meningen 117
'Maak een vuist tegen vierde verdieping'
TOPDEAL WEKEN!
Gevaarlijke retoriek
rond Olympische Spelen
te gast
van €-52r72ü~,- vanaf 42.820,-
9.900/
ESERVEER ONLINE: TOT 1.000,-' EXTRA KOR
van €-5€r4607- vanaf 43.760,-
Uw voordeel 12.700,-
van
€JS^S3S: vanaf 67.869,-
15.769,-
zaterdag 17 oktober 2009
door Hugo Polderman
'Ook na de derde verdieping is allerminst zeker dat de grootste containerschepen voor Antwerpen kiezen' foto ANP
In plaats van recht tegenover elkaar
te staan met betrekking tot de
Hedwigepolder, zouden milieuclubs
en landbouwers er beter aan doen de
veroorzaker van hun onderlinge
strijd aan te pakken. Dat betoogt
Hugo Polderman, Tweede-Kamerlid
voor de SP.
Bij het debat over het
ontpolderen van de
Hedwigepolder staan
de milieu- en natuurbe-
weging aan de ene
kant, en de landbouw aan de ande
re kant. Ze bestrijden elkaar te
vuur en te zwaard. De Havensche
pen van Antwerpen, Marc van
Peel, stond er bij en glimlachte er
om tijdens het debat dat deze
krant had georganiseerd. Als de
spreekwoordelijke derde hond die
er met het been (de verdieping)
vandoor gaat.
De echte strijd bij deze derde ver
dieping is de aloude strijd tussen
economie en ecologie. Die strijdt
wordt al decennia langs de oevers
van de Schelde gevoerd. De aanleg
van het industriegebied in het
Sloe, de komst en groei van Dow
Terneuzen, de alsmaar uitbreiden
de haven en industrie in Antwer
pen en de reeks verdiepingen van
de hoofdgeul. Steeds ging het ten
koste van dan wel natuur, dan wel
landbouwgrond.
Bij de tweede verdieping werd
voor het eerst de vraag gesteld of
dit zo wel door kon gaan. Er
moest een noodwet aan te pas ko
men om die tweede verdieping
door te kunnen laten gaan.
Om de tegengestelde belangen
met elkaar te verzoenen, werd des
tijds de 'ontwikkelingsschets 2010'
geschreven. Hier werd de toe
komst beschreven van de drie ver
schillende doelen: economie van
Antwerpen, landbouw en natuur.
Dat gebeurde in abstracte termen,
wat zorgde voor instemming van
alle partijen. Wie is er immers te
gen 'voldoende natuurontwikke
ling'? Pas toen dat begrip concreet
werd in het onttrekken van een
landbouwgebied ten behoeve van
'nieuwe natuur' - lees ontpolderen
- was de algemene instemming
weg.
Nu staan de verdedigers van land
bouwgrond lijnrecht tegenover de
pleitbezorgers van het groen. Maar
is het wel zo slim om de vermeen
de tegenstelling tussen landbouw
en natuur zo op de spits te drij
ven? Is het niét beter om eens de
handen in elkaar te slaan en de
doelen van de Antwerpse Haven
wat kritischer te benaderen. Ha
venschepen Marc van Peel bleef na
melijk opvallend vaag op de vraag
of er al werd nagedacht over een
vierde verdieping. Ook een door
de SP gevraagde uitspraak van de
Tweede Kamer hierover werd niet
gesteund. Als de natuur- en land-
bouwclubs niet nu gaan samen
werken, staan ze over enkele jaren
weer hetzelfde gevecht te voeren.
De clubs moeten zich afvragen of
al die verdiepingen en verruimin
gen van de Schelde wel nodig zijn.
In een uitstekend stuk in dagblad
De Tijd van 8 oktober betoogt
Mare de Roo dat de noodzaak tot
verdieping vanuit objectieve analy
se van de groei van de containerbe
wegingen helemaal niet logisch is.
Hij betoogt dat het ook na de der
de verdieping allerminst zeker is
dat de grootste containerschepen
voor Antwerpen kiezen. Vlaande
ren zou er beter aan doen de ha
ven van Zeebrugge op de kaart te
gaan zetten. De Zeeuwen moeten
een keuze maken. Zij moeten de
keuze maken om gezamenlijk op
te komen voor de Zeeuwse cul
tuur- en landbouwgrond en de vei
ligheid van de bewoners van
Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan-
deren. Maar ook de veiligheid van
Antwerpen zeifis in het geding.
Het opslingeren van het getij door
de verdiepingen maken het ooste
lijke deel van de Schelde er name
lijk niet veiliger op. En dan laten
we de veiligheid van de steeds gro
tere schepen in combinatie met
binnenvaart en recreatievaart nog
maar even buiten beschouwing.
De nu zo bestreden ontpoldering
van de Hedwigepolder is een com
pensatie voor natuurschade van
eerdere geulverruimingen. En van
uit de eerder genoemde ontwikke
lingsschets zou er nog veel meer
natuurontwikkeling (lees ontpol
dering) als compensatie moeten
plaatsvinden. Voldoende stof voor
flinke interne Zeeuwse ruzies, ter
wijl we juist met zijn allen samen
op de barricades moeten gaan
staan, tegen de vierde verdieping!
Onze showroom staat vol met nieuwe auto's, die moeten de weg op. Auto's verkopen,
dat willen we. Daarom gaan we een deal sluiten, een TOPDEAL. Een nieuwe
Chrysler, Jeep of Dodge die nu zeer voordelig de showroom uit mag. Gun uzelf
de beste deal: reserveer nu online en ontvang nog eens tot 1.000,-* extra korting.
door Frank van Eekeren
Nu Rio de Janeiro de
Olympische Spelen
van 2016 mag organi
seren lopen de ver
wachtingen hoog op.
De Braziliaanse president Lulu en
voetballegende Pele spreken van
een historische gebeurtenis voor
heel Zuid-Amerika. En Anton
Geesink voorspelt: „De kloof tus
sen arm en rijk zal kleiner wor
den." Het is aanstekelijk optimis
me, maar waarop is het gebaseerd?
Steeds vaker weten landen-in-ont-
wikkeling mega sportevenemen
ten binnen te slepen. Denk aan de
Spelen in Beijing (2008), de Com
monwealth Games in New Delhi
(2010), het WK voetbal in Zuid-
Afrika (2010). En steeds legitime
ren sportbonzen en politici deze
keuzes, en de miljardeninvesterin
gen, met positieve voorspellingen
over nieuwe banen, 'business op
portunities' en toenemend toeris
me. Kortom, grote sportevenemen
ten zouden leiden tot een giganti
sche 'boom' in de economie.
Volgens diverse economen echter
is op die stelling het nodige af te
dingen. Allereerst is het zeer com
plex een kosten-batenanalyse te
maken van een groot sportevene
ment. Want: welke opbrengsten
mogen direct worden toegerekend
aan het evenement? Wat zou de
opbrengst zijn geweest als in ande
re projecten was geïnvesteerd? On
derzoekers die toch poogden de
opbrengsten te berekenen, conclu
deren dat organisatoren en politici
vooraf sterk de neiging hebben de
kosten te onderschatten en de op
brengsten te overschatten.
Desondanks blijven beleidsmakers
hun verhaal over positieve econo
mische opbrengsten afsteken. Dit
is pure retoriek, nodig om het me-
ga-evenement binnen te halen en
de eigen bevolking achter het plan
te scharen.
Het is echter de vraag of deze reto
riek zo onschuldig is. Neem Zuid-
Afrika, waar komende zomer het
WK voetbal plaatsvindt. Volgens
economen is de kans klein dat de
(arme) Zuid-Afrikaanse bevolking
daarvan gaat profiteren. Blijkbaar
ruikt het Zuid-Afrikaanse organisa
tiecomité zelf ook onraad, want al
sinds 2005 is het officiële bidbook
niet meer beschikbaar. Volgens ge
ruchten omdat de daarin genoem
de cijfers, bijvoorbeeld over groei
van het Bruto Nationaal Product
zwaar overdreven zijn.
Maar de retoriek heeft zijn werk
gedaan: 76% van de Zuid-Afrika
nen is er van overtuigd dat het
WK leidt tot 'black economie em
powerment'. Grote kans dus dat
veel Zuid-Afrikanen gefrustreerd
achterblijven als het voetbalcircus
is verdwenen En dat is niet onge
vaarlijk in een land waar miljoe
nen mensen vijftien jaar na de
apartheid steeds ongeduldiger
wachten op een beter leven. Zoals
het in de toekomst wellicht ook
schadelijk is om valse hoop te wek
ken onder favela-bewoners in Bra
zilië.
Frank van Eekeren is onderzoeker aan
de School voor Bestuurs- en Organisa
tiewetenschap van Universiteit Utrecht
JAN HOP CHRYSLER JEEP DODGE GOES B V
Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 0113 - 25 08 58. www.goseelhedealer.nl/goes
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur
Donderdag koopavond tot 21.00 uur Zaterdag 9.00 - 17.00 uur.
Deze actie is geldig tot 31 oktober 2009 of zolang de (beperkte; voorraad strekt Op=Op. De extra 'tot 1.000.- korting' geldt op bepaalde modellen en is enkel van toepassing indien u de auto online reserveert op
www.goseethedealer.nl. Aan de online reservering kunnen geen rechten worden ontleend. De hoogte -/an de 'onlinekcrting' is per model verschillend en kan oplopen tot 1.000,- Het gepubliceerde aanbod is uitsluitend
vrijblijvend en ter informatie. De specificalies. omschnivingen en illustraties in deze publicatie zijn gebaseerd op de beschikbare informatie op het moment van drukken, Foto's en autobeelden zijn enkel ter illustratie,
waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Aan een aanvraag tot meer informatie of contact als reactie op ons vrijblijvende aanbod kunnen geen rechten worden ontleend. Een transactie van een TOPDEAL komt
st tot stand door wederzijdse ondertekening van een door de dealer uitgebrachte TOPDEAL offerte/order. In de advertentie vermelde prijzen zijn indicatief, inclusief BTW/B PM en exclusief kosten rijklaarmaken
Raadpleeg uw dealer voor het actuele leasetarief. Gemiddeld verbruik afhankelijk van net type voertuig, gemiddeld gecombineerd verbruik. 9,0- 10,5 l/100krn (11,1 -9.5 km/1). C02-uitstoot: 242 - 272 g/krn. (Prijs-)
wijzigingen voorbehouden. Kijk voor meer informatie en de actievoorwaarden op www.goseethedealer.nl. Chrysler, Jeep Dodge are registered trademarks of Chrysler Group LLC.
Dodge Nitro 2.8 CRD SXT Limited Edition
Stoere en indrukwekkende looks
Slimme gadgets en standaard 4x4
Rijk uitgerust met o.a. lederen bekleding en
automatische transmissie
Uw voordeel
KIJK VOOR ONZE TOPDEAIS OP WWW.GOSEETHEDEAIER.NL/GOES
Chrysler 300C 2.7 V6 Limited Edition
Rijk uitgerust met o.a. metallic lak en lederen bekleding
Luxe en stijlvol soft-touch interieur
Standaard automatische transmissie
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDV6
Limited Edition
Luxueus, stijlvol en uiterst capabel
Standaard automatische transmissie
Offroader van wereldklasse
Uw voordeel