121 televizier-ring
'D
'Authentiek'
'Ik heb nooit spijt gehad' 'Voyeuristische inhoud'
Boer zoekt Vrouw is
een ongekend kijkcij
ferkanon. Het KRO-
programma is genomi
neerd voor de Gouden
Televizier-Ring, die
vanavond wordt uitge
reikt. Hoe kan het dat
de Boer zoekt Vrouw-
honger bij tv-kijkers
niet te stillen lijkt?
vrijdag 23 oktober 2009
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
door Joost de Poel
illustratie Chantal van Wessel
Ruim 3,7 miljoen tv-kij-
kers. 300.000 wekelijk
se hits op de internet
site. Elke drie seconden een
bericht op twitter (op zon
dagavond). „Absurde cijfers",
beseft Ellen van der Linden.
De eindredacteur van Boer
zoekt Vrouw kijkt na vier sei
zoenen nog steeds op van
het succes.
„We hebben een hele trouwe
schare kijkers die kan genie
ten van deze authentieke
vorm van televisie. Boer zoekt
Vrouw toont de wisselwer
king tussen gewone, échte
mensen. What you see is
what you get. Er zit geen sleet
op de formule. Er kijken
steeds meer mensen."
De Boer zoekt Vrouw-honger
lijkt niet te stillen. Serie 5
staat al gepland voor de win
ter van 2010. „Blijkbaar vin
den mensen het leuk om ge
zamenlijk te kijken. Dat is
ook de kracht van het pro
gramma. Er zijn fanclubs die
bestaan uit vrouwen die elke
zondagavond samen voor de
buis kruipen."
„Of een commerciële zender
voor een andere aanpak zou
kiezen? Dat durf ik niet te
zeggen. We gaan niet op
zoek naar een speciaal
typetje. De boeren benade
ren óns. Wij maken dan wel
een selectie zodat bijvoor
beeld alle leeftijdsgroepen
goed vertegenwoordigd zijn.
Tijdens de vorige editie zat er
een boerin tussen. Een ho
moseksuele boer heeft ons
nog nooit geschreven."
Van der Linden is 'apetrots'
op de nominatie voor de Tele
vizier-Ring. „Misschien mo
gen we het beschouwen als
een oeuvreprijs."
Er zijn volgens haar geen boe
ren die veel last hebben on
dervonden van hun status
van tijdelijk Bekende Neder
lander. En mocht een deelne
mer toch worstelen met me
dia-aandacht of roddelbladen
dan is er bij de KRO 'een luis
terend oor'. „Mijn telefoon
Zijn blonde krullen zijn
al anderhalfjaar niet
meer op televisie ge
weest, toch wordt oud-deelne
mer Frans Zanderink uit het
Twentse De Lutte op straat
nog onverminderd vaak her
kend. „Laatst liep ik door Am
sterdam. 'Hé, daar heb je boer
Frans', hoor ik dan. Vaak maak
ik even een praatje of een gein
tje met die mensen", zegt Zan
derink.
Letterlijk half tv-kijkend Ne
derland leefde mee toen hij
moest kiezen tussen 'zijn vrou
wen'. Het werd Ronella, maar
de trouwe Boer zoekt
Vrouw-kijker weet dat de lief
de niet tot bloei kwam. „In
middels is alles in kann'n en
kruk'n", zegt Frans in onver
valst Twents. Met andere woor
den: hij is voorzien van een
lieftallige vrouw. Het cd'tje dat
hij in 2008 opnam met de titel
Ik ben Boer Frans, kom uut De
Lutt' en zeuk verkering' is door
Aan Boer zoekt Vrouw bewaart
de melkveehouder - wiens
mailadres begint met 'boer-
frans' - slechts goede herinne
ringen. „Spijt heb ik nooit ge
had. Het was een mooie erva
ring. Met de vrouwen van
toen heb ik geen contact meer,
maar wel met de andere boe
ren die meededen. We komen
nog steeds op eikaars verjaarda
gen."
Boer zoekt vrouw is nog altijd
een favoriet programma van
Zanderink. „Ook al omdat er
voor de rest veel onteressante
flauwekul op tv is. Het draai
boek is nog exact hetzelfde."
Gevraagd naar een nadeel van
zijn deelname aan Boer zoekt
Vrouw moet Zanderink even
nadenken. „Je moet soms een
beetje uitkijken met wat je
doet. Ik wilde vroeger wel
eens met vrienden streken uit
halen, maar nu vind ik het
niet verstandig om daar met
mijn min of meer bekende
e meest gehoorde re
den voor het succes
is dat Boer zoekt
Vrouw ons binnenhaalt in een
wereld die aan het verdwijnen
lijkt, maar waarnaar we diep
verlangen", zegt mediahistori-
cus Huub Wijfjes. Het pro
gramma toont volgens de
hoogleraar televisiegeschiede
nis op geromantiseerde wijze
het boerenleven.
„De confrontatie van deze
licht onbeholpen mannen met
vrouwen levert fijne tv op, om
dat het goed past in de belang
rijkste trend in de recente
tv-geschiedenis naar voyeuris
tische inhoud. Daarachter
schuilt een enorme behoefte
aan authenticiteit, maar het pa
radoxale van tv is dat zij die au
thenticiteit altijd probeert te
verpakken in kunstmatige in
houd. Boeren proberen zich-
zelf te blijven, maar worden
door de KRO in onnatuurlijke
m situaties gebracht. Zo moeten
jaar geen vrouw heeft omgeke
ken, speeddaten met tien vrou
wen. Ook moeten ze voor het
oog van een camera praten
over de zin van het leven. Ze
zweten peentjes en ik heb er
zelden een gelukkig zien wor
den, hoewel een klein aantal
huwelijken uit het programma
is voortgekomen. Maar dat is
tv, ook bij een publieke óm-
roep."
Toch brengt de KRO de boe
ren volgens Wijfjes respectvol
in beeld. „De achterliggende
gedachte - ook een hulpeloos
verlegen boer heeft recht op
een vrouw - is misschien zelfs
ongekend katholiek. Zoals veel
KRO-programma's is ook dit
doordesemd van medemense
lijkheid en weemoed naar het
traditionele. Boer zoekt Vrouw
lijkt oer-Hollands, maar is een
internationaal succes. Van
Frankrijk L'amour est dans le
prétot Engeland waar het in
2001 allemaal begon i