economie 113
Lijmen in plaats van lassen
r*\
r-r
t*\r"
Air France vliegt met
megajumbo van Airbus
bouwt enorm
zonnepark
Deel btw in Europa nooit betaald
TECHNOLOGIE Schelde Marinebouw onderzoekt hoe ze schepen lichter kan maken Delta-dochter
DSB-klant houdt
hypotheekrenteaftrek
zaterdag 31 oktober 2009
Het marineschip Johan de Witt verlaat in 2006 het overdekte dok van de Schelde Groep in Vlissingen-Oost. „Bij
marineschepen wil je een zo glad mogelijk oppervlak", zegt Schelde Marinebouw. foto Ronald den Dekker
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Een (marine)schip
lijm je niet, maar las je aan elkaar.
Of toch niet? Schelde Marinebouw
in Vlissingen doet onderzoek.
Het proefproject wordt niet alleen
uitgevoerd door de Schelde (onder
deel van Damen Shipyards), maar
door een cluster van bedrijven en
instituten. Deelnemers zijn bij
voorbeeld jachtenbouwer Amels
(Vlissingen), IHC en Oceanco, lijm-
fabrikant Henkei, TU Delft,
Lloyd's Register en Bureau Veritas.
„Hoe lichter de constructie, hoe
zuiniger en sneller schepen zijn",
vertelt loep Broekhuijsen van
Schelde Marinebouw. „Als we het
zwaartepunt van schepen omlaag
kunnen brengen, verbetert dat de
vaareigenschappen."
Bij marineschepen is een lager ge
wicht van belang. „Klanten willen
vaker kleinere schepen, maar wel
met alles er op en er aan."
Voor de duidelijkheid: het gaat om
proeven om de bovenbouw van
schepen lichter te construeren. De
romp blijft vooralsnog van staal.
Door gebruik te maken van vier
millimeter dik staal, in plaats van
zes millimeter, wil de Schelde de
bovenbouw lichter maken.
„Maar als je zulk dun staal last, ont
staan vervormingen (ribbels) door
uitzetting en krimp. Bij marine
schepen wil je een zo glad moge
lijk oppervlakte van de scheeps
wand om zo min mogelijk radar
reflectie te hebben. De ribbels zijn
alleen met kostbare nabewerkin
gen strak te trekken. We lopen dus
tegen de grenzen van de lastech
niek aan."
Staal vervangen door aluminium
is niet zonder meer een optie.
„Het gebeurt wel. Maar alumini
um heeft een laag smeltpunt en
dat is voor de brandveiligheid niet
optimaal."
In de automobiel- en luchtvaartin
dustrie is het aan elkaar lijmen
van staal en aluminium de nor
maalste zaak van de wereld. In de
scheepsbouw niet. Broekhuijsen:
„Kleinere fundaties, bijvoorbeeld
voor militair materieel, wordt nu
ook wel eens gelijmd, als het zo
mmmmmmmmamÊÊÊÊmmmmsmmmmuKmKmm
uitkomt. Maar lijmen van de bo
ven- op de onderbouw levert pro
blemen op. Auto's en vliegtuigen
worden onder gecontroleerde om
standigheden gebouwd. De bouw
van schepen vindt plaats in open
lucht of overdekte dokken. De
omstandigheden zijn daar minder
ideaal. Temperatuur en luchtvoch
tigheid wisselen en er dwarrelt
meer stof rond. Dat alles zorgt
voor andere condities en dus eisen
aan de lijm."
Andere obstakels zijn de dikkere
lijmlagen en bedrijfsomstandighe
den, aldus Broekhuijsen. „Zout wa
ter en zilte lucht tast lijm aan."
Behalve het verlijmen van boven
bouw en romp, wordt ook het ge
bruik van lijm onder water onder
zocht. De stalen kappen rondom
schroeven bijvoorbeeld zien de
scheepswerven het liefst vervan
gen door (gladdere) kunststof
exemplaren; die verminderen
weerstand en geluid.
Eind 2011 moet duidelijk zijn of lij
men een alternatiefis voor lassen.
MIDDELBURG - Delta-dochter Sol-^
land uit Heerlen heeft in België
een enorm oppervlak aan zonne
panelen neergezet. Dat is gebeurd
op het 40.000 vierkante meter gro
te dak van het nieuwe distributie
centrum van Brico in Willebroek.
De panelen hebben een totaal ver
mogen van 2,6 megawatt. De pan
den zijn bij hun ontwerp bere
kend om het extra gewicht van de
zonnepanelen te kunnen dragen.
De netto oppervlakte aan zonnepa
nelen bedraagt 26.000 vierkante
meter. Daarmee is het park een
van de grootste zonneparken in de
Benelux.
De panelen zijn van Europese ma
kelij, waarbij speciale aandacht is
besteed aan de kwaliteit en duur
zaamheid. De totale investering is
9,5 miljoen euro.
DEN HAAG - DSB-klanten met een
hypotheek en een spaarrekening
bij de failliete bank behouden hun
volledige hypotheekrenteaftrek als
ze binnen twee jaar een nieuwe
hypotheek afsluiten. Dat heeft
staatssecretaris Jan Kees de Jager
(Financiën) besloten.
Bij het faillissement van een bank
kan de curator de hypotheekschul
den van klanten verrekenen met
het geld dat zij op een rekening bij
die bank hebben staan. Hierdoor
neemt de eigen woningschuld af'
en vervalt dus ook een deel van de
hypotheekrenteaftrek. De Jager
lost dat op door de renteaftrek
twee jaar overeind te houden.
HAMBURG - De KLM heeft geen in
teresse in de megajumbo, maar
zusje Air France heeft gisteren zijn
eerste A380 van fabrikant Airbus
ontvangen. De dubbeldeks A380 is
niet alleen het grootste passagiers
vliegtuig ter wereld, het toestel
biedt ook zaken die tot voor kort
ongekend waren: drie bars, een mi-
nimuseum en cabineverlichting
die zich aanpast aan tijdzones.
Het eerste vliegtuig voor een Euro
pese maatschapij werd gisteren bij
de Airbusfabrieken in Hamburg
aan Air France overgedragen.
De Fransen troeven daarmee Luft
hansa af, die zijn eerste 380 begin
volgend jaar ontvangt. Air France
heeft twaalf megajumbo's besteld,
maar aflevering van vier toestellen
vanwege de crisis opgeschort.
Toch wordt het toestel volgens top
man Gourgeon van Air France op
het goede moment geleverd. „Dit
past binnen onze langetermijnstra
tegie." Air France zet het toestel
vanaf in op vluchten naar New
York en Johannesburg. Dichterbij
komt het vliegtuig voor Nederlan
ders niet. De KLM wil liever vaker
vliegen met kleinere toestellen,
dan één keer met de megajumbo.
BRUSSEL - Door btw-fraude heb
ben de schatkisten van 25 EU-lan-
den in zeven jaar samen zo'n 90 a
113 miljard euro misgelopen. Dat
blijkt uit onderzoek in opdracht
van de Europese Commissie over
de periode 2000 tot en met 2006.
De fraude beslaat zo'n 12 procent
van de inkomsten die de belasting
diensten aan btw hadden moeten
ontvangen. Het meeste zwartwerk
vindt plaats in Griekenland. Daar
ontbreekt zelfs 30 procent van de
btw-inkomsten die de belasting
dienst had moeten ontvangen.
Nederland behoort tot de eerlijk
ste landen. Hier loopt de schatkist
slechts 3 procent van de btw-in-
komsten mis door fraude. In 2006
ging het om 1,4 miljard euro.
Luxemburg heeft het allerminste
zwartwerk van de 25 onderzochte
EU-landen: de fraude beloopt daar
slechts 1 procent van de theoreti
sche btw-inkomsten.
EU-commissaris Laszlo Kovacs (Be
lasting): „In onze strijd tegen belas
tingfraude hebben we cijfers nodig
over de omvang van de verliezen.
Deze studie bevestigt onderstreept
de noodzaak voor de EU om door
te gaan met die strijd."
volgend jaar verandert de overheid een aantal
regels voor gastouders. Roodkapje laat zich
daardoor niet afschrikken. U toch ook niet?
Met 35 werknemers, 60 landelijke consulenten
en 12.000 gastoudergezinnen zijn we een van
de grotere gastouderbureaus van Nederland.
Meld u ook aan bij Roodkapje en geef al het
administratieve werk uit handen. Van de subsidie
toekenning via de belastingdienst tot het regelen
van uw certificaat en overstappen. Want wij
puzzelen met de overheid. Puzzelt u lekker met
uw oppaskinderen!
Meer weten of direct als gastouder
aanmelden? Bel 0497 - 38 13 45, stuur een
e-mail naar info@omavanroodkapje.nl of kijk op
www.omavanroodkapje.nl.
gastoud
Raambrug 2. 5531 AG Bladel. 0497 - 38 13 45
TlwdJwpje, AJbuuAt m, het kon, /niet êm,. Tïleld u. /wmdaap /naff aa/n ah, yantouden!
'Ctü,