201 tO
'Nooit meer iets anders'
BMW X1 is van alles wat
KLASSIEKER Peter Rovers en zijn Volvo Amazon uit 1968
LANCERING Kleinste X-type is ruime auto door extra hoogte
A vrijdag 16 oktober 2009
door Lucas Boot
De lijst met klassiekers in
deze rubriek varieert van
moderne, bijzondere
sportwagens tot bijna
antieke museumstukken. Gek
genoeg ontbrak de Volvo Amazon
tot nog toe. Totdat Peter Rovers uit
Lage Zwaluwe onlangs contact
met ons zocht.
Rovers is een ware Amazon-gek.
Regen of zon, sneeuw of hagel: de
Brabander pakt altijd zijn Volvo.
„Ik rijd er ook elke dag mee naar
mijn werk in Tilburg. Prachtig om
dagelijks met zo'n wagen te kun
nen rijden. Mijn collega's verkla
ren me wel eens voor gek. 'Wat als
je nou langs de kant van de weg
komt te staan?', vragen ze. Nou,
dan sta ik maar langs de weg."
Zo'n twintig jaar geleden kocht
Peter Rovers zijn eerste Amazon.
„Maar ja, dan krijg je kinderen en
is de auto niet praktisch genoeg.
Met pijn in mijn hart heb ik 'm
toen weg gedaan."
Maar de liefde voor de Zweedse
sedan bleef en zes jaar geleden
kocht hij er weer eentje, die hij dit
jaar weer verkocht. Gelijk daarna
schafte hij een nieuwe aan.
„Het is zo'n fantastisch mooie au
to. Als je er voor of achter staat en
je ziet die welvingen - prachtig. Ik
wil nooit meer iets anders. Volvo
for life."
Verantwoordelijk voor het
ontwerp was de 23-jarige
Jan Wilsgaard. Toen Assar
Gabrielsson, een van de oprichters
van Zweedse Volvo-fabriek, de
creatie van Wilsgaard zag, zei hij:
'Die ziet er uit als een pin-up. Hij
zou lelijker moeten zijn.'
Uiteindelijk werd er voor gekozen
om de Amazon met vier deuren te
maken. Later verscheen er ook een
tweedeursvariant.
„Opmerkelijk is dat de aanduiding
Amazon eerder geclaimd was door
een Duitse fabrikant. Volvo pakte
er dus naast. De naam Amazon is
bij Volvo dan ook niet officieel ge
registreerd."
In 1970 viel het doek voor deze
Volvo die met ruim 660.000 ge
bouwde exemplaren een zeer
succesvolle carrière achter de rug
had.
Hebt u ook een bijzonderde auto?
Mail dan naar de redactie van deze
krant.
Peter Rovers: 'Prachtig om er dagelijks mee te rijden.' foto Johan Wouters
Voor de tweede keer in
korte tijd lanceert BMW
een model met zoveel mo
gelijk kwaliteiten van ver
schillende autotypen: het
jongste en meteen ook
kleinste lid van de X-familie,
de X1.
door Robbert Keegel
De aanduiding Xi van
BMW is wel een beetje
misleidend. Dit model
mag dan qua vormge
ving dicht bij de andere
X-modellen staan (als we de mas
todont X6 even vergeten), van een
stationwagen is hij even ver verwij
derd.
De Xt is gebouwd op de bodem
plaat van de 3-serie - hij deelt er
de wielbasis van 2,76 meter mee.
Met een lengte van 4,45 meter is
de Xt maar acht centimeter korter
dan een 3-serie Touring. En maar
twaalf centimeter hoger, terwijl hij
juist twaalf centimeter lager is dan
de X3, het volgende model in de
pikorde bij BMW.
De Xt is dus een beetje van alles,
maar vooral een ruime auto, waar
je achterin door de extra hoogte
veel ruimte hebt en een flinke
bagageruimte aantreft - onder het
afdekzeiltje 420 liter, met neerge
klapte achterbank 1.350 liter. De
zit is wat hoger en dat zal de vrou
welijke - of de strammere - mede
mens waarderen, maar achter het
stuur heb je niet de indruk met
een MPV of SUV van doen te heb
ben.
De letter X in de nomenclatuur
wijst bij BMW doorgaans op
vierwielaandrijving, dat noemen
ze daar xDrive, maar de Xt heeft
dat - verstandig genoeg - niet op
alle uitvoeringen. De minst krach
tige motoren kun je ook met al
leen achterwielaandrijving krijgen,
de kleinste benzinemotor (sDri-
vet8i, maar met twee liter inhoud
en 150 pk sterk) zelfs uitsluitend
daarmee. Bij de i8d en de 2od (bei
de turbodiesels met tweeliter in
Optisch een echte kleine X, technisch meer een 3-serie.
foto's CPD
houd, respectievelijk 143 en 177 pk
sterk) bespaart het een halve liter
brandstof, is de auto 70 kilogram
lichter en dus ook wat vlotter. De
sterkste krachtbronnen - 23d en
28i - hebben altijd xDrive voor het
getal staan en dus vierwielaandrij
ving en bovendien dok nog eens
automaat.
Jammer genoeg (en geheel in de
BMW-traditie) konden we de
voor Nederland meest interes
sante versies - de goedkopere en
zuinigere achterwielaandrijvers -
niet rijden tijdens de introductie.
Alleen de Xt xDrive 2od met of
zonder automaat was present. Met
een tijd van 8,4 seconden voor de
honderdsprint en een top van 213
km/h valt er op de prestaties daar
van niets aan te merken, maar de
motor is wel wat rumoeriger dan
in andere BMW's.
Lovenswaardig is de afstemming
van het onderstel, die voor een
solide weggedrag met een weinig
overhellende koets en toch veel
veercomfort zorgt. Ook daarin
doet de Xt eigenlijk meer denken
aan een stationcar dan aan een
SUV.
De goedkoopste Xt is er vanaf
34.950 euro (sDrivetSi), maar
komt dus pas in maart 2010. In de
cember is de goedkoopste turbo
diesel (sDrivei8d) beschikbaar van
af 38.850 euro.
Het interieur van de X1 ademt de echte BMW X-sfeer.