2 zeeland Winkeldiefstal, het Zorg Emergis is verbeterd PZC Ome Dirk De krant 5 weken voor 15 euro! WINKELDIEFSTAL Het prijskaartje voor winkeldiefstallen stijgt dit jaar flink. Detailhandel Nederland verwacht een schadepost van ruim 350 miljoen euro. Meer winkeldiefstal zaterdag 17 oktober 2009 Iedere keer als ik Dirk Sche- ringa voorbij zien komen, moet ik denken aan dat lied je van Willeke Alberti: „En we gingen op vakantie van het geld van Ome Jan, alleen niemand kon vertellen hoe die aan die cen ten kwam." Ik vind Scheringa wel zo'n type Ome Jan. Je weet dat het niet zuiver is hoe hij aan zijn geld is gekomen, maar het hem hele maal kwalijk nemen doe je niet. Het valt mij ook op dat niet ieder een publiekelijk over hem heen valt. De heren Lakeman, Bos, Wel link en Zalm krijgen eigenlijk meer over zich heen. Hoe dat komt? Misschien door zijn wat on handige manier van praten, dat heeft iets schlemielerigs. Mis schien omdat hij zo 'gewoon' is gebleven? Vanuit een rijtjeshuis begonnen en zijn streek altijd trouw gebleven toen hij het grote geld ging verdienen. Hij koos niet voor een hoofdkantoor op de Am sterdamse Zuid-as tussen de ande re banken, maar voor een hoofd kantoor in Wognum, waar de plaatselijke bakker deze week op de landelijke televisie mocht ver tellen dat hij al jaren melk en broodjes mag leveren. Hij nam geen skybox in de Amsterdam Arena, maar nam het noodlijden de AZ, de voetbalclub uit zijn streek, ter hand. Het is toch opval lend dat de voorzitster van de on dernemingsraad deze week bij Pauw en Witteman zegt te hopen dat het nog goed komt, ook voor Dirk! Niet voor meneer Scherin ga, niet voor meneer de directeur, maar voor Dirk. Dat heb ik een medewerker van ABN-Amro niet horen zeggen over Rijkman Groe- nink toen hij met een miljoenen bonus naar huis ging, terwijl die bank alleen nog met staatssteun gered kon worden. Zelfs klanten nemen het voor hem op en vra gen zich hardop af waarom ze die andere banken wel gered hebben en hun bank niet. Dat duwt 'ome Dirk' in de slachtofferrol en die rol speelt hij uitstekend. Hij heeft nu weer tot maandag om het vege lijf te redden via een Amerikaan se Bank. Kan de Staat hem echt niet wat lenen om het een kans te geven? Wel met een koopsompo lis erbij natuurlijk. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zore Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PtCI Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Cornelleke Blok Winkeliers zijn steeds meer geld kwijt aan schade door en pre ventie van winkel diefstallen, zegt Detailhandel Ne derland. „Er wordt heel veel gestolen. Het lijkt wel een soort ziekte", weet André Schout uit eigen ervaring. Hij is eigenaar van twaalf Jeans Inn-kJedingwinkels, onder meer in Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen. „Vooral merkkle ding is populair voor dieven. Als je een broek van honderd tot hon derdvijftig euro kan doorverkopen voor twintig euro, dan is dat na tuurlijk aantrekkelijk." Vorige week nog werd er in Schouts zaak in Oost-Souburg een kraak gepleegd. „Ze hebben de he le deur kapot geslagen en de auto ervoor gezet. Er was dertien- tot vijftienduizend euro aan kleding weg. In de winkel in Steenbergen is afgelopen jaar een overval ge weest. Een gemaskerde man met een mes wilde geld hebben. Dat is heel heftig voor het personeel: het duurde een hele tijd voor ze weer aan het werk konden. Het kost ook veel geld: je moet een dag dicht en hebt dan geen omzet. En dat allemaal, omdat een ventje het in z'n hoofd haalt een winkel te overvallen." Kleine winkeldiefstallen vinden el ke maand wel plaats bij Jeans Inn. „Zeker in de winkels in Vlissingen, Terneuzen en Steenbergen. We vinden regelmatig afgeknipte kaart jes in de paskamers. De winkeldief stal neemt in mijn bedrijf niet toe, maar dat komt omdat ik heel veel aan preventie doe. Je moet er bo venop zitten. Elke winkel is voor zien van gehard glas en er hangen vier tot acht camera's." En dat helpt. „Zo'n kraak als vori ge week in Oost-Souburg is niet te beveiligen, maar de kwajongens streken kan je wel grotendeels voorkomen. Ik denk: de gelegen heid maakt de dief. Als ik niks doe, is het hek van de dam. Die preventie geeft bovendien rust en bescherming voor het personeel. Bij die overval in Steenbergen kon den we bijvoorbeeld meteen de da der achterhalen, dankzij de came ra's." Schout instrueert zijn mede werkers om diefstal te voor komen. „Daar praten we in tern veel over. Ik train mijn mede werkers om dieven te herkennen. Ik raad ze aan om oogcontact te maken met de klanten. Mensen die kwaad in de zin hebben, vin- De detailhandel verwacht dit jaar een schadepost van ruim 350 miljoen eu ro door winkeldiefstallen. foto Peter Coenen/ANP den dat vervelend. Medewerkers moeten weten hoe ze moeten han delen. En, je moet niet laten mer ken dat je bang bent. Dan houd je ze buiten." Landelijk investeren winkeliers steeds meer in preventie. Maar daar hangt een fors prijskaartje aan. „Voor elke winkel kost me dat veertigduizend euro per jaar. Ik heb een personeelslid extra nodig voor het labellen en ontlabellen van de kleding. Maar om de alarm kastjes te omzeilen, stoppen die ven aluminiumfolie in hun tas, zo dat het magneetlabel niet werkt. Dan moet je daar weer iets tegen verzinnen. Vooralsnog wegen de preventiekosten nog op tegen de winst die ik maak, maar het is wel zorgelijk." Het is om moedeloos van te wor den, vindt Schout. „In Oost-Sou burg heeft iemand een keer stapels kleding uit de winkel gehaald, ter waarde van 1400 euro. We weten precies wie het geweest is. Hij is ook gepakt, maar heeft slechts een week gezeten. Ik krijg niks van het geld terug. We kunnen ons er niet voor verzekeren. Dat kost veel te veel geld. Ik kan wel via de rechter proberen om het geld bij hem te verhalen, maar dat duurt twee tot drie jaar. Alle kleding die gestolen wordt, kost mij geld." De detailhandel verwacht dit jaar een schadepost van ruim 350 mil joen euro voor winkeldiefstallen. Dat is 15 procent meer dan vorig jaar. De totale kosten lopen daarmee op tot circa 545 miljoen euro. Winkeliers investeren steeds meer om winkeldiefstal tegen te gaan. De detailhandel geeft per jaar 130 miljoen euro uit aan het voorko men van diefstal. Aan de afhandelingskosten van dief stal is de middenstand ongeveer 60 miljoen euro kwijt. Bron: Detailhandel Nederland door Nadia Berkelder KLOETINGE - De inspectie voor de Gezondheidszorg is tevreden over de verbeteringen die Emergis heeft doorgevoerd. De inspecteur heeft afgelopen woensdag een be zoek gebracht aan de instelling voor geestelijke gezondheidszorg. „Die heeft gekeken of het plan van aanpak van Emergis op de juiste rit zit", zegt woordvoerder Wouter van der Horst van de inspectie. „En dat bleek zo te zijn." „Dat vonden we zelf ook", zegt di recteur Leen van Leersum van Emergis. „Het is prettig dat de in spectie dat ook vindt. De inspectie beschouwt ons nu als een gewone instelling." En daar blijft het niet bij, als het aan de directeur ligt. „Ik ben geneigd om te zeggen dat het nog echt een stuk beter kan. Ik denk dat we eind volgend jaar in de kopgroep van de geestelijke ge zondheidszorg zitten. Ja, dat is am bitieus, maar het kan ook. Het feit dat we de afgelopen maanden zo snel verbeteringen hebben gereali seerd geeft me vertrouwen." De inspectie constateerde dit voor jaar dat de zorg voor verslaafden met schizofrenie tekortschoot. Emergis werd onder verscherpt toezicht geplaatst. Uit onderzoek dat een adviesbureau daarna deed, bleek dat de zorg bij Emergis over de hele linie verbetering behoefde. De ipstelling kondigde vervolgens maatregelen aan. Die zijn inmid dels ook in gang gezet. Zo wordt vastgelegd hoe mensen met een bepaalde aandoening behandeld moeten .worden, zodat die behan deling overal in Zeeland hetzelfde is; er worden achterstanden wegge werkt in het opstellen en bijwer ken van behandelplannen; alle richtlijnen en protocollen worden tegen het licht gehouden en er is een gedragscode voor personeel in de maak. Aanleiding voor dat laat ste waren recente incidenten waar bij behandelaars zijn ontslagen na seksuele relaties met cliënten. „In de gedragscode staat niet al leen wat niet mag, maar ook wat we wel verwachten van de men sen die bij Emergis werken", zegt directeur Leen van Leersum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2