io| concurrentiestrijd nieuwsredactie@wegener.nl 1 Windows? ^0^ t>ïng iOr Microsoft voelt de hete adem van concurrent Google in de nek. Daarom is het voor het bedrijf extra belangrijk dat het nieuwe besturingssysteem Windows 7 aanslaat bij de consument. De slag om de computergebruiker is in volle gang. c° 0 0 woensdag 21 oktober 2009 Neem het besturingssysteem voor de computer. Morgen lanceert Microsoft voor consumenten Win dows 7, de opvolger van het veel bekritiseerde Vista. Google staat al in de startblokken om consumenten een alternatief te bieden. In juli werd officieel waar over al tijden werd gespeculeerd: besturingssysteem Google Chrome OS komt eraan in 2010. Uit het gevecht zal geen winnaar naar voren ko men, voorspelt redactiechef Andreas Udo de Haes van de ICT-website Webwereld. „Hun hoofdactivi teiten zijn zo verschillend. Google verdient aan de advertenties die ze verkopen, bijvoorbeeld bij hun zoekmachine. Microsoft moet het hebben van de verkoop van Windows, dat op 90 procent van de computers staat, en kantoorpakket Office." Toch doen de bedrijven verwoede pogingen elkaar op die sterkste punten aan te vallen. „Er is ook een Google-tekstverwerker bijvoorbeeld. Maar daar kun je wel minder mee dan met Word van Microsoft." Er is nog een verschil: de tekstverwerker van Google staat online. De Microsoft software staat gewoon op de computer. Microsoft probeert op haar beurt een slag te slaan op de advertentiemarkt. Zoekmachine Bing werd met veel tamtam gelanceerd. Voor de marketing werd 100 miljoen uitgetrokken. Wat leverde het op? Een marktaandeel van iets meer dan 9 procent. Een aandeel dat nu alweer daalt. Ter vergelijking: Google heeft in de VS 65 procent van de zoekmarkt in han den. In Nederland is dat 95 procent. Microsoft sloot in juli een pact met zoekmachine Yahoo. Samen met dat bedrijf heeft Microsoft in de VS opeens een marktaandeel van 30 procent. Veel aantrekkelijker dus voor adverteerders. Zoekmachine-expert Henk van Ess vindt de concur rentiestrijd een prima ontwikkeling. „De bedrijven moeten wel steeds met iets nieuws komen om niet achter te raken bij de ander. Zo'n 80 procent van de informatie die je vindt met Google, vind je niet met Bing en andersom. Dat is dus alleen maar positief voor de consument." Google is van de twee de grote innovator, zegt Van Ess. „Google verzint het zelf Microsoft is altijd meer van de standaardisering geweest. Ik kan niets noemen dat het bedrijf de laatste jaren als innovatie zelfheeft ontwikkeld. Als ze iets nieuws zien dat blijkt te werken, kopen ze gewoon het bedrijf dat het heeft gemaakt." Maar Google hakt soms met het zelfde bijltje: het schafte YouTube aan omdat de ei gen filmpjessite geen concurrentie kon bieden. Microsoft kan het zich veroorloven meer de rol van verdediger dan aanvaller te spelen. Udo de Haes. „Microsoft is heel sterk op de zakelijke markt. De computers van de meeste bedrijven draaien op Win dows. Exchange is een veelgebruikt programma. Het zal voor Google onmogelijk zijn deze markt op korte termijn over te nemen." De expansiedrift van Google oogst niet alleen lof Hij zou hebben geroepen Google te 'vermoorden'. Microsoft-baas Steve Ballmer was in 2005 woe dend toen een medewerker aan kondigde over te stappen naar de grote concurrent. Ballmer zou eerst nog een stoel door de kamer hebben gegooid voordat hij zijn tirade tegen Google begon. Ballmer, onlangs nog op bezoek in Nederland, staat bekend als opgewonden standje. Maar het incident, waarvan de Microsoft-man ontkent dat het zo is ge beurd, illustreert toch mooi de verbetenheid waar mee Google en Microsoft strijden om de gunst van de consument op het gebied van informatie en com municatie. Dat gaat niet altijd met grote gebaren of verhitte ru zies. Onlangs presenteerde Google een aanvulling ('plug in') voor Internet Explorer, de browser van Microsoft. De internetter kan hiermee de technolo gie van Chrome, de eigen browser van Google, ge bruiken. Een speldenprik. Microsoft is 'not amused'. De twee ICT-bedrijven komen de laatste jaren steeds meer in eikaars vaarwater terecht. Dat is voor al te danken aan Google, dat van zoekmachinespe cialist probeert uit te groeien tot informatiegigant. door Miriam van den Brand illustratie Ronald Visser Chrome OS c-m-e H kantoorsoftware (Internet Explorer) 5' (Windows Live Mail) J - j Micros 1 - 4 j f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10