BizWorld leert jeugd ondernemen onderwij s Wat is BizWorld? Schreeuwen om aandacht van de klant, afdingen op de prij zen van de marktkoopman en wie is het snelste van zijn koop waar af. Op schoolpleinen wor den heuse markten gehouden. Zo als in Steenbergen. Te midden van een wirwar van 150 luidruch tige scholieren moesten leerlin gen van de groepen acht hun pro ducten verkopen aan potentiële klanten uit groep zeven. door Annelies Wijnen Het bedrijfje van Anne, Lannan, Yan- nick, Juliëtte en Lieke heeft als eerste hun marktkraam leeg. In totaal heb ben ze 117 'vriendschapsbandjes' ver kocht voor tachtig zogenaamde Bi- zEuro's. "We moesten minstens der tig 'bandjes' verkopen om winst te kunnen maken", aldus het clubje jon ge ondernemers. De overige veertien 'bedrijfjes' zijn nog druk in de weer met het aan de man brengen van hun spullen. Er wordt rondgelopen over het plein met affiches in de hand en sommigen zijn met hun artikelen al vast in prijs gezakt. Iedere leerling van groep 7 stapt gewapend met tien BizEuro rond op het marktplein. Zij krijgen een kwartier de tijd om te ko pen. Ze zijn niet verplicht om al het 'geld' te besteden. Wat ze over heb ben, wordt na afloop weer bij de do cent ingeleverd. Dat de marktkraam als eerste leeg is, wil nog niet zeggen dat ze het spel hebben gewonnen. Misschien hebben ze wel erg veel kos ten voor de productie gemaakt of te goedkoop verkocht. Een van de con currenten heeft misschien voorzichti ger geleend of een betere prijs gekre gen voor zijn product. "De vierde dag is de laatste lesdag van het pro ject", zegt Han Grosfeld, onderwijsad- viseur divisie schoolontwikkeling, Edux. "Dan worden alle resultaten van de verschillende projectdagen op een rijtje gezet. Dan wordt bepaald wie de meeste winst heeft gemaakt en dus de beste ondernemer is. Die is dan de winnaar." Startkapitaal Het doel van het project BizWorld is de jeugd te leren hoe je een goede on dernemer kunt zijn en wat daar alle maal bij komt kijken. De leerlingen hebben onder andere te maken met kosten van grondstoffen, loonkosten en rente op geleend kapitaal. Ze krij gen een klein startkapitaal en enkele aandelen. Door aandelen te verkopen krijgen ze meer geld om te investe ren, maar de koers van de aandelen kan per dag verschillen. Ze moeten goed nadenken en tegelijkertijd risi co's durven nemen. Ze kunnen met een bedrijfsplan terecht bij de bank om vervolgens geld te lenen, maar dan moeten ze wel rente betalen. Ver der zijn er bijvoorbeeld kosten voor het maken van een affiche, radio- of televisiespot. Ze kunnen kiezen voor een product dat in serie wordt ge- fnaakt en daardoor goedkoper is of juist maatwerk. Uiteindelijk bepalen ze zelf de prijs. "In elke klas worden bedrijQes samengesteld, bestaande uit zes personen", legt Grosfeld uit. "Ze hebben allemaal een eigen rol en een eigen verantwoordelijkheid in het be drijf, zoals verkoop, marketing, ont Bij zakendoen hoort reclame maken. werp, productie, financiën en alge meen directeur. Elke dag noteert de fi nancieel directeur de vaste kosten en andere uitgaven." Adoptie De leerlingen spelen een echt bedrijf na en worden daarbij begeleid door een echte ondernemer. Deze onderne mer adopteert eigenlijk een klas. Peter Vermeulen is zo'n ondernemer, die dat inmiddels voor het derde ach tereenvolgende jaar doet bij de Maria Regina school. Hij heeft een eigen grafisch bedrijf/drukkerij in Steenber gen. "In het begin verloopt alles onge structureerd maar al snel ontstaat een groepsdynamiek. Vooral bij de presen tatie van het bedrijfsplan zie je hoe een groep functioneert. Je ziet bij voorbeeld wie de leiding neemt in het groepje." Alle facetten van het be drijfsleven zijn verwerkt in dit pro ject. "Kinderen worden gevoed door de reclame en dat zie je terug in hun spel. Maar toch leren ze taken verde len en samen te werken. Ze komen vaak met verrassende oplossingen en dan denk je bij jezelf: Goh, dat heb je goed gezien. Kinderen weten al veel." Aandelen of lening De leerlingen hebben de afgelopen weken al het nodige geleerd over het ondernemerschap. "In het begin dacht ik: Aandelen wat is dat? zegt Niek. "Nu weet ik dat wel". En voor Mark is het ook allemaal een stuk dui delijker. "Je kunt het beste een lening nemen en rente betalen in plaats van aandelen verkopen." Ondertussen heeft het clubje enthousiastelingen uit gerekend dat ze minimaal 80 BizEuro omzet moet halen om uit de kosten te komen. Hun maximale omzet kan 140 BizEuro worden. "We gaan ze ker winst maken", zegt Stephanie overtuigend. De 'vriendschapsband jes' liggen keurig gegroepeerd en van prijsjes voorzien in hun kraampje. De bruto kosten van het project be dragen circa duizend euro per project en zijn voor rekening van de onderne mer die de klas adopteert. Dat geldt ook voor de tijd die de ondernemer kwijt is aan begeleiding in de klas. In de regio rond Steenbergen neemt Ra bobank 'Het Markiezaat' de project kosten voor haar rekening. Boven dien bemiddelt zij bij het aantrekken van plaatselijke ondernemers. Op de laatste dag van het project brengen de leerlingen een bezoek aan deze vesti ging van de Rabobank. "Vaak zijn er wel voldoende scholen maar zijn er geen bedrijven in de buurt die dit pro ject willen adopteren", zegt Diana Foto: Kees Bennema Verbeek, die namens Edux belast is met ondersteunende taken. "En soms zijn de rollen net omgedraaid. Niet al le ondernemers kunnen tijd vrij ma ken of kunnen voor een klas staan. Het is prettig als een bank de rol van bemiddelaar op zich neemt." Behalve banken kunnen vanzelfsprekend ook andere bedrijven meedoen met dit project. Het is voor hen een manier om te laten zien wat verantwoord maatschappelijk ondernemen is. Bo vendien betekent deelname aan dit project dat het bedrijf op een voorde lige manier behoorlijk wat- spin off creëert, het geeft een positieve naams bekendheid. Edux verzorgt de bege leiding en de scholing van zowel de ondernemers alsook de leerkrachten. Tevens zorgt Edux voor de koppe ling van scholen met bedrijven. In de regio van Edux, die zich uitstrekt van Tilburg tot aan de Zeeuwse kust, doen tot nu toe twintig scholen mee. BizWiz Ook voor middelbare scholieren is er inmiddels een project ontwikkeld, ge naamd BizWiz. Hier ligt het accent meer op de economie. Voor meer informatie: www. edux. nl, contactpersoon Han Grosfeld (076-5245500) of www. bizworld-nederland. nl BizWorld brengt op een speel se wijze het bedrijfsleven in het klaslokaal. In een acht uur durende simulatie, onder lei ding van ondernemers, zetten leerlingen in groep acht van de basisschool hun eigen bedrijf op. - De leerlingen leren onder ande re wat een bedrijf is, wat aandelen zijn en wat er nodig is om aan geld te komen als je een bedrijf wilt starten. Hun betaalmiddel be staat uit BizEuro's er gaat dus geen echt geld in het spel om. - Ze ontwerpen hun eigen pro duct (vriendschapsbandjes) en ko pen grondstoffen in om dit te ma ken. - Ze gaan met elkaar het product maken en rekenen uit wat de kost prijs is. - Ze werken aan een reclamecam pagne en gaan de producten daad werkelijk verkopen. Elke dag hou den ze de financiën bij met als uit eindelijk doel om winst in de on derneming te maken. - BizWorld wordt gespeeld in vier dagdelen, waarin de leerlingen tel kens tenminste twee uur werken in hun bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 90