Zeeland
Tijd dringt voor Oranjeroute
PZC u
Huis der Duurzaamheid op een schip
Sporthal
Nassaulaan
ontruimd
na gaslek
Goedkoop
WALCHEREN
18 en 19
TOERISME Zeeuwse gemeenten hebben zich nog niet aangemeld
26
almanak
Middelburg wacht
maanden van plannen
en rekenen
Dinsdag 20 oktober 2009
9 10
2 2 «-"Tr
II S 2,
25 98 S
I I 1IIMilHMMIHMIIWII I lm I' 11IV I "I IIH i li 111
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Ze willen allemaal
in de Oranjeroute, maar Middel
burg, Sint Maartensdijk, Veere en
Vlissingen hebben zich nog steeds
niet aangemeld. „Dat moet voor
vrijdagochtend acht uur zijn ge
beurd, anders kunnen ze het voor
2010 wel schudden. Dan zijn ze er
gewoon niet bij", waarschuwt Jan
Geldof uit Vrouwenpolder.
Geldof gaat donderdag naar het
Duitse Nassau. Daar komen vrij
dag de 28 leden (21 Duitse, 7 Ne
derlandse) van de Oranjeroute bij
een om te beslissen over toelating
van nieuwe leden. Zonder schrifte
lijke aanmelding door de gemeen
te zelf maken de Zeeuwse steden
geen kans, zegt Geldof. „Ik mag
daar niet namens hen mondeling
een aanmelding doen."
En nog geen van de vier Zeeuwse
gemeenten heeft zich schriftelijk
aangemeld, weet Geldof De tijd
begint dus te dringen en hij maakt
zich zorgen. Hij heeft 5000 euro ge
kregen van de provincie om in
Nassau te lobbyen voor de Zeeuw
se gemeenten. De provincie wil
met de Oranjeroute het toerisme
versterken. „Maar als er vrijdag
niks ligt, gaan we enorm af. De
Duitse pers, het Nederlands Bu
reau voor Toerisme in Duitsland,
het Duits Bureau voor Toerisme in
Nederland én de huidige leden
van de Oranjeroute weten dat er
belangstelling is uit Zeeland. Het
zou dus een drama zijn als nie
mand zich heeft aangemeld."
Zo erg zal het waarschijnlijk niet
zijn. Veere doet vrijwel zeker mee:
ambtelijk ligt er een positief ad
vies, het college van B en W be
spreekt dat vandaag en woensdag
krijgt Geldof de uitslag daarvan.
Vlissingen ziet de Oranjeroute ook
als een 'mooie kans' en praat don
derdag over deelname, zodat ze de
deadline nog kunnen halen. Tho-
len wil dolgraag en neemt van
door Annemarie Zevenbergen
MIDDELBURG - Er was een Denk-
Ruim, maar ook een DroomDek.
En zelfs een Huis der Duurzaam
heid. Geen pretpark-attractie,
maar de Expo-09 van de Techni
sche Unie aan boord van de Jules
Verne. Het schip lag gisteren aan
de Middelburgse Loskade.
De Jules Verne vertoefde slechts
één avond in Middelburg en was
alleen toegankelijk voor de vakhan-
del. Blikvanger op de Jules Verne
was het Huis der Duurzaamheid
dat het bovendek domineert. Een
opblaasbaar huis dat symbool
staat voor energiezuinig wonen en
werken. Aan boord verder de
nieuwste ontwikkelingen op het
gebied van sanitair, verwarming
en klimaattechniek. Rode draad
door de expo is duurzaamheid
met als thema 'Mijn groen-Jouw
groen, Natuurlijk Duurzaam'.
Kees van den Burgh, sinds jaar en
dag betrokken bij de Expo en ver
koopmanager van de Technische
Unie in Middelburg: „Meer met
minder energie hoor je vaak. Maar
dat is wél waar het om draait. We
moeten in plaats van fossiele
brandstof op zoek gaan naar nieu
we energie. Dat is al lang duidelijk.
Maar het moet wel gebeuren. Ik
vind dat de overheid daar ook een
veel actievere rol in moet gaan spe
len."
Aan boord dus tal van nieuwtjes.
Fraai vormgegeven radiatorplaten
naast warmtepompen, waterbespa
rende spoelsystemen en zonnepa
nelen. Er was zelfs een Wall of Fa-
me. Samengesteld door Sphinx en
Concert:
Ribot opnieuw met
band in Middelburg
Tip? walcheren@pzc.nl
daag een besluit over aanmelding
van Sint Maartensdijk.
„Wij vinden het een prima initia
tief', zegt ook wethouder Frank
Streng van Middelburg, de stad
waar koningin Beatrix komend
jaar haar verjaardag viert. „Dat
sluit natuurlijk mooi op elkaar
aan, maar we moeten inhoudelijk
ook wel iets met die Oranjeroute
kunnen doen. We nemen op kor
te termijn een besluit, maar dat zal
niet vandaag zijn. Ik denk dat de
deadline ook niet zo hard is."
Dat is die wel, benadrukt Geldof.
„Alle namen komen in een nieu
we brochure. Als je niet op tijd
bent, gaat er een jaar verloren."
door Annemarie Zevenbergen
MIDDELBURG - De sporthal aan de
Nassaulaan in Middelburg is gister
avond omstreeks kwart over acht
ontruimd nadat er een gaslek was
geconstateerd. In de zaal waren op
dat moment twaalf rolstoelbasket
ballers bezig. Zij konden zonder
problemen het pand verlaten. Op
de atletiekbaan buiten de sporthal
was een vijftigtal hardlopers aan
het trainen. Zij moesten eveneens
het terrein van de sporthal verla
ten.
De brandweer kreeg om 20.18 de
melding van een gaslek en rukte
uit met twee autotankwagens, een
ladderwagen en een hulpverle
ningsvoertuig. Daarnaast werd een
officier gevaarlijke stoffen gealar
meerd.
De beheerder van de sporthal had
inmiddels het gebouw ontruimd
en de hoofdgasleiding afgesloten.
De inmiddels ook gearriveerde Del
ta heeft voor de zekerheid ook de
hoofdleiding in de grond afgeslo
ten.
„Wij waren aan het sporten en ro
ken een gaslucht. De beheerder
riep vervolgens naar ons dat we
onmiddellijk de zaal uitmoesten,
En dat dit geen grap was", vertelt
basketballer Bennie Dingemanse
terwijl hij de verrichtingen van de
brandweer gadeslaat.
De brandweer kon omstreeks
21.00 uur beginnen met het venti
leren van de sporthal. De inmid
dels aangekomen sporters van de
Roosevelt Academy moesten weer
naar huis.
De oorzaak van de gaslek is nog
niet bekend.
De Jules Verne aan de Middelburgse Loskade. Aan boord de Expo-09, met als thema duurzaamheid, van de Technische Unie waarop nieuwtjes op het
gebied van sanitair, verwarming en klimaattechniek te zien zijn. foto Dirk-Jan Gjeltema
Keramag. Geen sterren, maai' bad
kamers. Ook leuk.
Terwijl de laatste hand gelegd
werd aan de diverse 'opstellingen'
dreef een kruidige geur langs de
stands. Gekruide kipreepjes met
sambalboontjes en ananas om pre
cies te zijn. Voor exposanten die
daarna kilo's kwijt wilden, stond
er de 'energieopwekkende' fiets
van Grundfos. Trappen om ener
gie op te wekken voor verwar
ming bijvoorbeeld. Dat was overi
gens een gimmick. De HR-ketel zal
voorlopig wel blijven.
m
Tip? redactie@pzc.nl
Sicilië stond al jarenlang op hun ver
langlijstje en dit najaar moest het er
maar eens van komen. Zeker toen bij
het boeken van het vliegticket bij die
vliegmaatschappij het tarief voor de
heenreis maar liefst 0,0 euro bleek te
zijn. De terugreis kostte weliswaar
14,99 per persoon, maar dat mocht
de pret niet drukken. Nee, daar heeft
die prijsvechter iets anders voor be
dacht. Bij de toeslagen zit namelijk
een limiet aan het gewicht van de
koffer: 15 kilo. Op de terugreis was
één van de twee koffers een kilo te
zwaar en dus moesten ze 15 euro bij
betalen. En toen ze net een kwartier
weg waren, meldde de piloot zich: bij
het opstijgen waren wat vogels ge
raakt, dus ze moesten weer terug.
Toen volgde een 'rondje van de zaak'
van vijftien minuten boven zee, en
aansluitend zeven uur wachten op
een nieuw vliegtuig.