'Smerdiek moet de Thoolse kern maakt een goede kans om in de route te komen Kunstspoor in verweer tegen afwijzing claim 22 Reimerswaal wil met werkgroep een bezuinigingsplan maken Trapveld aan Hontestraat in Rilland krijgt een nieuw uiterlijk Wasteland houdt vast aan claim KONINGSHUIS Later deze maand wordt duidelijk of Sint-Maartensdijk De Oranjeroute aerssens pateer donderdag 8 oktober 2009 door Luc Oggel kruinincen - In Reimerswaal wordt een politieke werkgroep ge vormd om een bezuinigingsplan op te stellen. Ook raadsleden ne men in die commissie zitting. Het idee werd deze week geboren tijdens de behandeling van de be groting 2010. Die is met kunst- en vliegwerk sluitend, maar voor de komende jaren ziet het er een stuk somberder uit. Dat heeft vooral te maken met het feit dat gemeenten fors minder rijksgelden zullen ont vangen. Het zou gaan om 300 mil jard euro. B en W yan Reimers waal hebben zelf al een pakketje voorstellen om ook de komende ja ren rond te komen, maar die kun nen lang niet in alle gevallen op bijval van de raad rekenen. Zo is een voorgestelde verhoging van de ozb met één en twee procent in 2012 en 2013 bovenop de trendma tige verhoging voor de fracties on bespreekbaar. Ook privatisering van de dorpshuizen, het niet in dexeren van subsidies en 'schaven' op bedrijfsterreinen ziet een aan tal partijen niet zitten. Er werden ook concrete suggesties gedaan waar het geld dan wel van daan zou kunnen komen. Bezuini gen op personeelskosten, opperde bijvoorbeeld de PvdA. Leefbaar Reimerswaal vindt onder meer dat er geen externe bureaus meer moeten worden ingehuurd, dat er scherper moet worden ingekocht en dat de gemeente alerter moet zijn op subsidies. De SGP vroeg zich af of de ambi ties niet wat moeten worden bijge steld. Ook wil de partij graag een plan zien met scenario's als de fi nanciële situatie verslechtert. Wethouder Hans de Kunder zei namens het college de toekomst niet met angst tegemoet ziet, maar wel realistisch. „Het is zoeken naar de middelen die we hebben, daar valt de ozb ook onder." Hij bena drukte dat er in de afwegingen om dingen te schrappen rekening moet worden gehouden met de toekomst, als het economisch tij weer is gekeerd. door Luc Oggel rilland - Het trapveld aan de Hon testraat in Rilland blijft voorlopig een trapveld, maar dan wel in een enigszins aangepaste vorm. Dat is besloten naar aanleiding van een enquête onder de jeugd. Daaruit kwam naar voren dat een skatebaan, pannaveld of klim- en klauterbaan bovenaan staan, maar omdat de afstand tot de bebou wing voor een skatebaan meer dan dertig meter moet zijn valt die af De Rillandse jeugd is echter een skatebaan beloofd en zolang geen andere locatie is gevonden, blijft het daarvoor beschikbaar ge stelde budget staan. Het geld kan daarom ook niet worden gebruikt voor een pannaveld of klim- en klauterbaan. Omdat uit de enquê te bleek dat een groot deel van de jeugd ook op het veldje wil blijven voetballen, is ervoor gekozen het trapveld te handhaven met enkele aanpassingen. Zo wordt de ballen- vanger verplaatst, komen er nieu we doeltjes met spijlen en wordt er extra beplanting aangebracht. De werkzaamheden worden ko mende weken verricht. Met een beetje geluk verwel komt Sint-Maartensdijk bin nenkort een hoop konings gezinde toeristen. „Dit is een enorme kans, maar we moeten deze mensen wel iets te bieden hebben." door Rob Paardekam Later deze maand wordt duidelijk of Sint-Maartens dijk wordt opgenomen in de Oranjeroute. Dat is een keten van, op dit moment, 28 plaatsen in Nederland en Duits land, die allemaal een verleden met het huis van Oranje hebben. Deze steden worden gepromoot op de websites www.oranjerou- te.nl en www.oranierroute.de. Dat levert de nodige toeristen op. Zeeland ontbreekt tot op heden volledig in de route. Jan Geldof uit Vrouwenpolder is al drie jaar bezig om daar verandering in te breng en. Met een niet aflatend enthou siasme zet hij zich in om Veere, Middelburg, Vlissingen en Smer diek in de route te krijgen. Over het Thoolse plaatsje is hij bijzon der enthousiast. „Sint-Maartens dijk moet de oranjepoort van Zee land worden." De gemeente heeft zich achter het idee geschaard. Sint-Maartensdijk heeft een lange geschiedenis met de Oranjes. Die bivakkeerden in het verleden vaak in het inmiddels verdwenen kas teel. Onze huidige vorstin draagt nog altijd de officiële titel Vrouwe van Sint-Maartensdijk. De goede band tussen de Smalstad en het ko ningshuis werd in 1996 onder streept toen het koninklijke gezel schap Sint-Maartensdijk bezocht op Koninginnedag. Als Smerdiek straks wordt opgeno men in de route moet het ook iets te bieden hebben aan de oranje- minnende toeristen. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo leeft het idee om in het voor- De Oranjeroute bestaat momen teel uit acht steden in Nederland en twintig in Duitsland. Veel toeristen vullen hun vakantie in door een aantal van deze steden per auto of fiets te bezoeken. Zeeland is nu nog een witte vlek, maar daar moet verandering in ko men. Initiatiefnemer Jan Geldof hoopt dat mensen straks na Breda onze provincie in trekken. Ook het Belgische Diest is kandi daat om later deze maand toegela ten te worden. Daarmee zou het de eerste Belgische plaats in de Oranjeroute worden. malige gemeentehuis aan de Markt, dat destijds is gebouwd als buitenverblijf van de Oranjes, een museum te huisvesten. „Daar zou den we de maquette van het voor malige kasteel kunnen laten zien", stelt Geldof „Maar ook de vond sten die zijn gedaan op de plek waar het kasteel vroeger stond. We hebben een mevrouw gevon den die daar alles over kan vertel len, dus wellicht komen er ook rondleidingen." Geldof heeft ook contact gezocht met Marijn van Son van Hotel Kom om tot een arrangement te komen. „Dat is gelukt", vertelt de inwoner van Vrouwenpolder. „Mensen kunnen straks van maan dag tot en met vrijdag in het hotel verblijven en overdag allerlei uit stapjes maken. Natuurlijk ligt de nadruk op Sint-Maartensdijk, maar ook een fietstocht naar Ber gen op Zoom zou een mooi uitje zijn. Die stad heeft ook iets met de Oranjes. Ie zou wel gek zijn als je daar geen gebruik van maakt." Van Son is enthousiast over het idee om Sint-Maartensdijk in de Oranjeroute op te nemen. „Dat zet ons in één keer op de kaart. Ik ben er van overtuigd dat we hier veel toeristen mee gaan trekken." Ook de Thoolse wethouder Eric Goossen ziet het wel zitten. Deson danks wil hij op dit moment nog niet te diep op de plannen ingaan. „We hebben nog geen compleet verhaal. Zodra dat er wel is, wil ik er met alle plezier over vertellen." door Rob Paardekam door Raymond de Frel kats - De Stichting Kunstspoor Noord-Beveland maakt bezwaar te gen de afwijzing van een schade claim door het Zeeuwse college van Gedeputeerde Staten. Woordvoerder Gerard van der Wal van Kunstspoor heeft een meer dan zuur gevoel overgehou den aan het besluit van het provin ciebestuur. „Wij krijgen de zwarte piet toegespeeld, omdat er geen in houdelijke argumenten zijn om onze claim af te wijzen. Onze stichting is in een bureaucratie ver zeild geraakt. Inhoudelijk zijn we niet te pakken, dus dan maar op zo'n manier. Er is in vijftien maan den tijd gewoon een stok gezocht om mee te kunnen slaan", aldus Van der Wal. De stichting diende vorig jaar claims van 6400 euro en 3294 euro in, omdat de provincie op de slot dag van de jubileumeditie van de beeldenroute een aantal wegen naar Noord-Beveland had afgeslo ten in verband met de wielertocht Ride for the Roses. Kunstspoor meende daardoor veel bezoekers te zijn misgelopen. De deelnemende kunstenaars zouden met 6400 euro moeten worden ge compenseerd voor inkomstender ving, de stichting zelf meende voor bijna 3300 euro het schip in te gaan. „Normaal gesproken trekken wij op de afsluitingsdag 800 tot 1000 mensen. In 2008 bleven we op een kwart van dat aantal steken. En dat terwijl we dit jaar weer op een kleine duizend zaten. Het is dat de gemeente Noord-Beveland ons vo rig jaar financieel te hulp schoot, anders was het einde van Kunst spoor nabij geweest. Wij hebben namelijk geen reserves", zegt Van der Wal. Gedeputeerde Staten verklaarde de claim voor de kunstenaars niet-ontvankelijk. Ook wees zij het verzoek van Kunstspoor af, omdat de stichting bij hoorzittin gen verstek lieten gaan en geen op gevraagde jaarrekeningen had over legd. Van der Wal: „Die hoorzittin gen waren overdag. Onze stichting bestaat uit vrijwilligers, die over dag moeten werken. Daarom mochten we de zaak schriftelijk af doen. De gevraagde jaarrekenin gen moesten worden voorzien van een accountantsverklaring. Die kunnen wij niet laten opstellen, want daar hebben we geen geld sint-maartensdijk - De jaarlijkse vergadering van de Oranjeroute vindt dit jaar plaats in het Duitse Nas sau. Daar wordt op 23 oktober bepaald of Sint-Maar tensdijk tot de route wordt toegelaten. Dat oordeel wordt geveld door de 28 steden die op dit moment tot de route behoren, aangevuld met de directeuren van het Duitse verkeersbureau in Nederland en het Nederlandse Bureau voor Toerisme in Duitsland. „Want dat bureau zal Sint-Maartensdijk en de andere Zeeuwse plaatsen in Duitsland moeten gaan promo ten", stelt Jan Geldof, de grote trekker achter de kandi datuur van de Zeeuwse steden. Hij is overigens het meest te spreken over Sint-Maar tensdijk. „De plannen daar zijn in een vergevorderd stadium. Die aanvraag komt er gewoon." Of Middel burg, Veere en Vlissingen ook op tijd zijn, is de vraag. Geldof zit hen achter de broek. „Het zou ontzettend zonde zijn als ze weer een jaar moeten wachten", zegt hij. „Dit jaar ga ik met een grote delegatie naar Nassau om Zeeland te promoten. Dat wil ik groot aanpakken, onder meer door iets van de klederdrach ten te laten zien. Die boot mogen de Walcherse ste den eigenlijk niet missen." Het kost een gemeente tweeduizend euro om in de route te worden opgenomen. Daarna moet jaarlijks vijfhonderd worden betaald voor het lidmaatschap. De provincie maakte deze week bekend de kandida tuur van Veere en Middelburg met duizend euro te willen ondersteunen. Of dat ook voor Tholen geldt, is de vraag. „Ik heb binnenkort een gesprek met de wethouder", zegt gedeputeerde Harry van Waveren. „Er zijn nog wel wat vragen, maar ik sluit zeker niet uit dat we ook Tholen zullen steunen." Als Sint-Maartensdijk wordt toegelaten, bevindt het zich straks in het gezelschap van de Nederlandse plaatsen Leeuwarden, Apeldoorn, Buren, Breda, Dor drecht, Delft, Den Haag en Amsterdam. In Duitsland behoren onder meer Dillenburg, Nassau, Potsdam en Oranienburg tot de 'familie'. Ze worden gepromoot op websites, posters en flyers. MEEST GELEZEN 1. Meisje (17) zou zijn overleden 2. Kippen en konijnen in Ter Valcke 3. Asiel Goes gaat niet dicht STUUR UW TIPS NAAR redgoes@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto kloetinge - Stichting Wasteland, eigenaar van de voormalige militai re bunker in Kloetinge, kan naar zijn claim van zes miljoen fluiten, aldus de gemeente Goes, dat de claim voor inkomstenderving in juni afwees. „En de stichting maak te geen bezwaar. Inmiddels is de termijn verstreken." Volgens juri disch adviseur Frank van der Loos van de stichting is dat niet waar. „Wij kiezen voor een civiele proce dure en dan gelden andere regels." Open Hulzenroute 10 Oktober Kijk voor de andere deelnemende panden elders in deze krant en op onze site

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96