Ushi, Dushi en Wendy van Dijk SI kijken luisteren kijktip Een kwart eeuw alweer bestaat het Avro-programma Tussen Kunst Kitsch. Een opnamedag verloopt als een geoliede machine. Dat mag ook wel na al die tijd. Marja Boonstra en Bernice Breure blijven het spannend vinden, want je weet nooit wat de bezoekers meebrengen. Of laten vallen. zaterdag, 20.00 uur 't|? Bij Museum Belvedère in Oranjewoud wachten mensen met hun kunst of kitsch geduldig op hun beurt. foto's Jan de Vries/GPD Kunst zonder rouwrandjes Een warm bad. Daarmee begint de opnamedag van het populaire tv-programma Tussen Kunst Kitsch in Mu seum Belvedère in Oranjewoud. De veertien experts dompelen allemaal braaf hun han den in de schaal warm water die twee nagelspecialistes hen voor houden. Verrassend, maar ook wel logisch. Immers, als de camera's in zoomen op alweer zo'n bijzonder voorwerp, zijn de handen van de deskundige in kwestie ook nadruk kelijk in beeld. Dan moet je geen rouwrandjes hebben. Dus vijlen, knippen, polijsten en masseren Fokje Kruidhof en Sietske de Jong de nagels en de handen van de des kundige dames en heren. Intussen is de tent die voor de in gang van het museum is opge bouwd, al aardig volgelopen. Als de Avro-gastvrouwen de eerste gas ten binnenlaten, zit Mieke Zilver berg (Klassieke archeologie en munten uit de oudheid) als laatste in de stoel bij Fokje en Sietske. „Ik heb geen haast", zegt ze. „Bij mij loopt het meestal niet storm." De experts zitten verdeeld over de twee vleugels van het museum. Het glazen middengedeelte is be stemd voor de tv-opnames van de voorwerpen die zó bijzonder zijn, dat ze aan tafel bij presentatrice Nelleke van der Krogt gefilmd wor den. Daar hoopt iedereen op, liefst met een bijpassend prijskaartje. Bij de balie houden medewerkers van het museum de wacht. Het is een mooie dag voor een grote kunstroof Voor je het weet, haalt iemand een Jan Mankes van de wand, wikkelt hem in een oud kleedje en loopt ermee naar bui ten. Er lopen zoveel bezoekers rond met ingepakte voorwerpen onder de arm of in grote bood schappentassen, dat het niet op valt. Er zijn op voorhand wel een paar schilderijen weggehaald. In het eerste zaaltje steken een paar lege schroefjes uit de wand. „Maar er gebeurt niks", zegt Mieke Zilver berg, die om de hoek zetelt. „De mensen kijken niet eens naar wat er hangt. Ze zijn alleen maar bezig met hun eigen spullen." Verdeeld over de dag moeten er zo'n duizend bezoekers worden verwerkt. Als de eerste honderd zijn toegelaten, volgt de rest in groepen van vijftig. Het begint rus tig, maar na verloop van tijd ont staan er flinke files bij bepaalde deskundigen. Vooral de afdeling schilderijen, verdeeld over John Hoogsteder, Frank Welkenhuysen en Willem de Winter, heeft het druk. Maar ook bij Bas Hesselink (Boeken, prenten, tekeningen en manuscripten) staat een lange rij. John Hoogsteder (Oude meesters tot en met 1800) richt een blauw lampje op een groot schilderij. „Hiermee kan ik precies zien waar het stuk is gerestaureerd", legt hij uit aan het echtpaar bij zijn tafel. Het hele schilderij licht blauw op. Als er een voorwerp voorbijkomt waar de expert helemaal enthou siast van wordt, komt er een redac tieformulier op tafel. Want geeft de eigenaar wel toestemming voor opnames? Zijn bezit gaat per slot van rekening 'de grote wereld' in. Op het formulier wordt ook infor matie gegeven voor presentatrice Nelleke van der Krogt. Vervolgens wordt de gelukkige Nelleke van der Krogt, presentator en samenstel ler over haar hoogtepunten bij het programma: „ledereen heeft het altijd maar over die topstukken, maar zelf doen die hoge bedragen me weinig. Wat ik persoonlijk bijzonder vind, is bijvoor beeld een zeventiende-eeuws glas. Ik probeer me voor te stellen bij wat voor gelegenheid zoiets op tafel stond en wat waren er voor mensen op dat feest? Het gaat mij niet om die zogenaamde überkunst. Laatst boog ik me over een bronzen beeldje van een heel sierlijke danseres. Het was van zo'n schoonheid dat ik er tranen van in mijn ogen kreeg. 'Wat ben ik jaloers op u', zei ik nog tegen die mevrouw die het had meegenomen. Ik weet niet precies hoe lang ik het programma nog blijf maken. Ik zit nu dertig jaar in het vak. Over 3 jaar ben ik 65 jaar. Tot die tijd zou ik graag op de zelfde voet verder gaan. Maar ik kijk niet ver vooruit. Hoogmoed komt immers voor de val. Ik kijk niet ver der dan de volgende uitzending, het volgende item zelfs. Daar stort ik me met mijn hele ziel en zaligheid op en daarna zien we wel weer." Cees van Drongelen bedacht Tussen Kunst Sr Kitsch in 1984 en presenteerde het tot 2002. „Na ettelijke brainstormsessies had ik een nieuwe programmaformule ontwikkeld, dacht ik. Toen ik een vriend uit Londen hierover vertelde, zei hij doodleuk: 'Jij hebt iets be dacht dat de BBC al zes jaar uit zendt'. Al in het eerste seizoen was het raak. We ontdekten een ets van Rembrandt. Het was een hoogte punt zo dicht bij het werk van een meester te staan. Na ruim 250 afleveringen heb ik mezelf gepensio neerd. In het begin wist ik maar weinig af van kunst en kon ik argeloze vragen stellen aan de experts. Wat is het verschil tussen glas en kristal of tussen aarde werk en porselein? Maar na een tijd was ik zelf bijna een allround expert geworden. Ik moest toneel spe len om met droge ogen bepaalde vragen nog te kun nen stellen en die rol beviel me niet. Ik kijk nog wel zeer regelmatig. De nieuwsgierigheid over wat er nu toch uit die boodschappentas komt, is gebleven. Tussen Kunst Sr Kitsch is elke keer weer een soort sinterklaasavond." eigenaar even in de kantine gepar keerd, in afwachting van de tv-op- name. De expert zet het bordje 'weg voor tv-opnamen, svp even geduld' op zijn tafel en spoedt zich naar de camera's. Van der Krogt bekijkt snel het redactiefor mulier. De gastvrouwen ronselen publiek en opnameleider Fred Gre- ven telt af Dani Nieveen uit Sneek ziet hoe haar 'pièce de milieu', een fruit schaal en bloemenvaas ineen, op de foto gaat. „De expert vond het interessant omdat er een datum op staat. Het is een geschenk van de gemeente Neuzen, toen nog zonder Ter ervoor, aan mijn over grootvader." Bij Nieveen staat het glazen gevaarte in de kelder. „Het is te groot voor in huis." Verderop klinken een klap en glas gerinkel. Een van de bezoekers laat wat vallen. Voorzichtig vouwt de man het papier open: een bergje groene glasscherven. „Oh geluk kig, het is modern", constateert de expert oudheden opgelucht. Om kwart over vijf zit en staat het er allemaal op. De kabels kunnen weer worden opgerold, de tent af gebroken, de schilderijen van Al- tink en Benner mogen weer terug naar hun plekje in het museum. Jubileumuitzending Tussen Kunst Sr Kitsch, 28 oktober, 20.30 uur op Nederland 1 Informatie over Tussen Kunst Sr Kitsch op http://u.nu/8ysk3 Vy Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87