201 auto 'Hij werkt op de lachspieren' Rijplezier op waterstof KLASSIEKER Jeanette Wijffels en haar Suzuki SC 100 GX de Luxe ^AUTOSHOW HONDA FCX door Lucas Boot 4 Niet alleen mannen geven zich op voor deze ru briek. Deze week is het voor de eerste keer de beurt aan een dame: Jeanette Wijf fels uit Middelburg met haar Su zuki SC 100 GX de Luxe. Dit Japan se rugzakje werd door een auto blad ooit bestempeld als een mi- ^"ni-Porsche voor een Suzuki-prijs. Een niet geheel onterechte vergelij king. Net als bij de Porsche 911 ligt ook de motor van de achterwiel- aangedreven SC achterin. Daar mee houdt de gelijkenis dan ook echt op. „Hoewel er best wat pit in zit, maar het is echt geen rijdersauto. Meer iets voor erbij. En je moet er al helemaal niet te hard in rijden. 130 km/u haalt-ie net." Voordat de Middelburgse de SC reed, stond er een Suzuki Alto voor de deur. „Maar ik was helemaal verliefd op het coupeetje. Het was mijn droomautootje." Het Japannertje werd vervolgens gekocht van een student, die geen geld had om de auto goed te on derhouden. Hij verkeerde in een redelijk beroerde staat, maar met hulp van haar toenmalige echtge noot en collega's zag-ie er weer pi- co bello uit. De Suzuki van Wijffels was voor het eerst te bewonderen op de Au- torai in 1979. Vier jaar later was het alweer gedaan met de import van de SC. In die tijd werden zo'n 3400 exemplaren van dit guitige karretje verkocht. „Wat ik er zo leuk aan vind, is dat-ie zo klein is (3,2 meter lang, red.) en er toch sportief uitziet. Voor Jeanette Wijffels is de Suzuki SC 100 GX de Luxe 'mijn droomautoo tje'. foto Ruben Oreel Het is een geinig ding en hij werkt bij mij op m'n lachspieren." Waar de mondhoeken van Wijffels ook nog steeds van krullen, is een anek dote over de Suzuki. „Het is niet bepaald een betrouw bare auto. Hij valt soms spontaan stil. Dat gebeurde een keer toen ik mijn dochter naar pianoles bracht. Ik had een slordig huispak aan en een stel gekke sloffen. Het leek wel alsof ik naar carnaval ging. En ja hoor, midden op de snelweg viel de auto stil en het regende kei hard. Toen ben ik gaan lopen op zoek naar een plek om te bellen. Ik kwam uiteindelijk drijfnat aan bij een café. Een speciale herinne ring." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail de redactie van deze krant. vrijdag 23 oktober 2009 Weer eens een uurtje met Florida's revolutionaire brand stofcelauto FCX Clarity gere den. Dat deden we ruim twee jaar terug ook al, maar dat gebeurde op een afgeslo ten Zweeds circuit, terwijl we nu gewoon de straat op mochten. Dat alles omdat Honda ons toch echt niet wil laten vergeten hoe ver ze met deze toekomstmuzikale f techniek zijn. door Robbert Keegel Het etiket 'Europese intro ductie' was helaas mislei dend. 'Hernieuwde ken nismaking' was correc ter geweest, want alle Honda-bo- bo's, zowel Europese als Japanse, bonden ons op het hart dat er ab soluut geen sprake was van prak tijktestprogramma's zoals die in Ja pan en Californië, waarbij bedrij- *ven en particulieren via een lease constructie ervaring met de, overi gens prachtige, Clarity op konden doen, ten faveure van henzelf én natuurlijk Honda. Overigens: van die twee praktijk tests moeten we ons ook weer niet al te veel voorstellen, want het gaat in beide gevallen om een tien tal Clarity's. Maar we hebben nu er tenminste het ding als employé van de lucht haven Frankfurt die er een test- vloot van heeft. Helaas wilde hij er niets over vertellen. Het tanken gaat gemakkelijker dan LPG - en sneller. Maar voor een rondje van dik vijftig kilometer moest er wel 8,50 euro worden af gerekend - en dan zit er nog geen accijns op, hetgeen de Nederland se regering ook niet wil doen. Ui teraard totdat eventueel waterstof rijden een succes wordt... Nu had ik wel héél hard gereden. Want op zichzelf is de Clarity al een verrukkelijke auto, met een su blieme wegligging dankzij een pe perduur onderstel. Maar hij is ook prachtig om te zien, van binnen en van buiten, met zeer veel ruim te en topcomfort. De Clarity doet me in veel opzich ten denken aan de NSU R080, ook zo'n juweel met (dacht men toen in de jaren zeventig) toekomstwij zende techniek. Maar z'n Wankel motor heeft het niet gered (alleen Mazda gelooft er nog in) terwijl de elektromotor ongetwijfeld de toe komst heeft. Want het rijden met zo'n toch maar 136 pk sterke elektromotor is en blijft (en vooral: wordt) feno menaal. Vanaf stüstand meteen het maximale koppel van in dit ge val 256 Nm betekent terstond een traploze en lineaire acceleratie. Een tot dik 169 km/h blijvende duw in je rug waar ook het groot ste 'petrolhead' (en dan bén ik) al leen maar een brede grijns van krijgt. 'Voorsprong door techniek' én 'Ple zier in autorijden' samengebald voor de toekomst. Waterstof tanken gaat probleemloos als er wat meer pompen zouden zijn. De Honda FCX Clarity biedt de techniek van de toekomst in een tijdloos - en buitengewoon fraai - design, foto GPD ook in het gewone verkeer mee kunnen rijden en dat was een erva ring die nog veel indrukwekken der was dan twee jaar terug. Om het maar eerlijk te zeggen: deze FCX is een van de fijnste auto's waar ik ooit mee heb gereden. Geen zorgen om het ontbreken van rijplezier met de elektrische auto's van de toekomst, of die hun batterijen nu onderweg vullen zo als de huidige hybrides, of dat ze hun stroom thuis of op kantoor tanken met een stekker, terwijl de batterijen onderweg bijgevuld kun nen worden door een krachtbron die niét direct de wielen aandrijft. Of die 'ritverlenger' nu een genera tor aan een kleine verbrandings motor is of een brandstofcel veran dert aan dit principe niets. Aange zien alleen Honda en Mercedes- Benz ver genoeg zijn om brand stofcelauto's al aan uitgebreide praktijktests te onderwerpen, zou ik verder maar eerst gokken op stekkerhybrides. Honda denkt daar nu ook aan, ge tuige een uitspraak van topman Ta- kanobu Itp (die we volgende week in Tokio tijdens de autoshow na der hierover zullen spreken), die zich beklaagde over de veel te tra ge beschikbaarheid van waterstof 'aan de pomp'. In Californië heeft Honda zelf een distributienet(je) opgezet, in Duitsland zijn er nu een stuk of zes pompen. Bij één daarvan tankten we on ze Clarity vol na een rit van een uurtje. We moesten even wachten totdat een meneer met een test-Mercedes B-Klasse Fuelcell had afgerekend. Hij reed Het interieur van de Honda FCX Clarity.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 20