zijn antieke roots spor 33 Zwitserse en Finse zeges bij opening skiseizoen Loeb weer de allerbeste Valentino Rossi rijdt op verraderlijk nat asfalt naar negende wereldtitel 'Het is een Giro die pas in de laatste vijf dagen wordt beslist' Dolomieten en Alpen maandag 26 oktober 2009 Raborenner Denis Menchov door Frits Bakker MILAAN - De mascotte van de nieu we Giro zag er nog wat onwennig uit op het podium waar honderd jaar Italiaanse wielerhistorie voor bij kwam. Het strakke, gouden jurkje van Yolanthe Cabau van Kasbergen, de spraakmakende vriendin van voetballer Wesley Sneijder, paste wel bij de glamour van de presentatie van de 93e Ron de van Italië, maar eigenlijk moest ze alleen maar stralend lachen in de zaal van genodigden en voor de tv-camera's in de studio van de Ita liaanse staatsomroep RAI. Yolanthe is gevraagd om de Madri- na (het gezicht, de peetmoeder) van de Giro van volgend jaar te zijn, ook al keek ze zonder enige vorm van herkenning naar de beel den van wielerlegende Marco Pan- tani en keurde ze Mario Cipollini geen blik waardig. Denis Menchov? Ja, die wel, het was haar ingefluisterd dat de Rus van Rabobank, die dit jaar eindwin naar was, haar favoriet was. Maar een favoriete wielerploeg schoot haar niet zo snel te binnen. „Ik hou van Inter", zei ze over de ploeg van haar vriend Wesley. Dat vonden ze in Milaan ook wel goed. De Ronde van Italië met een Hol lands gezicht, zo werd het gepre senteerd in het sjieke decor van de studio's. De Girobaas, Angelo Zo- megnan, sprak over een ronde die met veel kilometers bergop terug gaat naar zijn antieke roots. Caro- lien Gehrels, wethouder van Am sterdam, van waaruit de karavaan de eerste drie dagen vertrekt, zei: „Wij laten in Amsterdam moder ne topsport zien in een zeventien de eeuws decor." Daarmee karakteriseerde ze de pro loog in de hoofdstad, die over acht kilometer gaat, vanaf het Concert gebouw vertrekt, een stukje langs de Amstel rijdt en door de binnen stad de finish bij het Rijksmu seum bereikt. Hoe het parkoers er verder uitziet, bleef nog onzeker. De wethouder zag veel parallellen tussen Italianen en Amsterdam mers: vooral eigenzinnig, excen triek en ongewoon. Dat bleek wel uit de routes die in het rondeboek waren getekend voor de tweede etappe (van Amsterdam naar Utrecht) en de derde (van Amster dam naar Middelburg). Waar de Zeeuwen bijvoorbeeld een rondje door de Haarlemmermeer en Bol lenstreek hadden verwacht, kwam de Giro met een ander parkoers. De etappe, op 250 kilometer ge pland, was volgens het officiële boek maar 209 kilometer. Het zijn volgens de Nederlandse delegaties in Milaan zorgen voor la ter. De Italianen zijn flexibel, zo hebben ze beloofd. Ze komen de ze week de drie etappes rijden en dan een definitieve route plannen. Die moet de renners voor de etap pe Amsterdam-Utrecht (zondag 9 mei) onder meer over de Zeister- weg en door het Amerongse Bos voeren en voor Amsterdam-Mid delburg (maandag 10 mei) eerst langs Lisse, Katwijk, Noordwijker- hout door de Beneluxtunnel rich ting Zeeland en over de Storm vloedkering richting Vlissingen en Middelburg. Denis Menchov keek er met ande re ogen naar. Met de uitspraak dat de Giro teruggaat naar zijn antieke roots, is bedoeld dat de zwaarste beklimmingen uit de historie van de ronde weer zijn opgenomen in het 3418 kilometer lange parkoers. Zoals de Passo di Cavia, met 2618 meter de hoogste klim van de ron de, de Monte Zoncolan en de Pas so del Mortirolo (bijgenaamd 'De Moordenaar'). „Het is een Giro die in de laatste vijf dagen wordt beslist", verwacht Menchov. Erik Breukink: „De klim mers zijn in het voordeel, niet de tijdrijders. „De ploegbaas van Ra- bo ziet om die reden nog geen rol voor Robert Gesink weggelegd. „Ik vermoed dat hij alleen de Tour rijdt en dat we hem niet zo'n zwa re Giro laten rijden." Met Menchov twijfelt Breukink nog. Hoewel hij dit jaar in de Tour de France met de 51e plaats geen vooraanstaande rol kon spelen, wil de Rus zelf graag de twee ronden rijden. „De Giro als voorbereiding op de Tour, maar als ik goed ge noeg ben, wil ik rijden om te win nen." De 93e Ronde van Italië gaat op za terdag 8 mei van start in Amster dam en eindigt op zondag 30 mei in Verona. De Girokaravaan ver plaatst zich na drie dagen in Neder land naar Italië. Het peloton krijgt de zware cols in de Dolomieten en de Alpen in de laatste week voor de wielen. De ko- ninginnerit wordt op één dag van het einde gereden met vier cols bo ven de 2000 meter. De Passo di Gavia, waar de Cima Coppi, genoemd naar vijfvoudig winnaar Fausto Coppi is te verdie nen, is de hoogste col met 2618 meter, de helling op de Zeisterweg in de etappe naar Utrecht de laag ste met zijn 35 meter. Na de proloog in Amsterdam is er een ploegentijdrit in de vierde etap pe tussen Savigliamo en Cuneo over 32,5 kilometer. De twee individuele tijdritten wor den gereden in de 16e etappe, bergop naar Kronplatz over 12,9 ki lometer en op de slotdag in Vero na over 15,3 kilometer. SOLDEN - Een Finse en een Zwitser boekten dit weekeinde in Oosten rijk de eerste skisuccessen in het olympische seizoen. De aanloop naar het hoogtepunt in Vancouver (februari) begon zaterdag bij de wereldbekerwedstrijden op de reu zenslalom goed voor Tanja Pou- tiainen en gisteren voor Didier Cuche. De grote verliezer kwam uit Oostenrijk. Nicole Hosp kan haar olympische ambities verge ten. Ze viel en scheurde een kruis band af. De 25-jarige Hosp, voormalig we reldkampioene en winnares van de wereldbeker in 2007, kwam za terdag al in de eerste manche ten val. Sneller kan een seizoen nauwe lijks eindigen. Ze moest in Inns bruck een operatie ondergaan en is vijf tot zes maanden uitgescha keld. Het leek op vorig seizoen, toen ze een groot deel miste door een val waarbij ze de kruisband in de linkerknie scheurde. Zaterdag betrof het de rechterknie. Cuche behaalde gisteren zijn tien de wereldbekerzege. Hij kwam na- twee manches tot een totaaltijd van 2 minuten en 21,45 seconden en bleef de Amerikaan Ted Ligety en de Zwitser Carlo Janka voor. Poutiainen verwees een dag eerder de Oostenrijkse Kathrin Zettel naar plaats twee, voor de Italiaan se Denise Karbon. Zij was in de eerste manche de snelste geweest, maar in de tweede hield ze die voorsprong niet vast. Het hielp Poutiainen aan haar negende WB-zege. „Droomstart", zo vatte de winnares de wedstrijd samen. Cuche, regerend wereldkampioen op de super-G, was na de eerste run nog derde. De 35-jarige Zwit ser maakte op de tweede echter al les goed. „Het lucht meteen heel erg op om een overwinning te heb ben", aldus Cuche. Door zijn overwinning staat Cuche nu al op hetzelfde aantal wereldbekeroverwinningen als na het hele vorige seizoen. Toen won hij alleen in Sestrière, maar vero verde hij wel de eindoverwinning in het WB-klassement. De Noor Aksel Lund Svindal, vo rig seizoen de winnaar van de alge mene wereldbeker, had geen ster ke seizoensstart. Svindal eindigde in de eerste run weliswaar in de top tien, in de tweede lukte het hem niet een tijd te noteren. CARDIFF - Sébastien Loeb (35) is gis teren voor de zesde keer op rij we reldkampioen rallyrijden gewor den. De Franse autocoureur won in Cardiff met zijn bijrijder Daniel Elena uit Monaco de rally van Groot-Brittannië, de laatste wed strijd van de twaalf WK-races. Loeb (Citroën) had sinds vorig jaar het record al in handen. De Fin Tommi Makinen won al eens vier keer op rij. Dat huzarenstukje realiseerde hij van 1996 tot en met 1999. De Franse coureur behaalde zon dag zijn 26e WK-zege in een C4, bij zijn overige 28 successen be stuurde hij een Citroën Xsara. Voor het constructeursteam van Citroën was het zondag de zestig ste WK-overwinning, waarvan 54 van Loeb. De Fin Mikko Hirvonen (Ford Fo cus) kon gisteren zijn hoop op de winst in Cardiff opgeven toen hij door een technisch probleem stil viel. De Fin was Loeb genaderd tot op 18 seconden toen zijn motor kap open sprong. Hirvonen moest zijn auto uit om het euvel te ver helpen. Uiteindelijk werd hij in de vijftiende speciale proef tweede op 1.25, waarna Loeb in de slot- proef nog maar 22 kilometer moest rijden om de titel officieel binnen te halen. Het fabrieksteam van Citroën had zich eerder deze maand al verze kerd van de wereldtitel voor con structeurs. Hoewel het hem heel veel moeite kostte, pakte motorcoureur Valentino Rossi toch zijn negende wereldtitel. foto Mark Baker door Jaap van Brummelen SEPANG - De omschakeling naar wintertijd was dé buitenkans om lekker uit te slapen. Behalve voor de Italianen. Die moesten giste rochtend vroeg uit de veren om hun populairste sportman Valenti no Rossi zijn negende wereldtitel te zien pakken. De fans moesten geduld koesteren, omdat de start van de Grote Prijs van Maleisië vanwege een regenbui kort voor de start veertig minuten werd uit gesteld, maar daarna stelde 'II Dot- tore' wakker Italië niet teleur. Op het verraderlijk natte asfalt van Sepang werd Rossi derde achter de ongenaakbare Casey Stoner en Da- ni Pedrosa. Ruim voldoende om de verdediging van zijn MotoGP-ti- tel succesvol af te ronden. De har de kern van zijn supporters wacht te hem op met een levende kip en een ei waarop nummer 9 was ge schilderd. Toen zijn vriend Uccio en co dit idee uitbroedden konden ze niet 'weten hoe dubbelzinnig het tafereel zou zijn, want hun fa voriet moest op eieren lopen om zijn doel te halen. „Op mijn dertig ste mag ik me dan voelen als een ouwe kip, maar ik ben nog niet van de leg", zei Rossi lachend. Om er aan toe te voegen: „Maar het was wel een zware bevalling deze keer. Ik heb het er nog nooit zo moeilijk mee gehad als dit sei zoen." Tot de race dacht de maestro alles perfect onder controle te hebben. Hij haalde poleposition met een re cordtijd. Een regenbui kort voor de start echter spoelde de meer waarde van alle trainingen weg, ook al werd zijn enig overgebleven concurrent en teammaat Jorge Lo renzo van de tweede naar de laat ste startplaats gezet omdat hij te laat op de grid was aangeschoven. „Al het werk van de training was voor niets geweest. Voor de natte baan hadden we helemaal geen set ting. Het was een grote gok", ver klaarde Rossi. Tot zijn verbijste ring staarde hij na bocht één al te gen de rug van Lorenzo, die een ge weldige start had, terwijl de Itali aan een te ruime bocht nam. Stoner zette Pedrosa al snel op flin ke achterstand. De Australiër zag zijn smeekbede om regen ver hoord. Het hele weekeinde worstel de de wereldkampioen van 2007 met vibraties in zijn Ducati. Het le verde hem slechts een vierde plek op de grid op. Op de natte baan bleek Stoner nergens last van te hebben. Soeverein reed hij naar zijn tweede Grand-Prixzege op rij. „Toen ik tot mijn verbazing hoor de dat het gat met Pedrosa drie se conden was, besloot ik een ont snappingspoging te wagen. Per ronde pakte ik een seconde." Stoner onderstreepte daarmee nog eens helemaal terug te zijn aan de top. Achter hem hadden de Hon da's van Pedrosa en Dovizioso een stevige optie op de tweede plaats, maar Dovizioso schoof in een bocht onderuit. Rossi naderde Pe drosa tot 1,8 seconde, maar besloot op safe te spelen, toen hij inzag dat de. tweede plaats niet meer haalbaar was.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 39