21 zeeland Vlissingen tot eigen verbazing 'kerngezond' Delta helpt DSB-klanten De zaal juichte hen toe PZC vrijdag De krant 5 weken voor 15 euro! Gemeenten zien samenwerking wel zitten KRIMPREGIÖ'S Het Topteam Krimp heeft gisteren de rapportage over de gevolgen van de Zeeuwse bevolkingsterug loop aan provincie en gemeenten aangeboden. Krimp vraagt om een omslag in het denken. Van groei naar krimp en van ontkenning naar erkenning. vrijdag 23 oktober 2009 door Ondine van der Vleuten Er was eens een jonge man, die alles wist van hy potheken, huizen en ver zekeringen. Op een dag las hij een advertentie van een be drijf dat hem gouden bergen be loofde, als hij maar hard wilde werken. Hij kreeg een interne opleiding van twee weken, ergens in een ho tel in de Randstad. Overdag wer den hij en de andere mannen bij gepraat over financiële producten. Wat niet overbodig was, want in het hotel zat een van de straat ge plukt allegaartje dat niet al te veel verstand van verzekeringen en hy potheken had. 's Avonds werd er geoefend, in rol lenspellen en telefoondrills. Dat ging dan ongeveer zo: „Goeden avond. Kunnen wij een afspraak maken? Wat zegt u, u heeft geen interesse? Prima, maar uit onder zoek blijkt dat 70 procent van on ze klanten achteraf blij is met on ze producten. Dus wanneer spre ken we af, dinsdag of woensdag? U mag het zeggen." Na twee weken mocht hij het ho tel verlaten om klanten te gaan scoren. „Desnoods probeer je je tante of je broers maar een verze kering te verkopen. Geen ver koop, geen provisie!", kreeg hij te horen. Die aansporing was amper nodig, want zijn 'basisinkomen' was absurd laag. Elke maandag bracht hij verslag uit bij zijn senior, en elke maand was er een vergadering met alle werknemers, waarbij iedereen naar voren moest komen en ver tellen hoeveel hij had weten te verkopen. De toppertjes werden de Golden Boys genoemd. Die ver kochten hypotheken, verzekerin gen en koopsompolissen of het warme broodjes waren en stapel den provisie op provisie. De zaal juichte hen toe, de Golden Boys straalden. Het was net een sprook je- De weken erna deed de jonge heel erg zijn best om ook een Gol den Boy te worden, maar het wil de maar niet lukken. Zonder pro visies kon hij eigenlijk ook zijn huur niet meer betalen. En toen de deurwaarder aanklop te, begreep hij het eindelijk. Sprookjes bestaan niet. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NAI4) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig or n met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie Topteam bestrijdt krimp met nota's door René Schrier De Zeeuws-Vlaamse ge meenten en de provin cie moeten een stort vloed aan visies en no ta's produceren om de krimp te lijf te gaan. Dat is de belangrijkste aanbeveling van een zogenoemd Topteam, bestaande uit Jan Mans en Hans Dijkstal. Dit Topteam heeft op verzoek van de minister de knelpunten en kan sen geanalyseerd die bevolkings- en huishoudensdaling met zich meebrengen. Die doen zich voor in zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaande- ren en Groningen. Het is volgens Mans en Dijkstal van belang dat Zeeuws-Vlaande- ren en de provincie een gezagheb bende stuurgroep instellen, die fungeert als aanspreekpunt als het gaat om krimp. Die groep krijgt de opdracht een integrale gebiedsvi- sie voor Zeeuws-Vlaanderen voor de komende 25 jaar te ontwikke len. Verder pleiten ze voor een con creet uitvoeringsprogramma, een financiële raming, een bestuurs overeenkomst, een samenhangen de woonvisie, een sloop- en nieuw- mer van VROM op nauwlettend de ontwikkelingen in Zeeuws- Vlaanderen te volgen. Ook moet de minister in beeld brengen wat qua regelgevingen in krimpregio's de belemmeringen zijn om de no dige maatregelen te treffen. Daar ligt ook een taak voor de ministers Plasterk van Onderwijs en Klink bouwplan en gemeentelijke struc tuurvisies. De gemeenten en de provincie moeten ook aangeven hoeveel geld en menskracht ze voor de aanpak van de krimp vrij kunnen maken. Richting Den Haag hebben Mans en Dijkstal eveneens aanbevelin gen. Zo roepen ze minister Cra- door Martijn de Koning Alsof je met allerlei klach ten naar de dokter gaat en die je vervolgens kernge zond verklaart. Zo ervoer wethou der Piet Polderman van Vlissingen de mededeling van het Topteam dat zijn gemeente grotendeels bui ten het rapport over krimp wordt gehouden. Reden: de cijfers geven niet aan dat de Vlissingse bevol king in de periode tot 2040 gaat krimpen. „We hebben blijkbaar geen reden tot klagen, dus doe ik dat ook niet", reageert Polderman. „Maar in ons beleid gaan we echt niet uit van groei." Aanleiding voor de verwarring zijn de gebruikte onderzoeksresul taten. Het Topteam gebruikte cij fers van een ander onderzoeksbu reau dan de provincie en de Zeeuwse gemeenten doen. En die uitkomsten wijken zoveel af, dat er volgens gedeputeerde Harry van Waveren sprake is van 'rele vante verschillen'. „We moeten daarom nog eens met het Top team in overleg." Ook Van Waveren gaat ervan uit dat Vlissingen 'een krimppro- bleem' heeft. „Minister Van der Laan kent de gegevens, want hij is kortgeleden nog in de stad ge weest. Er zijn echter meer steden in het land met bepaalde proble men, en het is aan ons om ervoor te zorgen dat de minister zich juist voor Vlissingen gaat inzetten. Een erkenning van de kans op krimp had daar wel bij geholpen." Jan Mans van het Topteam relati veert het belang van het verschil tussen de cijfers. „Ze leiden tot de zelfde adviezen. Die moeten we misschien alleen wat verder aan scherpen." van Zorg. In het rapport van het Topteam wordt ook gesuggereerd om oud-commissaris Wim van Gelder in te schakelen in zijn nieu we functie van grensoverschrijden de makelaar tussen regio's. Ook moet er een programmamana ger komen die weer wordt onder steund door een projectteam. Sluis besefte het als eerste, Terneuzen volgde en ook in Hulst zijn ze er nu van door drongen: dat het aantal inwoners van. Zeeuws-Vlaanderen minder wordt, is een onomkeerbaar gege ven. „In eerste instantie ontken je liever dat je krimpt", verklaart de Terneuzense wethouder Cees Lief- ting. Daar kan nu geen sprake meer van zijn. De aanbeveling van het Topteam om als gemeenten nauw samen te werken, op zoek naar oplossingen, wordt door alle drie omarmd. „Wat op de ene plek gebeurt, heeft gevolgen voor de an dere. Dat gaat over gemeentegren zen heen", zegt Liefting, die vooral steun vraagt voor de door het Top team gewenste herstructurering van het woningaanbod. „Dat kun nen gemeenten en woningcorpora ties nooit betalen. Daar hebben we hulp van het Rijk bij nodig." BART BEVEELT AAN Bart Gabriëlse, platenzaakeigenaar en dj, beveelt elke week een nieuw al bum aan. Zijn keus van deze week? www.pzc.nl/cultuur STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Lees de PZC nu echt overal - op je gsm: www.pzc.nl/mobi MIDDELBURG - Delta schiet klanten die bankieren bij de failliet ver klaarde bank DSB te hulp. Zo wil het energiebedrijf voorkomen dat mensen incassoproblemen krij gen. Met één telefoontje naar Del ta kunnen DSB-cliënten verhoe den dat ze uiteindelijk tegen schul den aanlopen. Het energiebedrijf verzoekt klan ten die hun factuur via een betaal rekening bij de DSB betaalden, contact op te nemen. Het is belang rijk dat ze zo snel mogelijk een nieuw bankrekeningnummer op geven met het oogt op de automa tische afschrijvingen. Het is ook mogelijk dat een klant tijdelijk 'op factuur' wordt geplaatst, zodat hij voorlopig per post een acceptgiro- gaart ontvangt, waarop een nieuw bankrekeningnummer kan wor den ingevuld. Via de klantenservice van Delta (0800 51 50) of die van Zeelandnet (0113 37 77 70) kunnen gedupeerde DSB-klanten hun betalingen aan het energiebedrijf regelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2