auto 121
Astra geeft Opel hoop
'Dat verschilt per dealer'
KORT
Nissan start productie
elektro-auto in 2010
Jarige Audi bouwt piano
met higtech-uitstraling
Nieuwe Toyota Land
Cruiser goedkoper
Focus ECOnetic
zuinigste ooit
PREMIERE Autoconcern maakt momenteel zijn beste auto's ooit
VRAAG VAN DE WEEK Wat doet chiptunen met mijn garantie?
vrijdag 23 oktober 2009
Over ruim een jaar moet in de
Japanse Oppama-fabriek de
eerste elektrisch aangedreven Nis- *-
san van de band gaan lopen. Om
te beginnen moeten er jaarlijks
50.000 van die elektro-auto's ge
produceerd worden. De capaciteit
wordt daarna geleidelijk uitgebreid
terwijl Nissan toewerkt naar we
reldwijde verkoop van elektrische
auto's in 2012.
Daarnaast heeft Nissan de eerste
schetsen getoond van een nieuw,
compact model dat ook wereld
wijd zal worden verkocht. De au
to, een zuinige 'eco-car', wordt ge
bouwd in Thailand en de verkoop
op de lokale markt begint al ko
mend jaar. Hij zal straks in ruim
150 landen te koop zijn.
De designafdeling van Audi is
losgeslagen. Ter gelegenheid jr
van het honderdjarig bestaan van
het Duitse merk hebben de ont
werpers zich nu ook op andere za
ken gestort. Het laatste hoogstand
je is een heuse 'grand piano'. Om
dat de piano een excellente geluids
kwaliteit moest hebben, werkte
Audi samen met de specialisten
van de Oostenrijkse pianobouwer
Bösendorfer. Door het gebruik
van aluminium is de piano lichter
en heeft hij een hightech-uitstra-
ling. Zo toont de Audi Design
grand piano zijn verwantschap
met de auto's van het merk met -
de vier ringen. De piano wordt in
een beperkte oplage geproduceerd
en kost circa een ton.
De nieuwe Toyota Land Crui
ser, die een maand geleden
op de autoshow van Frankfurt de
buteerde, staat al op 1 januari 2010
bij de Nederlandse dealers. Dank
zij zijn schonere en zuiniger tech-
niek is het een van de auto's die
qua prijs profiteren van de nieuwe
belastingwetten: hij wordt met
een vanafprijs van 57.430 euro
(voor een 3d) goedkoper dan het
huidige model. Dankzij enkele
technische aanpassingen aan de 3
liter D-4D turbodiesel met roetfil-
ter ligt de C02-uitstoot 12 procent
lager dan voorheen. Een gecombi
neerd brandstofverbruik van 8,1 I
maakt deze krachtbron tot de zui
nigste in zijn klasse.
Ook bij Ford is er kennelijk
haast geboden. De nieuwe
Ford Focus ECOnetic, die in Frank
furt zijn wereldpremière beleefde,
is per direct te bestellen bij de Ne
derlandse Ford dealers. Deze zui-
nigste Focus aller tijden draagt een
A-label, valt in de fiscale bijtellings-
categorie van 20 procent en kost
vanaf 26.700 euro. Hij heeft een of
ficieel verbruik van 3,8 1 en een
C02-uitstoot van 99 gkm. Maar hij
is bepaald niet karig uitgerust, ge-
baseerd als hij is op de 5-deurs
Trend, met onder andere automati
sche airconditioning, een warmte-f
werende voorruit, cruise control,
een audio-systeem met cd-speler,
elektrisch verstel- en verwarmbare
buitenspiegels en elektrisch be-
dienbare voorportierramen.
-v
John van den Bergh uit Zierikzee
mailde ons: Ik heb een nieuwe auto
gekocht en wil hem laten chiptunen.
Wat zijn daarvan de gevolgen voor
de garantie
Christian Lanslots van Lan-
slots Techniek uit Cilze geeft
tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Christian Lanslots: „Of de
fabrieksgarantie in stand
blijft, varieert per dealer
en/of garagebedrijf. Wij
werken regelmatig voor merk
dealers die nieuwe auto's laten
voorzien van maatwerk tuningsoft-
ware. Hierbij blijft de normale ga
rantie gewoon van kracht en ver
andert er dus niets. Door grote
kwaliteitsverschillen in de markt
kijkt een dealer soms huiverig te
gen chiptuning aan. Uiteraard wil
de dealer niet opdraaien voor scha
des die zijn ontstaan door een
kwalitatief slechte chiptuning. Dat
is niet meer dan logisch. Dit onder
streept nog eens het belang om te
kiezen voor een betrouwbare aan
bieder."
„Let daar goed op en informeer
naar de werkwijze van de tuner.
Als die je auto bijvoorbeeld bin
nen een paar uur kan tunen, geeft
dat toch te denken. Het is name
lijk zeer zorgvuldig maatwerk,
waarbij je per auto kijkt wat er
qua acceptabele vermogensstijging
mogelijk is. Standaard tuningsoft-
ware, een voorgeprogrammeerde
chip of een goedkope powerbox
kunnen namelijk zeer schadelijk
zijn voor de auto. Vermogens
winst komt in deze gevallen meest-
Christian Lanslots: „Kies altijd een betrouwbare aanbieder voor chiptu
ning." foto Frank Poppelaars
al niet op een verantwoorde wijze ment. Naast schade aan motor of
tot stand doordat er bijvoorbeeld aandrijflijn neemt ook de kans op
verkeerde signalen worden doorge- foutcodes en storingen toe.
zonden naar het motormanage-
Na de voortreffelijke Insig
nia, die terecht werd geko
zen tot Auto van het jaar,
komt Opel met net zo'n vol
treffer: de nieuwe Astra is
de beste die ze ooit bouw
den. Dat geeft hoop voor
het door moederconcern Ge
neral Motors in de proble
men gebrachte Duitse merk.
door Robbert Keegel
De Astra lijkt veel op de In
signia, in alle opzichten.
Om te zien is het er een
wat kleinere uitvoering
van en technisch is er ook veel ver
wantschap. De hele voortrein is
een wat verkleinde kopie, voor het
interieur geldt bijna hetzelfde en
de meer dan goede stoelen voorin
zijn zelfs van dezelfde maat.
Met een in deze klasse recordwiel
basis van 2,69 m biedt de Astra
ook nog eens een binnenruimte
die de concurrentie aan het sidde
ren moet zetten, waarbij de bagage
ruimte (370-1235 1) niet alleen
enorm is, maar ook nog eens heel
handig qua volume aanpasbaar.
En ook op de nieuwe Astra is die
De nieuwe Opel Astra is zonder meer de beste ooit.
voor rijwielliefhebbers zo handige
uitschuifbare Flex-Fix fietsdrager
leverbaar.
Voor het weggedrag is er een ande
re 'flex', de FlexRide, een zich auto
matisch zelf aan de omstandighe
den aanpassende onderstelafstel
ling die ik persoonlijk veel belang
rijker vind. Net als bij de jongste
Golf de grootste concurrent, geeft
het de Astra het rijcomfort van
een veel grotere auto (een Insig
nia?), terwijl het razendsnel straf
fer wordt wanneer dat nodig is.
Voor 1194 euro altijd kopen! Om
dat diesels volgend jaar - de Astra
staat eind november bij de dealers
- door die alweer nieuwe autobe
lastingwetgeving zeker in dit seg
ment opnieuw een fiks stuk duur
der worden, hebben we ons tij
dens de introductie beperkt tot rij
den met de beschikbare twee nieu
we turbo-benzinemotoren, een 1,4
en een 1,6 liter. Vooral de eerste is
een schoolvoorbeeld van downsi
zing en levert net als zijn evenknie
bij VW prachtige prestaties: 140
pk en toch maar 139 gkm. Z'n gro
tere broer is net zo'n vreugde om
mee te rijden, met 180 pk en toch
maar 159 gkm. Maar ook de beken
de motoren komen in schonere
vorm terug in de Astra.
Als er één auto is die het wanke
lende Opel bij de herstart onder
het.Canadees/Russische consor
tium van Magna en de Sberbank
kan steunen is het deze voortreffe
lijke nieuwe Astra, ook al zijn alle
automarkten van belang ontstel
lend stil. Opel verdient dat, want
ze maken momenteel hun beste
auto's ooit. De Astra is er vanaf
19.156 euro en wie belangstelling
heeft raad ik een snel bezoek aan
de dealer aan, want in 2010 wor
den de prijzen dramatisch anders.
Ook het interieur van de Opel Astra doet sterk denken aan grotere broer Autoconcern Opel komt na de Insignia opnieuw net een voltreffer: de nieu-
en prijswinnaar Insignia. we Astra.
- fc
...4% ..jsfej. .^bm