ii spectrum naar de consument 'Veel Nederlanders zijn financieel ongeletterd' Vaak switchen vanwege hogere rentes 1 Slachtoffer vreest zelf ook failliet te gaan Zaterdag 17 oktober 2009 strengere regels. In die zin ziet ook hij niet zoveel in de Code Banken. Die is te tech nisch en te zeer gericht op het organisator- sche aspect, stelt hij. „Terwijl het gaat om het gebrek aan integriteit bij banken. Daar moet iets aan veranderen. De 'klantwaar de' moet omhoog en bij dat nieuwe sys teem moeten de juiste mensen worden ge zocht. Een bank moet weer naar de consu ment uitstralen: wij zijn er voor jullie." Het vertrouwen van de consument hangt nauw samen met de zorgplicht van ban ken voor hun cliënten. Wie een lening of een hypotheek aanvraagt, wordt getoetst op inkomen en bezittingen. Er zijn algeme ne richtlijnen voor hoeveel iemand mag lenen. Maar de ene bank is strenger dan de ander. Bij de DSB-bank keken ze niet zo nauw. Zo kon een man op zijn huis dat slechts 143.000 euro waard is een hypo theek krijgen van 280.000 euro (zie kader). Verschoor: „Die zorgplicht klinkt als een abstractie, bij DSB is er in ieder geval geen goede invulling aan gegeven. De klant en werknemer moeten in de financiële we reld weer centraal komen te staan." Maar hoe zit het met de eigen verantwoor delijkheid van de consument zelf? Eijffin- ger: „Natuurlijk is iedereen verantwoorde lijk voor zijn eigen leengedrag. Maar er moet wel volledige transparantie zijn in de producten. Daar ontbreekt het nogal eens aan. Bovendien kennen we in Nederland een grote financiële ongeletterdheid. We krijgen onderwijs in van alles en nog wat, behalve in persoonlijke financiën." Ook Antonides signaleert financieel analfa betisme. Dat wordt volgens hem versterkt door de privatiseringsgolf die Nederland het laatste decennium heeft overspoeld. „Mensen moeten nu zaken afhandelen die vroeger in handen van de overheid waren: de zorg, elektriciteit, pensioenen, overal moet de consument nu financiële keuzes maken en dat kan hij niet aan." Antonides ziet duidelijke overeenkomsten met de gebeurtenissen in Amerika. „Te veel mensen in Nederland gaan voor de hoogste rente en hypotheken. Zie Icesave, zie ook DSB. Ik weet niet of het een trend wordt zoals in de VS, maar ook hier is een voorhoede die alleen maar meer wil." Er blijft echter een spanningsveld waar het gaat om het in bescherming nemen van de burger. Antonides: „Hij heeft te weinig ver stand van zaken om de juiste financiële be sluiten te nemen, maar we leven ook in een land dat niet van betuttelen houdt." Het vertrouwen herstellen is lastig, erkent Eijffinger. „Laat de regering eerst een goe de onafhankelijke commissie instellen, die met harde conclusies durft te komen." Verschoor is optimistisch. Hij ziet aankno pingspunten genoeg om het vertrouwen in de banken te herstellen. „De AEX staat op het hoogste punt sinds een "jaar, het Obama-effect bestaat nog steeds. Banken kunnen snel leren van DSB. En types als Dirk Scheringa zullen we voorlopig niet meer zien." reageren? spectrum@wegener.nl Francien (51die niet met haar achternaam in de krant wil, is ook klant van DSB. Ge dupeerd wil ze zichzelf niet noemen. Ze had 'maar' 32.000 euro op een TOP -rekening van DSB staan. „Die krijg ik wel terug. Ik heb er bewust voor gekozen het geld niet van de bank te halen. Als iedereen dat gaat doen, gaat de bank zeker kapot, was mijn redenering." Via de Nederlandse garantieregeling krijgt ze haar spaargeld op ter mijn gewoon weer terug. Alleen als er de komende maanden ineens iets onverwachts gebeurt, de auto stuk of zo, dan heb ik een probleem." Ze koos indertijd voor DSB van wege de hoge rente, toen nog 4,75 procent „Ik kreeg in maart al een tip van een Rabobank-medewerker dat ik mijn geld er weg moest halen, maar ik voorzag hele maal geen probleem. Niet omdat ik geen zin had in gedoe, want met mijn spaargeld switch ik regelmatig, van ABN, naar Moneyou, Credit Europe. Wie maar de beste con dities heeft. Ik zit nu voor een deel van mijn spaargeld bij een Russische bank, de Am sterdam Trade Bank. Prima bank, ik wou dat ik er ook een betaalrekening kon ope nen. Ze zijn namelijk supersnel en heel deskundig, maar ze doen alleen in sparen." Amsterdam een schouderklopje van een bankmedewerker in een AZ-shirL foto Marcel Antonisse/ANP Met het failliet van DSB vreest Erik Zijlstra, mogelijk de meest overgecrediteerde DSB-gedupeerde, nu ook zijn eigen failliet. Zijlstra kreeg destijds een DSB-hypotheek van 280.000 euro in de maag gesplitst, terwijl zijn huis is getaxeerd op een schamele 143.000 euro. Na zijn scheiding kan hij het allemaal niet meer opbrengen. „Ik kreeg een renteverhoging in mei die me 300 euro in de maand extra kost en nu kan ik de alimentatie niet meer betalen." Hij heeft een dubbel gevoel over de ondergang van DSB en ziet zijn eigen toekomst somber in. „Het lijkt mooi dat DSB failliet gaat, maar dan kunnen ze voor mij niks meer doen. Ik ben bang dat de zaak voor mij daarmee verloren is. Het is te hopen dat er een partij komt die de hypotheken wil overnemen. Maar willen ze dan ook alle hypotheken? Ook die van mij? En kunnen we dan nog tot zaken komen met zo'n nieuwe partij om de hypotheek te normaliseren?" Dat wordt lastig, vermoedt hij, want een nieuwe partij zal hem nooit accepteren. „Er zijn ook doemscenario's waarbij dit soort huizen uiteindelijk openbaar wordt verkocht. Dan heb ik geen hypotheek, maar ook geen huis meer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 97