Raikkonen na bizar jaar in de wachtkamer 37 Topzeilers aanwezig in Colijnsplaat 'De schipper Ramón Carlin leeft nog steeds en de boot Sayula II bestaat ook nog. Hij ligt in Acapulco' zaterdag 31 oktober 2009 Tjerk Romke de Vries >er- r. i zei- wordt genoemd. Er waren drie dodelijke slachtof fers te betreuren. Het eerste slacht offer was op 19 november 1973 de Brit Paul Waterhouse. Ondanks een zoektocht van vier uur werd hij niet meer terug gevon den. Drie dagen later ging het opnieuw „We zijn onmiddellijk naar buiten gegaan en hebben gekeken hoe het met de twee man aan dek was. Eén hing er aan zijn lijn aan de reling, de ander was terug in de kuip geslagen. Ikzelf had twee mis toen de Fransman Dominique Guillet vermist raakte na het ver wisselen van een zeil tijdens zwaar weer. Ook hij werd niet terugge vonden. In januari 1974 sloeg de Brit Bernie Hosking in de Tasmanzee over boord en werd nooit meer terug gezien. gebroken ribben, anderen hadden een paar flinke builen, maar we hadden gelukkig niemand ver speeld." „Het was een puinhoop binnenin en er stond veel water in de boot. I MHMMMMMHNMM 4 rio de janeiro 2 kaapstad De pompen raakten al snel ver stopt en het water bleef maar stij gen. We waren bang voor een lek, maar-het bleek dat de slang van de watertank het had begeven, daar door bleef het water stijgen. Bui ten viel de schade mee. De mast was blijven staan en het roer hing er nog aan. De wind nam hierna ineens af en een halve dag later hadden we de spinnaker er weer aan." „De radio-apparatuur die we aan boord hadden was kapot en kon den we overboord gooien. We hadden dus geen contact meer met de buitenwereld en het thuis front zat aardig in z'n piepzak. Er gens tussen Tasmanië en Australië kruisten we een veerboot en heb ben we met seinlampen doorgege ven dat iedereen nog leefde." De Adventure, het Engelse schip dat de eerste etappe op handicap had gewonnen, liep in die bewus te etappe zware averij op. En ook een andere concurrent, de Great Britain II van de vermaarde Chay Blyth, liep achterstand op. Het bleek beslissend voor het vervolg. De Sayula II werd op handicap winnaar van de eerste zeilrace om de wereld. „Er waren boten die pa ratroopers aan boord hadden, veel fysieke kracht dus, maar het bleek dat je toch verder kwam met een stel uitgekiende zeilers. Wij had den met de Sayula II een heel goe de bemanning. Het was een geme- leerd gezelschap, dat veel respect voor elkaar had. Tijdens de eerste etappe ging de vrouw van de schipper mee, maar al snel bleek dat zij niet tegen de wedstrijddruk bestand was. Niemand zei daar wat van, maar iedereen voelde het wel aan. Na de eerste etappe is zij in Kaapstad van boord gegaan." „Het hele avontuur was nog mooier dan ik had gedacht. Ik hoopte vooraf dat we het zouden volbrengen, maar ik had dat nooit voor mogelijk gehouden. En als je dan ook nog winnaar wordt, is dat helemaal het einde. We werden in Londen door prins Philip gehul digd. Dat was deftig. We zijn met de Sayula naar Londen gevaren en moesten door de Tower Bridge. We zijn daar op zeil doorgevaren. Dat was een beetje hufterigheid van ons. Het was de bedoeling dat die brug een kwartier open zou gaan, maar het duurde drie kwar tier. Het verkeer in Londen zat he lemaal vast, maar dat vond nie mand echt erg." Ik heb van Prins Philip nog een zilveren bierkruik gekregen. Dat is het enige dat ik eraan heb overge houden. Ik heb er niks mee ver diend, maar dat was ook niet erg. Het ging mij om het avonturieren en pionieren. We waren tenslotte de eersten die zoiets deden. Het is een absoluut hoogtepunt in mijn leven geweest. Het is zoiets als de Mount Everest beklimmen en be dwingen." De eerste race smaakte naar meer. „Ik ben nog betrokken geweest met de voorbereidingen van Con- ny van Rietschoten", legt De Vries uit. „Ik heb hem advies gegeven over de boot. Hij heeft me ook mee gevraagd, maar onze ego's la gen te veel uit elkaar. Hij heeft la ter Edgar Koekebakker als tweede man meegenomen en die kon veel makkelijker dan ik de tweede man zijn. Daarna ben ik nog wel eens zelf bezig geweest met spon soring, maar dat is uiteindelijk af geketst. Vervolgens is het er nooit meer van gekomen." Wat rest zijn de mooie herinnerin gen. Romke de Vries, inmiddels 65, kan er gloedvol over vertellen en is trots op zijn prestatie, maar hij blijft de nuchterheid zelve. „Zeilers worden nooit als helden onthaald. Het is en blijft een team sport, zelfbij soloraces is er op de achtergrond nog een heel team bij betrokken. Het is niet één man die een topprestatie levert. Het zijn er meer. De commercie wil zeilers nog wel eens tot helden verklaren, maar de zeilers zelf zijn en blijven nuchtere mensen. Ach, zo hoort het ook." COLIJNSPLAAT - De Volvo Ocean Ra ce, voorheen de Whitbread Round the World Race, is een zeilwed strijd om de wereld die elke drie jaar wordt gehouden. De eerste edi tie ging in 1973 van start en daarna volgden nog vele uitgaven. De zeilrace om de wereld komt dit weekeinde tot leven in Colijns plaat. Kees Saaman en Jacolien de Waard-van de Plasse van de Yacht- club Colijnsplaat hebben tal van topzeilers weten te strikken. Zo ko men onder anderen Gerd-Jan Poortman (hij maakte deel uit van de ABN Amro 2 en team Delta Llo yd), Dirk Nauta (Tielsa, Philips In- novator, Equity Law II), Gideon Messink (Philips Innovator, Equity en Law II, Brunei Sunergy), Hans Bouscholte (Brunei Sunergy), Klaartje Zuiderbaan (Amer Sport 2), Tanja Visser (Maiden), Luc Hey- mans (European University Bel gium 33 Export, Cote D'Or, The Card and Charles Jourdan) en Peter Smet (Rucanor TriStar) ver tellen over hun ervaringen. Verder zullen er dia's, foto's en video's worden getoond. Vandaag is er om 9.30 uur een gezamenlijk ontbijt, waarna commissaris van de konin gin Karla Peijs het evenement, dat Sailor meets Sailor heet, officieel opent. Om 11.30 uur is er een de monstratie van de KNRM in sa menwerking met een Lynx-helikop ter van de Koninklijke Marine. Van af 13.00 uur is er een talkshow en kunnen belangstellenden vragen stellen aan de deelnemers van de Whitbread Round the World Race en de Völvo Ocean Races. Zowel vandaag als morgen is het mogelijk om verschillende boten te bewonderen. De V60 Pleomax en de trainingsboot van Illbruck de Pinta zijn in Colijnsplaat. Twee extreme 40's van Holmatro gaan matchracen op de Oosterschelde en voor een klein select gezelschap is er de mogelijkheid om mee te va ren. Alle activiteiten vinden in en om rond de Yachtclub Colijnsplaat aan de Jachthavenweg plaats. Meer in fo is te vinden op www.sailor- meetssailor.nl te vinden door Paul Zweverink ABU DHABI - De laatste race van het Formule i-seizoen in Abu Dhabi is er eentje om des keizers baard. De titels zijn vergeven. Jenson But ton rijdt in de zandbak van de Ver enigde Arabische Emiraten - waar Lewis Hamilton en Heiki Kovalai- nen tijdens de eerste twee trai ningssessies lieten zien dat de Mclarens snel zijn - zijn ererondjes als kersverse wereldkampioen en Brawn GP heeft de constructeurti- tel op zak. Iemand die morgen heel graag zou willen winnen, is Kimi Raikko nen. De stoïcijnse Fin heeft een bi zar racejaar achter de rug. Een sei zoen dat eindigde in zijn gedwon gen afscheid bij Ferrari. Dat moet voor het megatalent Raikkonen aanvoelen als een slag in het ge zicht. Peter Sauber haalde 'The lee man' in 2001 naar zijn team Sau ber. Daarna klopte het machtige McLaren aan de Finse deur. Daar haalde Raikkonen prima resulta ten. Na zijn overstap naar Ferrari behaalde hij in 2007 de wereldtitel. Het bleek allemaal niet genoeg voor Raikkonen om het volle ver trouwen van Ferrari te verkrijgen. De standaard bij de Italiaanse scu- deria is Michael Schumacher. Ie dereen bij Ferrari weet dat Raikko nen heel hard kan rijden en een ra cer pur sang is, maar zijn gebrek aan werklust en inbreng binnen het team worden hem aangere kend. Dus moet de Fin wijken voor Fernando Alonso, na een sei zoen waarin Ferrari vooral uit blonk in bizarre resultaten en waar Raikkonen zelfs slechts één race (Spa) wist te winnen. Zelf flirt Raikkonen intussen met zijn oude team van McLaren, maar daar wordt tegen zijn hoge salaris eisen aangehikt. Zijn afscheid bij Ferrari gaat gepaard met een heu se Judaskus van president Luca di Montezemolo. „Kimi heeft geschie denis geschreven door gelijk in zijn eerste jaar bij Ferrari wereld kampioen te worden", liet Di Mon tezemolo donderdag weten. „Hij heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de constructeurstitels die we in 2007 en 2008 hebben be- v haald. Kimi is altijd erg loyaal naar ons toe geweest en we zullen met veel plezier aan hem terugdenken. Ik ben erg blij dat ik aanwezig kan zijn bij zijn laatste race voor ons." **ATÉO.\T foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 111