meningen 117 'Maak een vuist tegen vierde verdieping' TOPDEAL WEKEN! Gevaarlijke retoriek rond Olympische Spelen te gast van €-52r72ü~,- vanaf 42.820,- 9.900/ ESERVEER ONLINE: TOT 1.000,-' EXTRA KOR van €-5€r4607- vanaf 43.760,- Uw voordeel 12.700,- van €JS^S3S: vanaf 67.869,- 15.769,- zaterdag 17 oktober 2009 door Hugo Polderman 'Ook na de derde verdieping is allerminst zeker dat de grootste containerschepen voor Antwerpen kiezen' foto ANP In plaats van recht tegenover elkaar te staan met betrekking tot de Hedwigepolder, zouden milieuclubs en landbouwers er beter aan doen de veroorzaker van hun onderlinge strijd aan te pakken. Dat betoogt Hugo Polderman, Tweede-Kamerlid voor de SP. Bij het debat over het ontpolderen van de Hedwigepolder staan de milieu- en natuurbe- weging aan de ene kant, en de landbouw aan de ande re kant. Ze bestrijden elkaar te vuur en te zwaard. De Havensche pen van Antwerpen, Marc van Peel, stond er bij en glimlachte er om tijdens het debat dat deze krant had georganiseerd. Als de spreekwoordelijke derde hond die er met het been (de verdieping) vandoor gaat. De echte strijd bij deze derde ver dieping is de aloude strijd tussen economie en ecologie. Die strijdt wordt al decennia langs de oevers van de Schelde gevoerd. De aanleg van het industriegebied in het Sloe, de komst en groei van Dow Terneuzen, de alsmaar uitbreiden de haven en industrie in Antwer pen en de reeks verdiepingen van de hoofdgeul. Steeds ging het ten koste van dan wel natuur, dan wel landbouwgrond. Bij de tweede verdieping werd voor het eerst de vraag gesteld of dit zo wel door kon gaan. Er moest een noodwet aan te pas ko men om die tweede verdieping door te kunnen laten gaan. Om de tegengestelde belangen met elkaar te verzoenen, werd des tijds de 'ontwikkelingsschets 2010' geschreven. Hier werd de toe komst beschreven van de drie ver schillende doelen: economie van Antwerpen, landbouw en natuur. Dat gebeurde in abstracte termen, wat zorgde voor instemming van alle partijen. Wie is er immers te gen 'voldoende natuurontwikke ling'? Pas toen dat begrip concreet werd in het onttrekken van een landbouwgebied ten behoeve van 'nieuwe natuur' - lees ontpolderen - was de algemene instemming weg. Nu staan de verdedigers van land bouwgrond lijnrecht tegenover de pleitbezorgers van het groen. Maar is het wel zo slim om de vermeen de tegenstelling tussen landbouw en natuur zo op de spits te drij ven? Is het niét beter om eens de handen in elkaar te slaan en de doelen van de Antwerpse Haven wat kritischer te benaderen. Ha venschepen Marc van Peel bleef na melijk opvallend vaag op de vraag of er al werd nagedacht over een vierde verdieping. Ook een door de SP gevraagde uitspraak van de Tweede Kamer hierover werd niet gesteund. Als de natuur- en land- bouwclubs niet nu gaan samen werken, staan ze over enkele jaren weer hetzelfde gevecht te voeren. De clubs moeten zich afvragen of al die verdiepingen en verruimin gen van de Schelde wel nodig zijn. In een uitstekend stuk in dagblad De Tijd van 8 oktober betoogt Mare de Roo dat de noodzaak tot verdieping vanuit objectieve analy se van de groei van de containerbe wegingen helemaal niet logisch is. Hij betoogt dat het ook na de der de verdieping allerminst zeker is dat de grootste containerschepen voor Antwerpen kiezen. Vlaande ren zou er beter aan doen de ha ven van Zeebrugge op de kaart te gaan zetten. De Zeeuwen moeten een keuze maken. Zij moeten de keuze maken om gezamenlijk op te komen voor de Zeeuwse cul tuur- en landbouwgrond en de vei ligheid van de bewoners van Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan- deren. Maar ook de veiligheid van Antwerpen zeifis in het geding. Het opslingeren van het getij door de verdiepingen maken het ooste lijke deel van de Schelde er name lijk niet veiliger op. En dan laten we de veiligheid van de steeds gro tere schepen in combinatie met binnenvaart en recreatievaart nog maar even buiten beschouwing. De nu zo bestreden ontpoldering van de Hedwigepolder is een com pensatie voor natuurschade van eerdere geulverruimingen. En van uit de eerder genoemde ontwikke lingsschets zou er nog veel meer natuurontwikkeling (lees ontpol dering) als compensatie moeten plaatsvinden. Voldoende stof voor flinke interne Zeeuwse ruzies, ter wijl we juist met zijn allen samen op de barricades moeten gaan staan, tegen de vierde verdieping! Onze showroom staat vol met nieuwe auto's, die moeten de weg op. Auto's verkopen, dat willen we. Daarom gaan we een deal sluiten, een TOPDEAL. Een nieuwe Chrysler, Jeep of Dodge die nu zeer voordelig de showroom uit mag. Gun uzelf de beste deal: reserveer nu online en ontvang nog eens tot 1.000,-* extra korting. door Frank van Eekeren Nu Rio de Janeiro de Olympische Spelen van 2016 mag organi seren lopen de ver wachtingen hoog op. De Braziliaanse president Lulu en voetballegende Pele spreken van een historische gebeurtenis voor heel Zuid-Amerika. En Anton Geesink voorspelt: „De kloof tus sen arm en rijk zal kleiner wor den." Het is aanstekelijk optimis me, maar waarop is het gebaseerd? Steeds vaker weten landen-in-ont- wikkeling mega sportevenemen ten binnen te slepen. Denk aan de Spelen in Beijing (2008), de Com monwealth Games in New Delhi (2010), het WK voetbal in Zuid- Afrika (2010). En steeds legitime ren sportbonzen en politici deze keuzes, en de miljardeninvesterin gen, met positieve voorspellingen over nieuwe banen, 'business op portunities' en toenemend toeris me. Kortom, grote sportevenemen ten zouden leiden tot een giganti sche 'boom' in de economie. Volgens diverse economen echter is op die stelling het nodige af te dingen. Allereerst is het zeer com plex een kosten-batenanalyse te maken van een groot sportevene ment. Want: welke opbrengsten mogen direct worden toegerekend aan het evenement? Wat zou de opbrengst zijn geweest als in ande re projecten was geïnvesteerd? On derzoekers die toch poogden de opbrengsten te berekenen, conclu deren dat organisatoren en politici vooraf sterk de neiging hebben de kosten te onderschatten en de op brengsten te overschatten. Desondanks blijven beleidsmakers hun verhaal over positieve econo mische opbrengsten afsteken. Dit is pure retoriek, nodig om het me- ga-evenement binnen te halen en de eigen bevolking achter het plan te scharen. Het is echter de vraag of deze reto riek zo onschuldig is. Neem Zuid- Afrika, waar komende zomer het WK voetbal plaatsvindt. Volgens economen is de kans klein dat de (arme) Zuid-Afrikaanse bevolking daarvan gaat profiteren. Blijkbaar ruikt het Zuid-Afrikaanse organisa tiecomité zelf ook onraad, want al sinds 2005 is het officiële bidbook niet meer beschikbaar. Volgens ge ruchten omdat de daarin genoem de cijfers, bijvoorbeeld over groei van het Bruto Nationaal Product zwaar overdreven zijn. Maar de retoriek heeft zijn werk gedaan: 76% van de Zuid-Afrika nen is er van overtuigd dat het WK leidt tot 'black economie em powerment'. Grote kans dus dat veel Zuid-Afrikanen gefrustreerd achterblijven als het voetbalcircus is verdwenen En dat is niet onge vaarlijk in een land waar miljoe nen mensen vijftien jaar na de apartheid steeds ongeduldiger wachten op een beter leven. Zoals het in de toekomst wellicht ook schadelijk is om valse hoop te wek ken onder favela-bewoners in Bra zilië. Frank van Eekeren is onderzoeker aan de School voor Bestuurs- en Organisa tiewetenschap van Universiteit Utrecht JAN HOP CHRYSLER JEEP DODGE GOES B V Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 0113 - 25 08 58. www.goseelhedealer.nl/goes Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur Donderdag koopavond tot 21.00 uur Zaterdag 9.00 - 17.00 uur. Deze actie is geldig tot 31 oktober 2009 of zolang de (beperkte; voorraad strekt Op=Op. De extra 'tot 1.000.- korting' geldt op bepaalde modellen en is enkel van toepassing indien u de auto online reserveert op www.goseethedealer.nl. Aan de online reservering kunnen geen rechten worden ontleend. De hoogte -/an de 'onlinekcrting' is per model verschillend en kan oplopen tot 1.000,- Het gepubliceerde aanbod is uitsluitend vrijblijvend en ter informatie. De specificalies. omschnivingen en illustraties in deze publicatie zijn gebaseerd op de beschikbare informatie op het moment van drukken, Foto's en autobeelden zijn enkel ter illustratie, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Aan een aanvraag tot meer informatie of contact als reactie op ons vrijblijvende aanbod kunnen geen rechten worden ontleend. Een transactie van een TOPDEAL komt st tot stand door wederzijdse ondertekening van een door de dealer uitgebrachte TOPDEAL offerte/order. In de advertentie vermelde prijzen zijn indicatief, inclusief BTW/B PM en exclusief kosten rijklaarmaken Raadpleeg uw dealer voor het actuele leasetarief. Gemiddeld verbruik afhankelijk van net type voertuig, gemiddeld gecombineerd verbruik. 9,0- 10,5 l/100krn (11,1 -9.5 km/1). C02-uitstoot: 242 - 272 g/krn. (Prijs-) wijzigingen voorbehouden. Kijk voor meer informatie en de actievoorwaarden op www.goseethedealer.nl. Chrysler, Jeep Dodge are registered trademarks of Chrysler Group LLC. Dodge Nitro 2.8 CRD SXT Limited Edition Stoere en indrukwekkende looks Slimme gadgets en standaard 4x4 Rijk uitgerust met o.a. lederen bekleding en automatische transmissie Uw voordeel KIJK VOOR ONZE TOPDEAIS OP WWW.GOSEETHEDEAIER.NL/GOES Chrysler 300C 2.7 V6 Limited Edition Rijk uitgerust met o.a. metallic lak en lederen bekleding Luxe en stijlvol soft-touch interieur Standaard automatische transmissie Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDV6 Limited Edition Luxueus, stijlvol en uiterst capabel Standaard automatische transmissie Offroader van wereldklasse Uw voordeel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17