auto19
Ook deze Seat is net een Audi
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Victor Slenter, oud-directeur van de GGD Zeeland,
huidig directeur van het Capaciteitsorgaan. Pendelt
tussen Kats en Utrecht, zo'n 260 kilometer per dag.
AUTOTEST Exeo Stationcar is nauwelijks vermomde Audi A4 Avant, maar dan goedkoper
vrijdag 16 oktober 2009
saai 4 f
In wat voor auto rijdt u?
Ongeveer 50.000 kilometer per
jaar in een nu vijfjaar oude Peu
geot 206 diesel, en 20.000 kilome
ter per jaar in een dertien jaar
oude Volvo 940 benzine.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Als de Volvo stuk gaat, zou ik
graag de V70 diesel gaan rijden.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Ik heb afgeleerd om me ergens aan
te ergeren in het verkeer. Het leidt
er enkel toe dat je slechter oplet.
Heeft u zelf een 'onhebbelijk
heid' in het verkeer?
Ongetwijfeld. Misschien blijf ik
soms te lang links rijden op de au
toweg.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Jaren geleden, rond de i9okilome-
ter per uur, op vakantie in Duits
land, volstrekt legaal.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Ik krijg gemiddeld een bekeuring
per maand voor snelheidsovertre
dingen van minder dan 10 km/u.
Ik word altijd bekeurd bij de twee
flitspalen aan de N59 op Oost
Schouwen-Duiveland. Terwijl ik
dagelijks tot Utrecht en terug acht
vaste flitspalen en twee trajectcon
troles passeer. Misschien kan ik
een abonnement afsluiten.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
Voor BE pas de derde keer. A, C,
en D haalde ik wel ineens.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
De maximumsnelheid voor vracht
auto's op snelwegen omhoog naar
honderd. Dan loont het voor trans
porteurs om provinciale wegen te
mijden.
Wat vindt u een lelijke auto?
Op het gevaar af een aantal men
sen op hun ziel te trappen: de
BMW X-5
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Gemoedelijk, rustig, tolerant.
Maar misschien kunt u dat beter
aan mijn vrouw vragen.
Het dashboard van de Seat Exeo stamt van een Audi A4 Cabriolet. foto's CPD De bagageruimte van de Seat Exeo ST is enorm en buitengewoon praktisch.
Een wat andere neus, maar verder is de Exeo ST gelijk aan het vorige model Audi A4 Avant.
breid in spiegelende etalageruiten
wordt gestaard, zie je als inzitten
de niet dat neus en achterzijde
marginaal anders zijn gestileerd.
Bijkomend voordeel is dat de Exeo
niet voor en achter is behangen
met kerstboom-achtige led-guirlan
des. Dat is bij Audi een beetje uit
de klauw getippeld.
Rijden doet de ST natuurlijk
hetzelfde als de sedan - en
als die uitgerangeerde A4.
Heel goed dus, waarbij de in ons
testexemplaar geschroefde tweeli
ter TD1 met 170 pk als de kers op
de appelmoes beschouwd mag
worden. Wat is dat toch een voor
treffelijke diesel, met die moeitelo
ze trekkracht, zeer geruisarme wer
king en weldadige zuinigheid. Het
officiële (laboratorium)verbruik
bedraagt 5,9 liter en wij kwamen
in de praktijk met veel stadsver
keer, tot gemiddeld 7,4 liter. Niets
op aan te merken, toch?
Nu hebben we, met de voortreffe
lijke zesbak, deze 1490 kg wegende
stationcar redelijk vlot bereden.
Daar vraagt hij ook wel om, maar
dezelfde tweeliter is er ook met
120 of 143 pk en dat zijn ook heus
geen slakken, terwijl ze wat min
der inbreuk maken op 's werelds
uitputtelijke olievoorraad.
Maar de topper heeft wel een top
snelheid van 224 km/h en zwiept
de naald in de snelheidsmeter in
8,6 tellen naar het cijfer too. Niet
alleen vlot, maar ook uiterst prak
tisch. Op dezelfde wielbasis als de
sedan (2,64 m) heeft hij een van
442 liter naar 1354 liter uit te brei
den bagageruimte. De achterklep
gaat net zo makkelijk open als de
achterbank plat en de laadvloer is
geheel vlak, dus het laadruim is op
timaal te benutten.
Een financieel extra aantrekkelijke
aanbieding, dus, deze Spanjaard
van Beierse komaf, want hij is er
vanaf 25.295 euro en dan krijg je er
één met een 102 pk sterke benzine
motor. Oliestook kost minimaal
29.495 euro. En wie die lekkere
t70 pk wil, moet daar toch wel
34.495 voor neertellen. Wel reke
ning houden met een hogere af
schrijving dan bij een eigentijdse
Audi.
Toen Seat zijn nieuwe Exeo introduceerde, was al duide
lijk dat een stationcar-versie niet lang op zich zou laten
wachten. Nu die 'Avant' er is, blijkt hij aan alle verwach
tingen te voldoen.
praktische - en bovendien optisch
nog aantrekkelijker - uitvoering
meer klanten zal trekken dan de
sedan, precies zoals dat bij de A4
het geval was. En bij de ST valt bo
vendien het prijsverschil nóg iets
gunstiger uit.
Natuurlijk moet de goedkopere
Spaanse tak van het concern wel
wat afstand houden van premie-
merk Audi, anders zou het kanni
balisme de Beierse tak wel eens
akelig kunnen opbreken, terwijl ze
momenteel juist de grote geldver-
dieners van de familie zijn. Dus
moet Seat afblijven van de quat-
tro-vierwielaandrijving, terwijl die
door moeder Volkswagen wel de
gelijk geadopteerd wordt onder de
naam 4Motion. Ook mag de
nieuwkomer geen grotere moto
ren monteren dan viercilinders uit
het VW-magazijn.
Maar opmerkelijk genoeg wordt
Seat wel toegestaan de afwerkings
kwaliteit van Audi te adopteren.
Het uiterst fraaie dashboard is trou
wens overgeheveld uit de A4 Cab-
rio.
Zo krijg Seat meer speelruimte
dan dat andere armeluismerk, Sko
da. Daar zijn de auto's bijna hele
maal van VW-kwaliteit, maar heb
ben de interieurs nog altijd zo'n
grauwsluier onder het motto 'dat
er toch verschil moet wezen'.
In een Exeo waant men zich dus
als in een Audi; tenzij er uitge
door Robbert Keegel
De Seat Exeo vormt een
voorbeeld van hoe in
een groot concern, zo
als dat van Volkswagen,
de veelgeroemde syner
gie vorm krijgt. Merken die tot de
groep behoren peuren niet alleen
zeer zinvol uit dezelfde technische
bronnen, zoals motoren en andere
componenten, maar in dit geval
zien we ook een vrij unieke vorm
van hergebruik.
De Seat Exeo is niet veel anders
dan een optisch iets gewijzigde,
maar verder vrijwel onveranderde
kopie van het vorige model Audi
A4. En dientengevolge wijkt de
Exeo ST weinig af van de door
Audi zelf uit productie genomen
A4 Avant.
Bij onze recensie van de gewone
Exeo stelden we al dat deze prak
tijk er op neer komt de klant op
nieuw opgeschonken koffie te
serveren. Niettemin kwamen we
tot de conclusie dat die koffie
dankzij een ferme schep Buisman
allerminst onsmakelijk was. Met
andere woorden: de Seat-koper
krijgt een nauwelijks vermomde
Audi voor een hoogst aantrekke
lijk lagere prijs.
Dat gaat wellicht nog in hogere
mate op voor de Exeo ST, want
het is geen waaghalzerij te voor
spellen dat deze uiterst ruime en