Complicaties bij grensarbeid Sqs Van Cent grensarbeid 13 Terneuzen De grens over is voor een werknemer heel ingrijpend. Foto: duofoto Grensoverschrijdende arbeids marktproblematiek speelt extra in Zeeland en West-Bra bant, waar het bedrijfsleven in re latief hoge mate een beroep doet op het Vlaamse achterland. Het is dan ook van wezenlijk belang om fiscale en sociaalrechtelijke com plicaties bij grensoverschrijdend werknemersverkeer tussen Neder land en België weg te nemen. door Henk van de Voorde HULST - Tot dusverre komen Ne derlandse werkgevers geregeld voor onaangename verrassingen te staan na het 'contracteren' van een Belgische werknemer. Niet omdat ze hun werk niet goed zouden doen. Op de werk zaamheden van Belgen in Nederland se loondienst is doorgaans niks aan te merken. Bovendien zijn ze gemoti veerd en hoffelijk tegen collega's en klanten. 'Boosdoener' is de fiscale en sociaalrechtelijke arbeidsmarktproble matiek. De fiscale specialisten Gert Treurniet FB MB en Maarten Kroeger FB MB van Rijkse Partners Belastingadvi seurs schreven in het kader van hun (cum laude afgeronde) Masterstudie het onderzoeksrapport 'Belemmerin gen bij het grensoverschrijdend werk nemersverkeer tussen Nederland en België'. Hierin staat de Belgische werknemer centraal die zowel in Ne derland als in België in dienstbetrek king werkzaam is: de zogenaamde grensarbeider of pendelaar. Zijn werkgevers zich wel bewust van de problemen die ze over zich afroepen bij het in dienst nemen van Belgische werkne mers? Treurniet en Kroeger onderzochten deze probleemstelling via interviews in de sectoren midden- en kleinbe drijf, grote ondernemingen en instel lingen. Conclusie: een goede begelei ding bij het in dienst nemen van een Belgische werknemer is essentieel om veel (financiële) narigheid te voorko men. In concreto zouden Nederland se werkgevers en instanties beter de gevolgen moeten overzien van het in Foto: duofoto Fiscaal specialist Gert Treurniet: „Grensoverschrijdend werknemersverkeer is een interessante, maar complexe materie." beeld die in Nederland fulltime in dienstbetrekking werkzaam is, maar op een Belgische universiteit twee uur per week college geeft, moeten in België sociale lasten worden afge dragen, ook over het Nederlandse loon. Hetzelfde geldt voor een Vla ming die op een Nederlandse bank een fulltime baan heeft en op zaterdag middag (als werknemer) achter de bar staat bij de lokale voetbalclub. Of een zuiderbuur die in de Zeeuwse havens een vaste baan heeft en daarnaast 'thuis' een krantenwijk heeft. Ook in deze situaties moeten in België (ook over het Nederlandse loon) sociale premies worden afgedragen. Dat kan tot grote problemen leiden. De sociale premies zijn namelijk in België veel hoger dan in Nederland en een maximale grondslag ont breekt. Een Nederlandse werkgever wordt dan veelal met aanzienlijk hoge re sociale lasten geconfronteerd", al dus Gert Treurniet. dienst nemen van in België woonach tige werknemers met eveneens een dienstbetrekking in eigen land. Uitgangspunt bij grensoverschrijden de sociale zekerheid vormt een Euro pese verordening die uitgaat van het 'werklandbeginsel': het sociale zeker heidsstelsel van het werkland is van toepassing. Dit voorkomt oneerlijke concurrentie op de werkvloer. Ech ter: de sociale wetgeving van het woonland heeft het primaat als zowel in de woonstaat als in een andere EG-lidstaat wordt gewerkt. Vreemde situaties „Dit kan tot vreemde situaties leiden. Voor een Belgische medicus bijvoor Hoop Er gloorde hoop aan de horizon, met de inwerkingtreding van een nieuwe verordening in 2010. Hierin staat dat bij niet-substantiële arbeid in België toch het Nederlandse sociale zeker heidsstelsel van toepassing is. Deze uit zondering is echter alleen van toepas sing als in beide landen voor dezelfde werkgever wordt gewerkt. „Grens overschrijdend werknemersverkeer is een interessante maar complexe mate rie waarbij vier rechtsgebieden aan de orde komen: fiscaliteit, sociaal verze keringsrecht, arbeidsrecht en pen sioen. Europese regelgeving en juris prudentie is gericht op vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal. Conform Europees recht mo gen er voor grensarbeiders in fiscale, sociaalrechtelijke en arbeidsrechtelij ke zin geen belemmeringen zijn om arbeid in een andere lidstaat te verrich ten. De overheden streven in hun wet- en regelgeving dit doel na of worden er door de economische com missie toe gedwongen. Het grote pro bleem is echter dat de stelsels van de onderlinge landen niet op elkaar zijn afgestemd. Daardoor ontstaan er voortdurend fricties. Aan de hand van ons onderzoek kunnen ondernemers beoordelen of de aanpak van perso- neelswerving dient te worden gewij zigd. Ook hebben wij getoetst of de bilaterale en nationale regelingen be lemmeringen oproepen die in strijd zijn met het EG-verdrag." In artikel 39 van dit verdrag is gecodi ficeerd dat het verkeer van werkne mers binnen de Europese Gemeen schap vrij is. Elke vorm van discrimi natie op grond van nationaliteit tus sen de werknemers van de lidstaten wat betreft werkgelegenheid, belo ning en arbeidsvoorwaarden is daar om verboden. Deze fundamentele be paling is echter vooralsnog niet toege sneden op de praktijk van grensover schrijdend werknemersverkeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 91