'Belangrijke pijler onder imago boer' 'H 'Reclame maken sloeg dit jaar aan' 'Windmolens zorgvuldig buiten beeld' Langs zes van de tien boerderijen loopt een snelweg. Maar ik zie en hoor die in Boer zoekt Vrouw nooit' J- j Wie is Mol? De genomineerden (tv) Cooische Vrouwen i i i i i i i-i vrijdag23 oktober2009 Televisiedeskundige en oud-Televizier-winnaar Bert van der Veer oe je het ook wendt of keert, Boer zoekt Vrouw heeft een be langrijke invloed op de wijze waarop de burger naar de land en tuinbouwsector is gaan kij ken. Het prpgramma is een be langrijke pijler onder ons imago. Er is in het verleden geen voor lichtingscampagne geweest die zoveel impact heeft gehad op de publieke opinie", zegt Wim van Beuzekom die als hoofd commu nicatie van ondernemersorgani satie LTO-Noord al jaren werkt aan het in een goed daglicht stel len van de sector. „Ik wil de ma kers van het programma een dik ke pluim geven. Ze laten de boe ren in hun waarde. Boer zoekt Vrouw levert de kijker ook prach tige plaatjes op over het boerenle ven. Het gaat om échte mensen, om échte ondernemingen." Ook Van Beuzekom zit elke zon dagavond op de bank - 'Mijn vrouw is een trouwe fan' - al doet hij dat soms met kromme tenen. „Boer zoekt Vrouw is prima pr, maar de boeren praten af en toe over hun vak op een wijze waar voor ik 'als communicatieman' niet zo snel zou kiezen. Maar daar heb je geen grip op. Boer zoekt Vrouw belicht ook maar een deel van het boerenbe staan. Wat mij betreft, zou er meer nadruk mogen liggen op het belang van de land- en tuin bouwsector voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Er zijn 650.000 banen mee ge moeid. Ik begrijp wel dat het pro gramma daar geen aandacht aan schenkt. Het is een taak voor LTO om die belangrijke zijde van de sector beter te belichten." Het leek de makers van Boer zoekt Vrouw ver standig om in het tv-sei- zoen 2008-2009 geen nieuwe se rie te beginnen. Er was vrees voor Boer zoekt Vrouw-moeheid bij het publiek. En dus werd vei ligheidshalve gekozen voor een terugblik die onder de naam Boer zoekt Vrouw Extra vandaag zomaar de meest prestigieuze tv-prijs van Nederland kan bin nenslepen. Peter Houben, al tien jaar verantwoordelijk voor de Televizier-verkiezing, vindt de nominatie allerminst opmer kelijk. „Boer zoekt Vrouw staat on gelooflijk dicht bij de mensen. Als je niet naar het programma kijkt, kun je bij wijze van spre ken bij de koffteautomaat niet meer met collega's meepraten. „Boer zoekt Vrouw blijft een lief programma waarbij tv-kijkers even kunnen wegzwijmelen. De deelnemers zijn herkenbare men sen. Mensen die zo lekker nor maal blijven, net als de presenta trice. Yvon Jaspers wordt gezien als ideale schoondochter." Voor het eerst sinds de start in 1964 (winnaar Stiejbeen Zoon is in de reglementen van de Ring- verkiezing opgenomen dat pro gramma's reclame mogen ma ken om een nominatie in de wacht te slepen. Ook Boer zoekt Vrouw deed dat. Fans sloegen massaal aan het stemmen. „Vroeger was het een gentleman's agreement om geen reclame te maken. Maar er ontstond steeds vaker ophef omdat dat soms wel gebeurde. Nu mag het officieel. Er is 450.000 keer gestemd. Een record." Ook vanavond tijdens de uitzending kunnen kijkers weer stemmen. SESAMSTRAAT ok als je amper me- I 1 dia ziet, kun je niet om DSB, Mexicaanse griep en de oorlog in Afghanis tan heen", zegt tv-kenner Bert van der Veer. „Dan is het toch heerlijk om je even te vergapen aan het aloude plattelandsleven uit de tijd van Dik Trom. Langs zes van de tien boerderijen loopt een snelweg. Maar ik zie en hoor die in Boer zoekt Vrouw nooit. Ook dé windmolens worden zorgvuldig uit beeld gehouden. Dat doen de makers goed." „Wat tv-kijkers ook graag zien is de overwinning van de liefde. Al gaat het op de langere termijn zelden goed met de liefde van de boeren. Vergeet ook niet dat Yvon Jaspers als een handschoen om het format past. Ik denk echt niet dat ze simpel is, maar ze kan zich simpel gedragen. Ze is geen glamourtante die even van uit het Gooi naar de boerderij rijdt om opnames te maken. Je krijgt bij haar het gevoel dat ze zelfbij de boeren blijft logeren." Jaspers erkende vorig jaar dat het haar grootste wens is om de Gou den Televizier-Ring te winnen. „Ooit, ooit, óóit zullen we toch wel eens winnen?", aldus de vrouw die dit jaar is genomi neerd voor de Zilveren Televi- sier-Ster voor beste presentatrice. Twee keer eerder won ze die prijs. Van der Veer begrijpt Jas pers' wens. Zelf won hij met Henny Huisman in 1988 voor de Surpriseshow. „We waren zo trots als een pauw. Die prijs doet niets met je programma, maar het is prettig om in dat mooie lijstje met winnaars te staan. Al denk je bij een enkel programma: hoe heeft dat ooit kunnen winnen?" Couden Televizier-Ring: Boer zoekt Vrouw extra (KRO) Cooische Vrouwen (RTL 4) Wie is de Mol? (AVRO) Zilveren Televizier-Ster (presentatrice): Yvon Jaspers Linda de Mol Anita Witzier Zilveren Televizier-Ster (presentator): johnny de Mol Ruben Nicolai Matthijs van Nieuwkerk Gouden Stuiver (kinderprogramma): Het klokhuis Jeugdjournaal Sesamstraat Televizier Talent Award: Evajinek Lieke van Lexmond Valerio Zeno Het is een protserige knoeperd die deson danks fel wordt be geerd: de Gouden Televi zier-Ring. Vanavond wordt de publieksprijs voor het beste Neder landse tv-programma van het vorige seizoen in Amsterdam voor de 44ste keer uitgereikt. Wie is de Mol? is een ingenieus spel met BN'ers-op-reis dat al jaren alle opvolgers/varianten ver achter zich laat. Ook in 2009 liet de AVRO tien bekende Nederlanders vertrekken naar het buitenland (ditmaal Noord-lerland en Jordanië) waar zij negen weken lang op drachten moesten uitvoe ren om gezamenlijk een prijzenpot te spekken. Met de aanwezigheid van een saboteur - een mol - in hun midden is dat een lastige klus. Aan de BN'ers, van wie er met het verstrijken van de serie steeds meer afvallen, en het miljoenenpubliek thuis de opdracht te raden wie de mol is. foto GPD Cooische Vrouwen is voor de vierde keer genomineerd. Het is voor de dramase rie over het glamourleven van rijke da mes in het Gooi de laatste kans de Gouden Televizier-Ring te winnen. De slotaflevering is vanavond tegelijk met de uitzending van het Televiziergala. Hoofdrolspeelster Linda de Mol denkt dat Boer zoekt Vrouw de grootste kans maakt. Toch is ze hoopvol. „Ik zou me gestreeld voelen." Cooische Vrouwen was een van de weinige succesverhalen van John de Mols teloorgegane zender Talpa. Vol gend jaar komt er een bioscoopfilm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13