zeeland 125
Niets doen oplossing voor Nieuwland
Provincie betaalt mee aan herstel
historische vloedpalen haven Veere
DE VISSER FRUIT
Vlissinger slaat Souburger
een hersenschudding
1,00
0,50
HET ACHTERHUIS
DE GOEDKOOPSTE VAN ZEELAND
Wij hebben lekkere (nieuwe oogst)
mandarijnen!
LANDBOUWVERKEER Zwaar langzaamverkeer straks in wijde boog om dorp
Beurs met kleding,
boeken en speelgoed
woensdag 14 oktober 2009
HM g£ - 91MÜlÉ 91
door Maurits Sep
VEERE - De vloedpalen in de stads-
haven van Veere worden hersteld
in oude staat. Ze zijn weliswaar
niet meer nodig om schepen vast
te leggen, maar ze passen wel in
het oude beeld van Veere en zijn
daarom historisch van belang. En
daarmee ook een toeristisch trek
pleister.
Redenen genoeg voor de provincie
om de restauratie van de vloedpa
len te subsidiëren. Gedeputeerde
Staten zegden gisteren 150.000 eu
ro toe aan de gemeente Veere, die
de rest - zo'n twee ton - zelf moet
betalen.
Bijna alle vloedpalen in de haven
zijn aangetast. Ook de houten ver-
bindingsbalken - de gordingen en
klossen - zijn er slecht aan toe. De
palen die hersteld moeten wor
den, staan aan de zuidzijde van de
haven, aan beide zijden van op
haalbrug.
De palen herinneren aan de tijd
dat Veere nog in verbinding stond
met open zee en er dus eb en
vloed was in de haven. De palen
dienden ervoor om schepen aan
vast te leggen bij vloed. Ook voor
kwamen de palen dat schepen bij
storm tegen de kade werden ge
worpen. Na de aanleg van de Veer-
se Gatdam verdween het getij uit
Veere. De vloedpalen hebben hun
functie daardoor verloren. Maar,
vindt het provinciebestuur, ze ho
ren wel bij het cultureel erfgoed
van Veere. En daarom is restaura
tie wenselijk. De stadshaven
maakt bovendien deel uit van het
beschermd stadsgezicht van het
stadje Veere.
De provincie krijgt uit Europa mil
joenen euro's om erfgoed in stand
te houden. Tot en met 2013 mag
de provincie jaarlijks 2,3 miljoen
euro uitgeven voor dit doel. Een
speciale commissie onder leiding
van burgemeester Jaap Gelok van
Borsele beoordeelt de subsidiever
zoeken van Zeeuwse gemeenten.
DEZE WEEK:
Muskaatdruiven
Spinazie
.1 kilo
.1 kilo
U VINDT ONS OP DE WEEKMARKT:
GOES Dinsdag 07.30 - 16.00
KAPELLE Dinsdag 07.30 - 12.00
MIDDELBURG Donderdag 07.30 - 16.30
VLISSINGEN Vrijdag 07.30 - 16.30
Tevens kunt u dagelijks terecht in onze winkel in Kapelle (naast de Aldi)
wêm
emsmi) Bestemmingsverkeer Arnestein
Landbouwroutes ten zuiden van A58
«■BI» Landbouwroute ten noorden van A58
Arnemuiden
s
Nieuw- en Sint Jooslam
Sloegebied
VLISSINGEN
De Frans Naereboutschool aan de
Grote Markt 1 in Vlissingen houdt
vanavond van 18.30 tot 20.30 een
kleding- en speelgoedbeurs. Er is
dames-, heren- en kinderkleding
van diverse bekende merken. Ook
zijn boeken en speelgoed te koop.
Een Vlissinger (30) heeft gisteren
een Souburger (46) zodanig mis
handeld dat die een hersenschud
ding opliep. De dader meldde zich
later op het politiebureau, waar hij
is aangehouden. Het incident ge
beurde in de Walstraat De Vlissin
ger stompte de Souburger in het ge
zicht en toen die op de grond lag
werd hij in het gezicht en tegen
het hoofd geschopt. Aanleiding
was een eerdere onderlinge ruzie.
INTERIEUR EN STOFFERING
Gordijnen, luxaflex,
vloerbedekking en kunsistofvloeren.
Kerkstraat 16, Hoedekenskerke. Tel. 0113-639560/06-43000705
Elke zaterdag geopend.
door Theo Giele
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Soms
is helemaal niets doen ook een op
lossing. De vier overheden die te
maken hebben met het landbouw-
verkeer door en om Nieuw- en
Sint Joosland hebben afgesproken
voorlopig geen nieuwe wegen aan
te leggen voor dit zware verkeer.
Dit besluit werd gisteravond be
kend gemaakt tijdens de dorpsta
fel.
De dorpsbewoners klagen al jaren
over het zware doorgaande trans
port door het dorp. Doordat het
viaduct in de Schroeweg over de
A58 (bij de Mortiere) van de pro
vincie niet gebruikt mag worden
door langzaamverkeer, reden de
tractoren en combines over de
Nieuwlandseweg en door Nieuw
en Sint Joosland.
In de aanleg van de nieuwe N57
en het wegvallen van de Nieuw
landseweg als doorgaande route
zag het dorp een kans om verlost
te worden van het doorgaande
landbouwverkeer. Of er niet met
een een bypass om het dorp aange
legd kon worden, of misschien
een apart viaduct voor landbouw
verkeer. Het bleken dure oplossin
gen te zijn waarvoor geen geld is.
Drie jaar lang is gezocht naar een
goede oplossing. Dat was en is niet
eenvoudig, niet in de laatste plaats
omdat er vier overheden bij be
trokken zijn: de gemeente, het wa
terschap, de provincie en het Rijk.
Het bestuurlijk overleg, waarin al
le overheden zitten, besloot uitein
delijk om geen 'aanvullende maat
regelen' te nemen.
Het landbouwverkeer dat langs
het dorp gaat moet straks kiezen
uit drie routes: via Arnemuiden,
in een wijde boog ten zuiden van
het dorp of toch door Nieuw- en
Sint Joosland en dan via een spe
ciale passage met slagboom naar
het mechanisatiebedrijf op Ar
nestein. Die laatste route wordt on
geschikt gemaakt voor het door
gaande landbouwverkeer.
De gemeente gaat het komende
jaar tellingen uitvoeren op de we
gen. Aan de hand van de resulta
ten zal na één of twee jaar beke
ken worden of er aanvullende
maatregelen nodig zijn.
De telling is nodig omdat het tot
op heden lastig is gebleken het pro
bleem goed in kaart te brengen.
De gemeente schat dat er gemid
deld vijftien tot twintig landbouw
voertuigen door het dorp rijden.
Maar dat aantal is sterk afhankelijk
van het seizoen en de weersom
standigheden.
De nu aangedragen oplossing riep
gisteravond wel vragen op. In geen
geval mag Arnesteip een sluiprou
te worden van doorgaand land
bouwverkeer. Vanuit de zaal werd
gisteravond dan ook gevraagd om
de term bestemmingsverkeer Ar
nestein in het bestemmingsplan te
beperken tot bestemmingsverkeer
voor het landbouwmechanisatiebe-
drijf op Arnestein.
Zodra de N57 af is staat de provin
cie landbouwverkeer op het via
duct van de Schroeweg over de
A58 niet meer toe. Dat is nu tijde
lijk toegestaan. Een van de aanwe
zigen uitte de vrees dat landbouw
verkeer blijft rijden over de Wei-
zichtweg, de parallelweg langs de
A58 tussen het dorp en de Schroe
weg, omdat veel boeren de route
over de smalle dijkwegen onveilig
vinden. Afgelopen voorjaar zeiden
landbouworganisaties al deze rou
te niet als een alternatief te zien.
De bezorgde Nieuwlander vroeg
zich af of onder druk van de boe
ren hetzij Arnestein, hetzij de Wei-
zichtweg toch open gaat voor door
gaand landbouwverkeer.
Routes landbouwverkeer
Willem Adriaansens