Audi A5 3.0 TDI cabriolet Pronte Duitse deerne Lexus RX 450h, Het tractorstadium (ver) voorbij onderweg 17 Met de introductie van de A5 cabriolet zet Audi een stap verder op het pad van verruk kelijke cabriolets waarmee ze ooit op basis van de 80 zijn begon nen. Als een van de weinige fabri kanten van premiumauto's houdt Audi vast aan een stoffen kap. Goede keuze lijkt me, want de au to ziet er ronduit fantastisch mee uit. Audi doet in het zakenseg- ment relatief goede zaken en daarvoor is in eerste instantie de nieuwe A4 verantwoordelijk. door Ad van Bladel BREDA - Op basis van dit model worden de marktniches ingevuld via de A5-modellen, waaronder dus deze cabriolet. De auto is ten opzichte van zijn voorganger wat gegroeid en schurkt qua formaat steeds verder te gen zijn grote broer A6 aan. De A4 Avant is zelfs al moeilijk van zijn gro tere broer te onderscheiden. Audi le vert de A5 cabriolet niet een keuze uit twee zescilinder dieselmotoren. Onnodig te zeggen dat dit beide voor treffelijke krachtbronnen zijn die hun naam 'krachtbron' waarachtig eer aan doen. De 3.0 liter TDI motor in het vooronder weet wel raad met de voor name cabriolet als het op acceleratie en topsnelheid aankomt. Het meest indrukwekkende zijn echter zijn gro te koppel waardoor een enorme mo- torsouplesse ontstaat. De auto is daar bij heel stil, zelfs voor een cabriolet met stoffen kap en motor- en windge ruis worden behoorlijk buiten de deur gehouden. Dat kun je allemaal met een gerust hart aan Audi overlaten. Dat het drie liter blok van de A5 een sportieve au to maakt, zal geen introductie behoe ven. De topsnelheid is elektronisch af geregeld op 250 km/h en de accelera tie naar 100 km/h vergt slecht 6,4 se conden^ Genoeg om menig GTI-be- stuurder het snot voor de ogen te rij den. Maar voornamelijk moet deze heerlij ke Duitse cabriolet het tóch hebben van zijn comfort, rijgenoegen en van een kwaliteitsbeleving die in Audi's vrijwel ongeëvenaard is. Alles voelt zo fijn en stevig aan dat je vermoed dat het over dertig jaar nog feilloos functioneert. Zo hoort het. De ver wende automobilist die graag een ben zinemotor onder de kap wil kan te recht bij de 2.0 TFS1 motor viercilin- der motor of, als-ie het nog gekker wil maken, bij de 3.2 liter grote zespit- ter. Op termijn komen vast en zeker nog een S-versie en een nog snellere RS-variant beschikbaar waarmee het merk uit Ingolstadt kan concurreren met BMW's en Mercedes-Benz' sterk ste middenklassers. De Audi A5 ca briolet is leverbaar vanaf 47.230 euro, inclusief belastingen. Enige maanden geleden was er goed nieuws voor diege nen die zich graag laten zien in een forse SUV maar die bevreesd zijn voor antimaatschappelijk te worden uitgemaakt als ze aan die keuze gehoor zouden geven. Het Japanse premiummerk Lexus lan ceerde namelijk zijn RX 450h, een sterk verbeterde versie van de RX 400h die al enige jaren op het leveringsprogramma stond. Van alle autofabrikanten die met hy bridetechnologie bezig zijn, is Toyota - waartoe pok Lexus be hoort - de bekendste en meest vooruitstrevende. door Ad van Bladel BREDA - Over een breed gebied wordt deze technologie ingezet; van de bekende en heerlijk rijdende Prius tot de majesteitelijke Lexus LS 600h. Zo ook in de RX 450h. De auto is ten opzichte van zijn voor ganger helemaal vernieuwd maar de ze vernieuwing heeft uiterlijk meer evolutie dan revolutie gebracht. Het interieur is, zoals je dat van een Lexus verwacht, buitengewoon rijk uitge rust en uitgevoerd in hoogwaardige materialen. Zoals alle Lexussen is de bediening kinderlijk eenvoudig. Des te opvallender is daarom dat het luxe merk ervoor heeft gekozen een GPS-systeem te introduceren dat niet zo intuïtief werkt als je van dit auto merk zou verwachten. Voor de bedie ning heb je een ingewikkeld samen spel van handpalm en vingers nodig en dat werkt in de praktijk minder prettig. Wat wel leuk is, is dat je na het in drukken van de startknop slechts het woordje 'ready' in de display ziet ver schijnen ten teken dat de wagen kan rijden. Je hoort verder niets. Volsla gen geruisloos glijdt de mastodont van zijn plek. Hier doet, indien ge wenst, de krachtige elektromotor zijn werk. Tot snelheden van zo'n 40 km/h is deze grote SUV elektrisch - en dus geruisloos - te rijden. Heel apart om zo over het asfalt te zweven. Indien meer snelheid en kracht wordt gevraagd springt de krachtige zescilin- der benzinemotor aan. Ook met weinig branie, dat moet ge zegd. De combinatie van deze twee motoren zorgt ervoor dat de RX 450h met zijn 299 paardenkrachten, aan kracht en souplesse weinig wen sen open laat. Lexus staat erom be kend zijn auto's zeldzaam stil te ma ken, en dat gegeven is bij de RX 450h ook goed gelukt. Comfort en af werkingniveau staan bij Lexus op een voetstuk. Het is natuurlijk uniek dat het Lexus is gelukt met deze auto als eerste SUV een A-label te scoren. Een geweldige prestatie en als je met de auto rijdt besef je doorlopend dat je met iets heel bijzonders op pad bent. Ook aan ruimte ontbreekt het de RX 450h niet. Wie de auto van buiten bekijkt zal dat niet verbazen, al les oogt groot, veel, ruim en royaal. Toch zijn de verhoudingen duidelijk goed gekozen en oogt de auto min der als een PC Hoofttractor dan som mige van zijn geachte concurrenten. Het imago van deze reus is bedui dend milder. De prijzen voor deze RX 450h beginnen bij 69.000 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 95