Diesel soms schoner 4l Boos op politie Bos twijfelt over succes klimaattop Omstreden neuroloog betuigt spijt peter van straaten De overheid stimuleert met belastingmaatregelen het gebruik van hybride-auto's. Die blijken echter minder milieuvriende lijk te zijn dan gedacht. Fiscus vergroent woensdag 21 oktober 2009 _J AMSTERDAM - De familie van de 25-jarige man die eerder deze maand zwaargewond raakte toen hij door een politieauto werd aan gereden in Amsterdam, is woe dend op de politie. Volgens de po litie was de aanrijding een onge luk, maar de familie is ervan over tuigd dat de agenten de man be wust probeerden klem te rijden. Dat zei advocaat Levon Palanciyan gisteren. „Het lijkt erop dat de poli tie zich er nu van af wil maken. De politie heeft een houding van 'ons valt niets te verwijten'. Daar is de familie heel kwaad over." LUXEMBURG - Minister Wouter Bos (Financiën) twijfelt of de VN-kli- maattop half december in Kopen hagen een succesvol akkoord kan opleveren. Beraad van de Europe se Unie heeft gisteren geen voor uitgang gebracht over de vraag hoe veel de EU-landen willen betalen, „ledereen houdt de kaarten tegen de borst", zegt Bos. „In mijn meest optimistische bui geloof ik dat er bij de klimaattop alsnog een doorbraak komt. Maar in mijn meest pessimistische bui zie ik een grote verdeeldheid en dat de tijd erg kort is." Sommige EU-landen willen de arme landen miljarden euro's betalen om minder CO2 uit te stoten. Maar vooral Polen wil flink minder betalen. Een bedrag of verdeelsleutel is er nog niet. Pro bleem is dat Duitsland nog geen standpunt heeft, omdat regerings onderhandelingen lopen. Het onderwerp komt volgende week ter sprake bij een EU-top. „Maar het gebeurt niet snel dat re geringsleiders een akkoord vinden over ingewikkelde financiële pro blemen als het de ministers van Fi nanciën niet is gelukt", zegt Bos. Nederland blijft bij een EU-bijdra- ge van 4,5 tot 15 miljard euro om de armste landen te compenseren. WIJCHEN - De omstreden neuro loog lansen Steur van het Medisch Spectrum Twente heeft gisteren berouw getoond. In een interview in NRC Handelsblad zegt hij zijn persoonlijke neergang te betreu ren, maar 'het is niets vergeleken met wat ik patiënten heb aange daan'. De neuroloog schreef jaren lang verkeerde geneesmiddelen voor en stal medicijnen uit het zie kenhuis. Ook stelde hij tientallen foute diagnoses. Hij vertelde pa- tiënten dat ze de ziekte van Alzhei mer, de ziekte van Parkinson of multiple sclerose hadden, terwijl dat niet het geval was. In septem ber oordeelde een onafhankelijke commissie dat het Twentse zieken huis tussen 1992 en 2005 op de hoogte was van het falen van Jan sen Steur, maar dat heeft verzwe gen. Het Openbaar Ministerie in Almelo begint een gerechtelijk on derzoek tegen zowel de neuroloog als het Twentse ziekenhuis. Hybride auto's zijn razend populair. Door hun groene imago en fiscale voordelen vliegen ze de showrooms uit. Maar bij nader inzien valt de milieuwinst nogal tegen. Dat roept de vraag op of de belastingvoordeeltjes wel terecht zijn. door Dylan de Gruijl In de Toyota-showroom wordt de glanzende Prius nau welijks rust gegund. De 'kli- maatvriendelijke' hybridewa gen die in de stad elektrisch rijdt, krijgt van elke klant een bewonde rende aai. Sommigen stappen in en zakken weg achter het stuur. Verkoper Jefrey: „Het lijkt wel als of we ze uitdelen. Zo hard gaan ze." .Kopers vinden de voorgespiegelde milieuwinst en lage brandstofkos ten prachtig. Maar wat hen echt over de streep trekt zijn de fiscale voordelen: geen aanschafbelasting BPM en driekwart korting op de motorrijtuigenbelasting. Dat scheelt duizenden euro's. De hybride-auto is bezig aan een opmars. Het aantal dat in Neder land rondrijdt, verdubbelde vorig jaar al naar ruim 23.000 exempla ren. Toyota's Prius heeft allang niet meer het monopolie. Honda en Mercedes verkopen ook hybri- des. Lexus heeft zelfs een soort 'SUV-hybride' voor luxebeesten die zich een groen imago willen aanmeten. Andere merken zijn in aantocht met hybrides. Allemaal hanteren ze vergelijkbare advertentiekreten: een lagere C02-uitstoot dan die van een hy bride is onmogelijk. Maar op die milieuwinst valt in de praktijk nog al wat af te dingen. Berekeningen die voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal op verzoek van deze krant heeft uitgevoerd, wijzen uit dat een Toyota Prius die veel op de snelweg rijdt meer CO2 uitstoot dan de zuinigste diesel van verge lijkbare omvang, de Volkswagen Golf De accu van de hybride is im mers alleen voordelig in de stad. Op de snelweg doet de benzinemo tor het werk. En die verbruikt meer brandstof dan de zuinigste diesel van dit moment. Het troetelkind van de milieube weging en de favoriet van de Belas tingdienst komt daarmee in een ander daglicht te staan. De helft tot driekwart van alle verkochte hybrides wordt namelijk bestuurd door leaserijders die veel meer kilo meters op de snelweg maken dan een gemiddelde automobilist. Dat laatste is richtsnoer voor de fiscale voordelen. Milieu Centraal concludeert dan ook dat leaserijders het klimaat be ter dienen als zij plaats nemen in de schoonste dieselauto. PvdA-Ka- merlid Diederik Samson, milieu specialist en bestuurder van een Toyota Prius, gelooft er niets van. De berekening, werpt hij tegen, is Hi) zat AAM je'DAT HOEFJE Nier rt PiFckEA/ De fiscus is bezig met het vergroenen van de belastingregels voor auto's. In 2013 moet de gehele BPM, de aanschafbelasting, zijn gebaseerd op de C02-uitstoot. De huidige energielabels verdwijnen volgend jaar al. De eerste stap in dat proces is de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige perso nenauto's die sinds dit jaar geldt. De meest verkochte hybride auto's, de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid, vallen in die categorie. Ook de motorrijtuigenbelasting wordt afhankelijk gemaakt van C02-uit- stoot. Zeer zuinige auto's krijgen dit jaar al 75 procent korting. Volgend jaar verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor die categorie. De fiscale bijtelling voor leaserijders is sinds vorig jaar al afhankelijk gemaakt de C02-uitstoot. Zo geldt voor zeer zuinige auto's, waaronder de hybrides, een verlaagde bijtelling van 14 procent. Voor de overige wagens varieert dat van 20 tot 25 procent. gebaseerd op het brandstofver bruik van Duitse automobilisten. Die rijden volgens hem harder op snelwegen en dus minder zuinig. „Ik snap niets van al die verhalen dat de Toyota Prius niet zuinig zou rijden op de snelweg. Mijn erva ring is heel anders." Maar de Amsterdamse hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders be vestigt de uitkomst: een moderne diesel rijdt op de snelweg 'aanmer kelijk zuiniger' dan een hybride. En dat werpt een ander licht op de fiscale voordelen. Reijnders vindt fiscale stimulering voor hy bride auto's prima. Maar het kabi net zou kopers van de zeer zuinige en schone diesels ook meer voor deeltjes moeten gunnen, vindt hij. „Ik zou graag de dieselaccijns fors omhoog zien gaan, in combinatie met een lagere aankoopbelasting op zuinige diesels met een goed werkend roetfilter." De autobranche ijvert al langer voor zo'n regeling. Want waarom geniet de rijder van een moderne, zeer zuinige dieselauto niet dezelf de fiscale voordelen als de eige naar van een hybride? Samson lacht: „Het echte argument is dat een diesel in de stad wel een grote vervuiler is met roet en stikstofdi oxide. Vanuit de ruimte zie je bo ven Nederland een enorme vieze vlek. Dat komt, omdat wij zoveel dieselauto's hebben rijden." Toch beklemtoont Milieu Centraal Het drukke verkeer bij Rotterdam zorgt voor smog. Hybride-wagens dragen ook bij aan dergelijke luchtverontreiniging. foto Lex van Lieshout/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4