Audi A5 3.0 TDI cabriolet Pronte Duitse deerne
Lexus RX 450h, Het tractorstadium (ver) voorbij
onderweg
17
Met de introductie van de
A5 cabriolet zet Audi een
stap verder op het pad van verruk
kelijke cabriolets waarmee ze
ooit op basis van de 80 zijn begon
nen. Als een van de weinige fabri
kanten van premiumauto's houdt
Audi vast aan een stoffen kap.
Goede keuze lijkt me, want de au
to ziet er ronduit fantastisch mee
uit. Audi doet in het zakenseg-
ment relatief goede zaken en
daarvoor is in eerste instantie de
nieuwe A4 verantwoordelijk.
door Ad van Bladel
BREDA - Op basis van dit model
worden de marktniches ingevuld via
de A5-modellen, waaronder dus deze
cabriolet. De auto is ten opzichte van
zijn voorganger wat gegroeid en
schurkt qua formaat steeds verder te
gen zijn grote broer A6 aan. De A4
Avant is zelfs al moeilijk van zijn gro
tere broer te onderscheiden. Audi le
vert de A5 cabriolet niet een keuze
uit twee zescilinder dieselmotoren.
Onnodig te zeggen dat dit beide voor
treffelijke krachtbronnen zijn die hun
naam 'krachtbron' waarachtig eer aan
doen. De 3.0 liter TDI motor in het
vooronder weet wel raad met de voor
name cabriolet als het op acceleratie
en topsnelheid aankomt. Het meest
indrukwekkende zijn echter zijn gro
te koppel waardoor een enorme mo-
torsouplesse ontstaat. De auto is daar
bij heel stil, zelfs voor een cabriolet
met stoffen kap en motor- en windge
ruis worden behoorlijk buiten de
deur gehouden.
Dat kun je allemaal met een gerust
hart aan Audi overlaten. Dat het drie
liter blok van de A5 een sportieve au
to maakt, zal geen introductie behoe
ven. De topsnelheid is elektronisch af
geregeld op 250 km/h en de accelera
tie naar 100 km/h vergt slecht 6,4 se
conden^ Genoeg om menig GTI-be-
stuurder het snot voor de ogen te rij
den.
Maar voornamelijk moet deze heerlij
ke Duitse cabriolet het tóch hebben
van zijn comfort, rijgenoegen en van
een kwaliteitsbeleving die in Audi's
vrijwel ongeëvenaard is. Alles voelt
zo fijn en stevig aan dat je vermoed
dat het over dertig jaar nog feilloos
functioneert. Zo hoort het. De ver
wende automobilist die graag een ben
zinemotor onder de kap wil kan te
recht bij de 2.0 TFS1 motor viercilin-
der motor of, als-ie het nog gekker
wil maken, bij de 3.2 liter grote zespit-
ter. Op termijn komen vast en zeker
nog een S-versie en een nog snellere
RS-variant beschikbaar waarmee het
merk uit Ingolstadt kan concurreren
met BMW's en Mercedes-Benz' sterk
ste middenklassers. De Audi A5 ca
briolet is leverbaar vanaf 47.230 euro,
inclusief belastingen.
Enige maanden geleden was
er goed nieuws voor diege
nen die zich graag laten zien in
een forse SUV maar die bevreesd
zijn voor antimaatschappelijk te
worden uitgemaakt als ze aan die
keuze gehoor zouden geven. Het
Japanse premiummerk Lexus lan
ceerde namelijk zijn RX 450h,
een sterk verbeterde versie van de
RX 400h die al enige jaren op het
leveringsprogramma stond. Van
alle autofabrikanten die met hy
bridetechnologie bezig zijn, is
Toyota - waartoe pok Lexus be
hoort - de bekendste en meest
vooruitstrevende.
door Ad van Bladel
BREDA - Over een breed gebied
wordt deze technologie ingezet; van
de bekende en heerlijk rijdende Prius
tot de majesteitelijke Lexus LS 600h.
Zo ook in de RX 450h.
De auto is ten opzichte van zijn voor
ganger helemaal vernieuwd maar de
ze vernieuwing heeft uiterlijk meer
evolutie dan revolutie gebracht. Het
interieur is, zoals je dat van een Lexus
verwacht, buitengewoon rijk uitge
rust en uitgevoerd in hoogwaardige
materialen. Zoals alle Lexussen is de
bediening kinderlijk eenvoudig. Des
te opvallender is daarom dat het luxe
merk ervoor heeft gekozen een
GPS-systeem te introduceren dat niet
zo intuïtief werkt als je van dit auto
merk zou verwachten. Voor de bedie
ning heb je een ingewikkeld samen
spel van handpalm en vingers nodig
en dat werkt in de praktijk minder
prettig.
Wat wel leuk is, is dat je na het in
drukken van de startknop slechts het
woordje 'ready' in de display ziet ver
schijnen ten teken dat de wagen kan
rijden. Je hoort verder niets. Volsla
gen geruisloos glijdt de mastodont
van zijn plek. Hier doet, indien ge
wenst, de krachtige elektromotor zijn
werk. Tot snelheden van zo'n 40
km/h is deze grote SUV elektrisch -
en dus geruisloos - te rijden. Heel
apart om zo over het asfalt te zweven.
Indien meer snelheid en kracht wordt
gevraagd springt de krachtige zescilin-
der benzinemotor aan.
Ook met weinig branie, dat moet ge
zegd. De combinatie van deze twee
motoren zorgt ervoor dat de RX
450h met zijn 299 paardenkrachten,
aan kracht en souplesse weinig wen
sen open laat. Lexus staat erom be
kend zijn auto's zeldzaam stil te ma
ken, en dat gegeven is bij de RX
450h ook goed gelukt. Comfort en af
werkingniveau staan bij Lexus op een
voetstuk. Het is natuurlijk uniek dat
het Lexus is gelukt met deze auto als
eerste SUV een A-label te scoren.
Een geweldige prestatie en als je met
de auto rijdt besef je doorlopend dat
je met iets heel bijzonders op pad
bent. Ook aan ruimte ontbreekt het
de RX 450h niet. Wie de auto van
buiten bekijkt zal dat niet verbazen, al
les oogt groot, veel, ruim en royaal.
Toch zijn de verhoudingen duidelijk
goed gekozen en oogt de auto min
der als een PC Hoofttractor dan som
mige van zijn geachte concurrenten.
Het imago van deze reus is bedui
dend milder. De prijzen voor deze
RX 450h beginnen bij 69.000 euro,
inclusief belastingen.