Bas Meijer ontwikkelt eigen stijl
25
Er valt veel te lachen om heel veel herkenbaars
ZEEUWSE BOEKENPRIJS
MUZIEKPROJECT BDMentertainment lanceert mixtape als voorloper van cd agenda
maandag 26 oktober 2009
te leggen. Inmiddels lag er ook een
idee van Sjak Zwier om eens iets
in de studio van Paskal lakobsen
te doen. Die opnamen zitten nu in
de fase van de eindmix. Het mate
riaal dat overbleef, komt uit op de
cd 'Illegaal Woorden Bezit'. Een
soort visitekaartje van hoe we klin
ken en een opwarmer voor de cd
'Expertise'. Op beide producties
werken we samen met andere mu
zikanten en hebben de teksten
een filosofische inslag", laat Bas
weten.
Zowel Bas als Reguillo heeft een
brede kijk en belangstelling voor
muziekstijlen en zit niet gevangen
in een beperkend hokje. Voor de
gezongen refreinen en backing vo
cals werden de zangeressen Eva en
Sjoek en zanger Green uitgeno
digd. Hun inbreng zorgt voor een
extra gelaagdheid.
De raps vertellen een verhaal, zijn
opgebouwd uit levenslessen en
manoeuvreren langs ups en
downs. Dat klinkt vaak heftig en
diep, maar krijgt altijd een positie
ve draai. Reguillo trekt daarbij de
registers (skills) open die tekst en
sfeer onderstrepen.
Q Muziek van BDMentertainment is te
horen op www.bdm-entertain-
ment.nl.
De mixtape/cd 'Illegaal Woorden Be
zit' is sinds begin deze maand ver
krijgbaar.
PODIUM
Goes
In podium 't Beest in Goes zijn deze dag
drie verschillende voorstellingen in het
kader van het festival voor de Zeeuwse
jeugd Nieuwe Energie:
- Villa Gebarenhof Gebarenverhalen.
Mirjam Hegger, volgens velen de vrou
welijke Mister Bean, vertelt horenden
verhalen in dovengebarentaal. Ze is ge
fascineerd door de schoonheid van de
gebarentaal van doven en slechthoren
den. Aanvang 12.00 en 15.30 uur
- Stamppot Schmidt door Tryater, een
eigenwijze voorstelling over de noodzaak
tot overdrijven. Aanvang 13.30 uur.
- Blote Handen. Muziektheatervoorstel
ling door Hotel Witlox - Drieons naar het
gelijknamige boek van Bart Moeyaert.
Aanvang 20.30 uur.
■HBNHHHMHMMIHHHMHHHI
De complete uitslag van de publieks-
stemming op www.pzc.nl/cultuur
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Alle exposities en kunstenaars op
www.pzc.nl/kunstinzeeland
Meer agendanieuws en filmagenda
op de website van deze krant.
Muziek is een wezenlijk on
derdeel van zijn leven. Sa
men met DJ Tempo Slow
werkt Zeeuwse rapper Bas
Meijer aan eigen album.
door René de Dreu
Hiphop neemt ook in
Zeeland een plek in bin
nen het muzikale pop
spectrum. Rappers vor
men met hun aanhang hun eigen
subcultuur. Een kleine groep weet
de grenzen te doorbreken en ver
staat de kunst de essentie van mu
ziek met hun beats en Rhythm
Poetry te vertolken. De weg naar
een groter bereik ligt dan open.
In Zeeland lukt dat bij De Hobbyis
ten, Nul Elf Acht, Rap-A-Noia en
BDMentertainment.
Die laatste naam staat voor de nog
jonge rapper Bas de Meijer (20
jaar) en DJ Tempo Slow (Reguillo
Kotzebue, 28 jaar). Zij hebben hun
eerste volledige cd uitgebracht, als
voorloper op een tweede 'officieel'
album Expertise (opgenomen in de
studio van Sjak Zwier en Paskal Ja-
kobsen), dat over een halfjaar uit
komt.
Bas en Reguillio zien het als één
geheel en onderdeel van hun ambi-
Verrassend. Niemand kan het (ge
zien in De Werf in Brugge) valt
niet onder alle reeds bekende vor
men van toneel, en toch is het dat
(waarschijnlijk) wel. Dat wil zeggen: het is
meer dan vertelkunst, meer dan een docu
mentair verhaal, meer dan een anekdote.
Van alle drie heeft het wat, en toch is het
méér. En dat niet alleen (maar een klein
beetje ook weer wél) omdat de rol van een
man hier wordt opgenomen door een
vrouw.
De man in kwestie, dat is Hans Aarsman. Ja
renlang zelfstandig persfotograaf Halverwe
ge de jaren negentig hangt hij zijn fotogra
fenlier aan de wilgen. Hij heeft genoeg van
het denken in mooie, geslaagde foto's. Sinds
dien is hij docent, romancier, toneelschrij
ver, fotoanalist. Over die radicale breuk in
zijn leven gaat dit toneelstuk. Er zit dus een
documentair kantje aan. Omdat het soloto
neel is, en dat dan ook nog heel statisch van
af een stoel, lijkt het sterk op vertellen. En
het is bij wijlen behoorlijk grappig, licht-bij-
tend kritisch zelfs. Bijna cabaret dus.
Goed om daar eens met je neus op geduwd
te worden: een persfotograaf denkt in mo
dieuze clichés en schiet de plaatjes die het
bij de krantenlezer goed doen. De enige
no-nonsense fotografie is eigenlijk te vin
den in de stapel reclamefolders die weke
lijks in onze bus valt. Daar doet de foto ten
minste denken aan wat hij verbeeldt. Foto
grafenfilosofie, dit debat over wat een foto
moet laten zien. Dat waar je van houdt? Dat
wat je normaal over het hoofd ziet?
Interessant. Maar niet noodzakelijk iets om
in het theater te presenteren. Onder het
motto 'het leven is toch zeker groter dan
een foto' verschuift echter het perspectief
om uit te komen bij de dood. Die ook te fo
tograferen blijkt: Hans Aarsman heeft de
dood van zijn vader vastgelegd. En stuit zo
Scène uit Nu even wel door de Zeeuwse Komec
op alles wat niet is vast te leggen, niet is vast
te houden, ons altijd opnieuw ontglipt. En
daarover gaat het dan vaak weer wel, in het
theater. En altijd is het dan pakkend.
De dood is ook de ongenode gast aan tafel
in Nu even wel. Maria Goos (van 'Cloaca')
schreef dit stuk na Nu even niet, een lunch
pauzevoorstelling over een mannenvriend-
schap. In dat stuk overlijdt één van de man
foto Izaak Verkeste
nen, Michiel, aan kanker. In alle juichkreten
over dat stuk, klonk het ook dat Maria Goos
zo weinig voor en over vrouwen schreef.
Die uitdaging heeft ze in Nu even wel, een
stuk over vrouwenvriendschap, aangeno
men. Daarin is Heieen de echtgenote van
die overleden Michiel. Na zijn dood ontdekt
ze dat hij een minnares had, en die heeft zij
nu -op de eerste verjaardag van zijn overlij
den- uitgenodigd voor een etentje. Daarbij
heeft ze de steun ingeroepen van haar zus
en een 'beste vriendin'.
Persoonlijk vind ik de plot een tikje onwaar
schijnlijk, en Goos' stellingname ('Vrouwen
zijn veel minder doorzichtig en op emotio
neel gebied vaak veel directer') ervaar ik als
een 'foute' mythe. Maar ondanks dat blijft
het gegeven wel boeiend. En de actrices van
De Zeeuwse Komedie hebben trouwens an
dere dingen aan hun hoofd. Want de perso
nages van Maria Goos zijn wel degelijk héél
erg van vlees en bloed. En haar dialogen
zijn vaak heel scherp. Dat vraagt opperste
concentratie, sterke inleving en scherpe ti
ming. En op al die vlakken leveren zij een
topprestatie. Alleen minnares Marieke blijft
er een beetje 'bleekjes' bijzitten, maar dat is
misschien eerder de schuld van de schrijf
ster. Er valt -nog alle weekends van
oktober/november- veel te lachen om heel
veel herkenbaars.
Deze week
zal ik twee keer in de Stadsschouwburg van
Middelburg te vinden zijn. Op woensdag
speelt daar de musical 'The Blues Brothers'
(de originele West End productie met Lon-
dense cast). Dat is eerder vertoond, en des
tijds heb ik in mijn recensie de Blues
Brothers en de Fabulous Baker Boys door el
kaar geklutst. Herkansing dus. Toen kende
ik de Blues Brothers nog niet zó goed als
nu, omdat ik destijds niet wilde toegeven
aan het hoge cult-gehalte van de film. On
dertussen ben ik volledig óm.
Op zaterdag speelt er 'Heren van de thee',
het laatste deel van een koloniaal vijfluik
over het Indisch verleden van Nederland. Ik
heb de eerste vier allemaal gezien, alleen
daarom al deze laatste dus o.ok. En daarbij:
het stuk is een bewerking van Hella Haas-
se's roman en zij kan grote tragedies zo
prachtig ingehouden vertellen.
tie er alles uit te halen wat erin zit.
Een deel van de contacten in de
muziekwereld dankt Bas aan de in
ternationale erkenning van zijn va
der, gitarist Gert de Meijer (1953 -
2006). Met hem ging hij vaak naar
oefenruimtes en optredens. „Mu
ziek is zo een wezenlijk deel van
mijn leven geworden. Eerst drum
de ik, later raakte ik onder de in
druk van Brainpower en vooral
Eminem. Zijn film 8-mile (2003) is
voor mij en veel anderen een door
braak in de hiphop. We kwamen
met vrienden bij elkaar en gingen
ook rappen, een spel van woord
en weerwoord. Met eenvoudige
voorgeprogrammeerde beats ging
ik zelf raps maken. In het begin
waren dat meer gedichtjes dan ech
te raps. Langzaam groeit er iets
van een eigen stijl, je doet dan an
deren niet meer na maar ontwik
kelt je eigen 'flow', tekststijl in
combinatie met de beat arrange
menten van Reguillo."
„Er lag zoveel materiaal sinds het
begin van onze samenwerking in
2003, dat we al lang de behoefte
hadden daarin structuur aan te
brengen. Dat viel goed samen met
ons plan om nummers op cd vast
door Willem Nijssen
Bas de Meijer en (op de achtergrond) Reguillio Kotzebue: „Langzaam groeit
er iets van een eigen stijl, je ontwikkelt je eigen 'flow'."
Ücricht til
Pa Iff mm