innovatie
Maritieme Innovaties
Chantal Scheiberlich, projectleider Kenniscentrum Duurzaam Schip.
Het nieuwe semester van het kenniscentrum Duurzaam Schip, gevestigd aan de Boulevard Bankert in
Vlissingenis is van start gegaan, met diverse nieuwe projecten. „We verwachten ongeveer tien pro
jecten te kunnen accommoderen. Per project worden 3 tot 4 studenten ingezet van de opleiding tot mari
tiem officier. In overleg met de opdrachtgever kunnen ook studenten van andere studierichtingen ingezet
worden wanneer het onderwerp hiertoe aanleiding geeft", aldus Chantal Scheiberlich, Projectleider Ken
niscentrum Duurzaam Schip.
door Henk van de Voorde
Elke student heeft 200 uren geduren
de het semester tot zijn beschikking
voor het project. Het project wordt
dus uitgevoerd naast (en als onderdeel
van) het reguliere lesprogramma en
vanuit Vlissingen. De maritieme sec
tor wordt momenteel geconfronteerd
met vele uitdagingen: voorkoming
van piraterij, omgaan met een ver
slechterende brandstofkwaliteit, ver
scherping van emissie eisen, afineer
beperkingen, tekort aan competente
officieren, welk ballastwater treat
ment systeem voldoet? Tijdrovende
zaken waarvoor vaak geen kant en kla
re oplossingen voor de hand liggen.
Het seminar 'Maritieme Innovaties'
stond dit keer in het teken van het
duurzame schip de' Berezina van Stich
ting Fair Nature, alwaar aan het slot
van de bijeenkomst een gezellige net
werkborrel werd gehouden. De Bere
zina vaart deze maanden in Zeeland
om in samenwerking met de Provin
cie en Rijkswaterstaat Zeeland de
campagne 'schoon water, schoon
schip' te voeren. Deze campagne is ge
richt op de beperking van emissies
door de waterrecreanten. Vanaf 2009
mogen deze namelijk geen toiletafval
water meer lozen. Verder is het schip
een proeftuin voor duurzame energie
technologie en worden er testen ge
daan met wind/ zonne-energie en
biobrandstoffen.
Missie
„De missie van Kenniscentrum Duur
zaam schip is het bijdragen aan duur
zame ontwikkelingen in de zeescheep
vaart door het opdoen en overdragen
van praktische kennis ten behoeve
van de nieuwbouw en verbouw. Het
kenniscentrum vormt daarbij de scha
kel tussen de maritieme sector- waar
binnen reders, maritieme toeleveran
ciers, scheepsbouwers en overheden
opereren - enerzijds, en het Maritiem
Instituut De Ruyter met haar studen
ten en docenten, anderzijds. Voor de
maritieme sector wil het Kenniscen
trum laagdrempelig zijn. Zij doet dit
door de kosten voor de opdrachtge
ver zo laag mogelijk te houden en
door open te staan voor alle aspecten
van de zeescheepvaart die bij kunnen
bijdragen aamveiligheid, een prettige
werkomgeving, optimale inzet van
systemen, kostenbesparing en een flo
rerende leefomgeving. Voor studen
ten en docenten wil het kenniscen
trum een leverancier zijn van innova
tieve, praktisch toepasbare projecten.
Studenten die deze projecten uitvoe
ren maken zo kennis met innovatieve
technieken en systemen en worden
zich bewust van de werkbaarheid van
deze toepassingen.
De begeleidend docenten blijven in
nauw contact met de praktijk 'van alle
dag, waarvoor zij uiteindelijk de stu
denten opleiden", legt Chantal Schei
berlich uit.
De studenten van de opleiding tot ma
ritiem officier maken een plan van
aanpak, ter goedkeuring van de op
drachtgever en. worden wekelijks in
houdelijk begeleid door een docent.
Vanuit het kenniscentrum wordt het
tijdpad mede bewaakt. Halverwege
het semester houdt de projectgroep
een interne tussenpresentatie om de
status van het project te waarborgen.
Eind 2009 moeten de eindrappor
tages opgeleverd zijn en worden de
eindpresentaties in bijzijn van de op
drachtgevers gehouden. De eindbe
oordeling hangt van beide factoren af.
Binnen het kenniscentrum Duurzaam
Schip worden praktische projecten
op het gebied van innovatieve ont
wikkelingen in de scheepvaart uitge-
voeird door studenten.
Bijvoorbeeld een onderzoek naar de
eigenschappen van een nieuwe kunst
stofsoort voor de toepassing als water-
gesmeerd lager, of aan een project
waarbij er verschillende alternatieven
worden vergeleken voor het conven
tionele ijsbreken. Opdrachtgevers
zijn rederijen, maritieme toeleveran
ciers en overheden.
Projecten
Doelstellingen zijn het afleveren van
kwalitatief hoogwaardig personeel
aan de maritieme sector door het met
goed gevolg uitvoeren van minimaal
twee projecten per student binnen
het kenniscentrum; het beschikbaar
stellen van alle opgedane kennis en er
varing aan de maritieme sector; het
uitvoeren van zoveel mogelijk onder
zoeken. die kunnen bijdragen aan
duurzame ontwikkelingen in de
scheepvaart in opdracht van de mari
tieme sector; het ontwikkelen van
een internationaal maritiem netwerk
waarin samenwerking aan duurzame
ontwikkelingen voor de scheepvaart
centraal staat; een kostenneutrale be
groting waarbij de vergoedingen voor
de projecten de kosten dekken. Men
Foto: duofoto
streeft geen winst na. Het project 'Be
rezina' is een ombouwproject van
een oude sleper. Middels uittesten
van de nieuwste technologieën wordt
aangetoond dat de nieuwste generatie
scheepsbouwers rekening dienen te
houden met de mogelijkheden dat
schepen energie en klimaatvriendelij-
ker gebouwd kunnen en moeten wor
den. Onlangs zijn er tal van proeven
geweest met warmtebeheersing en
technologieën om de schadelijke emis
sies te reduceren. In deze fase van het
project staat de keuze van en het plaat
sen van een nieuwe hoofdmotor cen
traal.
Keuzeprogramma:
Tijdens het seminar dat onlangs werd
gehouden, werden in diverse zalen
verschillende thema's behandeld. Bij
voorbeeld: Is het mogelijk om de me
ga jachten, die Amels bouwt op een
milieuvriendelijkere manier te ont
werpen? Een onderzoek naar voort
stuwing, elektriciteitsvoorziening en
verwarming. Of: Welke ontwerpen
zijn er om de technische systemen
aan boord van de Sultana zo duur
zaam mogelijk op te zetten? Verder
was er een praktijkproject in samen
werking met Wagenborg Shipping
waarbij de meetresultaten van diepte-
filtratie onder de loep genomen wor
den in vergelijking met een smeerolie
systeem waarbij er geen dieptefiltratie
wordt toegepast.