Alle studierichtingen en leerwegen onder één dak II 'Werken met de handen past heel goed hij een grote groep kinderen' Het Eldecollege in het Bra bantse Schijndel beant woordt aan het ideaal beeld van-het vmbo. De leerlingen stromen van heinde en verre toe. 'Lang een slecht imago' 'Vmbo is een succes' Nico van Kessel, onderwijsonderzoeker dinsdag 13 oktober 2009 door Emmanuel Naaijkens Romy van Laarhoven is 15 jaar en Sam Mul ders 14. Zo jong als ze zijn, weten ze al heel goed wat ze later wil len worden. Romy werkt graag met kinderen en Sam vindt het fijn om bejaarde mensen te hel pen. Nee, dit zijn geen standaard reacties. Romy, in het bezit van 27 zwemdiploma's legt uit: „Ik geef zwemles aan kinderen van twee tot zeven jaar. Die kleintjes zijn vaak bang voor het water en die stel ik dan gerust, doe spelletjes met ze. Hartstikke leuk!" Sam: „Ik ga graag op bezoek bij mijn oma, werken in een bejaardenhuis leek mij wel wat. Ik ben een keertje ge woon een bejaardenhuis binnenge stapt, uit nieuwsgierigheid. Ik ben de hele middag gebleven en ik heb bijvoorbeeld gewandeld met een oude meneer." Romy en Sam zitten op het vmbo van het Eldecollege in Schijndel. Een snel groeiende brede scholen gemeenschap met ruim 2.600 leer lingen in Noordoost-Brabant; ze komen van heinde en verre. De school voldoet met zijn brede aan bod aan het ideaalbeeld dat de Haagse beleidsmakers indertijd met het vmbo voor ogen stond. Al le leerwegen en studierichtingen onder één dak. Romy en Sam doen de sector zorg en welzijn. Dat de twee leerlingen al een redelijk goed beroepsbeeld hebben, is geen uitzondering, bena drukt Tonja Heeren, een van de kernteamleiders. „De eerste twee jaren dat de leerlingen hier op school zitten, bereiden we ze voor op de keuze voor de richting die ze in de derde klas gaan maken. Alle leerlingen maken kennis met oplei dingen in de techniek, zorg en wel zijn of landbouw. Ook als een leer ling al zeker weet dat hij in de bouw wil gaan werken, doet hij er varing op met andere sectoren. Want ook daar steekt een leerling wat van op." Voor Heeren staat het voordeel van deze aanpak buiten kijf: „Leerlingen hoeven als ze van de basisschool afkomen niet met een een keuze te maken." Uitstel van studiekeuze en leerlin gen de kans bieden brede ervaring op te doen, is een belangrijke doel stelling van het vmbo. Op het Elde college kunnen leerlingen een rui me keuze maken. Van basisberoeps gericht (zoals de vroegere lts) tot en met de theoretische leerweg (voorheen mavo). De kernteamleider vindt dat het beroepsonderwijs met de invoe ring van het vmbo een grote in haalslag heeft kunnen maken. „Er is veel geïnvesteerd, in voorzienin gen, maar ook in een andere aan pak van onderwijs voor de leerlin gen. Een aanpak die ze beter voor bereidt op hun latere baan." Het beroepsonderwijs is wat min der theoretisch geworden, tot tevre denheid van vmbo-scholen. Zo gaan leerlingen meer op stage. En er is naast het opdoen van (vak-)kennis meer oog voor vaar digheden. „We leren kinderen hoe ze moeten samenwerken, team werk is in het bedrijfsleven heel ge woon. En we brengen ze verant woordelijkheid bij. Maar we laten de kinderen niet los, we bieden ze een strakke structuur. Het zijn en blijven tenslotte pubers." Romy van Laar hoven (I) en Sam Mulders van het Eldecol lege leren een broodje gezond te maken. foto Clemens Ie Blanc René van der Th/el, directeur van de zelfstandige Sancta Maria Mavo, school voor vmbo-1 in den Bosch, 375 leerlingen. zjjn ondanks de fusiegolf zelfstandig geble- ven. Nu is er voor ouders iets te kiezen, er is een ca tegorie leerlingen die goed gedijt op een kleinschalige school als de onze. Toch hebben wij bewust ook vmbo-t in de naam staan. Er zitten goede aspecten aan het vmbo, het heeft de vernieuwing van het onderwijs ge stimuleerd, samenhang gebracht. Dat op een gegeven moment de naam mavo weer op veel scholen terug is gekeerd, begrijp ik wel. Het vmbo heeft lang op moeten boksen tegen een slecht imago." Henk Peters, lid van de centrale directie van scho lengemeenschap Het Hooghuis in Oss. „Eerlijk gezegd was ik sceptisch over de vmbo-plannen. We hadden de basisvorming en dat was een ramp voor onze leerlingen, dat on derwijs was veel te theoretisch. Dus ik dacht: krijgen we de volgende vernieuwing die op een mislukking uitdraait. Maar gelukkig is dat niet uitgekomen, het vmbo is een succes, al is er nog een lange weg te gaan. Het leren vanuit de praktijk komt steeds meer centraal te staan. Wat ik bijvoorbeeld goed vind is dat op het vmbo-t, de oude mavo's, er veel aandacht is voor beroepsvoorbereiding. We moeten van het idee af dat het vmbo-t een springplank is naar de havo. Veruit de mees te leerlingen gaan naar het mbo. En de aandacht voor zorgleerlingen is enorm toegenomen. Vroeger werd gemakkelijk gezegd: die leerling moet maar naar het speciaal onderwijs." ffSm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11