Leestas moet 'wij-gevoel' tussen ouder 221 Taalstimuleringsfonds onderdeel van het onderwijskansenbeleid CADEAU! NOTEBOOK i ENDLESS MORGEN OPEN super VOORLEZEN Gezamenlijk initiatief van ouders en onderwijsgevenden J. L. de jongeschool en peuterspeelzaal Leestas Meest gelezen HAAR VAN BOVEN ZIJ VAN BENEDEN Gelderland m 3 ACTIE zaterdag 24 oktober 2009 Lezen is belangrijk. Je kunt er niet vroeg genoeg mee be ginnen volgens de mensen van de Johan Louis de Jonge school en peuterspeelzaal De Harlekijn. Daarom ont wikkelden zij de 'leestas'. door Piet Kleemans Letters en klanken. Daar be gint het allemaal mee. Voordat kinderen kunnen lezen, ontdekken ze al wel wat boeken zijn. Merken ze dat er letters in staan die je hardop kunt lezen en leren spelenderwijs woor den. Op de peuterspeelzaal wordt veel voorgelezen. Maar ook de ouders spelen in de visie van de onderwijsgevenden een belangrij ke rol in het leren lezen van hun kind. „Daarom is dit idee ontwik keld. Je moet het zien als een aan vulling op wat wij hier doen", legt Sarina van de Hummel van peuter speelzaal De Harlekijn uit. De leestas is bedoeld om het 'wij-gevoel' tussen ouder en kind te bevorderen maar ook te zorgen voor een band tussen peuterspeel zaal, school en thuis. De leestas be vat een prentenboek dat de ouders samen met hun kind kunnen (vopr)lezen, wat spelletjes en een kleurplaat of een puzzel. Achterliggende gedachte: het is leuk om samen met je kind bezig te zijn met een boek. Dus niet al leen voorlezen, maar ook vertellen wat er op de illustraties in een boek te zien is. Of het kind laten vertellen wat hij of zij op die plaat jes ziet. Als voorbeeld wordt het boek Kik ker, een heel bijzondere dag van Max Velthuijs genoemd. Dat boek biedt aanknopingspunten voor een gesprek over verjaardagen. Na tuurlijk die van de kikker uit het boek, maar ook de eigen verjaar dag van het kind. Wat is er leuk aan en wanneer word je er verdrie tig van? Naast praten over het boek kan het ook aanleiding zijn De leestas is ontwikkeld door een aantal ouders van Peuterspeelzaal Harlekijn en ouders van leerlingen uit groepen 1 en 2 van de J. L. de Jongeschool. Aan ouders wier kind de leestas mee naar huis krijgt, wordt via een evaluatieformulier hun mening over het project gevraagd. Donderdag is de eerste leestas op de J. L. de Jongeschool officieel uitgereikt. Dat was voor de school tevens de afsluiting van de reeks activiteiten in het kader van de kinderboeken week. om te knutselen. In de leestas met het boek van Velthuijs zitten ook uitknipfiguurtjes van kikker en met een lege doos en wat fantasie kunnen kinderen Kikkers huisje namaken. Algemene (voor)leestips zijn er ook. Geen technische tip over voordracht en dergelijke, maar bij voorbeeld het idee om het boek na het voorlezen samen met het kind een mooi plekje te geven, zo dat het kind het boek zelf nog eens kan pakken. Ook de illustra ties in een boek zijn belangrijk in de visie van de mensen van de De Jongeschool. De plaatjes zeggen veel over de inhoud van het boek. Meerdere keren hetzelfde boek voorlezen is eveneens een aanra der. Na elke keer (voor)lezen blijft er weer meer hangen. Zowel qua inhoud van het boek als qua woor denschat. De kinderen kunnen meerdere ke ren per jaar een leestas mee naar huis krijgen. De leestas blijft dan een week thuis zodat ouders er sa men met hun kind(eren) echt de tijd voor kunnen nemen. Na de week komt de leestas weer terug en mag het kind op de voorlees- stoel vertellen wat hij of zij vindt van het boek. Voor de ouders zit er een evaluatie formulier bij de leestas. Daarop kan aangegeven worden wat zij van de leestas vinden. Ook kun nen ouders aangeven welke onder delen hun aangesproken hebben en wat er naar hun idee beter kan. door Piet Kleemans Kinderen met een taalachterstand helpen deze weg te werken. Dat is een van de belangrijkste doelstellingen van het taalstimuleringsfonds van de gemeente Schouwen-Duiveland. De gemeen te beschouwt een goede taalontwikkeling van kinde ren als een zaak van algemeen belang. „Daarom ver dient het ook de zorg van de gemeentelijke over heid", staat in een raadsbrief over het stimulerings fonds taal. Het fonds is ingesteld vanuit het onder wijskansenbeleid en dat richt zich op het verbeteren van de taaiprestaties van kinderen en jongeren. On derwijsinstellingen, maar ook kinderopvangorganisa ties en ondersteunende instellingen kunnen bij het fonds financiële steun aanvragen. Jaarlijks trekt de gemeente Schouwen-Duiveland 7500 euro uit voor het ondersteunen van taalstimule- rende projecten. Doorgaans is er behoorlijk wat be langstelling voor de gelden uit het fonds. Dit jaar kreeg de gemeente 14 aanvragen voor een - eenmali ge - uitkering uit het fonds. In dit geval allemaal van scholen. De projecten variëren van de leestas - zoals die bij onder anderen de Johan Louis De Jongeschool geïntroduceerd is - tot een 'aanvalsplan laaggeletterd- heid' en een project bedoeld om de woordenschat van kleuters uit te breiden. Het onderwijskansenbeleid is erop gericht meer ouders en jonge kinderen te laten deelnemen aan acti viteiten om de Nederlandse taal te leren of te verbete ren. Het stimuleren en mede-organiseren van buiten schools taalaanbod hoort daarbij. De criteria om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het fonds zijn streng. Er wordt niet alleen naar de inhoud geke ken, maar ook naar lengte, fasering en kosten. Het budget voor het stimuleringsfonds taal wordt ge voed uit de bijdrage die de gemeente van het rijk krijgt voor het onderwijskansenbeleid. De gemeente Schouwen-Duiveland krijgt van het rijk voor 2008-2009 ruim 50.000 euro voor het onderwijskan senbeleid. Besloten is vijftien procent van dat bedrag in te zetten voor het stimuleringsfonds taal. 1. Alert!: college ontloopt taken. 2. Medaillewinnaars Senior Games. 3. Onderkoeld na val in water. TIPS NAAR schouwen-duiveland@>pzc.nl Aanbieding tot eind 2009 Aile elementen 15% korting bij aankoop van een badkamer van 11.00 tot 17.00 uur Altijd volop acties! Gastelseweg 152 4705 RB Roosendaal Tel: 0165 555 502 www.badentegeltrend.nl Meer nieuws uit de regio op www.pzc.nl/schouwen-duiveland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 114