Alle studierichtingen en
leerwegen onder één dak
II
'Werken met de handen past heel goed bij een grote groep
kinderen'
Het Eldecollege in het Bra
bantse Schijndel beant
woordt aan het ideaal
beeld van het vmbo. De
leerlingen stromen van
heinde en verre toe.
'Lang een slecht imago'
'Vmbo is een succes'
Nico van Kessel, onderwijsonderzoeker
dinsdag 13 oktober 2009
Romy van Laar
hoven (I) en
Sam Mulders
van het Eldecol-
lege leren een
broodje gezond
te maken.
foto
Clemens Ie Blanc
door Emmanuel Naaijkens
Romy van Laarhoven is
15 jaar en Sam Mul
ders 14. Zo jong als ze
zijn, weten ze al heel
goed wat ze later wil
len worden. Romy werkt graag
met kinderen en Sam vindt het
fijn om bejaarde mensen te hel
pen. Nee, dit zijn geen standaard
reacties. Romy, in het bezit van 27
zwemdiploma's legt uit: „Ik
geef zwemles aan kinderen van
twee tot zeven jaar. Die kleintjes
zijn vaak bang voor het water en
die stel ik dan gerust, doe spelletjes
met ze. Hartstikke leuk!" Sam: „Ik
ga graag op bezoek bij mijn oma,
werken in een bejaardenhuis leek
mij wel wat. Ik ben een keertje ge
woon een bejaardenhuis binnenge
stapt, uit nieuwsgierigheid. Ik ben
de hele middag gebleven en ik heb
bijvoorbeeld gewandeld met een
oude meneer."
Romy en Sam zitten op het vmbo
van het Eldecollege in Schijndel.
Een snel groeiende brede scholen
gemeenschap met ruim 2.600 leer
lingen in Noordoost-Brabant; ze
komen van heinde en verre. De
school voldoet met zijn brede aan
bod aan het ideaalbeeld dat de
Haagse beleidsmakers indertijd
met het vmbo voor ogen stond. Al
le leerwegen en studierichtingen
onder één dak.
Romy en Sam doen de sector zorg
en welzijn. Dat de twee leerlingen
al een redelijk goed beroepsbeeld
hebben, is geen uitzondering, bena
drukt Tonja Heeren, een van de
kernteamleiders. „De eerste twee
jaren dat de leerlingen hier op
school zitten, bereiden we ze voor
op de keuze voor de richting die ze
in de derde klas gaan maken. Alle
leerlingen maken kennis met oplei
dingen in de techniek, zorg en wel
zijn of landbouw. Ook als een leer
ling al zeker weet dat hij in de
bouw wil gaan werken, doet hij er
varing op met andere sectoren.
Want ook daar steekt een leerling
wat van op." Voor Heeren staat het
voordeel van deze aanpak buiten
kijf: „Leerlingen hoeven als ze van
de basisschool afkomen niet met
een een keuze te maken."
Uitstel van studiekeuze en leerlin
gen de kans bieden brede ervaring
op te doen, is een belangrijke doel
stelling van het vmbo. Op het Elde
college kunnen leerlingen een rui
me keuze maken. Van basisberoeps
gericht (zoals de vroegere lts) tot
en met de theoretische leerweg
(voorheen mavo).
De kernteamleider vindt dat het
beroepsonderwijs met de invoe
ring van het vmbo een grote in
haalslag heeft kunnen maken. „Er
is veel geïnvesteerd, in voorzienin
gen, maar ook in een andere aan
pak van onderwijs voor de leerlin
gen. Een aanpak die ze beter voor
bereidt op hun latere baan."
Het beroepsonderwijs is wat min
der theoretisch geworden, tot tevre
denheid van vmbo-scholen. Zo
gaan leerlingen meer op stage. En
er is naast het opdoen van
(vak-)kennis meer oog voor vaar
digheden. „We leren kinderen hoe
ze-moeten samenwerken, team
werk is in het bedrijfsleven heel ge
woon. En we brengen ze verant
woordelijkheid bij. Maar we laten
de kinderen niet los, we bieden ze
een strakke structuur. Het zijn en
blijven tenslotte pubers."
René van der Thiel, directeur van de zelfstandige
Sancta Maria Mavo, school voor vmbo-t in den
A Bosch, 375 leerlingen.
„Wij zijn ondanks de fusiegolf zelfstandig geble-
ven. Nu is er voor ouders iets te kiezen, er is een ca
tegorie leerlingen die goed gedijt op een kleinschalige school als de onze.
Toch hebben wij bewust ook vmbo-t in de naam staan. Er zitten goede
aspecten aan het vmbo, het heeft de vernieuwing van het onderwijs ge
stimuleerd, samenhang gebracht. Dat op een gegeven moment de naam
mavo weer op veel scholen terug is gekeerd, begrijp ik wel. Het vmbo
heeft lang op moeten boksen tegen een slecht imago."
Henk Peters, lid van de centrale directie van scho
lengemeenschap Het Hooghuis in Oss.
„Eerlijk gezegd was ik sceptisch over de
vmbo-plannen. We hadden de basisvorming en
dat was een ramp voor onze leerlingen, dat on
derwijs was veel te theoretisch. Dus ik dacht: krijgen we de volgende
vernieuwing die op een mislukking uitdraait. Maar gelukkig is dat niet
uitgekomen, het vmbo is een succes, al is er nog een lange weg te
gaan. Het leren vanuit de praktijk komt steeds meer centraal te staan.
Wat ik bijvoorbeeld goed vind is dat op het vmbo-t, de oude mavo's,
er veel aandacht is voor beroepsvoorbereiding. We moeten van het
idee af dat het vmbo-t een springplank is naar de havo. Veruit de mees
te leerlingen gaan naar het mbo. En de aandacht voor zorgleerlingen
is enorm toegenomen. Vroeger werd gemakkelijk gezegd: die leerling
moet maar naar het speciaal onderwijs."