spectrum 4 uit het keurslijf Zaterdag 24 oktober 2009 Alsof hij er veertig jaar geleden niet genoeg had, beleeft Boudewijn de Groot opnieuw wilde jaren. Na een sabbatical van een jaar reist de zanger sinds drie weken door het land met het programma Wilde Jaren: zijn vertrouwde repertoire, aangevuld met enkele nieuwe liedjes. Boudewijn Boudewijn de Groot was begin vorig jaar echt toe aan een jaar tje vrij. „Ik deed vanaf 1996 ver schillende tours. Altijd wel en thousiast, maar het hakte er steeds meer in. Ik voelde me regelmatig niet prettig op het podium, vond vaak dat ik niet goed zong. Ook de voorbereidingen werden steeds moeilijker. Zoveel nieuwe liedjes heb ik niet, bovendien wil mijn pu bliek gewoon die oude liedjes horen.JDe mensen zijn teleurgesteld als ik niet een aantal bekende liedjes zing. „Het werd steeds meer passen en meten om met geschikte liedjes een mooi pro gramma te maken. Ik werd zorgelijker en zenuwachtiger en zag het allemaal in toe nemende mate als een probleem. Ik zag het niet meer zitten en besloot een jaar vrij te nemen. Niet zingen, maar andere dingen doen. Dat is gelukt en het heeft me goed gedaan." Het was na dat jaar voor de inmiddels 65-jarige zanger tijd voor een nieuw begin. De Groot wilde het anders aanpakken en kwam uiteindelijk met een ogenschijnlijk kleine ingreep, die wel de spreekwoordelij ke grote gevolgen had. De Groot. „Ik ben niet zo avontuurlijk, dus toen ik deze tour begon te plannen, wist ik dat ik gewoon weer met mijn vertrouwde band het land door wilde. Maar ik wilde het wel meer akoestisch en intiemer, met meer nadruk op het zingen. Daarop door denkend, kwam ik erop dat het misschien een idee was de drummer thuis te laten. Heel gewaagd. Het wordt in de popmu ziek niet veel gedaan. Ik heb dat idee be sproken met Ernst Jansz, bandlid en al 37 jaar mijn muzikale maatje. We zagen het allebei als een nieuwe uitdaging." Lachend: „Dat kostte natuurlijk wel weer bloed, zweet en tranen en ik was weer bloednerveus of het zou gaan werken. Maar nu, na een paar concerten, voel ik dat het werkt. Er zijn zelfs mensen die zeg gen dat het het mooiste programma is dat ik ooit heb gemaakt." Het opmerkelijke van de nieuwe aanpak is voor De Groot dat hij zich minder dan vroeger een 'liedjesmachine' voelt. „We zit ten niet vast aan ritme en overgangen. Zonder drummer is er een veel minder strak schema. Dat betekent dat ik vrijer kan zingen." Daarbij grijpt hij terug op zijn musicalerva ring. Begin jaren negentig speelde De Groot de rol van Tsjechov in de gelijknami ge musical. „Ik zong toen zonder gitaar en vaste microfoon. Dat gaf me de mogelijk heid meer te bewegen, meer met lichaam en handen te werken en dus veel expressie ver te zingen. Ik heb mijn eigen liedjes al tijd in een vast stramien gezongen. Zoals op de plaat. Ik perste me uit onzekerheid en onervarenheid al die jaren in hetzelfde keurslijf en wist niet hoe ik daar uit moest komen. Voor mijn gevoel lukt dat met die kleine bezetting wel. Ik vind dat erg plezie rig. Een ander groot verschil is dat ik nu echt deel uitmaak van de band. Ik zit mid den tussen de muzikanten. Vroeger stond ik er altijd voor. Het was meer solo met be geleiding. Nu ben ik onderdeel van het ge heel, ik hoor en voel het veel beter. „De liedjes zijn vanzelfsprekend ook an ders gearrangeerd en in een nieuw jasje ge stoken. En doordat ik anders zing, voel ik dat er meer diepte in komt. Testament en Verdronken vlinder hebben op mij niet meer dezelfde emotionele impact als vroe ger, maar toen ik van de week Spaame zong, klonk het zó prachtig, het begon weer helemaal te leven. Ik zag Het Spaar- ne, ik zag Lennaert (Nijgh, schrijver van de liedjes, red.). Ik voelde weer dat het zó mooi is geschreven. Er ging een oprechte snik door me heen. Ik merk dat ik met veel meer plezier zing." Dat klopt dan weer helemaal met de titel van het nieuwe programma, Wilde jaren. De Groot: „Ik grijp terug op het begin, van mezelf, maar ook van iedereen. Een ver verleden, van kind, tot jeugd, tot ouder worden. Ik ga terug naar mijn begintijd in de zestiger jaren. De tijd dat alles kon, het was in alle opzichten wild. We wilden al les en deden maar wat. „Er was veel experiment, ook in de mu ziek. Een enorme ontwikkeling, met de rock-'n-roll en The Beatles. Ik was in die tijd een vreemde eend in de bijt. In Ameri ka en Engeland had je wel de traditie van blues en folk, van liedjeszangers. Dat had je in Nederland niet. Ik trad alleen op. Ik ging mee in de tijdgeest, werd zelfs een Frank Boudewijn de Groot Geboren: op 20 mei 1944 in een interne ringskamp in Batavia, het toenmalige Ne- derlands-lndië. Tijdens zijn hbs-periode in Haarlem leert hij tekstdichter Lennaert Nijgh kennen. Na zijn studie aan de Nederlandse Film academie doet hij mee aan het tv-pro- gramma Nieuwe Oogst. Ondanks een posi tieve jurywaardering floppen zijn eerste twee singles, Strand en Elégie Prénatale. Eind 1965: doorbraak met Een meisje van 16. Daarna scoort het duo De Groot/Nijgh hits met onder meer Het Land van Maas en Waal, Verdronken Vlinder en Welterusten Me neer de President. Stopt in 1983 met optreden en gaat acte ren, vertalen en filmmuziek componeren. In 1996 verschijnt zijn album Een nieuwe herfst. In 1998 krijgt hij een Edison voor zijn to tale oeuvre. In 2004 viert De Groot dat hij 40 jaar mu ziek maakt. Treedt nu weer op na een sabbatical. J} www.boudewijndegroot.nl (ook voor con- certlijst tot en met december 2009). soort stem van mijn generatie. Maar door de hits, Welterusten Mijnheer de President en Land van Maas en Waal, kwam er een rare focus op mij. De linkse hippie die met zijn foto in allerlei populaire bladen stond. Ja, het waren wilde jaren. De cirkel is nu rond. Dat gevoel van vrijheid komt hele maal terug in mijn nieuwe programma." reageren? spectrum@wegener.nl Na een sabbatical van een jaar reist Boudewijn de Groot weer door het land. Met het programma Wilde Jaren brengt hij zijn vertrouwde repertoire, aangevuld met enkele nieuwe liedjes. foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 48