Logistieke
impuls in Zeeuwse havens
ondernemen
Werkzaamheden in de havens zijn van essentieel helang voor Zeeland. Foto: duofoto
Investeren is juist in econo
misch mindere tijden van le
vensbelang om door te kunnen
groeien als het tij weer ten goede
is gekeerd. Hoewel de krediet- en
economische crisis niet in verhou
ding staan tot reguliere conjunc
tuur schommelingen, zijn de eer
ste tekenen van economisch her
stel inmiddels merkbaar. Ver-
brugge Terminals heeft zelfs een
mega-order in de wacht gesleept
die zijn weerga nauwelijks kent.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Deze zal in de ko
mende jaren volop investeringen en
werkgelegenheid opleveren in Zee
land in het algemeen en het havenge
bied in het bijzonder.
In het kader van de logistiek rond de
bouw van The Greater Gabbard voor
de Britse kust, het grootste offshore
windmolenpark ter wereld, heeft de
Zeeuwse logistieke ."groep Verbrugge
een zeer omvangrijke opdracht bin
nengehaald. De Zeeland Terminal
van Verbrugge in Vlissingen zal gaan
fungeren als het hart van een logistie
ke operatie, die uniek is in deze sec
tor. Hier zullen alle onderdelen van
de 140 enorme windmolens (totale
hoogte van onderkant fundering tot
masttop ongeveer 185 meter) worden
verzameld en zal de logistiek worden
gecoördineerd. Verbrugge is hoofd
aannemer van het project en heeft de
heavy cargo specialisten Mammoet en
Bonn Mees ingeschakeld voor het
transport van de onderdelen.
Megaproject
Het megaproject van Verbrugge is
goed voor 140 extra arbeidsplaatsen.
Op de Gabbard-zandbank worden
140 windmolens gerealiseerd, goed
voor de levering van 504 megawatt
elektriciteit, waarmee 415.000 huis-
ject samen. Met de aanleg van het
windmolenpark is ongeveer anderhalf
miljard euro gemoeid. Verbrugge
zorgt voor de doorvoer van onderde
len van de turbines en houdt zich
eveneens onledig met installatiewerk
zaamheden.
Een andere boost voor economie en
trale in Vlissingen-Oost. C-gen is een
zustermaatschappij van Cobelfret, die
in het. Sloegebied over een terminal
beschikt voor de op- en overslag van
auto's. C-gen heeft de focus op een
milieuvriendelijke elektriciteitscentra
le: een installatie waarin uit steen
kool, petcoke, aardgas en biomassa
waterstofgas kan worden gemaakt.
De centrale is geschikt voor de pro
ductie van elektriciteit voor een toe
komstige economie met waterstofgas
als energiedrager. Daarbij wordt 85
procent van de C02 afgevangen. De
centrale start met een capaciteit van
800 megawatt en moet over zes jaar
in bedrijf zijn. De Energieraad geeft
aan het type centrale dat Cgen wil
bouwen de voorkeur boven directe
verbranding in conventionele kolen
centrales, omdat C02 eenvoudiger
en goedkoper is af te vangen en op te
slaan.
Volumes
Nieuwe containerfaciliteiten, zoals de
Westerschelde Container Terminal
(WCT), de Verbrugge Container Ter
minal (VCT) en de Scaldia Container
Terminal (SCT), zal de Zeeuwse eco
nomie geen windeieren leggen. De
volumes kunnen bij daadwerkelijke
totstandkoming in tien jaar tijd stijgen
tot 50 miljoen ton maritieme overslag
en 40 miljoen ton binnenvaartover-
slag.
De uitbreiding van de Scaldiahaven
in Vlissingen-Oost zal in 2010 een
feit zijn. Daarmee wordt de kade-in
frastructuur en terreincapaciteit voor
Verbrugge Scaldia Terminal verdub
beld, terwijl voor de Belgische
joint-venture Sea-invest/Zuidnatie
een terminal beschikbaar komt voor
de afhandeling van deepsea-container-
schepen, evenals e voor de op- en
overslag van andere ladingen.
De bouw van de eerste fase van de
Scaldiahaven is gestart in 1996 door
aannemingsbedrijf Van Oord BV. De
eerste werkzaamheden bestonden uit
het ophogen van het terrein met
zand. De oplevering van de eerste fa
se vond een jaar later plaats. Door de
aanleg van een kade met een lengte
van 690 meter kon overslagbedrijf
Verbrugge in 1999 het achterliggende
terrein van 25 hectare in gebruik ne
men. De bouw van vijf grote opslag
loodsen werd vervolgens gerealiseerd.
Scaldiahaven
Een gestage uitbreiding van het la
dingpakket maakte uitbreiding van de
Verbrugge Terminal aan de Scaldiaha
ven noodzakelijk. De afmeergelegen-
heid aan de bestaande kade van 690
meter diende verlengd te worden. De
ze verlenging, met 510 meter, wordt
nu in één bestek in combinatie met
de werkzaamheden aan de noord- en
kopzijde van de Scaldiahaven gereali
seerd. Hiermee krijgt Verbrugge
straks de beschikking over 1200 me
ter kadelengte.
Vooruitlopend op de kadeverlenging
realiseerde Verbrugge ondertussen de
bouw van een zesde loods. In de Scal
diahaven wordt door Verbrugge voor
namelijk uit Zuid-Afrika afkomstige
woodpulp (een basisgrondstof voor
papier) overgeslagen.
Sea-invest is een internationaal opere
rende onderneming op het gebied
van maritieme goederenbehandeling
en aanverwante logistieke dienstverle
ning: op- en overslag, vervoer, opslag
en distributie van (neo)bulkproduc-
ten, temperatuur gecontroleerde la
ding, ro/ro en containers. Zuidnatie
is actief in de haven van Antwerpen
als maritieme goederenbehandelaar
en als logistieke dienstverlener: alle lo
gistieke activiteiten voor bulkgoede
ren, general cargo, ro-ro en contai
ners.
-
Logistiek en vervoer, nauw verbonden aan de havens.
Foto: duofoto
houdens kunnen worden beleverd.
De wereldwijd opererende concerns
Fluor en Siemenswerken in het pro-
werkgelegenheid in Zeeland geeft de
Vlaamse onderneming C-gen via de
bouw van een waterstof energiecen-