Zeeland Tijd dringt voor Oranjeroute PZC u Huis der Duurzaamheid op een schip Sporthal Nassaulaan ontruimd na gaslek Goedkoop WALCHEREN 18 en 19 TOERISME Zeeuwse gemeenten hebben zich nog niet aangemeld 26 almanak Middelburg wacht maanden van plannen en rekenen Dinsdag 20 oktober 2009 9 10 2 2 «-"Tr II S 2, 25 98 S I I 1IIMilHMMIHMIIWII I lm I' 11IV I "I IIH i li 111 door Maurits Sep MIDDELBURG - Ze willen allemaal in de Oranjeroute, maar Middel burg, Sint Maartensdijk, Veere en Vlissingen hebben zich nog steeds niet aangemeld. „Dat moet voor vrijdagochtend acht uur zijn ge beurd, anders kunnen ze het voor 2010 wel schudden. Dan zijn ze er gewoon niet bij", waarschuwt Jan Geldof uit Vrouwenpolder. Geldof gaat donderdag naar het Duitse Nassau. Daar komen vrij dag de 28 leden (21 Duitse, 7 Ne derlandse) van de Oranjeroute bij een om te beslissen over toelating van nieuwe leden. Zonder schrifte lijke aanmelding door de gemeen te zelf maken de Zeeuwse steden geen kans, zegt Geldof. „Ik mag daar niet namens hen mondeling een aanmelding doen." En nog geen van de vier Zeeuwse gemeenten heeft zich schriftelijk aangemeld, weet Geldof De tijd begint dus te dringen en hij maakt zich zorgen. Hij heeft 5000 euro ge kregen van de provincie om in Nassau te lobbyen voor de Zeeuw se gemeenten. De provincie wil met de Oranjeroute het toerisme versterken. „Maar als er vrijdag niks ligt, gaan we enorm af. De Duitse pers, het Nederlands Bu reau voor Toerisme in Duitsland, het Duits Bureau voor Toerisme in Nederland én de huidige leden van de Oranjeroute weten dat er belangstelling is uit Zeeland. Het zou dus een drama zijn als nie mand zich heeft aangemeld." Zo erg zal het waarschijnlijk niet zijn. Veere doet vrijwel zeker mee: ambtelijk ligt er een positief ad vies, het college van B en W be spreekt dat vandaag en woensdag krijgt Geldof de uitslag daarvan. Vlissingen ziet de Oranjeroute ook als een 'mooie kans' en praat don derdag over deelname, zodat ze de deadline nog kunnen halen. Tho- len wil dolgraag en neemt van door Annemarie Zevenbergen MIDDELBURG - Er was een Denk- Ruim, maar ook een DroomDek. En zelfs een Huis der Duurzaam heid. Geen pretpark-attractie, maar de Expo-09 van de Techni sche Unie aan boord van de Jules Verne. Het schip lag gisteren aan de Middelburgse Loskade. De Jules Verne vertoefde slechts één avond in Middelburg en was alleen toegankelijk voor de vakhan- del. Blikvanger op de Jules Verne was het Huis der Duurzaamheid dat het bovendek domineert. Een opblaasbaar huis dat symbool staat voor energiezuinig wonen en werken. Aan boord verder de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van sanitair, verwarming en klimaattechniek. Rode draad door de expo is duurzaamheid met als thema 'Mijn groen-Jouw groen, Natuurlijk Duurzaam'. Kees van den Burgh, sinds jaar en dag betrokken bij de Expo en ver koopmanager van de Technische Unie in Middelburg: „Meer met minder energie hoor je vaak. Maar dat is wél waar het om draait. We moeten in plaats van fossiele brandstof op zoek gaan naar nieu we energie. Dat is al lang duidelijk. Maar het moet wel gebeuren. Ik vind dat de overheid daar ook een veel actievere rol in moet gaan spe len." Aan boord dus tal van nieuwtjes. Fraai vormgegeven radiatorplaten naast warmtepompen, waterbespa rende spoelsystemen en zonnepa nelen. Er was zelfs een Wall of Fa- me. Samengesteld door Sphinx en Concert: Ribot opnieuw met band in Middelburg Tip? walcheren@pzc.nl daag een besluit over aanmelding van Sint Maartensdijk. „Wij vinden het een prima initia tief', zegt ook wethouder Frank Streng van Middelburg, de stad waar koningin Beatrix komend jaar haar verjaardag viert. „Dat sluit natuurlijk mooi op elkaar aan, maar we moeten inhoudelijk ook wel iets met die Oranjeroute kunnen doen. We nemen op kor te termijn een besluit, maar dat zal niet vandaag zijn. Ik denk dat de deadline ook niet zo hard is." Dat is die wel, benadrukt Geldof. „Alle namen komen in een nieu we brochure. Als je niet op tijd bent, gaat er een jaar verloren." door Annemarie Zevenbergen MIDDELBURG - De sporthal aan de Nassaulaan in Middelburg is gister avond omstreeks kwart over acht ontruimd nadat er een gaslek was geconstateerd. In de zaal waren op dat moment twaalf rolstoelbasket ballers bezig. Zij konden zonder problemen het pand verlaten. Op de atletiekbaan buiten de sporthal was een vijftigtal hardlopers aan het trainen. Zij moesten eveneens het terrein van de sporthal verla ten. De brandweer kreeg om 20.18 de melding van een gaslek en rukte uit met twee autotankwagens, een ladderwagen en een hulpverle ningsvoertuig. Daarnaast werd een officier gevaarlijke stoffen gealar meerd. De beheerder van de sporthal had inmiddels het gebouw ontruimd en de hoofdgasleiding afgesloten. De inmiddels ook gearriveerde Del ta heeft voor de zekerheid ook de hoofdleiding in de grond afgeslo ten. „Wij waren aan het sporten en ro ken een gaslucht. De beheerder riep vervolgens naar ons dat we onmiddellijk de zaal uitmoesten, En dat dit geen grap was", vertelt basketballer Bennie Dingemanse terwijl hij de verrichtingen van de brandweer gadeslaat. De brandweer kon omstreeks 21.00 uur beginnen met het venti leren van de sporthal. De inmid dels aangekomen sporters van de Roosevelt Academy moesten weer naar huis. De oorzaak van de gaslek is nog niet bekend. De Jules Verne aan de Middelburgse Loskade. Aan boord de Expo-09, met als thema duurzaamheid, van de Technische Unie waarop nieuwtjes op het gebied van sanitair, verwarming en klimaattechniek te zien zijn. foto Dirk-Jan Gjeltema Keramag. Geen sterren, maai' bad kamers. Ook leuk. Terwijl de laatste hand gelegd werd aan de diverse 'opstellingen' dreef een kruidige geur langs de stands. Gekruide kipreepjes met sambalboontjes en ananas om pre cies te zijn. Voor exposanten die daarna kilo's kwijt wilden, stond er de 'energieopwekkende' fiets van Grundfos. Trappen om ener gie op te wekken voor verwar ming bijvoorbeeld. Dat was overi gens een gimmick. De HR-ketel zal voorlopig wel blijven. m Tip? redactie@pzc.nl Sicilië stond al jarenlang op hun ver langlijstje en dit najaar moest het er maar eens van komen. Zeker toen bij het boeken van het vliegticket bij die vliegmaatschappij het tarief voor de heenreis maar liefst 0,0 euro bleek te zijn. De terugreis kostte weliswaar 14,99 per persoon, maar dat mocht de pret niet drukken. Nee, daar heeft die prijsvechter iets anders voor be dacht. Bij de toeslagen zit namelijk een limiet aan het gewicht van de koffer: 15 kilo. Op de terugreis was één van de twee koffers een kilo te zwaar en dus moesten ze 15 euro bij betalen. En toen ze net een kwartier weg waren, meldde de piloot zich: bij het opstijgen waren wat vogels ge raakt, dus ze moesten weer terug. Toen volgde een 'rondje van de zaak' van vijftien minuten boven zee, en aansluitend zeven uur wachten op een nieuw vliegtuig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 19