Leestas moet 'wij-gevoel' tussen ouder
221
Taalstimuleringsfonds onderdeel
van het onderwijskansenbeleid
CADEAU!
NOTEBOOK
i
ENDLESS
MORGEN
OPEN
super
VOORLEZEN Gezamenlijk initiatief van ouders en onderwijsgevenden J. L. de jongeschool en peuterspeelzaal
Leestas
Meest gelezen
HAAR VAN BOVEN ZIJ VAN BENEDEN
Gelderland m
3
ACTIE
zaterdag 24 oktober 2009
Lezen is belangrijk. Je kunt
er niet vroeg genoeg mee be
ginnen volgens de mensen
van de Johan Louis de Jonge
school en peuterspeelzaal
De Harlekijn. Daarom ont
wikkelden zij de 'leestas'.
door Piet Kleemans
Letters en klanken. Daar be
gint het allemaal mee.
Voordat kinderen kunnen
lezen, ontdekken ze al wel
wat boeken zijn. Merken ze dat er
letters in staan die je hardop kunt
lezen en leren spelenderwijs woor
den. Op de peuterspeelzaal wordt
veel voorgelezen. Maar ook de
ouders spelen in de visie van de
onderwijsgevenden een belangrij
ke rol in het leren lezen van hun
kind. „Daarom is dit idee ontwik
keld. Je moet het zien als een aan
vulling op wat wij hier doen", legt
Sarina van de Hummel van peuter
speelzaal De Harlekijn uit.
De leestas is bedoeld om het
'wij-gevoel' tussen ouder en kind
te bevorderen maar ook te zorgen
voor een band tussen peuterspeel
zaal, school en thuis. De leestas be
vat een prentenboek dat de ouders
samen met hun kind kunnen
(vopr)lezen, wat spelletjes en een
kleurplaat of een puzzel.
Achterliggende gedachte: het is
leuk om samen met je kind bezig
te zijn met een boek. Dus niet al
leen voorlezen, maar ook vertellen
wat er op de illustraties in een
boek te zien is. Of het kind laten
vertellen wat hij of zij op die plaat
jes ziet.
Als voorbeeld wordt het boek Kik
ker, een heel bijzondere dag van
Max Velthuijs genoemd. Dat boek
biedt aanknopingspunten voor
een gesprek over verjaardagen. Na
tuurlijk die van de kikker uit het
boek, maar ook de eigen verjaar
dag van het kind. Wat is er leuk
aan en wanneer word je er verdrie
tig van? Naast praten over het
boek kan het ook aanleiding zijn
De leestas is ontwikkeld door een
aantal ouders van Peuterspeelzaal
Harlekijn en ouders van leerlingen
uit groepen 1 en 2 van de J. L. de
Jongeschool.
Aan ouders wier kind de leestas
mee naar huis krijgt, wordt via een
evaluatieformulier hun mening
over het project gevraagd.
Donderdag is de eerste leestas op
de J. L. de Jongeschool officieel
uitgereikt.
Dat was voor de school tevens de
afsluiting van de reeks activiteiten
in het kader van de kinderboeken
week.
om te knutselen. In de leestas met
het boek van Velthuijs zitten ook
uitknipfiguurtjes van kikker en
met een lege doos en wat fantasie
kunnen kinderen Kikkers huisje
namaken.
Algemene (voor)leestips zijn er
ook. Geen technische tip over
voordracht en dergelijke, maar bij
voorbeeld het idee om het boek
na het voorlezen samen met het
kind een mooi plekje te geven, zo
dat het kind het boek zelf nog
eens kan pakken. Ook de illustra
ties in een boek zijn belangrijk in
de visie van de mensen van de De
Jongeschool. De plaatjes zeggen
veel over de inhoud van het boek.
Meerdere keren hetzelfde boek
voorlezen is eveneens een aanra
der. Na elke keer (voor)lezen blijft
er weer meer hangen. Zowel qua
inhoud van het boek als qua woor
denschat.
De kinderen kunnen meerdere ke
ren per jaar een leestas mee naar
huis krijgen. De leestas blijft dan
een week thuis zodat ouders er sa
men met hun kind(eren) echt de
tijd voor kunnen nemen. Na de
week komt de leestas weer terug
en mag het kind op de voorlees-
stoel vertellen wat hij of zij vindt
van het boek.
Voor de ouders zit er een evaluatie
formulier bij de leestas. Daarop
kan aangegeven worden wat zij
van de leestas vinden. Ook kun
nen ouders aangeven welke onder
delen hun aangesproken hebben
en wat er naar hun idee beter kan.
door Piet Kleemans
Kinderen met een taalachterstand helpen deze
weg te werken. Dat is een van de belangrijkste
doelstellingen van het taalstimuleringsfonds
van de gemeente Schouwen-Duiveland. De gemeen
te beschouwt een goede taalontwikkeling van kinde
ren als een zaak van algemeen belang. „Daarom ver
dient het ook de zorg van de gemeentelijke over
heid", staat in een raadsbrief over het stimulerings
fonds taal. Het fonds is ingesteld vanuit het onder
wijskansenbeleid en dat richt zich op het verbeteren
van de taaiprestaties van kinderen en jongeren. On
derwijsinstellingen, maar ook kinderopvangorganisa
ties en ondersteunende instellingen kunnen bij het
fonds financiële steun aanvragen.
Jaarlijks trekt de gemeente Schouwen-Duiveland
7500 euro uit voor het ondersteunen van taalstimule-
rende projecten. Doorgaans is er behoorlijk wat be
langstelling voor de gelden uit het fonds. Dit jaar
kreeg de gemeente 14 aanvragen voor een - eenmali
ge - uitkering uit het fonds. In dit geval allemaal van
scholen. De projecten variëren van de leestas - zoals
die bij onder anderen de Johan Louis De Jongeschool
geïntroduceerd is - tot een 'aanvalsplan laaggeletterd-
heid' en een project bedoeld om de woordenschat
van kleuters uit te breiden.
Het onderwijskansenbeleid is erop gericht meer
ouders en jonge kinderen te laten deelnemen aan acti
viteiten om de Nederlandse taal te leren of te verbete
ren. Het stimuleren en mede-organiseren van buiten
schools taalaanbod hoort daarbij. De criteria om in
aanmerking te komen voor een bijdrage uit het fonds
zijn streng. Er wordt niet alleen naar de inhoud geke
ken, maar ook naar lengte, fasering en kosten.
Het budget voor het stimuleringsfonds taal wordt ge
voed uit de bijdrage die de gemeente van het rijk
krijgt voor het onderwijskansenbeleid. De gemeente
Schouwen-Duiveland krijgt van het rijk voor
2008-2009 ruim 50.000 euro voor het onderwijskan
senbeleid. Besloten is vijftien procent van dat bedrag
in te zetten voor het stimuleringsfonds taal.
1. Alert!: college ontloopt taken.
2. Medaillewinnaars Senior Games.
3. Onderkoeld na val in water.
TIPS NAAR schouwen-duiveland@>pzc.nl
Aanbieding tot eind 2009
Aile elementen
15% korting
bij aankoop van een badkamer
van 11.00 tot 17.00 uur
Altijd volop acties!
Gastelseweg 152 4705 RB Roosendaal
Tel: 0165 555 502 www.badentegeltrend.nl
Meer nieuws uit de regio op
www.pzc.nl/schouwen-duiveland