Bas Meijer ontwikkelt eigen stijl 25 Er valt veel te lachen om heel veel herkenbaars ZEEUWSE BOEKENPRIJS MUZIEKPROJECT BDMentertainment lanceert mixtape als voorloper van cd agenda maandag 26 oktober 2009 te leggen. Inmiddels lag er ook een idee van Sjak Zwier om eens iets in de studio van Paskal lakobsen te doen. Die opnamen zitten nu in de fase van de eindmix. Het mate riaal dat overbleef, komt uit op de cd 'Illegaal Woorden Bezit'. Een soort visitekaartje van hoe we klin ken en een opwarmer voor de cd 'Expertise'. Op beide producties werken we samen met andere mu zikanten en hebben de teksten een filosofische inslag", laat Bas weten. Zowel Bas als Reguillo heeft een brede kijk en belangstelling voor muziekstijlen en zit niet gevangen in een beperkend hokje. Voor de gezongen refreinen en backing vo cals werden de zangeressen Eva en Sjoek en zanger Green uitgeno digd. Hun inbreng zorgt voor een extra gelaagdheid. De raps vertellen een verhaal, zijn opgebouwd uit levenslessen en manoeuvreren langs ups en downs. Dat klinkt vaak heftig en diep, maar krijgt altijd een positie ve draai. Reguillo trekt daarbij de registers (skills) open die tekst en sfeer onderstrepen. Q Muziek van BDMentertainment is te horen op www.bdm-entertain- ment.nl. De mixtape/cd 'Illegaal Woorden Be zit' is sinds begin deze maand ver krijgbaar. PODIUM Goes In podium 't Beest in Goes zijn deze dag drie verschillende voorstellingen in het kader van het festival voor de Zeeuwse jeugd Nieuwe Energie: - Villa Gebarenhof Gebarenverhalen. Mirjam Hegger, volgens velen de vrou welijke Mister Bean, vertelt horenden verhalen in dovengebarentaal. Ze is ge fascineerd door de schoonheid van de gebarentaal van doven en slechthoren den. Aanvang 12.00 en 15.30 uur - Stamppot Schmidt door Tryater, een eigenwijze voorstelling over de noodzaak tot overdrijven. Aanvang 13.30 uur. - Blote Handen. Muziektheatervoorstel ling door Hotel Witlox - Drieons naar het gelijknamige boek van Bart Moeyaert. Aanvang 20.30 uur. ■HBNHHHMHMMIHHHMHHHI De complete uitslag van de publieks- stemming op www.pzc.nl/cultuur STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Alle exposities en kunstenaars op www.pzc.nl/kunstinzeeland Meer agendanieuws en filmagenda op de website van deze krant. Muziek is een wezenlijk on derdeel van zijn leven. Sa men met DJ Tempo Slow werkt Zeeuwse rapper Bas Meijer aan eigen album. door René de Dreu Hiphop neemt ook in Zeeland een plek in bin nen het muzikale pop spectrum. Rappers vor men met hun aanhang hun eigen subcultuur. Een kleine groep weet de grenzen te doorbreken en ver staat de kunst de essentie van mu ziek met hun beats en Rhythm Poetry te vertolken. De weg naar een groter bereik ligt dan open. In Zeeland lukt dat bij De Hobbyis ten, Nul Elf Acht, Rap-A-Noia en BDMentertainment. Die laatste naam staat voor de nog jonge rapper Bas de Meijer (20 jaar) en DJ Tempo Slow (Reguillo Kotzebue, 28 jaar). Zij hebben hun eerste volledige cd uitgebracht, als voorloper op een tweede 'officieel' album Expertise (opgenomen in de studio van Sjak Zwier en Paskal Ja- kobsen), dat over een halfjaar uit komt. Bas en Reguillio zien het als één geheel en onderdeel van hun ambi- Verrassend. Niemand kan het (ge zien in De Werf in Brugge) valt niet onder alle reeds bekende vor men van toneel, en toch is het dat (waarschijnlijk) wel. Dat wil zeggen: het is meer dan vertelkunst, meer dan een docu mentair verhaal, meer dan een anekdote. Van alle drie heeft het wat, en toch is het méér. En dat niet alleen (maar een klein beetje ook weer wél) omdat de rol van een man hier wordt opgenomen door een vrouw. De man in kwestie, dat is Hans Aarsman. Ja renlang zelfstandig persfotograaf Halverwe ge de jaren negentig hangt hij zijn fotogra fenlier aan de wilgen. Hij heeft genoeg van het denken in mooie, geslaagde foto's. Sinds dien is hij docent, romancier, toneelschrij ver, fotoanalist. Over die radicale breuk in zijn leven gaat dit toneelstuk. Er zit dus een documentair kantje aan. Omdat het soloto neel is, en dat dan ook nog heel statisch van af een stoel, lijkt het sterk op vertellen. En het is bij wijlen behoorlijk grappig, licht-bij- tend kritisch zelfs. Bijna cabaret dus. Goed om daar eens met je neus op geduwd te worden: een persfotograaf denkt in mo dieuze clichés en schiet de plaatjes die het bij de krantenlezer goed doen. De enige no-nonsense fotografie is eigenlijk te vin den in de stapel reclamefolders die weke lijks in onze bus valt. Daar doet de foto ten minste denken aan wat hij verbeeldt. Foto grafenfilosofie, dit debat over wat een foto moet laten zien. Dat waar je van houdt? Dat wat je normaal over het hoofd ziet? Interessant. Maar niet noodzakelijk iets om in het theater te presenteren. Onder het motto 'het leven is toch zeker groter dan een foto' verschuift echter het perspectief om uit te komen bij de dood. Die ook te fo tograferen blijkt: Hans Aarsman heeft de dood van zijn vader vastgelegd. En stuit zo Scène uit Nu even wel door de Zeeuwse Komec op alles wat niet is vast te leggen, niet is vast te houden, ons altijd opnieuw ontglipt. En daarover gaat het dan vaak weer wel, in het theater. En altijd is het dan pakkend. De dood is ook de ongenode gast aan tafel in Nu even wel. Maria Goos (van 'Cloaca') schreef dit stuk na Nu even niet, een lunch pauzevoorstelling over een mannenvriend- schap. In dat stuk overlijdt één van de man foto Izaak Verkeste nen, Michiel, aan kanker. In alle juichkreten over dat stuk, klonk het ook dat Maria Goos zo weinig voor en over vrouwen schreef. Die uitdaging heeft ze in Nu even wel, een stuk over vrouwenvriendschap, aangeno men. Daarin is Heieen de echtgenote van die overleden Michiel. Na zijn dood ontdekt ze dat hij een minnares had, en die heeft zij nu -op de eerste verjaardag van zijn overlij den- uitgenodigd voor een etentje. Daarbij heeft ze de steun ingeroepen van haar zus en een 'beste vriendin'. Persoonlijk vind ik de plot een tikje onwaar schijnlijk, en Goos' stellingname ('Vrouwen zijn veel minder doorzichtig en op emotio neel gebied vaak veel directer') ervaar ik als een 'foute' mythe. Maar ondanks dat blijft het gegeven wel boeiend. En de actrices van De Zeeuwse Komedie hebben trouwens an dere dingen aan hun hoofd. Want de perso nages van Maria Goos zijn wel degelijk héél erg van vlees en bloed. En haar dialogen zijn vaak heel scherp. Dat vraagt opperste concentratie, sterke inleving en scherpe ti ming. En op al die vlakken leveren zij een topprestatie. Alleen minnares Marieke blijft er een beetje 'bleekjes' bijzitten, maar dat is misschien eerder de schuld van de schrijf ster. Er valt -nog alle weekends van oktober/november- veel te lachen om heel veel herkenbaars. Deze week zal ik twee keer in de Stadsschouwburg van Middelburg te vinden zijn. Op woensdag speelt daar de musical 'The Blues Brothers' (de originele West End productie met Lon- dense cast). Dat is eerder vertoond, en des tijds heb ik in mijn recensie de Blues Brothers en de Fabulous Baker Boys door el kaar geklutst. Herkansing dus. Toen kende ik de Blues Brothers nog niet zó goed als nu, omdat ik destijds niet wilde toegeven aan het hoge cult-gehalte van de film. On dertussen ben ik volledig óm. Op zaterdag speelt er 'Heren van de thee', het laatste deel van een koloniaal vijfluik over het Indisch verleden van Nederland. Ik heb de eerste vier allemaal gezien, alleen daarom al deze laatste dus o.ok. En daarbij: het stuk is een bewerking van Hella Haas- se's roman en zij kan grote tragedies zo prachtig ingehouden vertellen. tie er alles uit te halen wat erin zit. Een deel van de contacten in de muziekwereld dankt Bas aan de in ternationale erkenning van zijn va der, gitarist Gert de Meijer (1953 - 2006). Met hem ging hij vaak naar oefenruimtes en optredens. „Mu ziek is zo een wezenlijk deel van mijn leven geworden. Eerst drum de ik, later raakte ik onder de in druk van Brainpower en vooral Eminem. Zijn film 8-mile (2003) is voor mij en veel anderen een door braak in de hiphop. We kwamen met vrienden bij elkaar en gingen ook rappen, een spel van woord en weerwoord. Met eenvoudige voorgeprogrammeerde beats ging ik zelf raps maken. In het begin waren dat meer gedichtjes dan ech te raps. Langzaam groeit er iets van een eigen stijl, je doet dan an deren niet meer na maar ontwik kelt je eigen 'flow', tekststijl in combinatie met de beat arrange menten van Reguillo." „Er lag zoveel materiaal sinds het begin van onze samenwerking in 2003, dat we al lang de behoefte hadden daarin structuur aan te brengen. Dat viel goed samen met ons plan om nummers op cd vast door Willem Nijssen Bas de Meijer en (op de achtergrond) Reguillio Kotzebue: „Langzaam groeit er iets van een eigen stijl, je ontwikkelt je eigen 'flow'." Ücricht til Pa Iff mm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27