IOl Dirk Scheringa: een 'ge wone' jongen die het ver schopte. Hij past in een rij van succesvolle 'self made' zakenmensen die door grote groepen Ne derlanders worden be wonderd, maar soms ook erg diep kunnen val len. 'Sommige mensen denken dat ze door God met dinsdag 20 oktober 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Het geheim van ae zakenheld door Joep Trommelen illustratie Jos Diender Gewone jongens en meiden die met hard werken steen rijk werden. Dirk Scherin ga deed het. De familie Van der Valk en Nina Brink zijn twee andere voorbeelden. Ze oogsten bewondering én kritiek. Vaak komen ze vroeg of laat in pro blemen, soms vallen ze van hun voetstuk. Socioloog en journalist Herman Vuijsje vindt 'Scheringa toch een heel apart geval'. „Hij is in ieder geval nog geen gevallen held, al kun nen er de komende dagen nog lijken uit de kast gaan vallen die hem van zijn voetstuk beroven. Het bij- zondere aan hem vind ik 6611 gave Zijn Uitgerust dat de man trouwhartig- Jaap van Ginneken ziet bij Van Ginneken wijst op het begrip 'charis ma'. „Charisma is Grieks voor 'genadegave'. Sommige mensen denken dat ze door God met een gave zijn uitgerust. En dan gebeurt vaak het volgende: ze bouwen met hard werken tegen de stroom in iets op. Ze krij gen succes en daarmee een schare bewonde raars, meelifters en ja-knikkers. Ze krijgen steeds minder tegenspraak en hebben ook geen geduld meer om naar kritiek te luiste ren. Ze komen in de problemen omdat ze er ongevoelig voor worden. 'Dat kan niet, wat hier gebeurt', zei Frank de Grave tegen Scheringa, en-hij vloog er meteen uit." De familie Van der Valk en met name pater familias Gerrit van der Valk zijn volgens Herman Vuijsje uit ander hout gesneden, dan Scheringa. „Die waren toch een beetje sleazy. Gerrit moest het ook niet van zijn betrouwbare oogopslag hebben. De leden van de familie Van der Valk waren helden omdat ze eenvoudig waren en gewoon heel veel geld wisten te verdienen." Nina Brink merkte dat de liefde van het volk even snel kan verdwijnen als dat hij ontstaat. Volgens Vuijsje werd zij weliswaar heel populair, maar was ze toen het fout ging met World Online ineens de gebeten hond die niets meer goed kon doen. „Zo kan het dus óók aflopen." Vuijsje heeft nog een verklaring voor het fe nomeen dat veel van de 'ondernemershel den' vroeg of laat blunders maken. „Mis schien maken zulke jongens juist sneller fouten doordat ze zo eenvoudig zijn begon nen. Dat ze eerder iets doen wat niet zo slim is. Daar komt ook nog eens bij dat hun net werk hen denk ik eerder laat vallen. Het zijn toch outsiders in die wereld. Ze tellen niet helemaal heid uitstraalt. Hij heeft gewoon een erg betrouwbare oogopslag. Dat is toch knap: hij slaagt erin dat te com bineren met een onbetrouwbare bedrijfs voering binnen DSB. Dat is misschien wel typisch Nederlands, dat we dat toch kun nen bewonderen." Volgens massapsycholoog Jaap van Ginne ken zijn we allemaal gek op mensen die ons laten zien dat we net zo succesvol kun nen worden als zij, ondanks de maatschap pelijke ongelijkheid waarvan we ons alle maal bewust zijn. Het fenomeen dat succesvolle 'self made' ondernemers van eenvoudige komaf als hel den worden gezien, is volgens Vuijsje én Van Ginneken niet typisch Nederlands. Vuijsje: „Dat soort mensen wordt wereld wijd als idolen beschouwd. Iedereen wil wel snel beroemd of een rijke zakenman worden. Dat heeft niets met de Nederland se volksaard te maken maar met de cultuur in de hele westerse wereld. Vroeger kon je naam maken via de politiek of zelfs de amb tenarij, nu gaat dat via de zakenwereld." veel selfmade zakenhel- den 'de erfenis van een egoprobleem'. Ze zijn vanuit een lage sociale positie omhoog geklommen, maar houden altijd een dub bel gevoel: aan de ene kant hebben ze suc ces, maar aan de andere kant denken ze dat mensen hen toch altijd 'die eenvoudige jon gen' blijven vinden. Vandaar dat ze soms maatschappelijk aanzien kopen, bijvoor beeld een voetbalclub of een museum." Van Ginneken heeft gisteren de tv-beelden gezien van Dirk Scheringa die zegt dat 'zijn' DSB door anderen 'kapot is gemaakt'. „Die slachtofferrol past daar ook helemaal bij," zegt Van Ginneken. „Men zet zich al snel af tegen 'de hoge heren in Den Haag'. Het Ca- limero-effect. Ze slaan snel een verongelijk te toon aan, en mensen geloven hen. Ze hebben altijd gewerkt vanuit een groot ge voel van vertrouwen in zichzelf omdat ze succes hadden. Dat wordt ineens heel klein als het misgaat. Maar toch hebben ze vaak nog te véél vertrouwen in zichzelf omdat ze tot het laatst blijven geloven dat het alle maal toch nog goed komt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10