201 tO 'Nooit meer iets anders' BMW X1 is van alles wat KLASSIEKER Peter Rovers en zijn Volvo Amazon uit 1968 LANCERING Kleinste X-type is ruime auto door extra hoogte A vrijdag 16 oktober 2009 door Lucas Boot De lijst met klassiekers in deze rubriek varieert van moderne, bijzondere sportwagens tot bijna antieke museumstukken. Gek genoeg ontbrak de Volvo Amazon tot nog toe. Totdat Peter Rovers uit Lage Zwaluwe onlangs contact met ons zocht. Rovers is een ware Amazon-gek. Regen of zon, sneeuw of hagel: de Brabander pakt altijd zijn Volvo. „Ik rijd er ook elke dag mee naar mijn werk in Tilburg. Prachtig om dagelijks met zo'n wagen te kun nen rijden. Mijn collega's verkla ren me wel eens voor gek. 'Wat als je nou langs de kant van de weg komt te staan?', vragen ze. Nou, dan sta ik maar langs de weg." Zo'n twintig jaar geleden kocht Peter Rovers zijn eerste Amazon. „Maar ja, dan krijg je kinderen en is de auto niet praktisch genoeg. Met pijn in mijn hart heb ik 'm toen weg gedaan." Maar de liefde voor de Zweedse sedan bleef en zes jaar geleden kocht hij er weer eentje, die hij dit jaar weer verkocht. Gelijk daarna schafte hij een nieuwe aan. „Het is zo'n fantastisch mooie au to. Als je er voor of achter staat en je ziet die welvingen - prachtig. Ik wil nooit meer iets anders. Volvo for life." Verantwoordelijk voor het ontwerp was de 23-jarige Jan Wilsgaard. Toen Assar Gabrielsson, een van de oprichters van Zweedse Volvo-fabriek, de creatie van Wilsgaard zag, zei hij: 'Die ziet er uit als een pin-up. Hij zou lelijker moeten zijn.' Uiteindelijk werd er voor gekozen om de Amazon met vier deuren te maken. Later verscheen er ook een tweedeursvariant. „Opmerkelijk is dat de aanduiding Amazon eerder geclaimd was door een Duitse fabrikant. Volvo pakte er dus naast. De naam Amazon is bij Volvo dan ook niet officieel ge registreerd." In 1970 viel het doek voor deze Volvo die met ruim 660.000 ge bouwde exemplaren een zeer succesvolle carrière achter de rug had. Hebt u ook een bijzonderde auto? Mail dan naar de redactie van deze krant. Peter Rovers: 'Prachtig om er dagelijks mee te rijden.' foto Johan Wouters Voor de tweede keer in korte tijd lanceert BMW een model met zoveel mo gelijk kwaliteiten van ver schillende autotypen: het jongste en meteen ook kleinste lid van de X-familie, de X1. door Robbert Keegel De aanduiding Xi van BMW is wel een beetje misleidend. Dit model mag dan qua vormge ving dicht bij de andere X-modellen staan (als we de mas todont X6 even vergeten), van een stationwagen is hij even ver verwij derd. De Xt is gebouwd op de bodem plaat van de 3-serie - hij deelt er de wielbasis van 2,76 meter mee. Met een lengte van 4,45 meter is de Xt maar acht centimeter korter dan een 3-serie Touring. En maar twaalf centimeter hoger, terwijl hij juist twaalf centimeter lager is dan de X3, het volgende model in de pikorde bij BMW. De Xt is dus een beetje van alles, maar vooral een ruime auto, waar je achterin door de extra hoogte veel ruimte hebt en een flinke bagageruimte aantreft - onder het afdekzeiltje 420 liter, met neerge klapte achterbank 1.350 liter. De zit is wat hoger en dat zal de vrou welijke - of de strammere - mede mens waarderen, maar achter het stuur heb je niet de indruk met een MPV of SUV van doen te heb ben. De letter X in de nomenclatuur wijst bij BMW doorgaans op vierwielaandrijving, dat noemen ze daar xDrive, maar de Xt heeft dat - verstandig genoeg - niet op alle uitvoeringen. De minst krach tige motoren kun je ook met al leen achterwielaandrijving krijgen, de kleinste benzinemotor (sDri- vet8i, maar met twee liter inhoud en 150 pk sterk) zelfs uitsluitend daarmee. Bij de i8d en de 2od (bei de turbodiesels met tweeliter in Optisch een echte kleine X, technisch meer een 3-serie. foto's CPD houd, respectievelijk 143 en 177 pk sterk) bespaart het een halve liter brandstof, is de auto 70 kilogram lichter en dus ook wat vlotter. De sterkste krachtbronnen - 23d en 28i - hebben altijd xDrive voor het getal staan en dus vierwielaandrij ving en bovendien dok nog eens automaat. Jammer genoeg (en geheel in de BMW-traditie) konden we de voor Nederland meest interes sante versies - de goedkopere en zuinigere achterwielaandrijvers - niet rijden tijdens de introductie. Alleen de Xt xDrive 2od met of zonder automaat was present. Met een tijd van 8,4 seconden voor de honderdsprint en een top van 213 km/h valt er op de prestaties daar van niets aan te merken, maar de motor is wel wat rumoeriger dan in andere BMW's. Lovenswaardig is de afstemming van het onderstel, die voor een solide weggedrag met een weinig overhellende koets en toch veel veercomfort zorgt. Ook daarin doet de Xt eigenlijk meer denken aan een stationcar dan aan een SUV. De goedkoopste Xt is er vanaf 34.950 euro (sDrivetSi), maar komt dus pas in maart 2010. In de cember is de goedkoopste turbo diesel (sDrivei8d) beschikbaar van af 38.850 euro. Het interieur van de X1 ademt de echte BMW X-sfeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 20