economie 113 Lijmen in plaats van lassen r*\ r-r t*\r" Air France vliegt met megajumbo van Airbus bouwt enorm zonnepark Deel btw in Europa nooit betaald TECHNOLOGIE Schelde Marinebouw onderzoekt hoe ze schepen lichter kan maken Delta-dochter DSB-klant houdt hypotheekrenteaftrek zaterdag 31 oktober 2009 Het marineschip Johan de Witt verlaat in 2006 het overdekte dok van de Schelde Groep in Vlissingen-Oost. „Bij marineschepen wil je een zo glad mogelijk oppervlak", zegt Schelde Marinebouw. foto Ronald den Dekker door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Een (marine)schip lijm je niet, maar las je aan elkaar. Of toch niet? Schelde Marinebouw in Vlissingen doet onderzoek. Het proefproject wordt niet alleen uitgevoerd door de Schelde (onder deel van Damen Shipyards), maar door een cluster van bedrijven en instituten. Deelnemers zijn bij voorbeeld jachtenbouwer Amels (Vlissingen), IHC en Oceanco, lijm- fabrikant Henkei, TU Delft, Lloyd's Register en Bureau Veritas. „Hoe lichter de constructie, hoe zuiniger en sneller schepen zijn", vertelt loep Broekhuijsen van Schelde Marinebouw. „Als we het zwaartepunt van schepen omlaag kunnen brengen, verbetert dat de vaareigenschappen." Bij marineschepen is een lager ge wicht van belang. „Klanten willen vaker kleinere schepen, maar wel met alles er op en er aan." Voor de duidelijkheid: het gaat om proeven om de bovenbouw van schepen lichter te construeren. De romp blijft vooralsnog van staal. Door gebruik te maken van vier millimeter dik staal, in plaats van zes millimeter, wil de Schelde de bovenbouw lichter maken. „Maar als je zulk dun staal last, ont staan vervormingen (ribbels) door uitzetting en krimp. Bij marine schepen wil je een zo glad moge lijk oppervlakte van de scheeps wand om zo min mogelijk radar reflectie te hebben. De ribbels zijn alleen met kostbare nabewerkin gen strak te trekken. We lopen dus tegen de grenzen van de lastech niek aan." Staal vervangen door aluminium is niet zonder meer een optie. „Het gebeurt wel. Maar alumini um heeft een laag smeltpunt en dat is voor de brandveiligheid niet optimaal." In de automobiel- en luchtvaartin dustrie is het aan elkaar lijmen van staal en aluminium de nor maalste zaak van de wereld. In de scheepsbouw niet. Broekhuijsen: „Kleinere fundaties, bijvoorbeeld voor militair materieel, wordt nu ook wel eens gelijmd, als het zo mmmmmmmmamÊÊÊÊmmmmsmmmmuKmKmm uitkomt. Maar lijmen van de bo ven- op de onderbouw levert pro blemen op. Auto's en vliegtuigen worden onder gecontroleerde om standigheden gebouwd. De bouw van schepen vindt plaats in open lucht of overdekte dokken. De omstandigheden zijn daar minder ideaal. Temperatuur en luchtvoch tigheid wisselen en er dwarrelt meer stof rond. Dat alles zorgt voor andere condities en dus eisen aan de lijm." Andere obstakels zijn de dikkere lijmlagen en bedrijfsomstandighe den, aldus Broekhuijsen. „Zout wa ter en zilte lucht tast lijm aan." Behalve het verlijmen van boven bouw en romp, wordt ook het ge bruik van lijm onder water onder zocht. De stalen kappen rondom schroeven bijvoorbeeld zien de scheepswerven het liefst vervan gen door (gladdere) kunststof exemplaren; die verminderen weerstand en geluid. Eind 2011 moet duidelijk zijn of lij men een alternatiefis voor lassen. MIDDELBURG - Delta-dochter Sol-^ land uit Heerlen heeft in België een enorm oppervlak aan zonne panelen neergezet. Dat is gebeurd op het 40.000 vierkante meter gro te dak van het nieuwe distributie centrum van Brico in Willebroek. De panelen hebben een totaal ver mogen van 2,6 megawatt. De pan den zijn bij hun ontwerp bere kend om het extra gewicht van de zonnepanelen te kunnen dragen. De netto oppervlakte aan zonnepa nelen bedraagt 26.000 vierkante meter. Daarmee is het park een van de grootste zonneparken in de Benelux. De panelen zijn van Europese ma kelij, waarbij speciale aandacht is besteed aan de kwaliteit en duur zaamheid. De totale investering is 9,5 miljoen euro. DEN HAAG - DSB-klanten met een hypotheek en een spaarrekening bij de failliete bank behouden hun volledige hypotheekrenteaftrek als ze binnen twee jaar een nieuwe hypotheek afsluiten. Dat heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) besloten. Bij het faillissement van een bank kan de curator de hypotheekschul den van klanten verrekenen met het geld dat zij op een rekening bij die bank hebben staan. Hierdoor neemt de eigen woningschuld af' en vervalt dus ook een deel van de hypotheekrenteaftrek. De Jager lost dat op door de renteaftrek twee jaar overeind te houden. HAMBURG - De KLM heeft geen in teresse in de megajumbo, maar zusje Air France heeft gisteren zijn eerste A380 van fabrikant Airbus ontvangen. De dubbeldeks A380 is niet alleen het grootste passagiers vliegtuig ter wereld, het toestel biedt ook zaken die tot voor kort ongekend waren: drie bars, een mi- nimuseum en cabineverlichting die zich aanpast aan tijdzones. Het eerste vliegtuig voor een Euro pese maatschapij werd gisteren bij de Airbusfabrieken in Hamburg aan Air France overgedragen. De Fransen troeven daarmee Luft hansa af, die zijn eerste 380 begin volgend jaar ontvangt. Air France heeft twaalf megajumbo's besteld, maar aflevering van vier toestellen vanwege de crisis opgeschort. Toch wordt het toestel volgens top man Gourgeon van Air France op het goede moment geleverd. „Dit past binnen onze langetermijnstra tegie." Air France zet het toestel vanaf in op vluchten naar New York en Johannesburg. Dichterbij komt het vliegtuig voor Nederlan ders niet. De KLM wil liever vaker vliegen met kleinere toestellen, dan één keer met de megajumbo. BRUSSEL - Door btw-fraude heb ben de schatkisten van 25 EU-lan- den in zeven jaar samen zo'n 90 a 113 miljard euro misgelopen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Europese Commissie over de periode 2000 tot en met 2006. De fraude beslaat zo'n 12 procent van de inkomsten die de belasting diensten aan btw hadden moeten ontvangen. Het meeste zwartwerk vindt plaats in Griekenland. Daar ontbreekt zelfs 30 procent van de btw-inkomsten die de belasting dienst had moeten ontvangen. Nederland behoort tot de eerlijk ste landen. Hier loopt de schatkist slechts 3 procent van de btw-in- komsten mis door fraude. In 2006 ging het om 1,4 miljard euro. Luxemburg heeft het allerminste zwartwerk van de 25 onderzochte EU-landen: de fraude beloopt daar slechts 1 procent van de theoreti sche btw-inkomsten. EU-commissaris Laszlo Kovacs (Be lasting): „In onze strijd tegen belas tingfraude hebben we cijfers nodig over de omvang van de verliezen. Deze studie bevestigt onderstreept de noodzaak voor de EU om door te gaan met die strijd." volgend jaar verandert de overheid een aantal regels voor gastouders. Roodkapje laat zich daardoor niet afschrikken. U toch ook niet? Met 35 werknemers, 60 landelijke consulenten en 12.000 gastoudergezinnen zijn we een van de grotere gastouderbureaus van Nederland. Meld u ook aan bij Roodkapje en geef al het administratieve werk uit handen. Van de subsidie toekenning via de belastingdienst tot het regelen van uw certificaat en overstappen. Want wij puzzelen met de overheid. Puzzelt u lekker met uw oppaskinderen! Meer weten of direct als gastouder aanmelden? Bel 0497 - 38 13 45, stuur een e-mail naar info@omavanroodkapje.nl of kijk op www.omavanroodkapje.nl. gastoud Raambrug 2. 5531 AG Bladel. 0497 - 38 13 45 TlwdJwpje, AJbuuAt m, het kon, /niet êm,. Tïleld u. /wmdaap /naff aa/n ah, yantouden! 'Ctü,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13