Raikkonen na bizar jaar in de wachtkamer
37
Topzeilers aanwezig in Colijnsplaat
'De schipper Ramón Carlin leeft nog
steeds en de boot Sayula II bestaat ook
nog. Hij ligt in Acapulco'
zaterdag 31 oktober 2009
Tjerk Romke de Vries
>er-
r.
i
zei-
wordt genoemd.
Er waren drie dodelijke slachtof
fers te betreuren. Het eerste slacht
offer was op 19 november 1973
de Brit Paul Waterhouse.
Ondanks een zoektocht van vier
uur werd hij niet meer terug gevon
den.
Drie dagen later ging het opnieuw
„We zijn onmiddellijk naar buiten
gegaan en hebben gekeken hoe
het met de twee man aan dek
was. Eén hing er aan zijn lijn aan
de reling, de ander was terug in
de kuip geslagen. Ikzelf had twee
mis toen de Fransman Dominique
Guillet vermist raakte na het ver
wisselen van een zeil tijdens zwaar
weer. Ook hij werd niet terugge
vonden.
In januari 1974 sloeg de Brit Bernie
Hosking in de Tasmanzee over
boord en werd nooit meer terug
gezien.
gebroken ribben, anderen hadden
een paar flinke builen, maar we
hadden gelukkig niemand ver
speeld."
„Het was een puinhoop binnenin
en er stond veel water in de boot.
I MHMMMMMHNMM
4 rio de janeiro
2 kaapstad
De pompen raakten al snel ver
stopt en het water bleef maar stij
gen. We waren bang voor een lek,
maar-het bleek dat de slang van de
watertank het had begeven, daar
door bleef het water stijgen. Bui
ten viel de schade mee. De mast
was blijven staan en het roer hing
er nog aan. De wind nam hierna
ineens af en een halve dag later
hadden we de spinnaker er weer
aan."
„De radio-apparatuur die we aan
boord hadden was kapot en kon
den we overboord gooien. We
hadden dus geen contact meer
met de buitenwereld en het thuis
front zat aardig in z'n piepzak. Er
gens tussen Tasmanië en Australië
kruisten we een veerboot en heb
ben we met seinlampen doorgege
ven dat iedereen nog leefde."
De Adventure, het Engelse schip
dat de eerste etappe op handicap
had gewonnen, liep in die bewus
te etappe zware averij op. En ook
een andere concurrent, de Great
Britain II van de vermaarde Chay
Blyth, liep achterstand op. Het
bleek beslissend voor het vervolg.
De Sayula II werd op handicap
winnaar van de eerste zeilrace om
de wereld. „Er waren boten die pa
ratroopers aan boord hadden, veel
fysieke kracht dus, maar het bleek
dat je toch verder kwam met een
stel uitgekiende zeilers. Wij had
den met de Sayula II een heel goe
de bemanning. Het was een geme-
leerd gezelschap, dat veel respect
voor elkaar had. Tijdens de eerste
etappe ging de vrouw van de
schipper mee, maar al snel bleek
dat zij niet tegen de wedstrijddruk
bestand was. Niemand zei daar
wat van, maar iedereen voelde het
wel aan. Na de eerste etappe is zij
in Kaapstad van boord gegaan."
„Het hele avontuur was nog
mooier dan ik had gedacht. Ik
hoopte vooraf dat we het zouden
volbrengen, maar ik had dat nooit
voor mogelijk gehouden. En als je
dan ook nog winnaar wordt, is dat
helemaal het einde. We werden in
Londen door prins Philip gehul
digd. Dat was deftig. We zijn met
de Sayula naar Londen gevaren en
moesten door de Tower Bridge.
We zijn daar op zeil doorgevaren.
Dat was een beetje hufterigheid
van ons. Het was de bedoeling dat
die brug een kwartier open zou
gaan, maar het duurde drie kwar
tier. Het verkeer in Londen zat he
lemaal vast, maar dat vond nie
mand echt erg."
Ik heb van Prins Philip nog een
zilveren bierkruik gekregen. Dat is
het enige dat ik eraan heb overge
houden. Ik heb er niks mee ver
diend, maar dat was ook niet erg.
Het ging mij om het avonturieren
en pionieren. We waren tenslotte
de eersten die zoiets deden. Het is
een absoluut hoogtepunt in mijn
leven geweest. Het is zoiets als de
Mount Everest beklimmen en be
dwingen."
De eerste race smaakte naar meer.
„Ik ben nog betrokken geweest
met de voorbereidingen van Con-
ny van Rietschoten", legt De Vries
uit. „Ik heb hem advies gegeven
over de boot. Hij heeft me ook
mee gevraagd, maar onze ego's la
gen te veel uit elkaar. Hij heeft la
ter Edgar Koekebakker als tweede
man meegenomen en die kon
veel makkelijker dan ik de tweede
man zijn. Daarna ben ik nog wel
eens zelf bezig geweest met spon
soring, maar dat is uiteindelijk af
geketst. Vervolgens is het er nooit
meer van gekomen."
Wat rest zijn de mooie herinnerin
gen. Romke de Vries, inmiddels
65, kan er gloedvol over vertellen
en is trots op zijn prestatie, maar
hij blijft de nuchterheid zelve.
„Zeilers worden nooit als helden
onthaald. Het is en blijft een team
sport, zelfbij soloraces is er op de
achtergrond nog een heel team bij
betrokken. Het is niet één man
die een topprestatie levert. Het
zijn er meer. De commercie wil
zeilers nog wel eens tot helden
verklaren, maar de zeilers zelf zijn
en blijven nuchtere mensen. Ach,
zo hoort het ook."
COLIJNSPLAAT - De Volvo Ocean Ra
ce, voorheen de Whitbread Round
the World Race, is een zeilwed
strijd om de wereld die elke drie
jaar wordt gehouden. De eerste edi
tie ging in 1973 van start en daarna
volgden nog vele uitgaven.
De zeilrace om de wereld komt dit
weekeinde tot leven in Colijns
plaat. Kees Saaman en Jacolien de
Waard-van de Plasse van de Yacht-
club Colijnsplaat hebben tal van
topzeilers weten te strikken. Zo ko
men onder anderen Gerd-Jan
Poortman (hij maakte deel uit van
de ABN Amro 2 en team Delta Llo
yd), Dirk Nauta (Tielsa, Philips In-
novator, Equity Law II), Gideon
Messink (Philips Innovator, Equity
en Law II, Brunei Sunergy), Hans
Bouscholte (Brunei Sunergy),
Klaartje Zuiderbaan (Amer Sport
2), Tanja Visser (Maiden), Luc Hey-
mans (European University Bel
gium 33 Export, Cote D'Or, The
Card and Charles Jourdan) en
Peter Smet (Rucanor TriStar) ver
tellen over hun ervaringen. Verder
zullen er dia's, foto's en video's
worden getoond. Vandaag is er om
9.30 uur een gezamenlijk ontbijt,
waarna commissaris van de konin
gin Karla Peijs het evenement, dat
Sailor meets Sailor heet, officieel
opent. Om 11.30 uur is er een de
monstratie van de KNRM in sa
menwerking met een Lynx-helikop
ter van de Koninklijke Marine. Van
af 13.00 uur is er een talkshow en
kunnen belangstellenden vragen
stellen aan de deelnemers van de
Whitbread Round the World Race
en de Völvo Ocean Races.
Zowel vandaag als morgen is het
mogelijk om verschillende boten
te bewonderen. De V60 Pleomax
en de trainingsboot van Illbruck
de Pinta zijn in Colijnsplaat. Twee
extreme 40's van Holmatro gaan
matchracen op de Oosterschelde
en voor een klein select gezelschap
is er de mogelijkheid om mee te va
ren.
Alle activiteiten vinden in en om
rond de Yachtclub Colijnsplaat aan
de Jachthavenweg plaats. Meer in
fo is te vinden op www.sailor-
meetssailor.nl te vinden
door Paul Zweverink
ABU DHABI - De laatste race van het
Formule i-seizoen in Abu Dhabi
is er eentje om des keizers baard.
De titels zijn vergeven. Jenson But
ton rijdt in de zandbak van de Ver
enigde Arabische Emiraten - waar
Lewis Hamilton en Heiki Kovalai-
nen tijdens de eerste twee trai
ningssessies lieten zien dat de
Mclarens snel zijn - zijn ererondjes
als kersverse wereldkampioen en
Brawn GP heeft de constructeurti-
tel op zak.
Iemand die morgen heel graag zou
willen winnen, is Kimi Raikko
nen. De stoïcijnse Fin heeft een bi
zar racejaar achter de rug. Een sei
zoen dat eindigde in zijn gedwon
gen afscheid bij Ferrari. Dat moet
voor het megatalent Raikkonen
aanvoelen als een slag in het ge
zicht. Peter Sauber haalde 'The lee
man' in 2001 naar zijn team Sau
ber. Daarna klopte het machtige
McLaren aan de Finse deur. Daar
haalde Raikkonen prima resulta
ten. Na zijn overstap naar Ferrari
behaalde hij in 2007 de wereldtitel.
Het bleek allemaal niet genoeg
voor Raikkonen om het volle ver
trouwen van Ferrari te verkrijgen.
De standaard bij de Italiaanse scu-
deria is Michael Schumacher. Ie
dereen bij Ferrari weet dat Raikko
nen heel hard kan rijden en een ra
cer pur sang is, maar zijn gebrek
aan werklust en inbreng binnen
het team worden hem aangere
kend. Dus moet de Fin wijken
voor Fernando Alonso, na een sei
zoen waarin Ferrari vooral uit
blonk in bizarre resultaten en
waar Raikkonen zelfs slechts één
race (Spa) wist te winnen.
Zelf flirt Raikkonen intussen met
zijn oude team van McLaren, maar
daar wordt tegen zijn hoge salaris
eisen aangehikt. Zijn afscheid bij
Ferrari gaat gepaard met een heu
se Judaskus van president Luca di
Montezemolo. „Kimi heeft geschie
denis geschreven door gelijk in
zijn eerste jaar bij Ferrari wereld
kampioen te worden", liet Di Mon
tezemolo donderdag weten. „Hij
heeft ook een belangrijke bijdrage
geleverd aan de constructeurstitels
die we in 2007 en 2008 hebben be- v
haald. Kimi is altijd erg loyaal naar
ons toe geweest en we zullen met
veel plezier aan hem terugdenken.
Ik ben erg blij dat ik aanwezig kan
zijn bij zijn laatste race voor ons."
**ATÉO.\T
foto Willem Mieras