innovatie Maritieme Innovaties Chantal Scheiberlich, projectleider Kenniscentrum Duurzaam Schip. Het nieuwe semester van het kenniscentrum Duurzaam Schip, gevestigd aan de Boulevard Bankert in Vlissingenis is van start gegaan, met diverse nieuwe projecten. „We verwachten ongeveer tien pro jecten te kunnen accommoderen. Per project worden 3 tot 4 studenten ingezet van de opleiding tot mari tiem officier. In overleg met de opdrachtgever kunnen ook studenten van andere studierichtingen ingezet worden wanneer het onderwerp hiertoe aanleiding geeft", aldus Chantal Scheiberlich, Projectleider Ken niscentrum Duurzaam Schip. door Henk van de Voorde Elke student heeft 200 uren geduren de het semester tot zijn beschikking voor het project. Het project wordt dus uitgevoerd naast (en als onderdeel van) het reguliere lesprogramma en vanuit Vlissingen. De maritieme sec tor wordt momenteel geconfronteerd met vele uitdagingen: voorkoming van piraterij, omgaan met een ver slechterende brandstofkwaliteit, ver scherping van emissie eisen, afineer beperkingen, tekort aan competente officieren, welk ballastwater treat ment systeem voldoet? Tijdrovende zaken waarvoor vaak geen kant en kla re oplossingen voor de hand liggen. Het seminar 'Maritieme Innovaties' stond dit keer in het teken van het duurzame schip de' Berezina van Stich ting Fair Nature, alwaar aan het slot van de bijeenkomst een gezellige net werkborrel werd gehouden. De Bere zina vaart deze maanden in Zeeland om in samenwerking met de Provin cie en Rijkswaterstaat Zeeland de campagne 'schoon water, schoon schip' te voeren. Deze campagne is ge richt op de beperking van emissies door de waterrecreanten. Vanaf 2009 mogen deze namelijk geen toiletafval water meer lozen. Verder is het schip een proeftuin voor duurzame energie technologie en worden er testen ge daan met wind/ zonne-energie en biobrandstoffen. Missie „De missie van Kenniscentrum Duur zaam schip is het bijdragen aan duur zame ontwikkelingen in de zeescheep vaart door het opdoen en overdragen van praktische kennis ten behoeve van de nieuwbouw en verbouw. Het kenniscentrum vormt daarbij de scha kel tussen de maritieme sector- waar binnen reders, maritieme toeleveran ciers, scheepsbouwers en overheden opereren - enerzijds, en het Maritiem Instituut De Ruyter met haar studen ten en docenten, anderzijds. Voor de maritieme sector wil het Kenniscen trum laagdrempelig zijn. Zij doet dit door de kosten voor de opdrachtge ver zo laag mogelijk te houden en door open te staan voor alle aspecten van de zeescheepvaart die bij kunnen bijdragen aamveiligheid, een prettige werkomgeving, optimale inzet van systemen, kostenbesparing en een flo rerende leefomgeving. Voor studen ten en docenten wil het kenniscen trum een leverancier zijn van innova tieve, praktisch toepasbare projecten. Studenten die deze projecten uitvoe ren maken zo kennis met innovatieve technieken en systemen en worden zich bewust van de werkbaarheid van deze toepassingen. De begeleidend docenten blijven in nauw contact met de praktijk 'van alle dag, waarvoor zij uiteindelijk de stu denten opleiden", legt Chantal Schei berlich uit. De studenten van de opleiding tot ma ritiem officier maken een plan van aanpak, ter goedkeuring van de op drachtgever en. worden wekelijks in houdelijk begeleid door een docent. Vanuit het kenniscentrum wordt het tijdpad mede bewaakt. Halverwege het semester houdt de projectgroep een interne tussenpresentatie om de status van het project te waarborgen. Eind 2009 moeten de eindrappor tages opgeleverd zijn en worden de eindpresentaties in bijzijn van de op drachtgevers gehouden. De eindbe oordeling hangt van beide factoren af. Binnen het kenniscentrum Duurzaam Schip worden praktische projecten op het gebied van innovatieve ont wikkelingen in de scheepvaart uitge- voeird door studenten. Bijvoorbeeld een onderzoek naar de eigenschappen van een nieuwe kunst stofsoort voor de toepassing als water- gesmeerd lager, of aan een project waarbij er verschillende alternatieven worden vergeleken voor het conven tionele ijsbreken. Opdrachtgevers zijn rederijen, maritieme toeleveran ciers en overheden. Projecten Doelstellingen zijn het afleveren van kwalitatief hoogwaardig personeel aan de maritieme sector door het met goed gevolg uitvoeren van minimaal twee projecten per student binnen het kenniscentrum; het beschikbaar stellen van alle opgedane kennis en er varing aan de maritieme sector; het uitvoeren van zoveel mogelijk onder zoeken. die kunnen bijdragen aan duurzame ontwikkelingen in de scheepvaart in opdracht van de mari tieme sector; het ontwikkelen van een internationaal maritiem netwerk waarin samenwerking aan duurzame ontwikkelingen voor de scheepvaart centraal staat; een kostenneutrale be groting waarbij de vergoedingen voor de projecten de kosten dekken. Men Foto: duofoto streeft geen winst na. Het project 'Be rezina' is een ombouwproject van een oude sleper. Middels uittesten van de nieuwste technologieën wordt aangetoond dat de nieuwste generatie scheepsbouwers rekening dienen te houden met de mogelijkheden dat schepen energie en klimaatvriendelij- ker gebouwd kunnen en moeten wor den. Onlangs zijn er tal van proeven geweest met warmtebeheersing en technologieën om de schadelijke emis sies te reduceren. In deze fase van het project staat de keuze van en het plaat sen van een nieuwe hoofdmotor cen traal. Keuzeprogramma: Tijdens het seminar dat onlangs werd gehouden, werden in diverse zalen verschillende thema's behandeld. Bij voorbeeld: Is het mogelijk om de me ga jachten, die Amels bouwt op een milieuvriendelijkere manier te ont werpen? Een onderzoek naar voort stuwing, elektriciteitsvoorziening en verwarming. Of: Welke ontwerpen zijn er om de technische systemen aan boord van de Sultana zo duur zaam mogelijk op te zetten? Verder was er een praktijkproject in samen werking met Wagenborg Shipping waarbij de meetresultaten van diepte- filtratie onder de loep genomen wor den in vergelijking met een smeerolie systeem waarbij er geen dieptefiltratie wordt toegepast.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87