auto19 Ook deze Seat is net een Audi TIEN AUTOVRACEN AAN: Victor Slenter, oud-directeur van de GGD Zeeland, huidig directeur van het Capaciteitsorgaan. Pendelt tussen Kats en Utrecht, zo'n 260 kilometer per dag. AUTOTEST Exeo Stationcar is nauwelijks vermomde Audi A4 Avant, maar dan goedkoper vrijdag 16 oktober 2009 saai 4 f In wat voor auto rijdt u? Ongeveer 50.000 kilometer per jaar in een nu vijfjaar oude Peu geot 206 diesel, en 20.000 kilome ter per jaar in een dertien jaar oude Volvo 940 benzine. In wat voor auto zou u willen rijden? Als de Volvo stuk gaat, zou ik graag de V70 diesel gaan rijden. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Ik heb afgeleerd om me ergens aan te ergeren in het verkeer. Het leidt er enkel toe dat je slechter oplet. Heeft u zelf een 'onhebbelijk heid' in het verkeer? Ongetwijfeld. Misschien blijf ik soms te lang links rijden op de au toweg. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Jaren geleden, rond de i9okilome- ter per uur, op vakantie in Duits land, volstrekt legaal. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Ik krijg gemiddeld een bekeuring per maand voor snelheidsovertre dingen van minder dan 10 km/u. Ik word altijd bekeurd bij de twee flitspalen aan de N59 op Oost Schouwen-Duiveland. Terwijl ik dagelijks tot Utrecht en terug acht vaste flitspalen en twee trajectcon troles passeer. Misschien kan ik een abonnement afsluiten. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? Voor BE pas de derde keer. A, C, en D haalde ik wel ineens. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? De maximumsnelheid voor vracht auto's op snelwegen omhoog naar honderd. Dan loont het voor trans porteurs om provinciale wegen te mijden. Wat vindt u een lelijke auto? Op het gevaar af een aantal men sen op hun ziel te trappen: de BMW X-5 Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Gemoedelijk, rustig, tolerant. Maar misschien kunt u dat beter aan mijn vrouw vragen. Het dashboard van de Seat Exeo stamt van een Audi A4 Cabriolet. foto's CPD De bagageruimte van de Seat Exeo ST is enorm en buitengewoon praktisch. Een wat andere neus, maar verder is de Exeo ST gelijk aan het vorige model Audi A4 Avant. breid in spiegelende etalageruiten wordt gestaard, zie je als inzitten de niet dat neus en achterzijde marginaal anders zijn gestileerd. Bijkomend voordeel is dat de Exeo niet voor en achter is behangen met kerstboom-achtige led-guirlan des. Dat is bij Audi een beetje uit de klauw getippeld. Rijden doet de ST natuurlijk hetzelfde als de sedan - en als die uitgerangeerde A4. Heel goed dus, waarbij de in ons testexemplaar geschroefde tweeli ter TD1 met 170 pk als de kers op de appelmoes beschouwd mag worden. Wat is dat toch een voor treffelijke diesel, met die moeitelo ze trekkracht, zeer geruisarme wer king en weldadige zuinigheid. Het officiële (laboratorium)verbruik bedraagt 5,9 liter en wij kwamen in de praktijk met veel stadsver keer, tot gemiddeld 7,4 liter. Niets op aan te merken, toch? Nu hebben we, met de voortreffe lijke zesbak, deze 1490 kg wegende stationcar redelijk vlot bereden. Daar vraagt hij ook wel om, maar dezelfde tweeliter is er ook met 120 of 143 pk en dat zijn ook heus geen slakken, terwijl ze wat min der inbreuk maken op 's werelds uitputtelijke olievoorraad. Maar de topper heeft wel een top snelheid van 224 km/h en zwiept de naald in de snelheidsmeter in 8,6 tellen naar het cijfer too. Niet alleen vlot, maar ook uiterst prak tisch. Op dezelfde wielbasis als de sedan (2,64 m) heeft hij een van 442 liter naar 1354 liter uit te brei den bagageruimte. De achterklep gaat net zo makkelijk open als de achterbank plat en de laadvloer is geheel vlak, dus het laadruim is op timaal te benutten. Een financieel extra aantrekkelijke aanbieding, dus, deze Spanjaard van Beierse komaf, want hij is er vanaf 25.295 euro en dan krijg je er één met een 102 pk sterke benzine motor. Oliestook kost minimaal 29.495 euro. En wie die lekkere t70 pk wil, moet daar toch wel 34.495 voor neertellen. Wel reke ning houden met een hogere af schrijving dan bij een eigentijdse Audi. Toen Seat zijn nieuwe Exeo introduceerde, was al duide lijk dat een stationcar-versie niet lang op zich zou laten wachten. Nu die 'Avant' er is, blijkt hij aan alle verwach tingen te voldoen. praktische - en bovendien optisch nog aantrekkelijker - uitvoering meer klanten zal trekken dan de sedan, precies zoals dat bij de A4 het geval was. En bij de ST valt bo vendien het prijsverschil nóg iets gunstiger uit. Natuurlijk moet de goedkopere Spaanse tak van het concern wel wat afstand houden van premie- merk Audi, anders zou het kanni balisme de Beierse tak wel eens akelig kunnen opbreken, terwijl ze momenteel juist de grote geldver- dieners van de familie zijn. Dus moet Seat afblijven van de quat- tro-vierwielaandrijving, terwijl die door moeder Volkswagen wel de gelijk geadopteerd wordt onder de naam 4Motion. Ook mag de nieuwkomer geen grotere moto ren monteren dan viercilinders uit het VW-magazijn. Maar opmerkelijk genoeg wordt Seat wel toegestaan de afwerkings kwaliteit van Audi te adopteren. Het uiterst fraaie dashboard is trou wens overgeheveld uit de A4 Cab- rio. Zo krijg Seat meer speelruimte dan dat andere armeluismerk, Sko da. Daar zijn de auto's bijna hele maal van VW-kwaliteit, maar heb ben de interieurs nog altijd zo'n grauwsluier onder het motto 'dat er toch verschil moet wezen'. In een Exeo waant men zich dus als in een Audi; tenzij er uitge door Robbert Keegel De Seat Exeo vormt een voorbeeld van hoe in een groot concern, zo als dat van Volkswagen, de veelgeroemde syner gie vorm krijgt. Merken die tot de groep behoren peuren niet alleen zeer zinvol uit dezelfde technische bronnen, zoals motoren en andere componenten, maar in dit geval zien we ook een vrij unieke vorm van hergebruik. De Seat Exeo is niet veel anders dan een optisch iets gewijzigde, maar verder vrijwel onveranderde kopie van het vorige model Audi A4. En dientengevolge wijkt de Exeo ST weinig af van de door Audi zelf uit productie genomen A4 Avant. Bij onze recensie van de gewone Exeo stelden we al dat deze prak tijk er op neer komt de klant op nieuw opgeschonken koffie te serveren. Niettemin kwamen we tot de conclusie dat die koffie dankzij een ferme schep Buisman allerminst onsmakelijk was. Met andere woorden: de Seat-koper krijgt een nauwelijks vermomde Audi voor een hoogst aantrekke lijk lagere prijs. Dat gaat wellicht nog in hogere mate op voor de Exeo ST, want het is geen waaghalzerij te voor spellen dat deze uiterst ruime en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 19