zijn antieke roots
spor 33
Zwitserse en Finse zeges
bij opening skiseizoen
Loeb weer de allerbeste
Valentino Rossi rijdt op verraderlijk
nat asfalt naar negende wereldtitel
'Het is een Giro die pas
in de laatste vijf dagen
wordt beslist'
Dolomieten en Alpen
maandag 26 oktober 2009
Raborenner Denis Menchov
door Frits Bakker
MILAAN - De mascotte van de nieu
we Giro zag er nog wat onwennig
uit op het podium waar honderd
jaar Italiaanse wielerhistorie voor
bij kwam. Het strakke, gouden
jurkje van Yolanthe Cabau van
Kasbergen, de spraakmakende
vriendin van voetballer Wesley
Sneijder, paste wel bij de glamour
van de presentatie van de 93e Ron
de van Italië, maar eigenlijk moest
ze alleen maar stralend lachen in
de zaal van genodigden en voor de
tv-camera's in de studio van de Ita
liaanse staatsomroep RAI.
Yolanthe is gevraagd om de Madri-
na (het gezicht, de peetmoeder)
van de Giro van volgend jaar te
zijn, ook al keek ze zonder enige
vorm van herkenning naar de beel
den van wielerlegende Marco Pan-
tani en keurde ze Mario Cipollini
geen blik waardig. Denis
Menchov? Ja, die wel, het was
haar ingefluisterd dat de Rus van
Rabobank, die dit jaar eindwin
naar was, haar favoriet was. Maar
een favoriete wielerploeg schoot
haar niet zo snel te binnen.
„Ik hou van Inter", zei ze over de
ploeg van haar vriend Wesley. Dat
vonden ze in Milaan ook wel
goed.
De Ronde van Italië met een Hol
lands gezicht, zo werd het gepre
senteerd in het sjieke decor van de
studio's. De Girobaas, Angelo Zo-
megnan, sprak over een ronde die
met veel kilometers bergop terug
gaat naar zijn antieke roots. Caro-
lien Gehrels, wethouder van Am
sterdam, van waaruit de karavaan
de eerste drie dagen vertrekt, zei:
„Wij laten in Amsterdam moder
ne topsport zien in een zeventien
de eeuws decor."
Daarmee karakteriseerde ze de pro
loog in de hoofdstad, die over acht
kilometer gaat, vanaf het Concert
gebouw vertrekt, een stukje langs
de Amstel rijdt en door de binnen
stad de finish bij het Rijksmu
seum bereikt. Hoe het parkoers er
verder uitziet, bleef nog onzeker.
De wethouder zag veel parallellen
tussen Italianen en Amsterdam
mers: vooral eigenzinnig, excen
triek en ongewoon. Dat bleek wel
uit de routes die in het rondeboek
waren getekend voor de tweede
etappe (van Amsterdam naar
Utrecht) en de derde (van Amster
dam naar Middelburg). Waar de
Zeeuwen bijvoorbeeld een rondje
door de Haarlemmermeer en Bol
lenstreek hadden verwacht, kwam
de Giro met een ander parkoers.
De etappe, op 250 kilometer ge
pland, was volgens het officiële
boek maar 209 kilometer.
Het zijn volgens de Nederlandse
delegaties in Milaan zorgen voor la
ter. De Italianen zijn flexibel, zo
hebben ze beloofd. Ze komen de
ze week de drie etappes rijden en
dan een definitieve route plannen.
Die moet de renners voor de etap
pe Amsterdam-Utrecht (zondag 9
mei) onder meer over de Zeister-
weg en door het Amerongse Bos
voeren en voor Amsterdam-Mid
delburg (maandag 10 mei) eerst
langs Lisse, Katwijk, Noordwijker-
hout door de Beneluxtunnel rich
ting Zeeland en over de Storm
vloedkering richting Vlissingen en
Middelburg.
Denis Menchov keek er met ande
re ogen naar. Met de uitspraak dat
de Giro teruggaat naar zijn antieke
roots, is bedoeld dat de zwaarste
beklimmingen uit de historie van
de ronde weer zijn opgenomen in
het 3418 kilometer lange parkoers.
Zoals de Passo di Cavia, met 2618
meter de hoogste klim van de ron
de, de Monte Zoncolan en de Pas
so del Mortirolo (bijgenaamd 'De
Moordenaar').
„Het is een Giro die in de laatste
vijf dagen wordt beslist", verwacht
Menchov. Erik Breukink: „De klim
mers zijn in het voordeel, niet de
tijdrijders. „De ploegbaas van Ra-
bo ziet om die reden nog geen rol
voor Robert Gesink weggelegd. „Ik
vermoed dat hij alleen de Tour
rijdt en dat we hem niet zo'n zwa
re Giro laten rijden."
Met Menchov twijfelt Breukink
nog. Hoewel hij dit jaar in de Tour
de France met de 51e plaats geen
vooraanstaande rol kon spelen, wil
de Rus zelf graag de twee ronden
rijden. „De Giro als voorbereiding
op de Tour, maar als ik goed ge
noeg ben, wil ik rijden om te win
nen."
De 93e Ronde van Italië gaat op za
terdag 8 mei van start in Amster
dam en eindigt op zondag 30 mei
in Verona. De Girokaravaan ver
plaatst zich na drie dagen in Neder
land naar Italië.
Het peloton krijgt de zware cols in
de Dolomieten en de Alpen in de
laatste week voor de wielen. De ko-
ninginnerit wordt op één dag van
het einde gereden met vier cols bo
ven de 2000 meter.
De Passo di Gavia, waar de Cima
Coppi, genoemd naar vijfvoudig
winnaar Fausto Coppi is te verdie
nen, is de hoogste col met 2618
meter, de helling op de Zeisterweg
in de etappe naar Utrecht de laag
ste met zijn 35 meter.
Na de proloog in Amsterdam is er
een ploegentijdrit in de vierde etap
pe tussen Savigliamo en Cuneo
over 32,5 kilometer.
De twee individuele tijdritten wor
den gereden in de 16e etappe,
bergop naar Kronplatz over 12,9 ki
lometer en op de slotdag in Vero
na over 15,3 kilometer.
SOLDEN - Een Finse en een Zwitser
boekten dit weekeinde in Oosten
rijk de eerste skisuccessen in het
olympische seizoen. De aanloop
naar het hoogtepunt in Vancouver
(februari) begon zaterdag bij de
wereldbekerwedstrijden op de reu
zenslalom goed voor Tanja Pou-
tiainen en gisteren voor Didier
Cuche. De grote verliezer kwam
uit Oostenrijk. Nicole Hosp kan
haar olympische ambities verge
ten. Ze viel en scheurde een kruis
band af.
De 25-jarige Hosp, voormalig we
reldkampioene en winnares van
de wereldbeker in 2007, kwam za
terdag al in de eerste manche ten
val. Sneller kan een seizoen nauwe
lijks eindigen. Ze moest in Inns
bruck een operatie ondergaan en
is vijf tot zes maanden uitgescha
keld. Het leek op vorig seizoen,
toen ze een groot deel miste door
een val waarbij ze de kruisband in
de linkerknie scheurde. Zaterdag
betrof het de rechterknie.
Cuche behaalde gisteren zijn tien
de wereldbekerzege. Hij kwam na-
twee manches tot een totaaltijd
van 2 minuten en 21,45 seconden
en bleef de Amerikaan Ted Ligety
en de Zwitser Carlo Janka voor.
Poutiainen verwees een dag eerder
de Oostenrijkse Kathrin Zettel
naar plaats twee, voor de Italiaan
se Denise Karbon. Zij was in de
eerste manche de snelste geweest,
maar in de tweede hield ze die
voorsprong niet vast. Het hielp
Poutiainen aan haar negende
WB-zege. „Droomstart", zo vatte
de winnares de wedstrijd samen.
Cuche, regerend wereldkampioen
op de super-G, was na de eerste
run nog derde. De 35-jarige Zwit
ser maakte op de tweede echter al
les goed. „Het lucht meteen heel
erg op om een overwinning te heb
ben", aldus Cuche.
Door zijn overwinning staat
Cuche nu al op hetzelfde aantal
wereldbekeroverwinningen als na
het hele vorige seizoen. Toen won
hij alleen in Sestrière, maar vero
verde hij wel de eindoverwinning
in het WB-klassement.
De Noor Aksel Lund Svindal, vo
rig seizoen de winnaar van de alge
mene wereldbeker, had geen ster
ke seizoensstart. Svindal eindigde
in de eerste run weliswaar in de
top tien, in de tweede lukte het
hem niet een tijd te noteren.
CARDIFF - Sébastien Loeb (35) is gis
teren voor de zesde keer op rij we
reldkampioen rallyrijden gewor
den. De Franse autocoureur won
in Cardiff met zijn bijrijder Daniel
Elena uit Monaco de rally van
Groot-Brittannië, de laatste wed
strijd van de twaalf WK-races.
Loeb (Citroën) had sinds vorig
jaar het record al in handen. De
Fin Tommi Makinen won al eens
vier keer op rij. Dat huzarenstukje
realiseerde hij van 1996 tot en met
1999.
De Franse coureur behaalde zon
dag zijn 26e WK-zege in een C4,
bij zijn overige 28 successen be
stuurde hij een Citroën Xsara.
Voor het constructeursteam van
Citroën was het zondag de zestig
ste WK-overwinning, waarvan 54
van Loeb.
De Fin Mikko Hirvonen (Ford Fo
cus) kon gisteren zijn hoop op de
winst in Cardiff opgeven toen hij
door een technisch probleem stil
viel. De Fin was Loeb genaderd tot
op 18 seconden toen zijn motor
kap open sprong. Hirvonen moest
zijn auto uit om het euvel te ver
helpen. Uiteindelijk werd hij in de
vijftiende speciale proef tweede
op 1.25, waarna Loeb in de slot-
proef nog maar 22 kilometer
moest rijden om de titel officieel
binnen te halen.
Het fabrieksteam van Citroën had
zich eerder deze maand al verze
kerd van de wereldtitel voor con
structeurs.
Hoewel het hem heel veel moeite kostte, pakte motorcoureur Valentino
Rossi toch zijn negende wereldtitel. foto Mark Baker
door Jaap van Brummelen
SEPANG - De omschakeling naar
wintertijd was dé buitenkans om
lekker uit te slapen. Behalve voor
de Italianen. Die moesten giste
rochtend vroeg uit de veren om
hun populairste sportman Valenti
no Rossi zijn negende wereldtitel
te zien pakken. De fans moesten
geduld koesteren, omdat de start
van de Grote Prijs van Maleisië
vanwege een regenbui kort voor
de start veertig minuten werd uit
gesteld, maar daarna stelde 'II Dot-
tore' wakker Italië niet teleur.
Op het verraderlijk natte asfalt van
Sepang werd Rossi derde achter de
ongenaakbare Casey Stoner en Da-
ni Pedrosa. Ruim voldoende om
de verdediging van zijn MotoGP-ti-
tel succesvol af te ronden. De har
de kern van zijn supporters wacht
te hem op met een levende kip en
een ei waarop nummer 9 was ge
schilderd. Toen zijn vriend Uccio
en co dit idee uitbroedden konden
ze niet 'weten hoe dubbelzinnig
het tafereel zou zijn, want hun fa
voriet moest op eieren lopen om
zijn doel te halen. „Op mijn dertig
ste mag ik me dan voelen als een
ouwe kip, maar ik ben nog niet
van de leg", zei Rossi lachend. Om
er aan toe te voegen: „Maar het
was wel een zware bevalling deze
keer. Ik heb het er nog nooit zo
moeilijk mee gehad als dit sei
zoen."
Tot de race dacht de maestro alles
perfect onder controle te hebben.
Hij haalde poleposition met een re
cordtijd. Een regenbui kort voor
de start echter spoelde de meer
waarde van alle trainingen weg,
ook al werd zijn enig overgebleven
concurrent en teammaat Jorge Lo
renzo van de tweede naar de laat
ste startplaats gezet omdat hij te
laat op de grid was aangeschoven.
„Al het werk van de training was
voor niets geweest. Voor de natte
baan hadden we helemaal geen set
ting. Het was een grote gok", ver
klaarde Rossi. Tot zijn verbijste
ring staarde hij na bocht één al te
gen de rug van Lorenzo, die een ge
weldige start had, terwijl de Itali
aan een te ruime bocht nam.
Stoner zette Pedrosa al snel op flin
ke achterstand. De Australiër zag
zijn smeekbede om regen ver
hoord. Het hele weekeinde worstel
de de wereldkampioen van 2007
met vibraties in zijn Ducati. Het le
verde hem slechts een vierde plek
op de grid op. Op de natte baan
bleek Stoner nergens last van te
hebben. Soeverein reed hij naar
zijn tweede Grand-Prixzege op rij.
„Toen ik tot mijn verbazing hoor
de dat het gat met Pedrosa drie se
conden was, besloot ik een ont
snappingspoging te wagen. Per
ronde pakte ik een seconde."
Stoner onderstreepte daarmee nog
eens helemaal terug te zijn aan de
top. Achter hem hadden de Hon
da's van Pedrosa en Dovizioso een
stevige optie op de tweede plaats,
maar Dovizioso schoof in een
bocht onderuit. Rossi naderde Pe
drosa tot 1,8 seconde, maar besloot
op safe te spelen, toen hij inzag
dat de. tweede plaats niet meer
haalbaar was.