Fietsen over
Spaanse
spoorwegen
19 reizen
f
m
I::: I
Via Verdes zijn fietspaden over voormalige spoorbanen in Spanje.
Bert Sitters fietste van de Sierra Menera in Aragón naar de kust bij
Valéncia. Het is de langste 'groene weg' van ruim 200 kilometer.
reizen@wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 17 oktober 2009
I. BHK-
Mausoleum Los Amantas
Teruel
La Puebla
de Valverde
Mudéjai
r-torens
Via Verde Ojos Negros
Benimamet g/
*0 Valéncia
FRANKRIJK
SPANJE
El Puerto
de Escandón
Sierra Menera
RIO JILOCA
'ik
De Via Verde Ojos Neg
ros loopt over het
voormalige smal-
spoortje van een verla
ten ijzermijn. De
schachten van de mijn duiken als
zwarte ogen op, vandaar de naam
Ojos Negros. Opmerkelijk is dat pa
rallel aan het tracé van de Ojos
Negros.de spoorbaan van de natio
nale spoorwegmaatschappij loopt.
Ooit kwamen de Spaanse spoorwe
gen en de mijndirectie niet tot
overeenstemming over de geza
menlijke aanleg van een spoorlijn.
Dus legde de mijnmaatschappij
haar eigen smalspoor aan. Het
voordeel is dat fietsers nu verschil
lende opstappunten hebben, die
met de trein bereikbaar zijn.
Vanaf het beginpunt bij Santa Eu-
lalia (35 kilometer ten noorden Te
ruel) loopt de route door het bre
de dal van de Rió Jiloca. Het weid
se uitzicht over het verlaten land
schap geeft de fietser het gevoel
van onbegrensde ruimte. Eenzaam
duiken de vervallen stationsge
bouwtjes op. Nieuw zijn echter de
picknicktafels en de informatiebor
den naast de ruïnes. Af en toe krui
sen geiten de fietsroute.
Aan het einde van het dal ligt de
stad Teruel tegen de bergen aange
plakt. Teruel is in Nederland ten
onrechte onbekend. Het sfeervolle
hoofdstadje van de gelijknamige
provincie heeft veel te bieden. De
robuuste Mudéjar-torens domine
ren het stadsbeeld. Mudéjar is de
bouwstijl van Moren die zich tot
het christendom bekeerd hadden.
Kenmerkend zijn de bakstenen
versierselen en de ingelegde gla-
zuurwerken. Nergens in Spanje is
zoveel van deze architectuur te be
wonderen. Ook de resultaten van
bouwmeesters uit latere tijden lij
ken beïnvloed door hun vakgeno
ten uit deze periode.
Teruel is ook de stad van Los
Amantes, de twee jonggelieven die
niet met elkaar mochten trouwen.
Hun liefdesverhaal eindigde in een
drama in de kathedraal. Wat tij
dens hun leven niet kon, was na
hun dood wel mogelijk. Al eeu
wen liggen zij naast elkaar in het
Mausoleum Los Amantas. Bezoe
kers zijn vooral jonge stellen, want
het verhaal gaat dat na een geza
menlijke blik op Los Amantes het
wel goed zit met de liefde.
VanafTeruel slingert de Via Verde
zich omhoog naar de 1.230 meter
hoge Puerto de Escandón. Okerge
le rotsen, rode aarde en groene lap
pen grond vol fleurige bloemen
wisselen elkaar af. Hier en daar ko
zichten, die op de beschaduwde
bankjes zitten, zijn intussen wel
fietsers gewend. Tijdens de afda
ling verandert de omgeving lang
zaam in een mediterraan land
schap met wuivende palmen en
geurige sinaasappelbomen. Het
fruit hangt overal te koop aan de
huisdeuren: 6 kilo voor 2 euro.
Na het fietsen in de eenzaamheid,
ervaar je het stedelijke leven van
Valéncia als een omwenteling naar
een andere wereld. Langs de kron
kelstraatjes in de oude stad is het
vergeven van de studentenkroe
gen. Aan het strand is het trendy
grandcafé 'Vivir sin dormir', leven
zonder slapen.
Deze bruisende metropool, in de
navel van Spanje, heeft zich de laat
ste tien jaar ontpopt als een echte
fietsstad dankzij de aanleg van
fietspaden. Een van de parade-
paardjes is de route door de voor
malige bedding van de R10 Turia.
Na een overstroming is de rivier
om de stad heen geleid. Sierlijke
bruggen overspannen het water.
In 1989 bouwde de architect San
tiago Calatrava hier zijn eerste
brug. Destijds ging deze zoon van
de streek nog niet zo de hoogte in.
Bij zijn tweede brug over de Turia
is zijn liefde voor de hoogte al dui
delijk zichtbaar. Een leuke afsluiter
is de nieuwe fietsroute naar de ge
boorteplaats van de architect in
Benimamet, La Ruta de Santiago
Calatrava. Daarmee lijkt de verbin
ding tussen oude architectuur en
de invloed van Calatrava rond.
Reageren?
redactie.reizen@wegerter.nl
Tra'nsavia en Vj: vliegen da
gelijks tussen Schiphol en Valén
cia: www.transavia.com en
www.vueling.com
In Valèm: zijn fietsenverhuurbe-
drijven. Een keer per dag vertrekt
van het Estació del Nord (om
18.47 uur) een trein naar Teruel,
fietsen kunnen gratis mee. Een
kaartje kost ongeveer 10 euro.
Het eerste de van de Via Verde
gaat door onbewoond gebied.
Zorg voor voldoende eten en
drinken onderweg. Houd reke
ning met de Spaanse siësta van
13.30 tot 16.30 uur: alleen res
taurants zijn dan open.
over accommodaties
op www.viasverdes.es
riiro.'i.Mtie over Spanje:
Spaans Bureau voor Vreemdelin
genverkeer, 070-3465900,
www.spain.info/nl
Geiten passeren de Via Verde (bovenste foto). Op weg naar Teruel fiets je door de kloof bij Navajas.
foto's Bert Sitters/GPD
men de donkere tunnelgaten op je
af, maar dankzij zonnecollectoren
floept op tijd het licht in de tun
nel aan.
Spectaculair is het fietsen over de
viaducten. Als mens op twee wie
len voel je je nietig zo hoog boven
moeder aarde.
Na de pas blijft de route hoog. Van
af een soort langgerekt balkon ge
niet je van de uitgestrekte verge
zichten. Na iedere bocht dient
zich een nieuwe verrassing aan.
Pas uren later, tientallen kilome
ters voorbij Teruel, lijkt de be
woonde wereld terug te keren. La
Puebla de Valverde ligt op 2 kilo
meter van de voormalige spoor
baan. Maar tijdens de lange siësta
zijn de straten volkomen verlaten.
Zo niet het plaatselijke restaurant.
Dat zit bomvol en de etende Span
jaarden van alle leeftijden zorgen
voor een gekakel en gekletter van
bestek van jewelste.
Meer dorpen volgen. De oude
mannen met hun verweerde ge-