media O Verwonderde gids in oorlogstijd 39 Rob Trip verruilde dit jaar de radiomicrofoon voor de presentatie- stoel. In de prestigieuze tv-documentairereeks De Oorlog praat hij met ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog en vanaf 1 januari begint hij als nieuwslezer van het Journaal. door Monique Brandt media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 24 oktober 2009 nafzienbare sta pels oorlogsdag boeken en brieven spitte de redactie van de NPS-reeks De Oorlog de afge lopen jaren door, op zoek naar de tails over het dagelijks leven in oor logstijd. Militairen die schrijven over wat ze meemaakten in de loopgraven in de Peel, huisvrou wen die tobden over de voedseldis tributie, NSB'ers die tot op het laatst denken dat de Duitsers zul len winnen. Al die documenten zijn de pijlers onder de prestigieu ze documentairereeks De Oorlog, tweeëneenhalf jaar geleden be dacht en opgezet door Ad van Liempt, hoofd Geschiedenis bij de NPS en de VPRO. De serie is de eigentijdse opvolger van De Bezetting I en II, de 21-deli- ge series die dr L. de Jong maakte in respectievelijk 1960-1965 en 1989-1990. Als subtiel eerbetoon blikt presentator Rob Trip even te rug op de avonden dat afleverin gen uit De Bezetting werden uitge zonden en het doodstil was op de straten. Ook in huize Trip werd ge keken. „Mijn vader had de boeken van Lou de long. Dat blijven stan daardwerken. Als ik met de ploeg het spoor even bijster raakte om dat we bepaalde details misten, was dat toch hét naslagwerk." Trip is zelf van kinds af aan geïnte resseerd in de Tweede Wereldoor log, zo vertelt hij na afloop van de officiële presentatie van de serie en de op kinderen gerichte, gedeel telijk gedramatiseerde serie 23 in de oorlog, die Lisa Wade presenteert. „Als kleine jongen hield ik er al spreekbeurten over. Ik ben er mee opgegroeid. Mijn moeder had ver halen over de hongerwinter, op een fiets met houten banden de stad uit, op zoek naar eten. Ze heeft me de distributiebonnen uit die tijd nog weieens laten zien. Mijn vader zat in de oorlog onder gedoken om te ontkomen aan de Arbeitseinsatz, de gedwongen te werkstelling van Nederlandse ar beiders in Duitse fabrieken. De oorlog lag tamelijk vers in het ge heugen van onze ouders. Ook mijn vader en moeder hebben de tijd moeten nemen voordat hun kijk op Duitsland wat genuanceer der werd. Hoe dan ook, al die ver halen pakten me, al heel vroeg." Ad van Liempt, de aimabele, grote roerganger achter 'het krankzinni ge avontuur', schreef de scenario's en maakte ook een boek, dat deze week is verschenen bij Balans. Een team van historici en journalisten werkte vervolgens anderhalfjaar fulltime aan de voorbereidingen. In archieven zoals dat van het NIOD en het Nationaal Archief, maar ook regionale archieven, be drijfsarchieven en op zolders van verzamelaars werd gezocht. Er werd gepraat met tientallen ex perts, ooggetuigen, kinderen van ooggetuigen, archivarissen, ama teurhistorici en het team vond uniek historisch beeldmateriaal. Pas toen kon er worden gefilmd. Daartoe reisde Trip met een kleine ploeg van Rotterdam naar Ensche de, van Mauthausen naar Jakarta, van Arnhem naar Auschwitz, de plaatsen die ijkpunten vormen in dat dramatische stuk geschiedenis. De persoonlijke verhalen maken de serie des te authentieker. Me vrouw Müller uit Neurenberg, die tijdens de partijdagen met haar vriendinnen een wedstrijdje deed wie het vaakst de Führer zag. De man die in de trein naar Sobibor zijn gitaar had meegenomen om dat daar in Polen toch wel tijd zou zijn om na het werk bij het kamp vuur wat liedjes te zingen. Van Liempt zag Trip voorafin de rol van 'verwonderde verteller, een gids die zelf ook voor het eerst op de plaats van bestemming aan komt'. Trip: „Ik ben gewend aan programma's waarbij mensen aan tafel aanschuiven, ik stel ze een paar vragen en dat is het dan. Dit was van een andere orde, mensen vragen naar hun ervaringen in een kamp, een lang gesprek met een voormalig SS'er die een nicht had in het verzet. Het is een heel ande re werkwijze. Daarbij is televisie, enorm bewerkelijk, dat kende ik niet. Je valt binnen bij iemand met een enorme ploeg, bent eerst een uur bezig om op te starten. Soms was het heel lang afwachten op het juiste licht." Wat hij er zelf inhoudelijk van heeft opgestoken? „Dat het leven in oorlogstijd voor veel mensen nog normaler was dan ik al dacht. Als je niet joods of communistisch was en niet in het verzet zat, dan ging het leven redelijk normaal door. En dat Nederland die eerste anderhalfjaar van de oorlog een economische boost meemaakte, dat heb ik me ook nooit gereali seerd. De economie stortte pas in toen de Arbeitseinsatz ging spelen. Omdat de Duitse arbeiders naar het Oostfront werden gestuurd, moesten onze vaders in hun fabrie ken werken. Toen werd Nederland een groot economisch ravijn." Een belangrijk verschil met voor ganger De Bezetting is dat er men sen aan het woord komen die bij Lou de Jong op de zwarte lijst ston den: voormalige NSB'ers, mensen die in Duitse dienst waren getre den. „We proberen moralisme te vermijden. Los van alle nieuwe in zichten die in de reeks verwerkt zijn, is de inzet steeds: hoe was het. De situatie was veel genuan ceerder dan lang is gedacht. Waar door de oorlog eigenlijk nog inge wikkelder wordt. Je kunt er nog wel drie series aan wijden." Voor Trip is het nu even einde ver haal, hij gaat zich voorbereiden op zijn baan als nieuwslezer bij het NOS Journaal. Daar wil hij nog niet op vooruitblikken. De com motie rond de bekendmaking vond hij al te veel eer. „Ik wil goed voorbereid aan de slag. Vraag me er over een halfjaar nog maar eens naar, nu eerst beginnen." De Oorlog, morgen (zondag), 20.15 uur, Nederland 2. 13 in de Oorlog, morgen (zon dag), 18.15 uur, Nederland 3. iw Reageren? redactie.media@wegener.nl LASSIE In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD Als je filmsterren 'in het echt' ziet, vallen ze vaak tegen. Ze zijn klei ner, dikker of gerimpel der dan op tv of in de film. Bij mij in de straat wordt da gelijks een kloon van een oude filmster uitgelaten. Sjofel sjokt hij naar de boom of het veldje, waar hij een drol of wat druppels achter laat. Het is een Schotse collie, maar een gekrompen versie van de meest bekende collie aller tij den: Lassie. Vroeger stond je zelf nerveus op je benen te trillen als je een Lassie- hond tegenkwam - niemand noemde zo'n hond Schotse collie. Een echte Lassiehond, dat wilde elk kind dat wekelijks naar de avonturen van deze dappere blaf fer keek. Van 1962 tot 1980 zond de NCRV de serie Lassie uit. Lassie effende het pad voor een he le dierentuin aan acterende dolfij nen, kangoeroes, paarden, beren, pony's, leeuwen en apen. Voordat Lassie op het tv-scherm boeven achterna rende, had hij al heel wat goede daden verricht in de bio scoop. Zeven films had hij al in zijn mand liggen. Maar het populairst was hij op tv, zeker in Nederland. De NCRV nam Lassie in 1962 over van de Amerikanen, die al sinds 1954 met betraande ogen naar de hondstrou we collie zaten te kijken. Trouw tot in het diepst van zijn botten, waakzaam zelfs in zijn slaap en op passend ook als hij aan het eten was na de zoveelste heldhaftig heid. Hij gaf altijd het goede voor beeld, liet zich niet door slechteri ken van het goede pad afbrengen en trotseerde zelfs de boosheid van zijn bazen als die niet door hadden hoe slim Lassie was. Een bijna 'bovenbeestelijke' hond was het: een dominee, vermomd als Schotse collie. Hij leek zelfs christe lijk te kunnen blaffen. Lassie kwam poten tekort om zijn baasjes Jeff en later Timmy te be hoeden voor misstappen. Daarbij moest hij ook nog eens een oogje in het zeil houden als Jeff op avon tuur ging. En hij moest er ook nog voor zorgen dat 'Gramps', de opa van Jeff, en Jeffs moeder vertrou wen in hem hadden als bewaker/ opvoeder van Jeff Maar eigenlijk was Lassie een doodsaai beest. Flipper haalde nog wel eens rottigheid uit. Mr. Ed het sprekende paard gaf nog wel eens iemand een knal voor zijn kont met zijn hoeven en lachte dan zijn Fernandel-gebit bloot. Maar Las sie? Die piste nooit tegen het been van een boef en vrat nimmer een koekjesdoos leeg. Ray Simoen Rob Trip presenteert de prestigieuze NPS-geschiedenisserie De Oorlog. foto Jorne Tielemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 89