Aletta Jacobs Prijs voor Neelie Kroes Aan wie 't ook ligt, 'Opeens lag ik tegen het dak 4l Vier arrestaties schoonmaakfraude peter van straaten DSB FAILLIET Het personeel en een deel van de spaarders van DSB Bank is gedupeerd. Nu begint het zwartepieten: wie heeft schuld? Hulp bleef uit dinsdag 20 oktober 2009 CRONINCEN - De Aletta Jacobs Prijs 2010 wordt toegekend aan Neelie Kroes. Dat heeft de Rijksuniversi teit Groningen (RuG) gisteren be kendgemaakt. Neelie Kroes krijgt de prijs vanwe ge de grote maatschappelijke im pact van haar werk en de voor beeldfunctie die zij vervult op soms unieke en vaak machtige po sities. Volgens de universiteit spreekt Kroes vrouwen van meerdere gene raties aan en vervult ze, vooral de laatste jaren, op opvallende en ef fectieve wijze een positieve voor trekkersrol op het gebied van de vrouwenemancipatie. Daarmee handelt zij in de geest van Aletta Jacobs, aldus de universiteit. De Aletta Jacobs Prijs wordt uitge reikt op 8 maart (Internationale Vrouwendag) volgend jaar. Neelie Kroes is Eurocommissaris Mededinging. Zij studeerde Econo mie aan de Economische Hoge school Rotterdam, de huidige Eras mus Universiteit. Zij was onder meer lid van de Tweede Kamer voor de VVD, staatssecretaris van, Verkeer en Wa terstaat in het eerste kabinet-Van Agt en minister van Verkeer en Waterstaat in de kabinetten-Lub- bers I en Lubbers II. Als minister van Verkeer en Water- staatbeijverde ze zich om de maxi mum rijsnelheid op rijkswegen te verhogen van 100 kilometer per uur tot 120 kilometer per uur. Daarmee verwierf ze één van haar vele bijnamen: 'Neelie plankgas'. Het openbaar vervoer werd in die periode getroffen door zware be zuinigingen. Kroes was tevens verantwoordelijk voor de start van de Betuweroute. In haar optiek was deze lijn onmis baar voor de uitbreiding van de vervoerscapaciteit van de Rotter damse haven naar Duitsland. Zij werd de eerste vrouwelijke EU-commissaris voor Nederland en volgde in november 2004 Euro pees Commissaris Frits Bolkestein op. Als commissaris bond ze de strijd aan met onder meer soft- ware-gigant Microsoft, vanwege de koppelverkoop van Media Player met Windows. Kroes was ook president van busi- nessschool Nyenrode. AMSTERDAM - De Sociale Inlichtin gen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft: vorige week vier personen ge arresteerd voor het op grote schaal in dienst hebben van illegale werk nemers en voor valsheid in ge schrifte. Van drie van hen heeft de rechter-commissaris vrijdag het voorarrest verlengd. Van een ver dachte is de voorlopige hechtenis geschorst. De SIOD beschouwt de vier als de leidinggevenden van meerdere be drijven die schoonmakers leveren voor hotels in de regio Amster dam. Vermoed wordt dat de be trokken ondernemingen het schoonmaakpersoneel ten onrech te hebben opgegeven als zelfstandi gen zonder personeel. Hierdoor is ongeveer voor 1,5 miljoen euro be lasting en premie ontdoken, denkt de SIOD. De dienst deed in deze zaak ook op zeven adressen doorzoekingen in woningen en kantoren. DSB Bank is failliet. Maar oprichter en eigenaar Dirk Sche- ringa vecht verbeten voor zijn reputatie. Met DSB was niets mis, en dus treft hem geen blaam. DSB Bank verdiende zijn geld met de agressieve verkoop van dure en onnodige koopsompolissen. Belan genorganisaties slepen de mes sen al. Compensatie van gedupeer den zou volgens het Steunfonds Probleemhypotheken 85 miljoen euro kosten. Minister Bos dacht aan een veelvoud van dat bedrag. Een gevestigde concurrent overne men, kan heel aantrekkelijk zijn. Maar DSB Bank is nu een 'besmet te' naam. Een koper zou flinke kos ten moeten maken om de naam uit te wissen en de activiteiten on der eigen naam voort te zetten. De gouden tijden zouden voor DSB sowieso niet meer zijn terugge keerd. Onder druk van de toezicht houders en publieke opinie had de bank het omstreden verdienmo- del al laten varen. Dat was direct in de cijfers te zien: de bank is veel minder winstgevend geworden. Een koper zou verdere stappen moeten zetten om van DSB een 'normale' bank te maken. Alle reddingsplannen hadden één ding gemeen: de overheid zou moeten bijspringen met kapitaalin jecties en garanties. Maar Europe se regels staan staatssteun alleen toe als banken door de kredietcri sis in de problemen zijn geraakt. Minister Bos van Financiën houdt vol dat DSB alle ellende aan zich zelf te wijten heeft. Volgens hem deugde het beleid niet, liepen klan ten weg en verliep de communica tie rommelig. door Jasper van der Kerkhof Hoe ziet iemand eruit die in twee weken tijd zijn met pijn en moeite opgebouwde levens werk in rook ziet opgaan? Opmer kelijk kalm, zo blijkt als Dirk Sche- ringa de pers te woord staat over het net uitgesproken bankroet van 'zijn' DSB Bank. Maar het bloed van Scheringa kookt. „Deze bank is niet failliet gegaan, we zijn kapot gemaakt." En de oprichter en eigenaar weet ook wel door wie: door minister Wouter Bos en door Nout Wel link, de baas van De Nederland- sche Bank (DNB). Sinds DSB Bank vorige week on der curatele werd geplaatst, speelt Scheringa de rol van underdog met verve. Hij strooide met succes zand in de machine van Bos en Wellink, die DSB liever snel fail liet zagen gaan. Scheringa kreeg de rechtbank tot twee keer toe zover dat hij meer tijd kreeg voor het organiseren van een doorstart. En hij pakte het Nederlandse publiek in door zich op te werpen als de steun en toeverlaat van klanten, spaarders en werknemers van DSB Bank. Dat DSB fouten heeft gemaakt, wil Scheringa in het begin van zijn betoog nog toegeven. „Maar daarvoor hebben we excuses aan geboden", voegt hij er meteen aan toe. Het probleem van onnodige en pe perdure koopsompolissen was vol gens hem bovendien al bijna de wereld uit, dankzij het akkoord met het Steunfonds Probleemhy potheken. Scheringa - naar eigen zeggen een 'rasoptimist' - springt opvallend creatief om met de feiten. Aanvan kelijk zegt hij op tv dat de com pensatieregeling voor klanten 26 miljoen euro kost, nu 'tenminste 26 en niet meer dan 85 miljoen'. Beide getallen lijken onrealistisch laag. Scheringa beweert ook dat de rechter hem vier keer 'gelijk' heeft gegeven, terwijl er slechts sprake was van uitstel van het von nis. Wat Scheringa niet zégt, sugge reert hij wel. Dat journalisten er vorige week lucht van kregen dat j-ssblmm THUIS W£Ecï IK VEEL M I N P R— Binnen drie maanden veronge lukt een tweede bus met Neder landse inzittenden in Spanje. Een meisje van 15 overleed gis teren. Het verdriet en onbegrip is groot. door onze correspondent Henk van den Boom De bus reed vol de bocht in, die chauf feur reed veel te hard. Je zag eigenlijk meteen dat hij het nooit kon halen. Eerst klapten we Over de vangrail, toen sloegen we anderhalve keer over de kop", ver telt Jochem Beumer (15). Hij zat in de bus met tientallen Nijmeegse scholieren die gistermorgen rond half zeven nabij het Spaanse Gero- na verongelukte. Er brak volgens Jochem Beumer di rect grote paniek uit. „Er stroomde allemaal benzine door de bus. We waren ontzettend bang dat.er brand zou komen." Jochem greep meteen de reddings hamer waarmee hij zo'n tien rui ten intikte. Daarna belde hij 112. „Ik was zó in de war dat ik niet wist wat ik moest zeggen. Ik heb mijn mobieltje aan een vriend ge geven. Die heeft aan de politie uit gelegd wat er aan de hand was." In de bus, een dubbeldekker, zaten ruim vijftig scholieren en enkele le raren van het Canisius College uit Nijmegen. Ilse Beekers, een 15-jari ge leerlinge uit Ooij, kwam bij het ongeval om het leven. Zeventien scholieren moesten naar ziekenhui zen in Gerona en Figueres. Twee van hen zijn zwaargewond. De bus was onderweg naar een hotel in Calella. De scholieren zouden een studieweek in Spanje door brengen. Over de oorzaak van het busonge luk doet de Spaanse politie geen mededelingen. De 50-jarige bus chauffeur is getest op alcohol en drugs. Beide uitslagen waren nega tief Landing Reizen, waarvoor de chauffeur reed, meldde dat hij schrok toen er opeens 'iets' van links kwam. Hierdoor moest hij uitwijken. Bij deze onverwachte manoeuvre kantelde de bus. Hoe de bus op de afrit naar Escala te recht kwam is een van de vele vra gen, want de afslag naar Calella, waar de bus heenreed, ligt ruim veertig kilometer zuidelijker. Het zou kunnen zijn dat de chauffeur de nationale route N-II verder naar Calella wilde nemen. De afrit ten van de Spaanse snelwegen zijn over het algemeen kort en hebben een zeer scherpe bocht. Borden ge ven aan dat er niet harder dan 40 kilometer gereden mag worden. Eind juli vond er ook al een buson geluk met Nederlandse passagiers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4