zeeland 125 Niets doen oplossing voor Nieuwland Provincie betaalt mee aan herstel historische vloedpalen haven Veere DE VISSER FRUIT Vlissinger slaat Souburger een hersenschudding 1,00 0,50 HET ACHTERHUIS DE GOEDKOOPSTE VAN ZEELAND Wij hebben lekkere (nieuwe oogst) mandarijnen! LANDBOUWVERKEER Zwaar langzaamverkeer straks in wijde boog om dorp Beurs met kleding, boeken en speelgoed woensdag 14 oktober 2009 HM g£ - 91MÜlÉ 91 door Maurits Sep VEERE - De vloedpalen in de stads- haven van Veere worden hersteld in oude staat. Ze zijn weliswaar niet meer nodig om schepen vast te leggen, maar ze passen wel in het oude beeld van Veere en zijn daarom historisch van belang. En daarmee ook een toeristisch trek pleister. Redenen genoeg voor de provincie om de restauratie van de vloedpa len te subsidiëren. Gedeputeerde Staten zegden gisteren 150.000 eu ro toe aan de gemeente Veere, die de rest - zo'n twee ton - zelf moet betalen. Bijna alle vloedpalen in de haven zijn aangetast. Ook de houten ver- bindingsbalken - de gordingen en klossen - zijn er slecht aan toe. De palen die hersteld moeten wor den, staan aan de zuidzijde van de haven, aan beide zijden van op haalbrug. De palen herinneren aan de tijd dat Veere nog in verbinding stond met open zee en er dus eb en vloed was in de haven. De palen dienden ervoor om schepen aan vast te leggen bij vloed. Ook voor kwamen de palen dat schepen bij storm tegen de kade werden ge worpen. Na de aanleg van de Veer- se Gatdam verdween het getij uit Veere. De vloedpalen hebben hun functie daardoor verloren. Maar, vindt het provinciebestuur, ze ho ren wel bij het cultureel erfgoed van Veere. En daarom is restaura tie wenselijk. De stadshaven maakt bovendien deel uit van het beschermd stadsgezicht van het stadje Veere. De provincie krijgt uit Europa mil joenen euro's om erfgoed in stand te houden. Tot en met 2013 mag de provincie jaarlijks 2,3 miljoen euro uitgeven voor dit doel. Een speciale commissie onder leiding van burgemeester Jaap Gelok van Borsele beoordeelt de subsidiever zoeken van Zeeuwse gemeenten. DEZE WEEK: Muskaatdruiven Spinazie .1 kilo .1 kilo U VINDT ONS OP DE WEEKMARKT: GOES Dinsdag 07.30 - 16.00 KAPELLE Dinsdag 07.30 - 12.00 MIDDELBURG Donderdag 07.30 - 16.30 VLISSINGEN Vrijdag 07.30 - 16.30 Tevens kunt u dagelijks terecht in onze winkel in Kapelle (naast de Aldi) wêm emsmi) Bestemmingsverkeer Arnestein Landbouwroutes ten zuiden van A58 «■BI» Landbouwroute ten noorden van A58 Arnemuiden s Nieuw- en Sint Jooslam Sloegebied VLISSINGEN De Frans Naereboutschool aan de Grote Markt 1 in Vlissingen houdt vanavond van 18.30 tot 20.30 een kleding- en speelgoedbeurs. Er is dames-, heren- en kinderkleding van diverse bekende merken. Ook zijn boeken en speelgoed te koop. Een Vlissinger (30) heeft gisteren een Souburger (46) zodanig mis handeld dat die een hersenschud ding opliep. De dader meldde zich later op het politiebureau, waar hij is aangehouden. Het incident ge beurde in de Walstraat De Vlissin ger stompte de Souburger in het ge zicht en toen die op de grond lag werd hij in het gezicht en tegen het hoofd geschopt. Aanleiding was een eerdere onderlinge ruzie. INTERIEUR EN STOFFERING Gordijnen, luxaflex, vloerbedekking en kunsistofvloeren. Kerkstraat 16, Hoedekenskerke. Tel. 0113-639560/06-43000705 Elke zaterdag geopend. door Theo Giele NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Soms is helemaal niets doen ook een op lossing. De vier overheden die te maken hebben met het landbouw- verkeer door en om Nieuw- en Sint Joosland hebben afgesproken voorlopig geen nieuwe wegen aan te leggen voor dit zware verkeer. Dit besluit werd gisteravond be kend gemaakt tijdens de dorpsta fel. De dorpsbewoners klagen al jaren over het zware doorgaande trans port door het dorp. Doordat het viaduct in de Schroeweg over de A58 (bij de Mortiere) van de pro vincie niet gebruikt mag worden door langzaamverkeer, reden de tractoren en combines over de Nieuwlandseweg en door Nieuw en Sint Joosland. In de aanleg van de nieuwe N57 en het wegvallen van de Nieuw landseweg als doorgaande route zag het dorp een kans om verlost te worden van het doorgaande landbouwverkeer. Of er niet met een een bypass om het dorp aange legd kon worden, of misschien een apart viaduct voor landbouw verkeer. Het bleken dure oplossin gen te zijn waarvoor geen geld is. Drie jaar lang is gezocht naar een goede oplossing. Dat was en is niet eenvoudig, niet in de laatste plaats omdat er vier overheden bij be trokken zijn: de gemeente, het wa terschap, de provincie en het Rijk. Het bestuurlijk overleg, waarin al le overheden zitten, besloot uitein delijk om geen 'aanvullende maat regelen' te nemen. Het landbouwverkeer dat langs het dorp gaat moet straks kiezen uit drie routes: via Arnemuiden, in een wijde boog ten zuiden van het dorp of toch door Nieuw- en Sint Joosland en dan via een spe ciale passage met slagboom naar het mechanisatiebedrijf op Ar nestein. Die laatste route wordt on geschikt gemaakt voor het door gaande landbouwverkeer. De gemeente gaat het komende jaar tellingen uitvoeren op de we gen. Aan de hand van de resulta ten zal na één of twee jaar beke ken worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn. De telling is nodig omdat het tot op heden lastig is gebleken het pro bleem goed in kaart te brengen. De gemeente schat dat er gemid deld vijftien tot twintig landbouw voertuigen door het dorp rijden. Maar dat aantal is sterk afhankelijk van het seizoen en de weersom standigheden. De nu aangedragen oplossing riep gisteravond wel vragen op. In geen geval mag Arnesteip een sluiprou te worden van doorgaand land bouwverkeer. Vanuit de zaal werd gisteravond dan ook gevraagd om de term bestemmingsverkeer Ar nestein in het bestemmingsplan te beperken tot bestemmingsverkeer voor het landbouwmechanisatiebe- drijf op Arnestein. Zodra de N57 af is staat de provin cie landbouwverkeer op het via duct van de Schroeweg over de A58 niet meer toe. Dat is nu tijde lijk toegestaan. Een van de aanwe zigen uitte de vrees dat landbouw verkeer blijft rijden over de Wei- zichtweg, de parallelweg langs de A58 tussen het dorp en de Schroe weg, omdat veel boeren de route over de smalle dijkwegen onveilig vinden. Afgelopen voorjaar zeiden landbouworganisaties al deze rou te niet als een alternatief te zien. De bezorgde Nieuwlander vroeg zich af of onder druk van de boe ren hetzij Arnestein, hetzij de Wei- zichtweg toch open gaat voor door gaand landbouwverkeer. Routes landbouwverkeer Willem Adriaansens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27