Een goed personeelsdossier levert geld op dossier Tien vuistregels Als een ondernemer te ma ken krijgt met het ontslag van een werknemer is dossierop- bouw van essentieel belang. Vol gens advocaat Jan Gerrit Kroon van Kroon Partners Advocaten kan een goed dossier zelfs geld opleveren. Daarom gaf hij on langs met zijn collega Jurgen van Asten een seminar over perso neelsdossiers. Ruim 75 onderne mers bezochten de leerzame bij eenkomst in Hotel Princeville. "Waar het eigenlijk allemaal op neerkomt: communiceer goed en leg alles vast", stelt Kroon. door Peter de Jong BREDA - Kroon en zijn collega's zijn specialisten in ondernemings- en arbeidsrecht. "Dat raakt 95 procent van de dagelijkse gang van zaken in een onderneming", stelt de advocaat, die drukke tijden beleeft. "Toch heeft de economische crisis niet voor een extreme drukte gezorgd. Veel on dernemingen hebben de afgelopen ja ren gekozen voor het inhuren van personeel, waardoor ze flexibeler kon den werken. Daarmee hebben ze veel risico's afgewend op andere bedrijven en op bijvoorbeeld zzp'ers." In de dagelijkse praktijk van het Bre dase kantoor blijkt vaak het belang van een goed personeelsdossier. "Werkgevers krijgen vaak het verwijt dat ze niet genoeg hebben vastgelegd. De werknemer heeft een zwakkere positie. In het recht geldt: wie stelt, bewijst. Dus moet de werkgever kun nen aantonen dat een personeelslid bijvoorbeeld altijd te laat kwam of niet functioneerde. Als je dat niet kunt aantonen, krijg je geen ontslag vergunning of ontbinding. Of er wordt er een hoge ontslagvergoeding toegekend" Toch zijn er veel ondernemers in Ne derland die het vastleggen van gege vens in een dossier lastig vinden. "Dat zit niet in onze cultuur. Veel ondeme- Jan Gerrit Kroon legt ondernemers uit hoe ze met hun personeel moeten omgaan.. Foto: Kees Bennema mers denken dat ze door een schrifte lijke bevestiging juist een conflict creëren. Toch is dat noodzakelijk en kan het bijvoorbeeld ook in een e-mail. Dat is al voldoende. Het gaat erom dat je kunt laten zien dat een werknemer bijvoorbeeld bepaalde kwaliteiten mist en waar hij of zij zich kan verbeteren", legt Jan Gerrit Kroon uit. "Ondernemers hoeven ook niet bang te zijn dat een schrifte lijke bevestiging leidt tot een conflict waarna de werknemer zich ziek meldt. Dat werkt echt niet meer zo Jurgen van Asten. Foto: Kees Bennema gemakkelijk. Bedrijfsartsen hebben ook hun richtlijnen. Die verklaren niet zomaar een werknemer overspan nen om' hem of haar maandenlang thuis te laten zitten." Financieel belang "Voor de werkgever is er ook een fi nancieel belang. Als een werknemer de rechter ervan weet te overtuigen dat er sprake is van een verstoorde ar beidsverhouding, dan wordt meestal de kantonrechterformule toegepast. Als de werkgever zijn gelijk kan be wijzen, zal het bedrag lager uitvallen. Dat is dus een wezenlijk financieel be lang. Nog beter is het om te voorko men dat een gang naar de rechter noodzakelijk wordt." Communicatie Volgens Kroon komt het eigenlijk al lemaal neer op twee dingen: "Com municeer goed en leg alles vast. Dat hoeft echt niet in een brief die de werknemer ondertekend terugstuurt. Je kunt ook in een e-mail constateren dat iemand voor de zesde keer te laat op zijn werk is gekomen en hem er op wijzen dat bij een volgende keer ontslag volgt. Als dat net de bouwvak ker is die met zijn bus vier collega's ophaalt of degene die de winkel opent, is dat extra vervelend. Dan ver stoort zo iemand de bedrijfsprocessen en is ontslag snel gerechtvaardigd." Wat moet er in een dossier zitten? Kroon: "Eigenlijk is het de levenslijn van de arbeidsrelatie, waarin je alle af spraken vastlegt. Dat begint al in de proeftijd en loopt, via de beoorde lingsgesprekken, brieges, door tot de beëindiging. Er kan meer dan men vaak denkt. Doel van bijvoorbeeld de proeftijd is elkaar beter te leren ken nen en te kijken of iemand geschikt is. Als iemand niet geschikt is, moet je dat gewoon melden en afscheid ne men. Vaak zie je bij conflicten dat werkgevers eigenlijk al in de proeftijd wisten dat iemand niet echt geschikt was. Je kunt als werkgever beter be ginnen een contract van bijvoorbeeld een halfjaar met een maand proeftijd, vervolgens een jaar en dan anderhalf jaar. De wet Flexibiliteit en Zeker heid biedt die ruimte. Als onderne mer moet je die ruimte ook benut ten." Preventie "Heel vaak wordt daar pas over nage dacht als er een conflict is. Het gaat dikwijls mis terwijl het in negen van de tien gevallen is op te lossen of vei lig te stellen. Als een werkgever twij felt, kan hij beter een deskundige bel len om te vragen of hij^een contract veilig kan verlengen. Uitzendcontrac- ten tellen dan ook mee. Preventie is in zulke gevallen altijd beter. Voorko men is goedkoper dan genezen." Er zijn veel potentiële struikeldraden, weet Kroon. "Met gezond verstand vermijd je veel risico's. Wij zijn gespe cialiseerd in deze materie. Een mana ger van een bedrijf heeft andere spe cialiteiten. Die kan wel in deze zaken duiken, maar dat kost veel tijd. Wij kunnen als specialisten efficiënter wer ken en kwaliteit bieden. We zijn kwa litatief goed en werken snel en effi ciënt. Daardoor kunnen we ons uurta rief laag houden. Als je een goed dos sier hebt opgebouwd, bespaart je dat vaak de kosten van een gang naar de rechter. Als ondernemer kun je beter proberen de emotie erbuiten te laten en een kosten-batenanalyse maken. Een beetje te laat komen of een ruzie is geen argument voor een rechter om af te wijken van de kantonrechter formule. Als de rechter daarvan wil af wijken, moet de rechter er 'in over wegende mate' van overtuigd zijn dat er iets aan de hand is. Overtuigen doe je alleen met een goed dossier.' Voor meer informatie: www. kroon-partners. nl Kroon Partners Advocaten heeft tien vuistregels opgesteld voor een goede opbouw van personeelsdossiers. 1Goede dossieropbouw start al in de aanvangsfase van de arbeids overeenkomst en niet pas wanneer het fout gaat. 2. Verleng niet zonder meer con tracten indien u twijfels heeft over het functioneren van een werkne mer. 3. Wees voorzichtig met toezeg gingen; u kunt eraan gehouden worden. 4. Uit u kritisch wanneer u reden hebt en laat die kritiek ook blijken in het beoordelingsformulier. Ge bruik voorbeelden. 5. In geval van een verbetertraject: bouw evaluatiemomenten in en houdt u daaraan. 6. Ga moeilijke gesprekken niet één op één aan. 7. Maal van alle belangrijke ge sprekken verslagen en stuur die ook naar de werknemer. 8. Kies afhankelijk van de situatie de meest geschikte wijze van dos siervorming en realiseer u dat ook uw werknemer aan dossierop bouw kan werken. 9. Handel bij ziekte en/ of con flict (pro-)actief. 10. Schakel P&O tijdig in zodat noodzakelijke acties kunnen wor den ingezet of zo nodig extern ad vies kan worden ingewonnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 89