auto 121 Astra geeft Opel hoop 'Dat verschilt per dealer' KORT Nissan start productie elektro-auto in 2010 Jarige Audi bouwt piano met higtech-uitstraling Nieuwe Toyota Land Cruiser goedkoper Focus ECOnetic zuinigste ooit PREMIERE Autoconcern maakt momenteel zijn beste auto's ooit VRAAG VAN DE WEEK Wat doet chiptunen met mijn garantie? vrijdag 23 oktober 2009 Over ruim een jaar moet in de Japanse Oppama-fabriek de eerste elektrisch aangedreven Nis- *- san van de band gaan lopen. Om te beginnen moeten er jaarlijks 50.000 van die elektro-auto's ge produceerd worden. De capaciteit wordt daarna geleidelijk uitgebreid terwijl Nissan toewerkt naar we reldwijde verkoop van elektrische auto's in 2012. Daarnaast heeft Nissan de eerste schetsen getoond van een nieuw, compact model dat ook wereld wijd zal worden verkocht. De au to, een zuinige 'eco-car', wordt ge bouwd in Thailand en de verkoop op de lokale markt begint al ko mend jaar. Hij zal straks in ruim 150 landen te koop zijn. De designafdeling van Audi is losgeslagen. Ter gelegenheid jr van het honderdjarig bestaan van het Duitse merk hebben de ont werpers zich nu ook op andere za ken gestort. Het laatste hoogstand je is een heuse 'grand piano'. Om dat de piano een excellente geluids kwaliteit moest hebben, werkte Audi samen met de specialisten van de Oostenrijkse pianobouwer Bösendorfer. Door het gebruik van aluminium is de piano lichter en heeft hij een hightech-uitstra- ling. Zo toont de Audi Design grand piano zijn verwantschap met de auto's van het merk met - de vier ringen. De piano wordt in een beperkte oplage geproduceerd en kost circa een ton. De nieuwe Toyota Land Crui ser, die een maand geleden op de autoshow van Frankfurt de buteerde, staat al op 1 januari 2010 bij de Nederlandse dealers. Dank zij zijn schonere en zuiniger tech- niek is het een van de auto's die qua prijs profiteren van de nieuwe belastingwetten: hij wordt met een vanafprijs van 57.430 euro (voor een 3d) goedkoper dan het huidige model. Dankzij enkele technische aanpassingen aan de 3 liter D-4D turbodiesel met roetfil- ter ligt de C02-uitstoot 12 procent lager dan voorheen. Een gecombi neerd brandstofverbruik van 8,1 I maakt deze krachtbron tot de zui nigste in zijn klasse. Ook bij Ford is er kennelijk haast geboden. De nieuwe Ford Focus ECOnetic, die in Frank furt zijn wereldpremière beleefde, is per direct te bestellen bij de Ne derlandse Ford dealers. Deze zui- nigste Focus aller tijden draagt een A-label, valt in de fiscale bijtellings- categorie van 20 procent en kost vanaf 26.700 euro. Hij heeft een of ficieel verbruik van 3,8 1 en een C02-uitstoot van 99 gkm. Maar hij is bepaald niet karig uitgerust, ge- baseerd als hij is op de 5-deurs Trend, met onder andere automati sche airconditioning, een warmte-f werende voorruit, cruise control, een audio-systeem met cd-speler, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en elektrisch be- dienbare voorportierramen. -v John van den Bergh uit Zierikzee mailde ons: Ik heb een nieuwe auto gekocht en wil hem laten chiptunen. Wat zijn daarvan de gevolgen voor de garantie Christian Lanslots van Lan- slots Techniek uit Cilze geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Christian Lanslots: „Of de fabrieksgarantie in stand blijft, varieert per dealer en/of garagebedrijf. Wij werken regelmatig voor merk dealers die nieuwe auto's laten voorzien van maatwerk tuningsoft- ware. Hierbij blijft de normale ga rantie gewoon van kracht en ver andert er dus niets. Door grote kwaliteitsverschillen in de markt kijkt een dealer soms huiverig te gen chiptuning aan. Uiteraard wil de dealer niet opdraaien voor scha des die zijn ontstaan door een kwalitatief slechte chiptuning. Dat is niet meer dan logisch. Dit onder streept nog eens het belang om te kiezen voor een betrouwbare aan bieder." „Let daar goed op en informeer naar de werkwijze van de tuner. Als die je auto bijvoorbeeld bin nen een paar uur kan tunen, geeft dat toch te denken. Het is name lijk zeer zorgvuldig maatwerk, waarbij je per auto kijkt wat er qua acceptabele vermogensstijging mogelijk is. Standaard tuningsoft- ware, een voorgeprogrammeerde chip of een goedkope powerbox kunnen namelijk zeer schadelijk zijn voor de auto. Vermogens winst komt in deze gevallen meest- Christian Lanslots: „Kies altijd een betrouwbare aanbieder voor chiptu ning." foto Frank Poppelaars al niet op een verantwoorde wijze ment. Naast schade aan motor of tot stand doordat er bijvoorbeeld aandrijflijn neemt ook de kans op verkeerde signalen worden doorge- foutcodes en storingen toe. zonden naar het motormanage- Na de voortreffelijke Insig nia, die terecht werd geko zen tot Auto van het jaar, komt Opel met net zo'n vol treffer: de nieuwe Astra is de beste die ze ooit bouw den. Dat geeft hoop voor het door moederconcern Ge neral Motors in de proble men gebrachte Duitse merk. door Robbert Keegel De Astra lijkt veel op de In signia, in alle opzichten. Om te zien is het er een wat kleinere uitvoering van en technisch is er ook veel ver wantschap. De hele voortrein is een wat verkleinde kopie, voor het interieur geldt bijna hetzelfde en de meer dan goede stoelen voorin zijn zelfs van dezelfde maat. Met een in deze klasse recordwiel basis van 2,69 m biedt de Astra ook nog eens een binnenruimte die de concurrentie aan het sidde ren moet zetten, waarbij de bagage ruimte (370-1235 1) niet alleen enorm is, maar ook nog eens heel handig qua volume aanpasbaar. En ook op de nieuwe Astra is die De nieuwe Opel Astra is zonder meer de beste ooit. voor rijwielliefhebbers zo handige uitschuifbare Flex-Fix fietsdrager leverbaar. Voor het weggedrag is er een ande re 'flex', de FlexRide, een zich auto matisch zelf aan de omstandighe den aanpassende onderstelafstel ling die ik persoonlijk veel belang rijker vind. Net als bij de jongste Golf de grootste concurrent, geeft het de Astra het rijcomfort van een veel grotere auto (een Insig nia?), terwijl het razendsnel straf fer wordt wanneer dat nodig is. Voor 1194 euro altijd kopen! Om dat diesels volgend jaar - de Astra staat eind november bij de dealers - door die alweer nieuwe autobe lastingwetgeving zeker in dit seg ment opnieuw een fiks stuk duur der worden, hebben we ons tij dens de introductie beperkt tot rij den met de beschikbare twee nieu we turbo-benzinemotoren, een 1,4 en een 1,6 liter. Vooral de eerste is een schoolvoorbeeld van downsi zing en levert net als zijn evenknie bij VW prachtige prestaties: 140 pk en toch maar 139 gkm. Z'n gro tere broer is net zo'n vreugde om mee te rijden, met 180 pk en toch maar 159 gkm. Maar ook de beken de motoren komen in schonere vorm terug in de Astra. Als er één auto is die het wanke lende Opel bij de herstart onder het.Canadees/Russische consor tium van Magna en de Sberbank kan steunen is het deze voortreffe lijke nieuwe Astra, ook al zijn alle automarkten van belang ontstel lend stil. Opel verdient dat, want ze maken momenteel hun beste auto's ooit. De Astra is er vanaf 19.156 euro en wie belangstelling heeft raad ik een snel bezoek aan de dealer aan, want in 2010 wor den de prijzen dramatisch anders. Ook het interieur van de Opel Astra doet sterk denken aan grotere broer Autoconcern Opel komt na de Insignia opnieuw net een voltreffer: de nieu- en prijswinnaar Insignia. we Astra. - fc ...4% ..jsfej. .^bm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21