201 auto
'Hij werkt op de lachspieren'
Rijplezier op waterstof
KLASSIEKER Jeanette Wijffels en haar Suzuki SC 100 GX de Luxe
^AUTOSHOW HONDA FCX
door Lucas Boot
4
Niet alleen mannen geven
zich op voor deze ru
briek. Deze week is het
voor de eerste keer de
beurt aan een dame: Jeanette Wijf
fels uit Middelburg met haar Su
zuki SC 100 GX de Luxe. Dit Japan
se rugzakje werd door een auto
blad ooit bestempeld als een mi-
^"ni-Porsche voor een Suzuki-prijs.
Een niet geheel onterechte vergelij
king. Net als bij de Porsche 911 ligt
ook de motor van de achterwiel-
aangedreven SC achterin. Daar
mee houdt de gelijkenis dan ook
echt op.
„Hoewel er best wat pit in zit,
maar het is echt geen rijdersauto.
Meer iets voor erbij. En je moet er
al helemaal niet te hard in rijden.
130 km/u haalt-ie net." Voordat de
Middelburgse de SC reed, stond er
een Suzuki Alto voor de deur.
„Maar ik was helemaal verliefd op
het coupeetje. Het was mijn
droomautootje."
Het Japannertje werd vervolgens
gekocht van een student, die geen
geld had om de auto goed te on
derhouden. Hij verkeerde in een
redelijk beroerde staat, maar met
hulp van haar toenmalige echtge
noot en collega's zag-ie er weer pi-
co bello uit.
De Suzuki van Wijffels was voor
het eerst te bewonderen op de Au-
torai in 1979. Vier jaar later was
het alweer gedaan met de import
van de SC. In die tijd werden zo'n
3400 exemplaren van dit guitige
karretje verkocht.
„Wat ik er zo leuk aan vind, is
dat-ie zo klein is (3,2 meter lang,
red.) en er toch sportief uitziet.
Voor Jeanette Wijffels is de Suzuki SC 100 GX de Luxe 'mijn droomautoo
tje'. foto Ruben Oreel
Het is een geinig ding en hij werkt
bij mij op m'n lachspieren." Waar
de mondhoeken van Wijffels ook
nog steeds van krullen, is een anek
dote over de Suzuki.
„Het is niet bepaald een betrouw
bare auto. Hij valt soms spontaan
stil. Dat gebeurde een keer toen ik
mijn dochter naar pianoles bracht.
Ik had een slordig huispak aan en
een stel gekke sloffen. Het leek wel
alsof ik naar carnaval ging. En ja
hoor, midden op de snelweg viel
de auto stil en het regende kei
hard. Toen ben ik gaan lopen op
zoek naar een plek om te bellen.
Ik kwam uiteindelijk drijfnat aan
bij een café. Een speciale herinne
ring."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail de redactie van deze
krant.
vrijdag 23 oktober 2009
Weer eens een uurtje met
Florida's revolutionaire brand
stofcelauto FCX Clarity gere
den. Dat deden we ruim
twee jaar terug ook al, maar
dat gebeurde op een afgeslo
ten Zweeds circuit, terwijl
we nu gewoon de straat op
mochten. Dat alles omdat
Honda ons toch echt niet wil
laten vergeten hoe ver ze
met deze toekomstmuzikale
f techniek zijn.
door Robbert Keegel
Het etiket 'Europese intro
ductie' was helaas mislei
dend. 'Hernieuwde ken
nismaking' was correc
ter geweest, want alle Honda-bo-
bo's, zowel Europese als Japanse,
bonden ons op het hart dat er ab
soluut geen sprake was van prak
tijktestprogramma's zoals die in Ja
pan en Californië, waarbij bedrij-
*ven en particulieren via een lease
constructie ervaring met de, overi
gens prachtige, Clarity op konden
doen, ten faveure van henzelf én
natuurlijk Honda.
Overigens: van die twee praktijk
tests moeten we ons ook weer niet
al te veel voorstellen, want het
gaat in beide gevallen om een tien
tal Clarity's.
Maar we hebben nu er tenminste
het ding als employé van de lucht
haven Frankfurt die er een test-
vloot van heeft. Helaas wilde hij er
niets over vertellen.
Het tanken gaat gemakkelijker dan
LPG - en sneller. Maar voor een
rondje van dik vijftig kilometer
moest er wel 8,50 euro worden af
gerekend - en dan zit er nog geen
accijns op, hetgeen de Nederland
se regering ook niet wil doen. Ui
teraard totdat eventueel waterstof
rijden een succes wordt...
Nu had ik wel héél hard gereden.
Want op zichzelf is de Clarity al
een verrukkelijke auto, met een su
blieme wegligging dankzij een pe
perduur onderstel. Maar hij is ook
prachtig om te zien, van binnen
en van buiten, met zeer veel ruim
te en topcomfort.
De Clarity doet me in veel opzich
ten denken aan de NSU R080, ook
zo'n juweel met (dacht men toen
in de jaren zeventig) toekomstwij
zende techniek. Maar z'n Wankel
motor heeft het niet gered (alleen
Mazda gelooft er nog in) terwijl de
elektromotor ongetwijfeld de toe
komst heeft.
Want het rijden met zo'n toch
maar 136 pk sterke elektromotor is
en blijft (en vooral: wordt) feno
menaal. Vanaf stüstand meteen
het maximale koppel van in dit ge
val 256 Nm betekent terstond een
traploze en lineaire acceleratie.
Een tot dik 169 km/h blijvende
duw in je rug waar ook het groot
ste 'petrolhead' (en dan bén ik) al
leen maar een brede grijns van
krijgt.
'Voorsprong door techniek' én 'Ple
zier in autorijden' samengebald
voor de toekomst.
Waterstof tanken gaat probleemloos
als er wat meer pompen zouden zijn.
De Honda FCX Clarity biedt de techniek van de toekomst in een tijdloos - en buitengewoon fraai - design, foto GPD
ook in het gewone verkeer mee
kunnen rijden en dat was een erva
ring die nog veel indrukwekken
der was dan twee jaar terug. Om
het maar eerlijk te zeggen: deze
FCX is een van de fijnste auto's
waar ik ooit mee heb gereden.
Geen zorgen om het ontbreken
van rijplezier met de elektrische
auto's van de toekomst, of die hun
batterijen nu onderweg vullen zo
als de huidige hybrides, of dat ze
hun stroom thuis of op kantoor
tanken met een stekker, terwijl de
batterijen onderweg bijgevuld kun
nen worden door een krachtbron
die niét direct de wielen aandrijft.
Of die 'ritverlenger' nu een genera
tor aan een kleine verbrandings
motor is of een brandstofcel veran
dert aan dit principe niets. Aange
zien alleen Honda en Mercedes-
Benz ver genoeg zijn om brand
stofcelauto's al aan uitgebreide
praktijktests te onderwerpen, zou
ik verder maar eerst gokken op
stekkerhybrides.
Honda denkt daar nu ook aan, ge
tuige een uitspraak van topman Ta-
kanobu Itp (die we volgende week
in Tokio tijdens de autoshow na
der hierover zullen spreken), die
zich beklaagde over de veel te tra
ge beschikbaarheid van waterstof
'aan de pomp'. In Californië heeft
Honda zelf een distributienet(je)
opgezet, in Duitsland zijn er nu
een stuk of zes pompen.
Bij één daarvan tankten we on
ze Clarity vol na een rit van
een uurtje. We moesten
even wachten totdat een meneer
met een test-Mercedes B-Klasse
Fuelcell had afgerekend. Hij reed
Het interieur van de Honda FCX Clarity.