Cor maakt keramiek met een verhaal
SCHIRRIS KIDs
20% KORTING
zeeland 121
Borsele kritisch over vergunningen
Waterschap schrapt
bijna helft uitgaven
HERFSTAKTIE VANAF woensdag 21 OKTOBER
OP ALLE KINDERSCHOENEN
KUNST De Groot heeft tien jaar atelier in toren Kruiningse Johanneskerk
STEENSTRAAT 17, HULST
D'API - BANA - RONDINELLA - 1950 - PRADA - ICEBERG
- MOMINA - BUMPER - BRAQEEZ - BIKKEMBERGS ENZ.
woensdag 21 oktober 2009
B
A»t3rwsf^TA»'m^«k,, v «ioj» w
Cor de Groot, alias Cor Kera
miek, heeft tien jaar zijn ate
lier in de toren van de Krui
ningse Johanneskerk. „Mijn
werk moet vooral een eigen
smoel hebben."
door Luc Oggel
Een geurkaarsje, klassieke
muziek, een behaaglijke
temperatuur en een prut
telend koffieapparaat. Wie
het atelier van Cor de Groot bin
nenstapt, voelt zich meteen op
zijn gemak. „Ja, de sfeer moet het
doen", zegt de keramist vanachter
zijn werktafel. De Groot (69),
huist nu zo'n tien jaar in de toren
van de Johanneskerk in zijn woon
plaats Kruiningen. Een bijzondere
locatie. „De sfeer moet het doen.
Ik werk altijd met muziek aan, dat
is een voorwaarde. En het is fijn
om in deze oude structuur te zit
ten", wijst hij op de eeuwenoude
bakstenen van de toren.
De kleikunstenaar is - met een
kleine tussenpoze - al lang met
keramiek bezig. Afkomstig uit de
psychiatrie stond hij in de jaren
zestig aan de wieg van de creatieve
therapie. Later werd hij directeur
van de voormalige Kruiningse be
jaardentehuizen Avondlicht en
Bachten Vaete. „In die tijd raakte
ik ver van de klei af, maar in 1995
heb ik het weer opgepakt." Eerst
in een klein atelier in Yerseke, nu
dus al een decennium in de kerkto
ren.
Het (soms religieuze) werk van de
geboren Rotterdammer heeft veel
al een symbolische betekenis. „Ik
wil vaak iets zeggen met een ont
werp, ik maak keramiek met een
verhaal. Het hoeft niet direct een
functie te hebben." De Groot he
kelt om die reden ook fabrieksaar-
dewerk. „Dat is vaak zo strak. Ik
maak bijvoorbeeld ook wel scha
len, levensschalen noem ik ze,
maar die hebben geen strakke
rand, maar zijn juist een beetje ra
felig. Net als het leven. Het is kera
miek met een verhaal, het gaat om
de gevoelswaarde, de metafo
ren."
De Groot probeert zich altijd te on
derscheiden. „Ik ben heel kritisch
op mijn eigen werk. Het moet een
eigen smoel hebben. Veel van de
dingen die ik heb gemaakt zijn uni
wmmmmmmmÊÊmmmmmmammMOÊmimamBmmiÊÊMBMmÊÊmmsi
door Raymond de Frel
HEINKENSZAND - De gemeente Bor
sele reageert kritisch op het voor
stel om het verlenen van zware mi
lieu- en bouwvergunningen voor
taan te laten doen door één
Zeeuwse uitvoeringsdienst.
Het Rijk, de provincie en gemeen
ten willen de kwaliteit van het ver-
lenen van milieu- en bouwvergun
ningen verbeteren. Daarom heb
ben zij kwaliteitscriteria opgesteld.
In Zeeland moet één dienst voor
alle gemeenten zwaardere milieu
vergunningen handhaven en verle
nen.
Borsele vreest dat de nieuwe opzet
tot een behoorlijke kostenverho
ging op het gebied van personeels-
inzet leidt. Daarnaast zijn de crite
ria te gedetailleerd en te theore
tisch opgesteld, waardoor de be
leidsvrijheid van gemeenten
wordt beperkt. Borsele vindt dat
een gemeente het dichtst bij de
burger staat en dus ook het best in
staat is klantgericht te werken. De
kritiek is gemeld bij de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.
ca, maar het is net als met een
cake bakken; je hebt wel een re
cept nodig. Want in tegenstelling
tot wat vaak wordt gezegd, mag
niet alles 'omdat het kunst is'. Er
zijn regels."
De Groots atelier doet tevens
dienst als een winkel en cursus
ruimte. „Door mijn achtergrond
werk ik graag met groepen. Het
geeft aanleiding tot gesprekken,
daar is het indertijd ook mee be
gonnen." De cursussen zijn popu-
liar, want tot volgend najaar zitten
ze vol. Reclame maakt De Groot
echter niet, een website heeft hij
evenmin. Maar wie langs wil ko
men, is welkom. Het atelier is dage
lijks geopend tussen 09.00 en
12.00 uur.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Waterschap Zeeuw
se Eilanden schroeft de investerin
gen de komende twee jaar met
veertig procent omlaag. Dat is
noodzakelijk om de belofte aan de
kiezers na te komen dat de tarie
ven in 2010 en 2011 niet omhoog
zullen gaan.
De algemene vergadering van
WZE heeft eerder al unaniem be
sloten dat de burgers ontzien moe
ten worden in deze crisistijd. De
tarieven mogen dus niet omhoog.
Het dagelijks bestuur heeft dat in
de begroting voor 2010 dus ook
niet gedaan. Maar daar moet een
fors offer voor worden gebracht,
want bijna de helft minder investe
ren betekent dat er ook scherpe
keuzes gemaakt zullen moeten
worden in wat het waterschap dan
even niet meer doet.
„We gaan niet beknibbelen op vei
ligheid", belooft dagelijks bestuur
der Jaap Hoekman (CDA, financi
ën). „Wel zullen we minder uitge
ven aan bijvoorbeeld watersyste
men en natuurontwikkeling in het
kader van Waterbeheer in de 21e
eeuw en de Kaderrichtlijn Water.
Dat is niet erg, die uitgaven kun je
wel 1, 2 of 3 jaar uitstellen."
aan de kwaliteit van de watersyste
men moet zeker wat gebeuren, er
kent Hoekman. En de landelijke
en internationale regels schrijven
ook voor dat rond 2021 veel werk
klaar is. „Het is de vraag of dat
lukt als we nu dingen uitstellen",
geeft Hoekman toe. „Je kunt niet
eindeloos blijven uitstellen. Om
2011 zullen we moeten nadenken
hoe we daarna verder moeten."
Dan zullen ook de tarieven weer
gaan stijgen, is de verwachting.
Hoekman gaat er niet vanuit dat
de burgers dan met een dubbele
verhoging worden geconfronteerd.
„Het kan niet zo zijn dat we nu
met verkiezingen in het vooruit
zicht de tarieven gelijk houden en
die daarna dubbel verhogen. Dan
zou ik hier niet mee instemmen."
Waterschap Zeeuwse Eilanden
staat er financieel gezond voor.
Weliswaar begint WZE in 2010
met een begrotingstekort van 1,1
miljoen euro omdat te veel geïnde
belasting aan burgers wordt terug
betaald, maar over dit jaar is er
ook een overschot van 3,1 miljoen
euro. Het tekort voor 2010 wordt
gedekt door een greep in de alge
mene reserves, het spaarpotje van
het waterschap. Het overschot van
dit jaar wordt gebruikt voor onder
meer herstel van oevers en gunsti
ge tarieven.
Cor de Groot, alias Cor Keramiek, aan het werk in zijn atelier in de toren van de Kruiningse Johanneskerk.
foto Willem Mieras