BizWorld leert jeugd ondernemen
onderwij s
Wat is BizWorld?
Schreeuwen om aandacht van
de klant, afdingen op de prij
zen van de marktkoopman en
wie is het snelste van zijn koop
waar af. Op schoolpleinen wor
den heuse markten gehouden. Zo
als in Steenbergen. Te midden
van een wirwar van 150 luidruch
tige scholieren moesten leerlin
gen van de groepen acht hun pro
ducten verkopen aan potentiële
klanten uit groep zeven.
door Annelies Wijnen
Het bedrijfje van Anne, Lannan, Yan-
nick, Juliëtte en Lieke heeft als eerste
hun marktkraam leeg. In totaal heb
ben ze 117 'vriendschapsbandjes' ver
kocht voor tachtig zogenaamde Bi-
zEuro's. "We moesten minstens der
tig 'bandjes' verkopen om winst te
kunnen maken", aldus het clubje jon
ge ondernemers. De overige veertien
'bedrijfjes' zijn nog druk in de weer
met het aan de man brengen van hun
spullen. Er wordt rondgelopen over
het plein met affiches in de hand en
sommigen zijn met hun artikelen al
vast in prijs gezakt. Iedere leerling
van groep 7 stapt gewapend met tien
BizEuro rond op het marktplein. Zij
krijgen een kwartier de tijd om te ko
pen. Ze zijn niet verplicht om al het
'geld' te besteden. Wat ze over heb
ben, wordt na afloop weer bij de do
cent ingeleverd. Dat de marktkraam
als eerste leeg is, wil nog niet zeggen
dat ze het spel hebben gewonnen.
Misschien hebben ze wel erg veel kos
ten voor de productie gemaakt of te
goedkoop verkocht. Een van de con
currenten heeft misschien voorzichti
ger geleend of een betere prijs gekre
gen voor zijn product. "De vierde
dag is de laatste lesdag van het pro
ject", zegt Han Grosfeld, onderwijsad-
viseur divisie schoolontwikkeling,
Edux. "Dan worden alle resultaten
van de verschillende projectdagen op
een rijtje gezet. Dan wordt bepaald
wie de meeste winst heeft gemaakt en
dus de beste ondernemer is. Die is
dan de winnaar."
Startkapitaal
Het doel van het project BizWorld is
de jeugd te leren hoe je een goede on
dernemer kunt zijn en wat daar alle
maal bij komt kijken. De leerlingen
hebben onder andere te maken met
kosten van grondstoffen, loonkosten
en rente op geleend kapitaal. Ze krij
gen een klein startkapitaal en enkele
aandelen. Door aandelen te verkopen
krijgen ze meer geld om te investe
ren, maar de koers van de aandelen
kan per dag verschillen. Ze moeten
goed nadenken en tegelijkertijd risi
co's durven nemen. Ze kunnen met
een bedrijfsplan terecht bij de bank
om vervolgens geld te lenen, maar
dan moeten ze wel rente betalen. Ver
der zijn er bijvoorbeeld kosten voor
het maken van een affiche, radio- of
televisiespot. Ze kunnen kiezen voor
een product dat in serie wordt ge-
fnaakt en daardoor goedkoper is of
juist maatwerk. Uiteindelijk bepalen
ze zelf de prijs. "In elke klas worden
bedrijQes samengesteld, bestaande uit
zes personen", legt Grosfeld uit. "Ze
hebben allemaal een eigen rol en een
eigen verantwoordelijkheid in het be
drijf, zoals verkoop, marketing, ont
Bij zakendoen hoort reclame maken.
werp, productie, financiën en alge
meen directeur. Elke dag noteert de fi
nancieel directeur de vaste kosten en
andere uitgaven."
Adoptie
De leerlingen spelen een echt bedrijf
na en worden daarbij begeleid door
een echte ondernemer. Deze onderne
mer adopteert eigenlijk een klas.
Peter Vermeulen is zo'n ondernemer,
die dat inmiddels voor het derde ach
tereenvolgende jaar doet bij de Maria
Regina school. Hij heeft een eigen
grafisch bedrijf/drukkerij in Steenber
gen. "In het begin verloopt alles onge
structureerd maar al snel ontstaat een
groepsdynamiek. Vooral bij de presen
tatie van het bedrijfsplan zie je hoe
een groep functioneert. Je ziet bij
voorbeeld wie de leiding neemt in
het groepje." Alle facetten van het be
drijfsleven zijn verwerkt in dit pro
ject. "Kinderen worden gevoed door
de reclame en dat zie je terug in hun
spel. Maar toch leren ze taken verde
len en samen te werken. Ze komen
vaak met verrassende oplossingen en
dan denk je bij jezelf: Goh, dat heb je
goed gezien. Kinderen weten al
veel."
Aandelen of lening
De leerlingen hebben de afgelopen
weken al het nodige geleerd over het
ondernemerschap. "In het begin
dacht ik: Aandelen wat is dat? zegt
Niek. "Nu weet ik dat wel". En voor
Mark is het ook allemaal een stuk dui
delijker. "Je kunt het beste een lening
nemen en rente betalen in plaats van
aandelen verkopen." Ondertussen
heeft het clubje enthousiastelingen uit
gerekend dat ze minimaal 80 BizEuro
omzet moet halen om uit de kosten
te komen. Hun maximale omzet kan
140 BizEuro worden. "We gaan ze
ker winst maken", zegt Stephanie
overtuigend. De 'vriendschapsband
jes' liggen keurig gegroepeerd en van
prijsjes voorzien in hun kraampje.
De bruto kosten van het project be
dragen circa duizend euro per project
en zijn voor rekening van de onderne
mer die de klas adopteert. Dat geldt
ook voor de tijd die de ondernemer
kwijt is aan begeleiding in de klas. In
de regio rond Steenbergen neemt Ra
bobank 'Het Markiezaat' de project
kosten voor haar rekening. Boven
dien bemiddelt zij bij het aantrekken
van plaatselijke ondernemers. Op de
laatste dag van het project brengen de
leerlingen een bezoek aan deze vesti
ging van de Rabobank. "Vaak zijn er
wel voldoende scholen maar zijn er
geen bedrijven in de buurt die dit pro
ject willen adopteren", zegt Diana
Foto: Kees Bennema
Verbeek, die namens Edux belast is
met ondersteunende taken. "En soms
zijn de rollen net omgedraaid. Niet al
le ondernemers kunnen tijd vrij ma
ken of kunnen voor een klas staan.
Het is prettig als een bank de rol van
bemiddelaar op zich neemt." Behalve
banken kunnen vanzelfsprekend ook
andere bedrijven meedoen met dit
project. Het is voor hen een manier
om te laten zien wat verantwoord
maatschappelijk ondernemen is. Bo
vendien betekent deelname aan dit
project dat het bedrijf op een voorde
lige manier behoorlijk wat- spin off
creëert, het geeft een positieve naams
bekendheid. Edux verzorgt de bege
leiding en de scholing van zowel de
ondernemers alsook de leerkrachten.
Tevens zorgt Edux voor de koppe
ling van scholen met bedrijven. In de
regio van Edux, die zich uitstrekt van
Tilburg tot aan de Zeeuwse kust,
doen tot nu toe twintig scholen mee.
BizWiz
Ook voor middelbare scholieren is er
inmiddels een project ontwikkeld, ge
naamd BizWiz. Hier ligt het accent
meer op de economie.
Voor meer informatie:
www. edux. nl, contactpersoon
Han Grosfeld (076-5245500) of
www. bizworld-nederland. nl
BizWorld brengt op een speel
se wijze het bedrijfsleven in
het klaslokaal. In een acht uur
durende simulatie, onder lei
ding van ondernemers, zetten
leerlingen in groep acht van de
basisschool hun eigen bedrijf
op.
- De leerlingen leren onder ande
re wat een bedrijf is, wat aandelen
zijn en wat er nodig is om aan
geld te komen als je een bedrijf
wilt starten. Hun betaalmiddel be
staat uit BizEuro's er gaat dus geen
echt geld in het spel om.
- Ze ontwerpen hun eigen pro
duct (vriendschapsbandjes) en ko
pen grondstoffen in om dit te ma
ken.
- Ze gaan met elkaar het product
maken en rekenen uit wat de kost
prijs is.
- Ze werken aan een reclamecam
pagne en gaan de producten daad
werkelijk verkopen. Elke dag hou
den ze de financiën bij met als uit
eindelijk doel om winst in de on
derneming te maken.
- BizWorld wordt gespeeld in vier
dagdelen, waarin de leerlingen tel
kens tenminste twee uur werken
in hun bedrijf.