wonen m Aralia hebben?! De Franse ontwerper Pierre Paulin gaf ruim een halve eeuw vorm aan meubels voor het Nederlandse merk Artifort: stuk voor stuk tijdloze klassiekers. Afgelopen zomer overleed de designgrootheid, maar dankzij de Ribbon Chair, de Orange Slice en de Little Tulip leeft zijn gedachtegoed voort. door Renske Schriemer Wake-up met iPod El Artifort Meubelbedrijf Zaterdag 24 oktober 2009 Blad van Aralia elata. foto Romke van de Kaa Een paar weken ge leden had ik het over de hemel- boom, Ailanthus altissi- ma, een grote boom die je toch als borderstruik kunt gebruiken door hem ieder jaar tot aan de grond toe terug te snoeien. Die techniek kan op meer bomen worden toegepast, zoals de Pauloiunia, de Catalpa en de judasboom, Cercis siliquastrum. Om te voorkomen dat u de zaag of de snoeischaar grijpt om alle grote bomen in uw tuin een kopje kleiner te maken, moet ik toch even een waarschuwing laten horen: niet alle bomen reageren positief op afzagen. Er zijn ook bomen die nooit meer uitlopen als u ze bij de grond afzaagt. Soms is dat afzagen te vergelijken met cosmetische chirur gie. Neem bijvoorbeeld de Aralia, een struik waarvan de tak ken zo dicht met stekels zijn bezet, dat hij zijn Nederlandse naam van duivelswandelstok meer dan verdient. Aralia ela ta heeft van alle heesters misschien wel het meest decoratie ve blad. Dat blad is niet alleen geveerd als dat van een va ren, maar de geveerde bladeren zijn zelf ook nog eens ge veerd. Dubbel geveerd heet dat. Het resultaat is een groot sa mengesteld blad met een enorm oppervlak. In het najaar bloeit de struik met grote pluimen van crèmewitte bloemen, maar het is toch vooral het blad waar voor je een Aralia plant. Het zwakke punt van de Aralia is dat die imposan te bladeren alleen aan de toppen van de takken worden gedragen. Daardoor lijkt de oudere Aralia wel wat op een palmboom. Aan de onderkant zijn de stammen kaal. Wie ruimte genoeg heeft, zou drie Aralia's kunnen planten en die op verschillen de hoogtes kunnen snoeien zodat de ene struik het kale gedeelte van de andere camoufleert. In de wat kleinere tuin past maar een exemplaar. Daar is de beste politiek om de duivelswandelstok die te groot wordt, bij de grond af te zagen. Meerdere nieuwe scheuten ontspruiten dan vanaf het grondniveau. Ook de Aralia hoort dus bij de afdeling 'afzagen'. Maar hier schuilt een adder onder het gras: vaak wordt niet de gewone, groenbladige Aralia aange plant, maar een' variëteit met bont blad. Er zijn twee bontbladige Aralia's: Aralia elata Variegata en Aralia elata Aureovariegata. De eerste heeft blaadjes met een witte rand, de tweede met een goudgele. Kenners vinden in meer derheid dat 'Variegata' een van de mooiste bontbladige heesters is. Beide bonte Aralia's worden geënt op een on derstam van de gewone groenbladige vorm. Zou je ze afza gen, dan loopt de onderstam uit waardoor je bontbladige Aralia in een groene verandert. Zelfs zonder afzagen kan je bonte Aralia in een groene ver anderen. Aralia elata heeft de neiging wortelopslag te ma ken: overal waar de wortels worden beschadigd, bijvoor beeld door een spade, schiet een nieuwe scheut uit de grond. Het is zaak die wilde scheuten tijdig te verwijderen. De groenbladige Aralia heeft meer groeikracht dan de bon te en aarzelt niet zijn chique familielid te overwoekeren. wonen@wegener.nl 024-3650509 Zeg Artifort, foto CPD Gewekt worden, is niet altijd prettig. Vooral als het héél vroeg is (of héél laat was geworden) en de wekker zo'n om een hamer vragende herriemaker is. Zo een die kan concurreren met de men sen van de gemeentelijke glasop haaldienst. Die zijn ook altijd vroeg in touw en zéér aanwezig. De nieuwe Wake-up Light van Philips kan niets doen aan la waaiige glasophalers. Wel aan je wekritueel. Gooi die ouwe ram- melpot eruit en laat je voortaan met natuurlijke geluiden uit je dromen meevoeren naar de nieu we dag. Scheelt een ochtendhu meur. En, in extreme gevallen, een wekker. De nieuwe versie van de Wake-up Light (179 euro) heeft een dockingstation voor de iPod ofiPhone. Zodat je ook met je favoriete muziek (en dus met het goede been) uit bed stapt. www.shop.philips.nl Ribbon Chair (1966). Orange Slice (1960). Patrick Norguet borduurt met Apollo (2007) voort op de rijke Artiforttraditie. Artifort kreeg zijn naam in 1928. Het bedrijf wilde.zich profileren met kunst (arts), kracht (fortis) en comfort, ook gedeeltelijk in de naam be sloten. De doorbraak volgde toen het bedrijf begin jaren dertig binnen- vering (type Epeda) ging toepassen in zitmeubels. Daarvoor werden gras, paardenhaar en kapok als vulmaterialen gebruikt. De stoelen van Artifort waren daarmee modern, sterk en zaten goed. Tot zover de on derdelen 'kracht' en 'comfort'. Het onderdeel vorm werd ingevuld met de komst van de binnenhuisarchi tect en meubelontwerper Kho Liang Ie bij het bedrijf. Als esthetisch adviseur ging hij voor Artifort op zoek naar de juiste ontwerpen en uitstraling. In de Franse ontwerper Pierre Paulin vond hij de perfecte partner. Artifort, dat zich de laatste decennia sterk op de projectmarkt richtte, werd na een dip in de jaren negentig in 1998 overgenomen door de Lande Groep in Schijndel. Van af dat moment ging het weer bergopwaarts met het sterke, Nederlandse merk. Na een jarenlange afwezigheid richtte het bedrijf in het jaar 2000 weer een stand in op de fameuze meubelbeurs van Milaan. In 2006 gaf het bedrijf weer acte de presen ce op Interieur 06 in Kortrijk. Op een paar weken na werd Pierre Paulin 82 jaar. Na een werk zaam leven van ruim zestig jaar overleed de Franse ontwerper in Montpellier. Er ging een schok door het Nederlandse bedrijf Artifort. Het in Maastricht opgerichte be drijf werkte meer dan vijftig jaar samen met de Franse ontwerper. Zeg Artifort, en je denkt Paulin. En andersom. Kees Tol werkt voor Artifort. Hij onder houdt het contact met de woninginrich tingdealers van het Nederlandse design- meubelmerk. Tijdens zijn werk voor Arti fort ontmoette hij Paulin een paar keer. „Hij was een karaktervolle man, wispel turig als een kunstenaar en absoluut niet mediagericht." Dat is misschien ook de reden dat het bericht van zijn overlijden vrij geruisloos door Nederland ging. „Hij vond zijn ontwerpen altijd veel belangrij ker dan de aandacht die het opleverde. Daarmee vind ik hem wel een beetje on derschat. Terwijl hij zo vooruitstrevend was in vorm, materiaalgebruik en tech niek. Een Ribbon Chair, Tongue of Little Tulip is nog even actueel als toen hij ze bedacht." Daar heeft Tol wel een punt. Neem de Little Tulip, een ontwerp van Paulin uit 1965. Het model is al die jaren, met een paar dipjes, een goed verkochte stoel. Ook vandaag staat hij nog in de brochu re. In zijn warmpaarse stofje ziet de Tu lip er zeer 2009-waardig uit. Vorig jaar werden er over de hele wereld nog dui-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 74