Fietsen over Spaanse spoorwegen 19 reizen f m I::: I Via Verdes zijn fietspaden over voormalige spoorbanen in Spanje. Bert Sitters fietste van de Sierra Menera in Aragón naar de kust bij Valéncia. Het is de langste 'groene weg' van ruim 200 kilometer. reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 17 oktober 2009 I. BHK- Mausoleum Los Amantas Teruel La Puebla de Valverde Mudéjai r-torens Via Verde Ojos Negros Benimamet g/ *0 Valéncia FRANKRIJK SPANJE El Puerto de Escandón Sierra Menera RIO JILOCA 'ik De Via Verde Ojos Neg ros loopt over het voormalige smal- spoortje van een verla ten ijzermijn. De schachten van de mijn duiken als zwarte ogen op, vandaar de naam Ojos Negros. Opmerkelijk is dat pa rallel aan het tracé van de Ojos Negros.de spoorbaan van de natio nale spoorwegmaatschappij loopt. Ooit kwamen de Spaanse spoorwe gen en de mijndirectie niet tot overeenstemming over de geza menlijke aanleg van een spoorlijn. Dus legde de mijnmaatschappij haar eigen smalspoor aan. Het voordeel is dat fietsers nu verschil lende opstappunten hebben, die met de trein bereikbaar zijn. Vanaf het beginpunt bij Santa Eu- lalia (35 kilometer ten noorden Te ruel) loopt de route door het bre de dal van de Rió Jiloca. Het weid se uitzicht over het verlaten land schap geeft de fietser het gevoel van onbegrensde ruimte. Eenzaam duiken de vervallen stationsge bouwtjes op. Nieuw zijn echter de picknicktafels en de informatiebor den naast de ruïnes. Af en toe krui sen geiten de fietsroute. Aan het einde van het dal ligt de stad Teruel tegen de bergen aange plakt. Teruel is in Nederland ten onrechte onbekend. Het sfeervolle hoofdstadje van de gelijknamige provincie heeft veel te bieden. De robuuste Mudéjar-torens domine ren het stadsbeeld. Mudéjar is de bouwstijl van Moren die zich tot het christendom bekeerd hadden. Kenmerkend zijn de bakstenen versierselen en de ingelegde gla- zuurwerken. Nergens in Spanje is zoveel van deze architectuur te be wonderen. Ook de resultaten van bouwmeesters uit latere tijden lij ken beïnvloed door hun vakgeno ten uit deze periode. Teruel is ook de stad van Los Amantes, de twee jonggelieven die niet met elkaar mochten trouwen. Hun liefdesverhaal eindigde in een drama in de kathedraal. Wat tij dens hun leven niet kon, was na hun dood wel mogelijk. Al eeu wen liggen zij naast elkaar in het Mausoleum Los Amantas. Bezoe kers zijn vooral jonge stellen, want het verhaal gaat dat na een geza menlijke blik op Los Amantes het wel goed zit met de liefde. VanafTeruel slingert de Via Verde zich omhoog naar de 1.230 meter hoge Puerto de Escandón. Okerge le rotsen, rode aarde en groene lap pen grond vol fleurige bloemen wisselen elkaar af. Hier en daar ko zichten, die op de beschaduwde bankjes zitten, zijn intussen wel fietsers gewend. Tijdens de afda ling verandert de omgeving lang zaam in een mediterraan land schap met wuivende palmen en geurige sinaasappelbomen. Het fruit hangt overal te koop aan de huisdeuren: 6 kilo voor 2 euro. Na het fietsen in de eenzaamheid, ervaar je het stedelijke leven van Valéncia als een omwenteling naar een andere wereld. Langs de kron kelstraatjes in de oude stad is het vergeven van de studentenkroe gen. Aan het strand is het trendy grandcafé 'Vivir sin dormir', leven zonder slapen. Deze bruisende metropool, in de navel van Spanje, heeft zich de laat ste tien jaar ontpopt als een echte fietsstad dankzij de aanleg van fietspaden. Een van de parade- paardjes is de route door de voor malige bedding van de R10 Turia. Na een overstroming is de rivier om de stad heen geleid. Sierlijke bruggen overspannen het water. In 1989 bouwde de architect San tiago Calatrava hier zijn eerste brug. Destijds ging deze zoon van de streek nog niet zo de hoogte in. Bij zijn tweede brug over de Turia is zijn liefde voor de hoogte al dui delijk zichtbaar. Een leuke afsluiter is de nieuwe fietsroute naar de ge boorteplaats van de architect in Benimamet, La Ruta de Santiago Calatrava. Daarmee lijkt de verbin ding tussen oude architectuur en de invloed van Calatrava rond. Reageren? redactie.reizen@wegerter.nl Tra'nsavia en Vj: vliegen da gelijks tussen Schiphol en Valén cia: www.transavia.com en www.vueling.com In Valèm: zijn fietsenverhuurbe- drijven. Een keer per dag vertrekt van het Estació del Nord (om 18.47 uur) een trein naar Teruel, fietsen kunnen gratis mee. Een kaartje kost ongeveer 10 euro. Het eerste de van de Via Verde gaat door onbewoond gebied. Zorg voor voldoende eten en drinken onderweg. Houd reke ning met de Spaanse siësta van 13.30 tot 16.30 uur: alleen res taurants zijn dan open. over accommodaties op www.viasverdes.es riiro.'i.Mtie over Spanje: Spaans Bureau voor Vreemdelin genverkeer, 070-3465900, www.spain.info/nl Geiten passeren de Via Verde (bovenste foto). Op weg naar Teruel fiets je door de kloof bij Navajas. foto's Bert Sitters/GPD men de donkere tunnelgaten op je af, maar dankzij zonnecollectoren floept op tijd het licht in de tun nel aan. Spectaculair is het fietsen over de viaducten. Als mens op twee wie len voel je je nietig zo hoog boven moeder aarde. Na de pas blijft de route hoog. Van af een soort langgerekt balkon ge niet je van de uitgestrekte verge zichten. Na iedere bocht dient zich een nieuwe verrassing aan. Pas uren later, tientallen kilome ters voorbij Teruel, lijkt de be woonde wereld terug te keren. La Puebla de Valverde ligt op 2 kilo meter van de voormalige spoor baan. Maar tijdens de lange siësta zijn de straten volkomen verlaten. Zo niet het plaatselijke restaurant. Dat zit bomvol en de etende Span jaarden van alle leeftijden zorgen voor een gekakel en gekletter van bestek van jewelste. Meer dorpen volgen. De oude mannen met hun verweerde ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 107