spectrum 10 De bank moet terug Vorig jaar gedupeerd bij Icesave, nu bij DSB Vertrouwen weg door hele bonuscultuur (•Zaterdag 17 oktober 2009 Was het vertrouwen in de banken na de kredietcrisis net weer een beetje aan het toenemen, gooit het DSB-debacle roet in het eten. Heeft de affaire het geloof van de consument in de gehele bankwereld aangetast? En wat kunnen banken doen om het geschonden imago te herstellen? „Een bank moet uitstralen: wij zijn er voor jullie." door Joost Bosman en Tanja Kits Algeheel wantrouwen in de banken na de DSB-affaire is nergens voor nodig. Vindt althans Sylvester Eijfïinger, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Tilburg. DSB is volgens hem een geval apart: geen echte bank, maar een kredietverstrekker. Het bedrijf van Dirk Scheringa heeft vier jaar geleden weliswaar de bankvergunning gekregen, maar vooral omdat DSB zich zou transfor meren tot een echte bank. En dat is er nooit van gekomen, zegt Eijfïinger. „DSB bleef vooral hangen in het geldverstrek- ken. Daar was het meest in te verdienen." Volgens Gerrit Antonides, hoogleraar Eco nomie van consumenten en huishoudens aan de Wageningen Universiteit zal het DSB-debacle slechts voor een tijdelijk ef fect zorgen. Hij denkt dat meer structurele zaken veel schadelijker zijn voor het ver trouwen dan een incident met één bank: de te dure hypotheken, het uitbetalen van te hoge bonussen aan de bestuurders. „Dat leidt er sneller toe dat mensen zullen zeg gen: zie je wel, die banken hebben niets ge leerd van de crisis", zegt Antonides. Willem Verschoor, hoogleraar Financie ring aan de Erasmus School of Economics, vindt de vertrouwensvraag een lastige. De zaken lopen door elkaar. „DSB is wel goed door de kredietcrisis gekomen. En te dure koopsompolissen worden ook bij andere banken verkocht." Als hoogleraar zat Eijfïinger in de commis sie-Maas die in het voorjaar een vernieti gend rapport uitbracht over alles wat er mis was in het bankwezen. Per 1 januari 2010 wordt de nieuwe Code Banken van kracht. Behalve het beperken van bonus sen moeten bankiers voortaan een mo- reel-ethische verklaring onderschrijven. Bovendien is De Nederlandsche Bank straks verplicht bestuurders en commissa rissen niet alleen te toetsen op hun integri teit, maar óók op hun deskundigheid. Dat laatste is bij DSB, en ook bij andere ban ken, nooit gebeurd. Gerrit Zalm was dan wel integer, maar of hij aan de deskundig- heidseis zou hebben voldaan is maar zeer de vraag, stelt Eijfïinger. „Bankieren is echt een vak. En Zalm was geen bankier." Antonides verwacht weinig van de Code Banken, waar het gaat om het herstel van vertrouwen. Hij noemt de code een 'half zachte maatregel'. „Er moet een keiharde bovengrens worden gesteld aan wat ban ken mogen doen. Ze moeten zonder meer gestraft kunnen worden voor verkeerd be leid. Bankiers zijn nog te veel uit op de ver koop van hun producten." Om bedenkelijke praktijken de wereld uit te helpen, werd acht jaar geleden een 'poli tieagent' voor financiële producten in het leven geroepen: de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Maar die lijkt bij DSB te kort te zijn geschoten. „Ze was al jaren op de hoogte van dubieuze praktijken bij DSB en had al veel eerder actie kunnen on dernemen", stelt Eijfïinger. Ook Antonides richt zijn pijlen op de AFM, maar dan meer in het algemeen: „Het systeem van tussenpersonen die op bonussen jagen, werkt slechte, te dure pro ducten in de hand. De AFM moet dat har der bestrijden." Verschoor vindt de kritiek op de AFM te gemakkelijk. Als zij eerder had ingegrepen, was er misschien paniek uitgebroken en was DSB al eerder omgevallen, denkt hij. Volgens Verschoor kom je er ook niet met De 20.000 euro die hij bij de DSB op een depositorekening heeft staan, heeft hij niet direct nodig. „Dus ik wacht rustig af. Ik mis een paar maanden rente, dat is alles." Steef Molema (55) wordt er niet warm of koud van. De ondergang van de Noord-Hol landse bank is voor hem een déja vu. Vorig jaar stond zijn spaargeld op een rekening bij de IJslandse bank Icesave. Tot die failliet ging. Na een aantal maanden kreeg hij dat geld, 49.000 euro, weer netjes op zijn rekening. In maart koos hij voor een depositorekening bij DSB, omdat hij er de hoogste rente kreeg. Het begon bij 4 pro cent, maar dat zakte al snel naar 3 procent „Ik ben een kleine zelfstandige. Mijn spaargeld is mijn pensioen. Ik betaal al ieder jaar 1,2 procent aan Wouter Bos over mijn vermogen, dus ik moet wel zien dat ik de hoogste rente krijg. De DSB was een door De Nederlandsche Bank toegelaten bank. Daar had ik wel vertrouwen in. Ik kon ook kiezen voor een Turkse bank, die bieden aantrekkelijke rentes, maar dat heb ik niet gedaan. Ik zal nu een andere bank moeten kiezen. Toch heb ik geen hoge pet meer op van het hele bankwezen. Ze mogen wel een toontje lager zingen." Zijn vertrouwen in de banken is er niet groter op geworden, maar dat heeft niets met het DSB-drama te maken. Youri Wladimirov Vassilev (29) had juist prima ervaringen bij DSB. „Ze berekenen in ieder geval niet zoveel kosten voor het bankieren als de ABN." Daarom opende hij indertijd bij DSB een betaal- en een spaarrekening. Nu zit hij met de gebakken peren. „Ik ga snel bij de Rabo een rekening openen, zodat ik mijn hypotheek en dergelijke kan betalen." Hij kiest bewust niet voor de ABN, waar hij al een zakelijke rekening voor zijn fitnesscentrum heeft. „Daar heb ik een heel slecht ge voel bij. Niet alleen vanwege de slechte service en hoge kwartaalbijdragen. Wat me mateloos irriteert, is die hele bonuscultuur. Nu krijgt Zalm weer allemaal bonussen. Dat steekt toch wel. En bij de DSB-affaire krijg ik toch het gevoel dat je goed moet kunnen slijmen bij De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën, anders krijg je niets voor elkaar. Als ondernemers moet je elkaar wat gunnen, maar niemand gunde Scheringa zijn succes. Dat is zijn ondergang geworden." Over zijn 30.000 euro spaargeld bij DSB maakt hij zich geen zorgen. Die krijgt hij op termijn wel terug. DSB-topman Dirk Scheringa kreeg woensdagavond na de zitting van de rechtbank in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96