Diesel soms schoner
4l
Boos op politie
Bos twijfelt over succes klimaattop
Omstreden neuroloog betuigt spijt
peter van straaten
De overheid stimuleert met belastingmaatregelen het gebruik
van hybride-auto's. Die blijken echter minder milieuvriende
lijk te zijn dan gedacht.
Fiscus vergroent
woensdag 21 oktober 2009
_J
AMSTERDAM - De familie van de
25-jarige man die eerder deze
maand zwaargewond raakte toen
hij door een politieauto werd aan
gereden in Amsterdam, is woe
dend op de politie. Volgens de po
litie was de aanrijding een onge
luk, maar de familie is ervan over
tuigd dat de agenten de man be
wust probeerden klem te rijden.
Dat zei advocaat Levon Palanciyan
gisteren. „Het lijkt erop dat de poli
tie zich er nu van af wil maken.
De politie heeft een houding van
'ons valt niets te verwijten'. Daar
is de familie heel kwaad over."
LUXEMBURG - Minister Wouter Bos
(Financiën) twijfelt of de VN-kli-
maattop half december in Kopen
hagen een succesvol akkoord kan
opleveren. Beraad van de Europe
se Unie heeft gisteren geen voor
uitgang gebracht over de vraag hoe
veel de EU-landen willen betalen,
„ledereen houdt de kaarten tegen
de borst", zegt Bos. „In mijn
meest optimistische bui geloof ik
dat er bij de klimaattop alsnog een
doorbraak komt. Maar in mijn
meest pessimistische bui zie ik een
grote verdeeldheid en dat de tijd
erg kort is." Sommige EU-landen
willen de arme landen miljarden
euro's betalen om minder CO2 uit
te stoten. Maar vooral Polen wil
flink minder betalen. Een bedrag
of verdeelsleutel is er nog niet. Pro
bleem is dat Duitsland nog geen
standpunt heeft, omdat regerings
onderhandelingen lopen.
Het onderwerp komt volgende
week ter sprake bij een EU-top.
„Maar het gebeurt niet snel dat re
geringsleiders een akkoord vinden
over ingewikkelde financiële pro
blemen als het de ministers van Fi
nanciën niet is gelukt", zegt Bos.
Nederland blijft bij een EU-bijdra-
ge van 4,5 tot 15 miljard euro om
de armste landen te compenseren.
WIJCHEN - De omstreden neuro
loog lansen Steur van het Medisch
Spectrum Twente heeft gisteren
berouw getoond. In een interview
in NRC Handelsblad zegt hij zijn
persoonlijke neergang te betreu
ren, maar 'het is niets vergeleken
met wat ik patiënten heb aange
daan'. De neuroloog schreef jaren
lang verkeerde geneesmiddelen
voor en stal medicijnen uit het zie
kenhuis. Ook stelde hij tientallen
foute diagnoses. Hij vertelde pa-
tiënten dat ze de ziekte van Alzhei
mer, de ziekte van Parkinson of
multiple sclerose hadden, terwijl
dat niet het geval was. In septem
ber oordeelde een onafhankelijke
commissie dat het Twentse zieken
huis tussen 1992 en 2005 op de
hoogte was van het falen van Jan
sen Steur, maar dat heeft verzwe
gen. Het Openbaar Ministerie in
Almelo begint een gerechtelijk on
derzoek tegen zowel de neuroloog
als het Twentse ziekenhuis.
Hybride auto's zijn razend
populair. Door hun groene
imago en fiscale voordelen
vliegen ze de showrooms
uit. Maar bij nader inzien
valt de milieuwinst nogal
tegen. Dat roept de vraag op
of de belastingvoordeeltjes
wel terecht zijn.
door Dylan de Gruijl
In de Toyota-showroom
wordt de glanzende Prius nau
welijks rust gegund. De 'kli-
maatvriendelijke' hybridewa
gen die in de stad elektrisch rijdt,
krijgt van elke klant een bewonde
rende aai. Sommigen stappen in
en zakken weg achter het stuur.
Verkoper Jefrey: „Het lijkt wel als
of we ze uitdelen. Zo hard gaan
ze."
.Kopers vinden de voorgespiegelde
milieuwinst en lage brandstofkos
ten prachtig. Maar wat hen echt
over de streep trekt zijn de fiscale
voordelen: geen aanschafbelasting
BPM en driekwart korting op de
motorrijtuigenbelasting. Dat
scheelt duizenden euro's.
De hybride-auto is bezig aan een
opmars. Het aantal dat in Neder
land rondrijdt, verdubbelde vorig
jaar al naar ruim 23.000 exempla
ren. Toyota's Prius heeft allang
niet meer het monopolie. Honda
en Mercedes verkopen ook hybri-
des. Lexus heeft zelfs een soort
'SUV-hybride' voor luxebeesten
die zich een groen imago willen
aanmeten. Andere merken zijn in
aantocht met hybrides.
Allemaal hanteren ze vergelijkbare
advertentiekreten: een lagere
C02-uitstoot dan die van een hy
bride is onmogelijk. Maar op die
milieuwinst valt in de praktijk nog
al wat af te dingen. Berekeningen
die voorlichtingsorganisatie Milieu
Centraal op verzoek van deze
krant heeft uitgevoerd, wijzen uit
dat een Toyota Prius die veel op de
snelweg rijdt meer CO2 uitstoot
dan de zuinigste diesel van verge
lijkbare omvang, de Volkswagen
Golf De accu van de hybride is im
mers alleen voordelig in de stad.
Op de snelweg doet de benzinemo
tor het werk. En die verbruikt
meer brandstof dan de zuinigste
diesel van dit moment.
Het troetelkind van de milieube
weging en de favoriet van de Belas
tingdienst komt daarmee in een
ander daglicht te staan. De helft
tot driekwart van alle verkochte
hybrides wordt namelijk bestuurd
door leaserijders die veel meer kilo
meters op de snelweg maken dan
een gemiddelde automobilist. Dat
laatste is richtsnoer voor de fiscale
voordelen.
Milieu Centraal concludeert dan
ook dat leaserijders het klimaat be
ter dienen als zij plaats nemen in
de schoonste dieselauto. PvdA-Ka-
merlid Diederik Samson, milieu
specialist en bestuurder van een
Toyota Prius, gelooft er niets van.
De berekening, werpt hij tegen, is
Hi) zat AAM je'DAT HOEFJE Nier rt PiFckEA/
De fiscus is bezig met het vergroenen van de belastingregels voor auto's.
In 2013 moet de gehele BPM, de aanschafbelasting, zijn gebaseerd op de
C02-uitstoot. De huidige energielabels verdwijnen volgend jaar al.
De eerste stap in dat proces is de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige perso
nenauto's die sinds dit jaar geldt. De meest verkochte hybride auto's, de
Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid, vallen in die categorie.
Ook de motorrijtuigenbelasting wordt afhankelijk gemaakt van C02-uit-
stoot. Zeer zuinige auto's krijgen dit jaar al 75 procent korting. Volgend
jaar verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor die categorie. De fiscale
bijtelling voor leaserijders is sinds vorig jaar al afhankelijk gemaakt de
C02-uitstoot. Zo geldt voor zeer zuinige auto's, waaronder de hybrides,
een verlaagde bijtelling van 14 procent. Voor de overige wagens varieert
dat van 20 tot 25 procent.
gebaseerd op het brandstofver
bruik van Duitse automobilisten.
Die rijden volgens hem harder op
snelwegen en dus minder zuinig.
„Ik snap niets van al die verhalen
dat de Toyota Prius niet zuinig zou
rijden op de snelweg. Mijn erva
ring is heel anders."
Maar de Amsterdamse hoogleraar
milieukunde Lucas Reijnders be
vestigt de uitkomst: een moderne
diesel rijdt op de snelweg 'aanmer
kelijk zuiniger' dan een hybride.
En dat werpt een ander licht op
de fiscale voordelen. Reijnders
vindt fiscale stimulering voor hy
bride auto's prima. Maar het kabi
net zou kopers van de zeer zuinige
en schone diesels ook meer voor
deeltjes moeten gunnen, vindt hij.
„Ik zou graag de dieselaccijns fors
omhoog zien gaan, in combinatie
met een lagere aankoopbelasting
op zuinige diesels met een goed
werkend roetfilter."
De autobranche ijvert al langer
voor zo'n regeling. Want waarom
geniet de rijder van een moderne,
zeer zuinige dieselauto niet dezelf
de fiscale voordelen als de eige
naar van een hybride? Samson
lacht: „Het echte argument is dat
een diesel in de stad wel een grote
vervuiler is met roet en stikstofdi
oxide. Vanuit de ruimte zie je bo
ven Nederland een enorme vieze
vlek. Dat komt, omdat wij zoveel
dieselauto's hebben rijden."
Toch beklemtoont Milieu Centraal
Het drukke verkeer bij Rotterdam zorgt voor smog. Hybride-wagens dragen
ook bij aan dergelijke luchtverontreiniging. foto Lex van Lieshout/ANP