12 cans pm r Legokoken voor Bocuse 0M Tref de shoplegers KOOPWAAR ±*'.s V- woensdag 4 november 2009 Verbeter de wereld, ga winkelen! Dat is het motto van Stoere Vrou wen, een damesleger dat vecht voor meer duurzame en verantwoorde producten. door Vikkie Bartholomeus Duurzaam leven is niet suf en som ber, maar sexy, hip en lekker! Dat is de boodschap van Stoere Vrouwen, een organisatie die al winkelend de aandacht wil vestigen op duurzame producten.Weg met de geitenwol len sokken en welkom fair trade zijden kou sen. Gooi dat wrange glas milieuonvriende lijke pinot noir maar door de gootsteen en schenk een flüte champagne uit de verant woorde bottle of goodness van Pommery. Voor elk 'slecht' product is wel een goed al ternatief te vinden. „We willen dat mensen verantwoording nemen voor hun eigen con- sumeergedrag en laten zien hoe leuk en ge makkelijk het is voor een betere wereld te zorgen", zegt generaal Gaia. Zij voert als op perbevelhebber vanuit Amsterdam de troe pen aan. Inmiddels hebben zich zeshonderd vrouwen aangesloten bij haar leger. Getooid in uniform en roze baretten trekt het koop- leger door winkelstraten om klanten en win kels tips te geven. Het is een geinige gim mick. Met hun roze boodschappenmandjes lijken ze wel een parodie. Gaia Brander horst: „We buiten het stereotype beeld van de shoppende vrouw uit." Verder organiseren de Stoere Vrouwen loka le evenementen als 'mijn vod - jouw vinta ge' en onderhouden ze een website vol in formatie. En er zijn allerlei acties. „Binnen kort gaan we bijvoorbeeld aandacht vragen voor faire cacao, eerlijke chocoladeletters. De letters die Sinterklaas brengt, worden vaak gemaakt door kinderhanden en dat is toch heel raar voor iemand die bekend staat als kindervriend." Stoere Vrouwen is drie jaar geleden bedacht door het bureau Wonder, dat maatschappe lijke thema's op een verrassende manier.pro beert aan te pakken. Zo bedacht Wonder het Blijbedrijf om mensen blij te maken. Wildvreemde treinreizigers worden uitge zwaaid op het station, beschuit met muisjes wordt uitgedeeld om de geboorte van een nieuwe dag te vieren. Een ander initiatief is Sex voor Dieren: het recht van beesten om seks en vrije partnerkeuze te hebben met onder meer een datingservice voor hanen of stieren. Wonder bedacht ook Stoere Vrou wen. Geen stellingname tegen mannen, maar kooplustige dames als krachtige doel groep om iets te bereiken. In tal van Nederlandse steden opereren regi- Stoere vrouwen in hun shop-outfit. menten van het koopleger. Bijvoorbeeld in Maastricht. Soldaat Ellis Jongsma besloot zich een jaar geleden aan te sluiten. „Ik was altijd al geïnteresseerd in biologische pro ducten. Ik wil artikelen waarbij mensen in een ontwikkelingsland een leefbaar loon krijgen. Door heel veel na te denken over wat je koopt, kun je echt helpen." Jongsma loopt zeer bewust door de supermarkt. Sap pige Spaanse tomaten laat ze liggen als er ook tomaten van eigen bodem zijn. Haar thee is van Max Havelaar, vlees eet ze nau welijks. Al is haar missie om volledig vegeta risch te leven mislukt vanwege een vitaminetekort. Leeft ze sober? Absoluut niet, al is 'consuminderen' een van de mis sies van Stoere Vrouwen. „Als je duurzaam leeft, leef je vooral bewust. In een sober le ven ontzeg je jezelf dingen. Als je gewoon goed nadenkt bij wat je koopt, dan kom je best ver." Eerlijk en duurzaam betekent niet altijd duur. Proefdiervrije make-up is bijvoor beeld ook bij de Hema te krijgen. Kleding is lastig. Jongsma is lang en slaagt eigenlijk al leen bij de gespecialiseerde webwinkel Long Tall Sally. „Ik heb ze al een paar keer een mail gestuurd om te vragen naar de her komst van hun kleren, maar geen antwoord gehad. Dus ik vrees het ergste..." Ze is vooral gecharmeerd van de positieve insteek van Stoere Vrouwen. „Ze zeggen niet dit is slecht of dat is slecht, ze benadruk ken wat goed is. Ze vallen niet een bepaald merk aan. Je hoeft niet één soort pindakaas te hebben met faire pinda's, ze moeten alle maal fair zijn!" Het Maastrichtse regiment heeft tot nu toe een redelijk slapend be staan gehad, maar dat gaat veranderen. Ellis Jongsma: „Ik vind mezelf best wel stoer, ik ben alleen vrij verlegen. Dat maakt het wel ingewikkeld." Is wereldverbeterend winkelen wel eens las tig? Jazeker. „Waarom is kreeft zo lekker", verzucht een van de soldaten op de website. Anderen doen publiek bekentenis van zon des als een onweerstaanbare voorliefde voor een warm bad, bedreigde tonijn of een schoenentic. Soldaat Jantien verzucht: „Soms is reclame zo verleidelijk. Ik ben ook maar een vrouw..." www.stoerevrouwen.nl reageren? consument@wegener.nl Regelmatig marcheren de shoppende Stoere Vrouwen door de winkelsteden. Op 21 november loop je kans een leger koop lustige vrouwen tegen het lijf te lopen wan neer'de Stoere Vrouwen in steden door heel Nederland op zoek gaan naar duurzame cho coladeletters. Want, zo vinden de Stoere Vrouwen, 'De chocoladeletters van onze gro te kindervriend zijn lang niet altijd zo kind vriendelijk tot stand gekomen... Wij vinden dat raar'. Op www.stoerenvrouwen.nl staat meer infor matie over de activiteiten van de Stoere Vrou wen. Je kunt er ook terecht als je zelf een Stoere Vrouw wilt worden. door Wouter Klootwijk Frankrijk heeft iets om zich zorgen over te maken en het komt uit Har- lingen. Marco Poldervaart, chef van restaurant De Gastronoom in Har- lingen won de finale van de Nederlandse voorronde van de kookwedstrijd voor de Bocuse d'Or. Dat is een gouden beeltenis van de bij leven al heilig verklaarde Franse chef Paul Bocuse. Poldervaart moet het nu opnemen tegen buitenlandse kookmeesters om later op de grote finale in Lyon de Fransen eindelijk te verpletteren. Eindelijk? Het zal eens tijd worden. De Fransen winnen er altijd, ten zij ze de Noren laten winnen, die voor ie dereen vis meebrengen. Dat Poldervaart in Frankrijk hoog gaat scoren, wist ik op slag toen ik zag wat hij met zwezerik deed. De koks kregen een lijstje van de te verwer ken producten. Zalm, mosselen, oesters, scheermessen, kalfswang, kalfslende en zwezerik. En dat zoveel mogelijk door el kaar op hooguit twee bordjes. Op het aan recht waaraan Marco Poldervaart zijn wed- strijdschotels stond te bereiden, lagen grij ze rondjes met een gat in het midden. Ge kleurde varianten met zwarte drop in het gat vind je tussen de Engelse drop. Hij ver telde me dat het zwezerik was geweest. Daarom gaat hij winnen in Lyon. Want dat is wat ze in Frankrijk willen op de meest prestigieuze kookwedstrijd ter wereld: dat je niet kunt zien wat het is en dat er durf voor nodig is om er een hap van te nemen. Twee keer was ik bij de grote finale van Bo cuse d'Or in Frankrijk. Twee keer had ik te voren niet gekeken wat de opdracht aan de chefs was. Maar die kon ik raden toen ik zag wat ze maakten. De opdracht luidde: neem een kabeljauw en een lamsschouder en maak er Engelse drop van. Drie jaar geleden kwam ik in Lyon terecht in een eethuis van het Bocuse-imperium. De Noren sponsoren het Bocusespektakel. Dat jaar was koningskrab uit het hoge noor den van Noorwegen een van de verplichte ingrediënten voor de wedstrijd. Restau rants in Lyon hadden in de wedstrijdweek kingcrab op het menu. We kregen in het eethuis een voorgerechtje met kingcrab. En wat denk je? Engelse drop. En niet lekker. In tientallen varianten maken de grote chefs van de wereld telkens opnieuw blok jes en rondjes en presenteren het eten als een bord moeilijkheden. Moderne architec tuur. Lego. Bocuse d'Or is een wedstrijd Legokoken en moeilijkheden maken. Zelfs doorgewinterde juryleden zag ik soms naar een gerecht kijken met een blik van paniek. Een blik die ik ken van vrouwen die om een tankstation rennen en niet we ten waar de ingang is van de toiletgroep. Er komen creaties op tafel waarvan je ver moedt dat ze bedoeld zijn om op te eten. Maar hoe kom je er in hemelsnaam bin nen? Dat vragen gasten met weinig hoogcu- linaire ervaring in Nederlandse eethuizen zich soms ook af. Hoe moet dit? Het mooist vind ik de druppeltjes. Alle chefs druppelen. In het midden van het bord zetten ze een ding rechtop en dat noe men ze een vis. Niet alleen bij Captain Iglo, maar ook in de haute cuisine is vis vier kant Daaromheen op het bord, een heksen kring van druppeltjes. Ober, wat zijn dat voor vlekjes? Dat is de saus meneer. Er zit, voor wie de saus wil proeven, maar een ding op. Eerst je bord leeg eten en het dan aflikken. Intussen brengen onze chefs er de Fransen mooi mee in verlegenheid. Zie een klokgaaf rond zwezerikje met een gat in het midden als dat van Marco Polder vaart. We gaan winnen, want bij hem is het ook nog eens lekker. reageren? klootwijk@wegener.nl m -v"te,ïv 88gf«p Mi. .-.«Mi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12