de stoel de stoel Tekst: Loes van der Hoeven Foto: duofoto Naam: Ronès Wielinga Functie: Eigenaar/ directeur/ adviseur/ communicatiespecialist/ ontwerper/typograaf/ sociaal werker Bedrijf: De Wilde Zeeuw, communicatieproblemen oplossen, or ganisaties in de etalage zetten. Aantal werknemers: Bijzonderheden Visie vomi verleiding. Trots op: „We hebben trouwe klanten We kunnen steeds grote re uitdagingen aan.,, Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Het is een designstoel met de naam Pub en Club. Maar dat bedoelde je misschien niet? De gesprekken met mensen en het werk dat ik maak voor die mensen, zodat ze gelukki ger worden, nog trotser op hun be drijf of organisatie. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Ooit op een stoellje bovenop een kameel in de Sahara. Tegenwoordig in mijn schaarse vrije tijd op de stoel/bank van de zeilboot. Als je be doelt in welke opleidingen of bedrij ven, dan is dat eerst op de kunstaca demie in Rotterdam, daarna in Wad- dinxveen, daarna weer in Rotter dam, Amsterdam en Goes. Bijna in London! Maar ik vond het toch leu ker op de Koewacht in Zeeuws- Vlaanderen. Ik heb dus een soort stoelendans gedaan en ben uiteinde lijk Zeeland gaan zitten. Hoe bent u bij dit bedrijf terecht gekomen? Zelf begonnen na 10 jaar ervaring bij grotere bureau's in de Randstad. Mijn vrouw heeft overigens de stoe len hier uitgezocht. Wat betekent het bedrijf voor u? Alles. In tegenstelling tot andere bu reaus ben ik zélf de communicatiead viseur en ontwerper. De diensten of producten die bij ons de deur uit gaan zijn onze kindjes. En dat bete kent dat we een opdracht binnen een tijdsbestek dat wij zelf samen met de klant inschatten, afhebben. Daar komt nog bij dat ik een perfec tionist ben en dat ook van anderen verwacht. De andere kant is wel dat ik mijn werk mee naar huis neem. In het weekend ben ik nog steeds bezig met mijn klanten, creatieve oplossingen verzinnen terwijl ik iets anders aan het doen ben. Wat betekent u voor het bedrijf? Even rondgevraagd: men zegt hier dat ik de drijvende kracht ben. Ik denk-zelf dat ik ook een luiste rend oor voor de dames vorm. Soms overweeg ik wel eens een biechtstoel te kopen! Uw bedrijf bestaat tien jaar. Is tien jaar een mijlpaal of een begin? Geen van beide. Ik zie het meer als een doorstart. We zitten nu in een hele leuke fase. Omdat we gegroeid zijn, krijgen we andersoortige, pitti gere vraagstukken. We hebben hier al bioscoopstoelen staan, er kunnen mensen bij, dus het kan alleen nog maar leuker worden. Wat zijn uw plannen voor het komend jaar? Onze eigen website eens stevig on derhanden nemen. Maar onze web designer heeft het enorm druk. De klanten gaan voor! Visuele communicatie, omschrijf dat eens? Heel simpel. Alles watje ziet is visu ele communicatie. We leven in een tijd waarin alles gecommuniceerd wordt met beelden. Ook uit onder zoek blijkt dat mensen eerst naar fo to's of illustraties kijken en daarna pas naar tekst. Die tekst is wel heel belangrijk. Vandaar dat we sinds kort een eigen tekstschrijver heb ben, én nauw samenwerken met ie mand die net zo gek is op tekst als wij op vorm en beeld. Onze klanten hoeven dus nooit tekst aan te leve ren. Tekst en beeld zijn onafscheide lijk, maar naar mijn mening begint communiceren met beeld... Waarom is visuele communicatie zo belangrijk? Er wordt meestal heel goed nage dacht over de inhoud van een pro duct of dienst. Maar het visuele ge deelte wordt vaak even snel gedaan door een kennis die wel aardig kan fotograferen, of een website kan bouwen. Een sluitpost dus. Maar ook al heb je nog zo'n goed plan, nog zo'n goed idee, mensen zien als eerste de schil en als die er niet lek ker uitziet wordt je boodschap niet eens gelezen of wordt je product er niet eens uitgepikt. Is De Wilde Zeeuw er alleen voor de Zeeuwen? Dat is eigenlijk wel zo. Ik vind dat wij ondernemers in Zeeland zoveel mogelijk werk bij elkaar moeten neerleggen. Ik bedoel Zeeuwen on der elkaar. Maar werk van buitenaf gaan we natuurlijk niet afslaan... Is Hulst een goede vestigings plaats voor uw bedrijf? Ja en nee. Het is heerlijk om met klanten af en toe eens te eten in het bourgondische Hulst. Alleen zijn on ze relaties in geheel Zeeland geves tigd. Ik breng dus heel wat uurtjes in de auto door. Daarom denken we wel eens aan een centralere loca tie. Lijdt u onder de recessie? Het is heel vreemd, maar wij gaan er in slechtere tijden vaak op voor uit. Toen het enkele jaren geleden wat minder ging hebben we iemand aangenomen en in deze recessie komt er weer iemand bij. Ik denk dat het komt omdat bedrijven gaan vergelijken en meer gaan kijken wat het nu oplevert. Dat pakt vaak goed uit voor ons. Is er het afgelopen jaar, sinds het begin van de recessie, verande ring in uw werkzaamheden ge komen? Ja, toch wel. Bedrijven willen zich herpositioneren, of vragen zich af hoe ze in deze tijd een onze nieuwe strategie kunnen communiceren. Wanneer bent u het meest in uw element? Vooral bij zeer ingewikkelde com municatievraagstukken waarbij een sterke visuele uitwerking gewenst is. Wat is uw ambitie? Bedrijven helpen hun visie te verta len naar een sterk visueel product. Het op zo'n manier zichtbaar ma ken voor mensen dat het verleide lijk wordt om de boodschap te le zen, het product te kopen of in zee te gaan met een dienstverlener. Kort om iets maken waarmee ze scoren. Waar krijgen ze u deze stoel voor uit Ze krijgen mij op of in de stoel voor een lekker etentje. Uit de stoel als ik met mijn boot ga zeilen in het mooie Zeeland. mm m Tactiel VLISSINGEN - Nieuw in Zeeland is Tactiel Stimulering, een aanra kingsmethode waarmee cliënten hun balans kunnen herwinnen. Let terlijk betekent hetde tastzin in de huid stimuleren.' Op vrijdag 27 no vember van 16.00 tot 20.00 uur is er in het nieuwe Paramedisch Cen trum Paauwenburg in Vlissingen een open dag, waar Tactiel Stimule ring wordt gedemonstreerd. Onder andere in Zweden en Miami wordt er al jaren wetenschappelijk onder zoek gedaan naar de effecten van aanraking op gezondheid en wel zijn. Daarbij is de heilzame werking daarvan bewezen. Meer informatie: www.verzachting.nl Opbrengst SRA NIEUWEGEIN - In 2008 is de net to opbrengst van de SRA- kantoren met gemiddeld 11 procent toegeno men. Met name de toename van het aantal uren en de licht gestegen tarie ven zijn daar debet aan. SRA is een netwerk van 400 zelfstandige Neder landse accountantskantoren met 900 vestigingen. De omzet uit controle opdrachten steeg gemiddeld met 20 procent. Absoluut gezien is de om zet uit de samenstelling- en beoorde lingsopdrachten hert meest geste gen. De omzet uit administratieve dienstverlening en de aangifteprak tijk nam ook verder toe. De deelne mende kantoren verwachten over het algemeen de stijgende lijn over dit jaar door te kunnen zetten, on danks de recessie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83