'Smerdiek moet de
Thoolse kern maakt een goede
kans om in de route te komen
Kunstspoor in verweer
tegen afwijzing claim
22
Reimerswaal wil met werkgroep
een bezuinigingsplan maken
Trapveld aan Hontestraat in Rilland
krijgt een nieuw uiterlijk
Wasteland houdt
vast aan claim
KONINGSHUIS Later deze maand wordt duidelijk of Sint-Maartensdijk
De Oranjeroute
aerssens pateer
donderdag 8 oktober 2009
door Luc Oggel
kruinincen - In Reimerswaal
wordt een politieke werkgroep ge
vormd om een bezuinigingsplan
op te stellen. Ook raadsleden ne
men in die commissie zitting.
Het idee werd deze week geboren
tijdens de behandeling van de be
groting 2010. Die is met kunst- en
vliegwerk sluitend, maar voor de
komende jaren ziet het er een stuk
somberder uit. Dat heeft vooral te
maken met het feit dat gemeenten
fors minder rijksgelden zullen ont
vangen. Het zou gaan om 300 mil
jard euro. B en W yan Reimers
waal hebben zelf al een pakketje
voorstellen om ook de komende ja
ren rond te komen, maar die kun
nen lang niet in alle gevallen op
bijval van de raad rekenen. Zo is
een voorgestelde verhoging van de
ozb met één en twee procent in
2012 en 2013 bovenop de trendma
tige verhoging voor de fracties on
bespreekbaar. Ook privatisering
van de dorpshuizen, het niet in
dexeren van subsidies en 'schaven'
op bedrijfsterreinen ziet een aan
tal partijen niet zitten.
Er werden ook concrete suggesties
gedaan waar het geld dan wel van
daan zou kunnen komen. Bezuini
gen op personeelskosten, opperde
bijvoorbeeld de PvdA. Leefbaar
Reimerswaal vindt onder meer
dat er geen externe bureaus meer
moeten worden ingehuurd, dat er
scherper moet worden ingekocht
en dat de gemeente alerter moet
zijn op subsidies.
De SGP vroeg zich af of de ambi
ties niet wat moeten worden bijge
steld. Ook wil de partij graag een
plan zien met scenario's als de fi
nanciële situatie verslechtert.
Wethouder Hans de Kunder zei
namens het college de toekomst
niet met angst tegemoet ziet, maar
wel realistisch. „Het is zoeken naar
de middelen die we hebben, daar
valt de ozb ook onder." Hij bena
drukte dat er in de afwegingen om
dingen te schrappen rekening
moet worden gehouden met de
toekomst, als het economisch tij
weer is gekeerd.
door Luc Oggel
rilland - Het trapveld aan de Hon
testraat in Rilland blijft voorlopig
een trapveld, maar dan wel in een
enigszins aangepaste vorm. Dat is
besloten naar aanleiding van een
enquête onder de jeugd.
Daaruit kwam naar voren dat een
skatebaan, pannaveld of klim- en
klauterbaan bovenaan staan, maar
omdat de afstand tot de bebou
wing voor een skatebaan meer
dan dertig meter moet zijn valt die
af De Rillandse jeugd is echter
een skatebaan beloofd en zolang
geen andere locatie is gevonden,
blijft het daarvoor beschikbaar ge
stelde budget staan. Het geld kan
daarom ook niet worden gebruikt
voor een pannaveld of klim- en
klauterbaan. Omdat uit de enquê
te bleek dat een groot deel van de
jeugd ook op het veldje wil blijven
voetballen, is ervoor gekozen het
trapveld te handhaven met enkele
aanpassingen. Zo wordt de ballen-
vanger verplaatst, komen er nieu
we doeltjes met spijlen en wordt
er extra beplanting aangebracht.
De werkzaamheden worden ko
mende weken verricht.
Met een beetje geluk verwel
komt Sint-Maartensdijk bin
nenkort een hoop konings
gezinde toeristen. „Dit is
een enorme kans, maar we
moeten deze mensen wel
iets te bieden hebben."
door Rob Paardekam
Later deze maand wordt
duidelijk of Sint-Maartens
dijk wordt opgenomen in
de Oranjeroute. Dat is een
keten van, op dit moment, 28
plaatsen in Nederland en Duits
land, die allemaal een verleden
met het huis van Oranje hebben.
Deze steden worden gepromoot
op de websites www.oranjerou-
te.nl en www.oranierroute.de. Dat
levert de nodige toeristen op.
Zeeland ontbreekt tot op heden
volledig in de route. Jan Geldof uit
Vrouwenpolder is al drie jaar bezig
om daar verandering in te breng
en. Met een niet aflatend enthou
siasme zet hij zich in om Veere,
Middelburg, Vlissingen en Smer
diek in de route te krijgen. Over
het Thoolse plaatsje is hij bijzon
der enthousiast. „Sint-Maartens
dijk moet de oranjepoort van Zee
land worden."
De gemeente heeft zich achter het
idee geschaard.
Sint-Maartensdijk heeft een lange
geschiedenis met de Oranjes. Die
bivakkeerden in het verleden vaak
in het inmiddels verdwenen kas
teel. Onze huidige vorstin draagt
nog altijd de officiële titel Vrouwe
van Sint-Maartensdijk. De goede
band tussen de Smalstad en het ko
ningshuis werd in 1996 onder
streept toen het koninklijke gezel
schap Sint-Maartensdijk bezocht
op Koninginnedag.
Als Smerdiek straks wordt opgeno
men in de route moet het ook iets
te bieden hebben aan de oranje-
minnende toeristen. Daar wordt
op dit moment hard aan gewerkt.
Zo leeft het idee om in het voor-
De Oranjeroute bestaat momen
teel uit acht steden in Nederland
en twintig in Duitsland.
Veel toeristen vullen hun vakantie
in door een aantal van deze steden
per auto of fiets te bezoeken.
Zeeland is nu nog een witte vlek,
maar daar moet verandering in ko
men. Initiatiefnemer Jan Geldof
hoopt dat mensen straks na Breda
onze provincie in trekken.
Ook het Belgische Diest is kandi
daat om later deze maand toegela
ten te worden. Daarmee zou het
de eerste Belgische plaats in de
Oranjeroute worden.
malige gemeentehuis aan de
Markt, dat destijds is gebouwd als
buitenverblijf van de Oranjes, een
museum te huisvesten. „Daar zou
den we de maquette van het voor
malige kasteel kunnen laten zien",
stelt Geldof „Maar ook de vond
sten die zijn gedaan op de plek
waar het kasteel vroeger stond.
We hebben een mevrouw gevon
den die daar alles over kan vertel
len, dus wellicht komen er ook
rondleidingen."
Geldof heeft ook contact gezocht
met Marijn van Son van Hotel
Kom om tot een arrangement te
komen. „Dat is gelukt", vertelt de
inwoner van Vrouwenpolder.
„Mensen kunnen straks van maan
dag tot en met vrijdag in het hotel
verblijven en overdag allerlei uit
stapjes maken. Natuurlijk ligt de
nadruk op Sint-Maartensdijk,
maar ook een fietstocht naar Ber
gen op Zoom zou een mooi uitje
zijn. Die stad heeft ook iets met de
Oranjes. Ie zou wel gek zijn als je
daar geen gebruik van maakt."
Van Son is enthousiast over het
idee om Sint-Maartensdijk in de
Oranjeroute op te nemen. „Dat zet
ons in één keer op de kaart. Ik ben
er van overtuigd dat we hier veel
toeristen mee gaan trekken."
Ook de Thoolse wethouder Eric
Goossen ziet het wel zitten. Deson
danks wil hij op dit moment nog
niet te diep op de plannen ingaan.
„We hebben nog geen compleet
verhaal. Zodra dat er wel is, wil ik
er met alle plezier over vertellen."
door Rob Paardekam
door Raymond de Frel
kats - De Stichting Kunstspoor
Noord-Beveland maakt bezwaar te
gen de afwijzing van een schade
claim door het Zeeuwse college
van Gedeputeerde Staten.
Woordvoerder Gerard van der
Wal van Kunstspoor heeft een
meer dan zuur gevoel overgehou
den aan het besluit van het provin
ciebestuur. „Wij krijgen de zwarte
piet toegespeeld, omdat er geen in
houdelijke argumenten zijn om
onze claim af te wijzen. Onze
stichting is in een bureaucratie ver
zeild geraakt. Inhoudelijk zijn we
niet te pakken, dus dan maar op
zo'n manier. Er is in vijftien maan
den tijd gewoon een stok gezocht
om mee te kunnen slaan", aldus
Van der Wal.
De stichting diende vorig jaar
claims van 6400 euro en 3294 euro
in, omdat de provincie op de slot
dag van de jubileumeditie van de
beeldenroute een aantal wegen
naar Noord-Beveland had afgeslo
ten in verband met de wielertocht
Ride for the Roses.
Kunstspoor meende daardoor veel
bezoekers te zijn misgelopen. De
deelnemende kunstenaars zouden
met 6400 euro moeten worden ge
compenseerd voor inkomstender
ving, de stichting zelf meende
voor bijna 3300 euro het schip in
te gaan.
„Normaal gesproken trekken wij
op de afsluitingsdag 800 tot 1000
mensen. In 2008 bleven we op een
kwart van dat aantal steken. En
dat terwijl we dit jaar weer op een
kleine duizend zaten. Het is dat de
gemeente Noord-Beveland ons vo
rig jaar financieel te hulp schoot,
anders was het einde van Kunst
spoor nabij geweest. Wij hebben
namelijk geen reserves", zegt Van
der Wal.
Gedeputeerde Staten verklaarde
de claim voor de kunstenaars
niet-ontvankelijk. Ook wees zij
het verzoek van Kunstspoor af,
omdat de stichting bij hoorzittin
gen verstek lieten gaan en geen op
gevraagde jaarrekeningen had over
legd. Van der Wal: „Die hoorzittin
gen waren overdag. Onze stichting
bestaat uit vrijwilligers, die over
dag moeten werken. Daarom
mochten we de zaak schriftelijk af
doen. De gevraagde jaarrekenin
gen moesten worden voorzien van
een accountantsverklaring. Die
kunnen wij niet laten opstellen,
want daar hebben we geen geld
sint-maartensdijk - De jaarlijkse vergadering van de
Oranjeroute vindt dit jaar plaats in het Duitse Nas
sau. Daar wordt op 23 oktober bepaald of Sint-Maar
tensdijk tot de route wordt toegelaten. Dat oordeel
wordt geveld door de 28 steden die op dit moment
tot de route behoren, aangevuld met de directeuren
van het Duitse verkeersbureau in Nederland en het
Nederlandse Bureau voor Toerisme in Duitsland.
„Want dat bureau zal Sint-Maartensdijk en de andere
Zeeuwse plaatsen in Duitsland moeten gaan promo
ten", stelt Jan Geldof, de grote trekker achter de kandi
datuur van de Zeeuwse steden.
Hij is overigens het meest te spreken over Sint-Maar
tensdijk. „De plannen daar zijn in een vergevorderd
stadium. Die aanvraag komt er gewoon." Of Middel
burg, Veere en Vlissingen ook op tijd zijn, is de vraag.
Geldof zit hen achter de broek. „Het zou ontzettend
zonde zijn als ze weer een jaar moeten wachten",
zegt hij. „Dit jaar ga ik met een grote delegatie naar
Nassau om Zeeland te promoten. Dat wil ik groot
aanpakken, onder meer door iets van de klederdrach
ten te laten zien. Die boot mogen de Walcherse ste
den eigenlijk niet missen."
Het kost een gemeente tweeduizend euro om in de
route te worden opgenomen. Daarna moet jaarlijks
vijfhonderd worden betaald voor het lidmaatschap.
De provincie maakte deze week bekend de kandida
tuur van Veere en Middelburg met duizend euro te
willen ondersteunen. Of dat ook voor Tholen geldt,
is de vraag. „Ik heb binnenkort een gesprek met de
wethouder", zegt gedeputeerde Harry van Waveren.
„Er zijn nog wel wat vragen, maar ik sluit zeker niet
uit dat we ook Tholen zullen steunen."
Als Sint-Maartensdijk wordt toegelaten, bevindt het
zich straks in het gezelschap van de Nederlandse
plaatsen Leeuwarden, Apeldoorn, Buren, Breda, Dor
drecht, Delft, Den Haag en Amsterdam. In Duitsland
behoren onder meer Dillenburg, Nassau, Potsdam en
Oranienburg tot de 'familie'. Ze worden gepromoot
op websites, posters en flyers.
MEEST GELEZEN
1. Meisje (17) zou zijn overleden
2. Kippen en konijnen in Ter Valcke
3. Asiel Goes gaat niet dicht
STUUR UW TIPS NAAR redgoes@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
kloetinge - Stichting Wasteland,
eigenaar van de voormalige militai
re bunker in Kloetinge, kan naar
zijn claim van zes miljoen fluiten,
aldus de gemeente Goes, dat de
claim voor inkomstenderving in
juni afwees. „En de stichting maak
te geen bezwaar. Inmiddels is de
termijn verstreken." Volgens juri
disch adviseur Frank van der Loos
van de stichting is dat niet waar.
„Wij kiezen voor een civiele proce
dure en dan gelden andere regels."
Open Hulzenroute 10 Oktober
Kijk voor de andere
deelnemende panden
elders in deze krant
en op onze site