft niet iedereen een computer, maar vaak wel de mogelijkheid, een internetcafé te bezoeken. De mogelijkheden zijn dan ook veel belangrijker dan de be perkingen. Die moeten actief worden benut om van nieuwe media wereld wijd een gemeen goed te kunnen ma ken." 7 Club In 2008 is een bijzondere marktplaats online gegaan, die zich van alle ande re onderscheidt: de l%Club, gericht op kleinschalige ontwikkelingsproduc ten. Margreet van der Pijl, manager van 1% projecten: "Bij de 1%CLUB beslis je zelf aan welk project je 1% van jouw geld, tijd of kennis wilt bij dragen. Lekker direct, betrokken en transparant. Het idee achter de site is: Als iedereen 1% van zijn inkomen, tijd of kennis inzet, kunnen we ar moede structureel oplossen. Inmiddels zijn 110 projecten online, in 33 landen. Daarvan hebben 38 hun geld bij elkaar Verzameld. Het gaat om kleine concrete doelen, zoals het bouwen van een toilet bij een school. Op de l%Club worden ook taken aangeboden, zoals websites bouwen en teksten vertalen. Iedereen die iets wil doen, kan zich aanmelden en daarmee een match ma ken. Elk project heeft één contactper- Foto: duofoto soon. Kritiek op particuliere initiatie ven was dat men geïsoleerd werkte, maar via de 1%CLUB kan ook onder ling kennis worden uitgewisseld. De marktplaats is vooral hot bij 'young professionals': 30-35 jarige carrièrema kers met jonge gezinnen, maar ook studenten, vrijwilligers van persoonlij ke initiatieven en gepensioneerden kennen de weg naar de l%Club." Werknetten De laatste spreker was Mike Brantjes, oprichter van Youniverz Worknets en bedenker van 'werknetten.' "Dit concept is nieuw en volop in ontwik keling. Werknetten wil 'gezamenlijk heid' faciliteren. Tot nu toe was inter net gericht op 'het elkaar vinden' (reikwijdte). Werknetten richt zich op het proces dat zich daarna kan af spelen, het wil de mogelijkheden be ter benutten als je elkaar eenmaal ge vonden hebt (diepte). Werknetten facilitcert organisaties die rond gemeenschappelijke inhoud/ thema's willen samenwerken: het denkt vanuit de vraag. Met werknet ten kun je informatie delen via inter net, maar ook tools binnenhalen, zo als een teleconferentiekamer, een whi- tebord of samen een event organise ren." Oxfam Novib, Impulsis, Cordaid, Hi- vos en COS Nederland gaan meewer ken aan de pilot 'Werknetten'. De overige twee-COS Zeeland Spe cials zijn de op 22 oktober gehouden 'Globalisering IS goed leiderschap' en 'Globalisering IS klimaatverandering' die op 26 november in Middelburg plaatsvindt. Meer informatie en aanmelden: www. cos zeeland, nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96