Aletta Jacobs Prijs
voor Neelie Kroes
Aan wie 't ook ligt,
'Opeens lag ik tegen het dak
4l
Vier arrestaties schoonmaakfraude
peter van straaten
DSB FAILLIET
Het personeel en een deel van de spaarders van DSB Bank is
gedupeerd. Nu begint het zwartepieten: wie heeft schuld?
Hulp bleef uit
dinsdag 20 oktober 2009
CRONINCEN - De Aletta Jacobs Prijs
2010 wordt toegekend aan Neelie
Kroes. Dat heeft de Rijksuniversi
teit Groningen (RuG) gisteren be
kendgemaakt.
Neelie Kroes krijgt de prijs vanwe
ge de grote maatschappelijke im
pact van haar werk en de voor
beeldfunctie die zij vervult op
soms unieke en vaak machtige po
sities.
Volgens de universiteit spreekt
Kroes vrouwen van meerdere gene
raties aan en vervult ze, vooral de
laatste jaren, op opvallende en ef
fectieve wijze een positieve voor
trekkersrol op het gebied van de
vrouwenemancipatie. Daarmee
handelt zij in de geest van Aletta
Jacobs, aldus de universiteit.
De Aletta Jacobs Prijs wordt uitge
reikt op 8 maart (Internationale
Vrouwendag) volgend jaar.
Neelie Kroes is Eurocommissaris
Mededinging. Zij studeerde Econo
mie aan de Economische Hoge
school Rotterdam, de huidige Eras
mus Universiteit.
Zij was onder meer lid van de
Tweede Kamer voor de VVD,
staatssecretaris van, Verkeer en Wa
terstaat in het eerste kabinet-Van
Agt en minister van Verkeer en
Waterstaat in de kabinetten-Lub-
bers I en Lubbers II.
Als minister van Verkeer en Water-
staatbeijverde ze zich om de maxi
mum rijsnelheid op rijkswegen te
verhogen van 100 kilometer per
uur tot 120 kilometer per uur.
Daarmee verwierf ze één van haar
vele bijnamen: 'Neelie plankgas'.
Het openbaar vervoer werd in die
periode getroffen door zware be
zuinigingen.
Kroes was tevens verantwoordelijk
voor de start van de Betuweroute.
In haar optiek was deze lijn onmis
baar voor de uitbreiding van de
vervoerscapaciteit van de Rotter
damse haven naar Duitsland.
Zij werd de eerste vrouwelijke
EU-commissaris voor Nederland
en volgde in november 2004 Euro
pees Commissaris Frits Bolkestein
op. Als commissaris bond ze de
strijd aan met onder meer soft-
ware-gigant Microsoft, vanwege de
koppelverkoop van Media Player
met Windows.
Kroes was ook president van busi-
nessschool Nyenrode.
AMSTERDAM - De Sociale Inlichtin
gen- en Opsporingsdienst (SIOD)
heeft: vorige week vier personen ge
arresteerd voor het op grote schaal
in dienst hebben van illegale werk
nemers en voor valsheid in ge
schrifte. Van drie van hen heeft de
rechter-commissaris vrijdag het
voorarrest verlengd. Van een ver
dachte is de voorlopige hechtenis
geschorst.
De SIOD beschouwt de vier als de
leidinggevenden van meerdere be
drijven die schoonmakers leveren
voor hotels in de regio Amster
dam. Vermoed wordt dat de be
trokken ondernemingen het
schoonmaakpersoneel ten onrech
te hebben opgegeven als zelfstandi
gen zonder personeel. Hierdoor is
ongeveer voor 1,5 miljoen euro be
lasting en premie ontdoken, denkt
de SIOD.
De dienst deed in deze zaak ook
op zeven adressen doorzoekingen
in woningen en kantoren.
DSB Bank is failliet. Maar oprichter en eigenaar Dirk Sche-
ringa vecht verbeten voor zijn reputatie. Met DSB was
niets mis, en dus treft hem geen blaam.
DSB Bank verdiende zijn geld met
de agressieve verkoop van dure en
onnodige koopsompolissen. Belan
genorganisaties slepen de mes
sen al. Compensatie van gedupeer
den zou volgens het Steunfonds
Probleemhypotheken 85 miljoen
euro kosten. Minister Bos dacht
aan een veelvoud van dat bedrag.
Een gevestigde concurrent overne
men, kan heel aantrekkelijk zijn.
Maar DSB Bank is nu een 'besmet
te' naam. Een koper zou flinke kos
ten moeten maken om de naam
uit te wissen en de activiteiten on
der eigen naam voort te zetten.
De gouden tijden zouden voor DSB
sowieso niet meer zijn terugge
keerd. Onder druk van de toezicht
houders en publieke opinie had de
bank het omstreden verdienmo-
del al laten varen. Dat was direct
in de cijfers te zien: de bank is veel
minder winstgevend geworden.
Een koper zou verdere stappen
moeten zetten om van DSB een
'normale' bank te maken.
Alle reddingsplannen hadden één
ding gemeen: de overheid zou
moeten bijspringen met kapitaalin
jecties en garanties. Maar Europe
se regels staan staatssteun alleen
toe als banken door de kredietcri
sis in de problemen zijn geraakt.
Minister Bos van Financiën houdt
vol dat DSB alle ellende aan zich
zelf te wijten heeft. Volgens hem
deugde het beleid niet, liepen klan
ten weg en verliep de communica
tie rommelig.
door Jasper van der Kerkhof
Hoe ziet iemand eruit
die in twee weken tijd
zijn met pijn en moeite
opgebouwde levens
werk in rook ziet opgaan? Opmer
kelijk kalm, zo blijkt als Dirk Sche-
ringa de pers te woord staat over
het net uitgesproken bankroet van
'zijn' DSB Bank.
Maar het bloed van Scheringa
kookt. „Deze bank is niet failliet
gegaan, we zijn kapot gemaakt."
En de oprichter en eigenaar weet
ook wel door wie: door minister
Wouter Bos en door Nout Wel
link, de baas van De Nederland-
sche Bank (DNB).
Sinds DSB Bank vorige week on
der curatele werd geplaatst, speelt
Scheringa de rol van underdog
met verve. Hij strooide met succes
zand in de machine van Bos en
Wellink, die DSB liever snel fail
liet zagen gaan.
Scheringa kreeg de rechtbank tot
twee keer toe zover dat hij meer
tijd kreeg voor het organiseren
van een doorstart. En hij pakte
het Nederlandse publiek in door
zich op te werpen als de steun en
toeverlaat van klanten, spaarders
en werknemers van DSB Bank.
Dat DSB fouten heeft gemaakt,
wil Scheringa in het begin van
zijn betoog nog toegeven. „Maar
daarvoor hebben we excuses aan
geboden", voegt hij er meteen aan
toe.
Het probleem van onnodige en pe
perdure koopsompolissen was vol
gens hem bovendien al bijna de
wereld uit, dankzij het akkoord
met het Steunfonds Probleemhy
potheken.
Scheringa - naar eigen zeggen een
'rasoptimist' - springt opvallend
creatief om met de feiten. Aanvan
kelijk zegt hij op tv dat de com
pensatieregeling voor klanten 26
miljoen euro kost, nu 'tenminste
26 en niet meer dan 85 miljoen'.
Beide getallen lijken onrealistisch
laag. Scheringa beweert ook dat
de rechter hem vier keer 'gelijk'
heeft gegeven, terwijl er slechts
sprake was van uitstel van het von
nis.
Wat Scheringa niet zégt, sugge
reert hij wel. Dat journalisten er
vorige week lucht van kregen dat
j-ssblmm
THUIS W£Ecï IK VEEL M I N P R—
Binnen drie maanden veronge
lukt een tweede bus met Neder
landse inzittenden in Spanje.
Een meisje van 15 overleed gis
teren. Het verdriet en onbegrip
is groot.
door onze correspondent
Henk van den Boom
De bus reed vol de
bocht in, die chauf
feur reed veel te
hard. Je zag eigenlijk
meteen dat hij het
nooit kon halen. Eerst klapten we
Over de vangrail, toen sloegen we
anderhalve keer over de kop", ver
telt Jochem Beumer (15). Hij zat in
de bus met tientallen Nijmeegse
scholieren die gistermorgen rond
half zeven nabij het Spaanse Gero-
na verongelukte.
Er brak volgens Jochem Beumer di
rect grote paniek uit. „Er stroomde
allemaal benzine door de bus. We
waren ontzettend bang dat.er
brand zou komen."
Jochem greep meteen de reddings
hamer waarmee hij zo'n tien rui
ten intikte. Daarna belde hij 112.
„Ik was zó in de war dat ik niet
wist wat ik moest zeggen. Ik heb
mijn mobieltje aan een vriend ge
geven. Die heeft aan de politie uit
gelegd wat er aan de hand was."
In de bus, een dubbeldekker, zaten
ruim vijftig scholieren en enkele le
raren van het Canisius College uit
Nijmegen. Ilse Beekers, een 15-jari
ge leerlinge uit Ooij, kwam bij het
ongeval om het leven. Zeventien
scholieren moesten naar ziekenhui
zen in Gerona en Figueres. Twee
van hen zijn zwaargewond. De
bus was onderweg naar een hotel
in Calella. De scholieren zouden
een studieweek in Spanje door
brengen.
Over de oorzaak van het busonge
luk doet de Spaanse politie geen
mededelingen. De 50-jarige bus
chauffeur is getest op alcohol en
drugs. Beide uitslagen waren nega
tief Landing Reizen, waarvoor de
chauffeur reed, meldde dat hij
schrok toen er opeens 'iets' van
links kwam. Hierdoor moest hij
uitwijken. Bij deze onverwachte
manoeuvre kantelde de bus. Hoe
de bus op de afrit naar Escala te
recht kwam is een van de vele vra
gen, want de afslag naar Calella,
waar de bus heenreed, ligt ruim
veertig kilometer zuidelijker. Het
zou kunnen zijn dat de chauffeur
de nationale route N-II verder
naar Calella wilde nemen. De afrit
ten van de Spaanse snelwegen zijn
over het algemeen kort en hebben
een zeer scherpe bocht. Borden ge
ven aan dat er niet harder dan 40
kilometer gereden mag worden.
Eind juli vond er ook al een buson
geluk met Nederlandse passagiers