Logistieke impuls in Zeeuwse havens ondernemen Werkzaamheden in de havens zijn van essentieel helang voor Zeeland. Foto: duofoto Investeren is juist in econo misch mindere tijden van le vensbelang om door te kunnen groeien als het tij weer ten goede is gekeerd. Hoewel de krediet- en economische crisis niet in verhou ding staan tot reguliere conjunc tuur schommelingen, zijn de eer ste tekenen van economisch her stel inmiddels merkbaar. Ver- brugge Terminals heeft zelfs een mega-order in de wacht gesleept die zijn weerga nauwelijks kent. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Deze zal in de ko mende jaren volop investeringen en werkgelegenheid opleveren in Zee land in het algemeen en het havenge bied in het bijzonder. In het kader van de logistiek rond de bouw van The Greater Gabbard voor de Britse kust, het grootste offshore windmolenpark ter wereld, heeft de Zeeuwse logistieke ."groep Verbrugge een zeer omvangrijke opdracht bin nengehaald. De Zeeland Terminal van Verbrugge in Vlissingen zal gaan fungeren als het hart van een logistie ke operatie, die uniek is in deze sec tor. Hier zullen alle onderdelen van de 140 enorme windmolens (totale hoogte van onderkant fundering tot masttop ongeveer 185 meter) worden verzameld en zal de logistiek worden gecoördineerd. Verbrugge is hoofd aannemer van het project en heeft de heavy cargo specialisten Mammoet en Bonn Mees ingeschakeld voor het transport van de onderdelen. Megaproject Het megaproject van Verbrugge is goed voor 140 extra arbeidsplaatsen. Op de Gabbard-zandbank worden 140 windmolens gerealiseerd, goed voor de levering van 504 megawatt elektriciteit, waarmee 415.000 huis- ject samen. Met de aanleg van het windmolenpark is ongeveer anderhalf miljard euro gemoeid. Verbrugge zorgt voor de doorvoer van onderde len van de turbines en houdt zich eveneens onledig met installatiewerk zaamheden. Een andere boost voor economie en trale in Vlissingen-Oost. C-gen is een zustermaatschappij van Cobelfret, die in het. Sloegebied over een terminal beschikt voor de op- en overslag van auto's. C-gen heeft de focus op een milieuvriendelijke elektriciteitscentra le: een installatie waarin uit steen kool, petcoke, aardgas en biomassa waterstofgas kan worden gemaakt. De centrale is geschikt voor de pro ductie van elektriciteit voor een toe komstige economie met waterstofgas als energiedrager. Daarbij wordt 85 procent van de C02 afgevangen. De centrale start met een capaciteit van 800 megawatt en moet over zes jaar in bedrijf zijn. De Energieraad geeft aan het type centrale dat Cgen wil bouwen de voorkeur boven directe verbranding in conventionele kolen centrales, omdat C02 eenvoudiger en goedkoper is af te vangen en op te slaan. Volumes Nieuwe containerfaciliteiten, zoals de Westerschelde Container Terminal (WCT), de Verbrugge Container Ter minal (VCT) en de Scaldia Container Terminal (SCT), zal de Zeeuwse eco nomie geen windeieren leggen. De volumes kunnen bij daadwerkelijke totstandkoming in tien jaar tijd stijgen tot 50 miljoen ton maritieme overslag en 40 miljoen ton binnenvaartover- slag. De uitbreiding van de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost zal in 2010 een feit zijn. Daarmee wordt de kade-in frastructuur en terreincapaciteit voor Verbrugge Scaldia Terminal verdub beld, terwijl voor de Belgische joint-venture Sea-invest/Zuidnatie een terminal beschikbaar komt voor de afhandeling van deepsea-container- schepen, evenals e voor de op- en overslag van andere ladingen. De bouw van de eerste fase van de Scaldiahaven is gestart in 1996 door aannemingsbedrijf Van Oord BV. De eerste werkzaamheden bestonden uit het ophogen van het terrein met zand. De oplevering van de eerste fa se vond een jaar later plaats. Door de aanleg van een kade met een lengte van 690 meter kon overslagbedrijf Verbrugge in 1999 het achterliggende terrein van 25 hectare in gebruik ne men. De bouw van vijf grote opslag loodsen werd vervolgens gerealiseerd. Scaldiahaven Een gestage uitbreiding van het la dingpakket maakte uitbreiding van de Verbrugge Terminal aan de Scaldiaha ven noodzakelijk. De afmeergelegen- heid aan de bestaande kade van 690 meter diende verlengd te worden. De ze verlenging, met 510 meter, wordt nu in één bestek in combinatie met de werkzaamheden aan de noord- en kopzijde van de Scaldiahaven gereali seerd. Hiermee krijgt Verbrugge straks de beschikking over 1200 me ter kadelengte. Vooruitlopend op de kadeverlenging realiseerde Verbrugge ondertussen de bouw van een zesde loods. In de Scal diahaven wordt door Verbrugge voor namelijk uit Zuid-Afrika afkomstige woodpulp (een basisgrondstof voor papier) overgeslagen. Sea-invest is een internationaal opere rende onderneming op het gebied van maritieme goederenbehandeling en aanverwante logistieke dienstverle ning: op- en overslag, vervoer, opslag en distributie van (neo)bulkproduc- ten, temperatuur gecontroleerde la ding, ro/ro en containers. Zuidnatie is actief in de haven van Antwerpen als maritieme goederenbehandelaar en als logistieke dienstverlener: alle lo gistieke activiteiten voor bulkgoede ren, general cargo, ro-ro en contai ners. - Logistiek en vervoer, nauw verbonden aan de havens. Foto: duofoto houdens kunnen worden beleverd. De wereldwijd opererende concerns Fluor en Siemenswerken in het pro- werkgelegenheid in Zeeland geeft de Vlaamse onderneming C-gen via de bouw van een waterstof energiecen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 95